انواع روش‌های بیهوشی در پزشکی یا آنستزیا

آنستزیا (Anesthesia) یک درمان پزشکی است که شما را از احساس درد در حین انجام روش‌هایی مانند جراحی باز می‌دارد. اصولا داروهایی که برای جلوگیری از بروز درد استفاده می‌شوند، بی‌حس‌کننده نامیده می‌شوند.

انواع بیهوشی به روش‌های مختلف عمل می‌کنند. برخی از داروهای بیهوشی بخش‌های خاصی از بدن را بی‌حس می‌کنند، درحالی‌که سایر داروها مغز را بی‌حس می‌کنند تا بیمار به خواب موقت رود و زمینه انجام روش‌های جراحی تهاجمی‌تر فراهم شود.

اگرچه برخی از پزشکان قابلیت انجام بی‌حسی موضعی را دارند، اما بیهوشی موضعی و عمومی باید توسط تیم بیهوشی به سرپرستی پزشک متخصص بیهوشی انجام شود.

انواع روش‌های آنستزیا یا بیهوشی

به طور کلی، روش‌های مختلف بیهوشی قدرت مسدود کردن موقت مسیر انتقال سیگنال‌های حسی از اعصاب به مراکز مغز را دارند. در ادامه به جزئیات انواع بیهوشی اشاره خواهیم کرد.

۱. بی‌حسی موضعی

این روش فقط بخش کوچکی از بدن را بی‌حس می‌کند و به‌همین‌دلیل، بیمار در حین عمل بیدار و هوشیار است. معمولا برای جراحی آب مروارید، روش‌های زیبایی مانند بوتاکس، درمان‌های دندانپزشکی یا بیوپسی استفاده می‌شود.

بی‌حسی موضعی
بی‌حسی موضعی

۲. بی‌حسی منطقه‌ای

بیهوشی موضعی چیست؟ در واقع همان بی‌حسی منطقه‌ای است که می‌تواند درد را در قسمت بزرگ‌تری از بدن مسدود ‌کند و شما در حین عمل کاملا هوشیار هستید. در واقع فقط از ناحیه کمر به پایین احساس درد نمی‌کنید. از انواع بی‌حسی منطقه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلاک نخاعی: مواد بیهوشی به‌صورت مستقیم به کیسه‌ای که طناب نخاعی را احاطه کرده است تزریق می‌شود.
  • اپیدورال: مواد بیهوشی به قسمت پایین کمر و خارج از کیسه نخاعی تزریق می‌شود.

معمولا از این روش‌ها برای کاهش درد زایمان سزارین یا جراحی ستون فقرات، لگن و زانو استفاده می‌شود.

بیهوشی عمومی
بیهوشی عمومی

۳. بیهوشی عمومی

این روش باعث بیهوشی کامل و عدم حساسیت شما نسبت به هرگونه درد و محرک داخلی و خارجی می‌شود. چراکه به یک خواب عمیق فرو می‌روید و اصلا هوشیار نیستید. معمولا برای اعمال جراحی‎های تهاجمی‌تر مانند جراحی سر، قفسه سینه یا شکم استفاده می‌شود. بیهوشی در عمل بینی نیز در اغلب موارد از همین نوع است.

۴. آرام‌بخشی

در این روش آنستزیا اگرچه بیمار به خواب آرامی فرو می‌رود اما می‌توان او را به‌راحتی برانگیخت یا بیدار کرد. معمولا از این روش بیهوشی برای کاتتریزاسیون قلبی و برخی کولونوسکوپی‌ها استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

خطرات و عوارض بیهوشی

خوشبختانه اکثر عوارض جانبی بیهوشی موقتی هستند و در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌روند. بسته به نوع بیهوشی و نحوه انجام آن توسط پزشک، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • کمردرد یا درد عضلانی
  • لرز ناشی از کاهش دمای بدن (هیپوترمی)
  • مشکل در ادرار کردن
  • خستگی
  • سردرد
  • خارش
  • تهوع و استفراغ
  • درد، حساسیت، قرمزی یا کبودی در محل تزریق
  • گلودرد (فارنژیت)

از عوارض نادر و خطرناک بیهوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب عصبی
  • اختلال عملکرد شناختی پس از عمل مانند مشکلات حافظه و یادگیری
  • ریزش ریه (آتلکتازی)
  • هایپرترمی بدخیم با علائم تب و انقباضات عضلانی

قبل از جراحی، بسیار مهم است که متخصص بیهوشی درباره تاریخچه پزشکی، شیوه زندگی و همه داروهای مصرفی شما اطلاعات داشته باشد تا احتمال بروز خطرات و عوارض به حداقل برسد.

