آشنایی با بیماری پاراپلژی و راه‌های درمان آن

پاراپلژی بیماری شایعی نیست و ممکن است نام آن را نشنیده باشید. اما لازم است بدانید پارپلژی به فلج اندام‌های تحتاتی بیمار گفته می‌شود و موجب ایجاد ناتوانی در حرکت می‌شود. اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر بدانید بیماری پاراپلژی چیست و راه درمان آن چگونه است بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

پاراپلژی اسپاستیک چیست؟

پاراپلژی یا parapelgia یکی از بیماری‌هایی است که مربوط به سیستم عصبی است و به علت‌های مختلفی افراد را درگیر می‌کند. معنی پاراپلژی به انگلیسی یعنی فلج کامل پاها است که البته دست‌ها توان حرکتی دارند.

برخی از افراد ممکن است در اثر ابتلا به یک بیمار مزمن به این عارضه مبتلا می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر از افراد در اثر سانحه یا تصادفات رانندگی قدرت حرکت پاها را از دست بدهند.

همچنین در مواردی هم پاراپلژی اسپاستیک ارثی و از طریق ژن منتقل شود. حتی در برخی از افراد پاراپلژی به صورت ناقص اتفاق می‌افتد و مبتلایان به این عارضه فلج را در یکی از پاها تجربه می‌کنند. به این ترتیب انواع مختلف پاراپلژی را می‌توان در دو گروه زیر دسته بندی‌ کنیم.

  • بیماری پاراپلژی اسپاستیک ارثی

در اسپاستیک پاراپلژی تون عضلانی در اندام‌های تحتانی بیمار افزایش پیدا می‌کند و هر کدام از بیماران ممکن است درجاتی از تون عضلانی خفیف تا شدید را تجربه کنند.

  • پاراپلژی شل

یکی دیگر از انواع پاراپلژی مربوط به زمانی است که بیمار در اندام‌های تحتانی تون عضلانی نداشته باشد و دچار مشکل شود.

متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص ابتلا به بیماری پاراپلژی اسپاتیک ارثی از آزمایش ژنتیک کمک می‌گیرد.

علت ابتلا به اختلال پاراپلژی چیست؟

پاراپلژی اسپاستیک ارثی در ژن افراد مبتلا وجود دارد به شکل اتوموزوم مغلوب یا اتوزومال غالب بروز می‌کند. شیوع این بیماری زیاد نیست و تقریبا از هر ۱۰۰ هزار نفر ده نفر به پاراپلژی اسپاتیک ارثی مبتلا می‌شوند و همین ویژگی کنترل آسیب پاراپلژی را سخت کرده است.

علائم پاراپلژی شامل چه مواردی است؟

مهم‌ترین ویژگی علائم پاراپلژی این است که علائم آن ثابت نیست و ممکن است در طول زمان تغییر کند. کسانی که به این عرضه مبتلا می‌شوند به جز از دست دادن قدرت حرکت در اندام تحتانی و اختلال در حرکت با علائم و نشانه‌های زیر هم روبرو می‌شوند.

  • بالارفتن وزن
  • افسردگی و اختلالات خلقی
  • مشکلات رابطه جنسی
  • اختلال در عملکرد مثانه و روده
  • عفونت‌های ثانویه

شیوه تشخیص پاراپلژی چگونه است؟

تشخیص بیماری پاراپلژی آسان نیست و باید از آزمایشات دقیق استفاده شود. هنگام مراجعه بیمار، اولین سوالات پزشک در مورد علائم بالینی بیماری است. همچنین پزشک سابقه‌ی پزشکی فرد و خانواده‌ی او را بررسی می‌کند و از معاینات دقیق بالینی و عصبی استفاده می‌کند.

در نهایت آزمایشات زیر به پزشک کمک می‌کند تا به طور قطعی در مورد ابتلا به پاراپلژی اسپاستیک تصمیم گیری کند.

  • تصویربرداری رزونانس مغزی یا MRI
  • آزمایش مایع مغزی و نخاعی

راه‌های درمان درمان پاراپلژی اسپاستیک چگونه است؟

یکی از نگرانی‌های اصلی افرادی که به بیماری پاراپلژیک مبتلا می‌شوند این است که آیا پاراپلژی درمان دارد یا اینکه باید تا پایان عمر با ناتوانی حاصل از فلج زندگی کنند. واقعیت این است که هیچ روش قطعی برای درمان پاراپلژی اسپاستیک ارثی وجود ندارد و کسانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند نمی‌توانند انتظار بهبودی کامل داشته باشند. با این‌حال برخی از افراد ممکن است در اثر گذشت زمان و با استفاده از روش‌ها درمان پاراپلژی حمایتی و دارویی بتوانند تا حدی بر روی نواحی آسیب دیده بدن کنترل داشته باشند.