خطرات و عوارض بیهوشی
خطرات و عوارض بیهوشی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بیهوشی داشته‌اید و بعد از مراجعه به منزل با مشکلات زیر مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • دشواری در تنفس
  • خارش شدید، کهیر یا تورم
  • بی‌حسی یا فلج در هر نقطه از بدن
  • لکنت زبان
  • مشکل در بلع

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات ویزیت آنلاین پزشکان فوق تخصص مغز و اعصاب پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره بهترین دکتر آنلاین مغز و اعصاب برای درمان استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در مورد آنستزیا یا بیهوشی

در این بخش می‌توانید به پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود درباره بیهوشی دست پیدا کنید.

نحوه اعمال روش‌های مختلف بیهوشی به چه شکل است؟

معمولا برای بیهوشی عمومی از استنشاق گاز و تزریق داخل وریدی (IV) استفاده می‌شود. بیهوشی موضعی با تزریق نخاعی و بی‌حسی موضعی با تزریق مایع، اسپری زدن، مالیدن کرم یا اتصال چسب موضعی انجام می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض بیهوشی هستند؟

اصولا افراد سیگاری، بیماران مبتلا به دیابت، بیماری کلیوی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری ریوی مانند آسم، آپنه خواب و بیماری مزمن انسدادی ریه، افراد چاق و دارای سابقه تشنج یا اختلالات عصبی و سابقه خانوادگی هیپرترمی بدخیم بیشتر تحت خطر هستند.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از بیهوشی بهبود پیدا کنید؟

داروهای بیهوشی می‌توانند تا ۲۴ ساعت در بدن شما باقی بمانند. اگر بیهوشی موضعی یا عمومی داشته‌اید، تا زمانی‌که داروها از بدن شما خارج نشده‌اند، نباید به سر کار برگردید یا رانندگی کنید. در مورد بی‌حسی موضعی چنین نگرانی وجود ندارد.

۴.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
uclahealth.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Gril
Gril
9 روز قبل

سلام ران پای راستم احساس بی حسی دارم و دو هفته پیش عمل داشتم و بیهوشی عمومی شدم و بعد از عمل شروع به بی حسی و سوزن شدن ران پا شدم میشه راهنمایی کنید ؟

نرگس
نرگس
2 ماه قبل

سلام.وقتتون بخیر،دخترم ۱۹ سالش،سنگ کلیه دارد، ی هفته ی پیش عمل سیستوسکوپی داشته و بیهوشی کامل الان بعد از گذشت ی هفته کمردرد داره و سرگیجه،چشماش سیاهی میره باید چکارش کنم،ممنون میشم راهنماییم کنید.

ازرائیل
ازرائیل
پاسخ به  نرگس
2 ماه قبل

هیچی

معصومه
معصومه
پاسخ به  نرگس
1 ماه قبل

سلام. یه هفته از بیهوشی کلونوسکپی میگذره واز دیروز دردهای عضلانی شدید دارم علتش چی هست ؟؟چیکار کنم

شیرین
شیرین
3 ماه قبل

سلام وخسته نباشید،من حدود یک سال و چند ماهی است که عمل زیبایی سینه انجام دادم و بیهوشی عمومی شدم به مدت نیم ساعت و بد از عمل موهای سرم ریزش پیدا کرد و کم حجم شدن و موهایم حساس شدن، ازتون ممنونم اگر میتوانید مرا راهنمایی کنید و این مشگلم برطرف شود، با تشکر از شما

رضا
رضا
3 ماه قبل

سلام

حامد جهانفر
حامد جهانفر
7 ماه قبل

با سلام دخترم سه ساله هست دکتر از روی نوار مغزی تشخیص داده که اوتیسم با اختلال عصبی دارد و تجویز ام ار ای داده آمد آیا با تزریق داروی بیهوشی اوتیسم ویا اختلال عصبی اش بیشتر شود وعارضه ای جبران ناپذیر داشته باشد

دکمه بازگشت به بالا