درمان دارویی بیماری پاراپلژی
درمان بیماری پاراپلژی با استفاده از داروهای شل کننده عضلات باعث کاهش درد و ناراحتی و کم شدن اسپاسم حرکتی می‌شود و کسانی که به این عارضه مبتلا هستند تا حدی می‌توانند بر بیماری کنترل داشته باشند.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب به کسانی که مبتلا یه بیماری پاراپلژی ارثی هستند و قصد دارند بچه‌دار شوند توصیه می‌کند تا حتماً با یک مشاوره ژنتیک مشورت کنند.

درمان حمایتی از بیماری پاراپلژی

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای درمان پاراپلژی اندام تحتانی انجام می‌شود استفاده از درمان‌های حمایتی مانند فیزیوتراپی پاراپلژی و کاردرمانی برای کم کردن درد و ناراحتی است. همچنین فیزیوتراپیست به بیمار کمک می‌کند تا دامنه‌ی حرکتی خود را افزایش بدهد و بتواند تا حدی تعادل بدن را حفظ کند. همچنین برای بهبود وضعیت بیمار می‌توان از ویلچر یا اسکوتر هم استفاده کرد.

درمان حمایتی از بیماری پاراپلژی
درمان حمایتی از بیماری پاراپلژی

تمرینات فیزیوتراپی برای درمان پاراپلژی شامل چه مواردی است؟

تمرینات فیزیوتراپی بخش مهمی از مراقبت‌ها از فردی است که به بیماری پاراپلزی مبتلا شده است. این تمرینات شامل ایروبیک نشسته یا ایروبیک در آب است. همچنین فیزیوتراپیست می‌تواند تمریناتی با وزنه را به بیمار آموزش دهد تا قدرت عضلانی بهبود پیدا کند.

درمان پاراپلژی با جراحی

جراحی روش درمانی توصیه شده برای همه‌ی بیماران مبتلا به پاراپلژی نیست. در برخی از افراد برای از بین بردن تورم و کم کردن ضایعات می‌توان از جراحی کمک گرفت.

دورنمای بیماری پاراپلژی چگونه است؟

یکی از موارد با اهمیت در تشخیص و درمان پاراپلژی این است که بیمار چه مدتی بعد از شروع درمان بهبود پیدا می‌کند. آن‌چه در مورد این بیماری مشخص است این است که بیماری پاراپلژی تمام عمر بیمار را درگیر می‌کند و بهبودی کامل ندارد. حتی ممکن است در اثر گذر زمان علائم آن تشدید شود و بر میزان ناتوانی فرد بیفزاید. تنها کمکی که به این افراد می‌توان کرد این است که تا حدی دامنه‌ی حرکتی آن‌ها گسترش پیدا کند.

عوارض بیماری پاراپلژی شامل چه مواردی است؟

یکی از عارضه‌های شایعی که در اثر بیماری پاراپلژی اسپاتیک ایجاد می‌شود عدم کنترل مثانه است و می‌تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند.

همچنین ممکن است کسانی که از این بیماری رنج می‌برند با اختلالات عصبی محیطی مانند صرع، بیماری چشم، آتاکسی درگیر شوند. به جز ای موارد در طول دوران درمان فیزیوتراپی هم ممکن است بیمار با عوارضی مانند سردرد، سرگیجه یا غش روبرو شود و مشکلاتی را تجربه کند.

بیماری پاراپلژی
بیماری پاراپلژی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرد به طور ناگهانی یا آرام آرام متوجه می‌شود که اختلالات حسی دارد و برای عملکردهای حرکتی دچار مشکل شده است باید بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کند. اگر شرایط حضور در مطب را ندارید و می‌خواهید با پزشک مشورت کنید می‌توانید از وب‌سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ از دکتر مغز و اعصاب آنلاین وقت بگیرید.

سوالات متداول پاراپلژی

آیا می‌توان از بروز بیماری پاراپلژی پیشگیری کرد؟

با توجه به اینکه بیماری پاراپلژی ارثی است نمی‌توان هیچ روش قطعی برای پیشگیری از آن در نظر داشت.

امید به زندگی در بیماری پاراپلژی چقدر است؟

با توجه به اینکه بیماری پاراپلژی درمان ندارد و تا پایان عمر فرد بیمار را درگیر می‌کند انتظار می‌رود امید به زندگی فرد بیمار تحت تاثیر قرار بگیرد. اما میزان آن به درجه بیماری بستگی دارد.

آیا کسانی که مبتلا به پاراپلژی باشند می‌توانند از معافیت سربازی استفاده کنند؟

پاسخ این سوال مثبت است. کسانی که به بیماری خاصی مبتلا باشند می‌توانند متناسب با درجه و شدت بیماری که به آن مبتلا هستند از معافیت سربازی استفاده کنند و پاراپلژی هم از این قاعده مستثنی نیست.

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
sciencedirect.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا