۱۱ دلیل رایج تلخی دهان و درمان آن

فهرست مطالب

در دهان ما گیرنده‌های طعم‌های مختلف از جمله تلخی وجود دارد. در حالت عادی این گیرنده‌ها کار خود را با چشیدن یک غذای تلخ، شیرین، ترش و … انجام می‌دهند. با خوردن یک غذا طعم آن را حس می‌کنیم؛ اما گاهی اوقات بدون این که مواد غذایی خورده باشیم، برخی از این طعم‌ها را در دهان خود حس می‌کنیم. تلخی دهان یکی از عارضه‌هایی است که ممکن است بارها به آن دچار شوید و بخواهید علت آن را بدانید. در این مقاله بیشتر با این مشکل آشنا می‌شوید و متوجه می‌شوید که تلخی دهان نشانه چیست.

تلخی دهان (bitter mouth) چیست؟

عارضه‌ای که به نام تلخی دهان شناخته می‌شود، در اصل آن چیزی نیست که پس از خوردن یک ماده تلخ ایجاد می‌شود. بلکه زمانی را که بدون وجود ماده خوراکی این طعم را در دهان حس می‌کنید، شامل می‌شود. تلخی گاهی اوقات ساعت‌ها در دهان می‌ماند و برخی اوقات در زمان‌هایی خاص مانند پس از بیدار شدن از خواب این مشکل به وجود می‌آید.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود تا دهان تلخ شود. گاهی اوقات این عارضه با علائم دیگری هم همراه است که به پزشک کمک می‌کند تا دلیل اصلی آن را بشناسد.

علائم و نشانه‌های تلخی دهان (bitter mouth)

نشانه‌های مختلف و زیادی نشان می‌دهد که عارضه تلخ شدن دهان را دارید. گاهی اوقات حتی ممکن است چندین عارضه با همدیگر وجود داشته باشند. برخی از این علائم در ادامه بررسی می‌شوند.

احساس مزه تلخ در دهان

بدیهی‌ترین علامتی که در این عارضه دیده می‌شود، احساس مزه تلخ در دهان است. این مشکل بسیار رایج است و در صورتی که پس از مدتی خالی ماندن معده یا خوردن داروی خاصی رخ دهد، چندان مشکلی ندارد و با خوردن غذا یا تمام شدن دوره دارویی، خود به خود از بین می‌رود. احتمالاً این مسئله را بارها هنگامی که صبح از خواب بیدار شده‌اید، تجربه کرده‌اید.

خونریزی لثه و دهان

برخی مواقع هنگام تلخ شدن دهان، مشکلاتی مانند خونریزی از لثه و بخش‌های داخلی دهان نیز اتفاق می‌افتد. هنگامی که لثه یا دهان دچار عفونت شده باشد، عوارضی از این قبیل دیده می‌شود. به همین علت ممکن است دلیل اصلی تلخی دهان، عفونت لثه و دهان باشد و وارد شدن این عفونت به مجرای دهان سبب ایجاد این طعم شود.

احساس طعم فلز در دهان

برخی اوقات فرد از احساس طعمی شبیه طعم زنگ آهن یا فلز در دهان شکایت دارد. این طعم گاهی اوقات حس تلخی دهان را به فرد می‌دهد و ترکیبی از این دو طعم است. موادی که در بزاق وجود دارند، ممکن است بر اثر بیماری‌ها و مواد خوراکی یا دارویی تغییر کنند. در این صورت طعمی شبیه زنگ آهن یا فلز را به فرد القا می‌کنند. این مسئله معمولاً در افرادی که دچار سوزش دهان یا سرطان دهان هستند به‌وفور دیده می‌شود.

ترشح بیش از حد بزاق و تلخی دهان

هر چند اکثر اوقات تلخ شدن دهان با خشکی آن همراه است؛ اما برخی مواقع نیز این عارضه همراه ترشح زیاد بزاق نیز دیده می‌شود. این بزاق دارای طعمی غیرعادی و مشابه تلخ است. معمولاً در عفونت‌های دهان این مشکل پیش می‌آید.

گرفتگی بینی و سینوس‌ها

هنگامی تلخی غیرطبیعی دهان مربوط به مسائل مهمی است که همراه یک یا چند علامت دیگر باشد. گرفتگی بینی و سینوس‌ها هم از دیگر علائمی هستند که به همراه این عارضه عود می‌کنند. در اصل می‌توان گفت که گرفتگی سینوس و بینی به علت عفونت این نواحی، ماده‌ای را به داخل حفره دهان انتقال می‌دهد که باعث تلخ شدن دهان می‌شود.

بوی بد دهان و تلخی دهان

یکی از رایج‌ترین علامت‌هایی که همراه تلخ شدن غیرطبیعی دهان دیده می‌شود، بوی بد دهان است. این بو به گونه‌ای است که افراد نزدیک به فرد آن را به‌خوبی حس می‌کنند. هر چند ممکن است فرد به علت عادت کردن به این بو، آن را حس نکند؛ اما معمولاً یک بوی ناخوشایند و بدی است که برای اطرافیان آزاردهنده است. هنگامی که تلخ شدن دهان به علت عفونت‌های دهان و دندان یا سینوس‌ها باشد، بوی بد هم از دهان به اطراف منتشر می‌شود.

علائم دیگری نیز ممکن است همراه این عارضه باشد که باعث می‌شود تا فرد بیشتر به فکر درمان خانگی تلخی دهان یا مراجعه به پزشک باشد. البته هنگامی به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنید، احتمالاً از همان ابتدا پزشک به فکر علت بروز این عارضه می‌افتد و با بررسی و آزمایش‌های مختلف سعی در تشخیص این موضوع دارد.

علل ابتلا به تلخی دهان (bitter mouth) چیست؟

دلایل ابتلا به عارضه تلخی دهان بسیار زیاد هستند. بر اساس این که این مشکل چگونه به وجود آمده باشد و چه علائمی همراه آن است، دلیل آن هم مشخص می‌شود. هر چند در اکثر مواقع این مشکل جدی نیست و بسیاری از افراد در دوره‌ای از زندگی خود یا در مواقعی مانند بیدار شدن از خواب آن را تجربه می‌کنند.

مشکلات گوارشی و تلخی دهان

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) که به‌عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته می‌شود، در اثر بالا رفتن اسید صفرا یا معده به مری ایجاد می‌شود. صفرا مایعی است که توسط کبد تولید می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند. رفلاکس اسید علاوه بر طعم ترش یا تلخ در دهان، باعث سوزش سر دل، درد بالای شکم، حالت تهوع و گرفتگی صدا نیز می‌شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بسیاری از داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای وجود دارند که می‌توانند این مشکلات را به حداقل برسانند یا از بین ببرند. راه دیگر برای درمان این بیماری پرهیز از غذاهای اسیدی، خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و حفظ وزن مناسب است.

هنگامی که معده خالی می‌شود، سوختن چربی‌ها در بدن باعث می‌شود تا علاوه بر ایجاد بوی بد در دهان، حس تلخ بودن زبان و دهان را هم داشته باشید. به همین علت بارها در اوایل صبح احساس تلخی را در دهان خواهید داشت. پس تلخی دهان و معده ارتباط نزدیکی با هم دارند.

اگر مشکلات گوارشی دارید، با سبک زندگی سالم می‌توان آن را رفع کرد و تا حد زیادی از ایجاد مسائلی مانند تلخی دهان جلوگیری کرد.

گوارش و تلخی دهان
گوارش و تلخی دهان

مکمل‌ها و داروها و تلخ شدن دهان

کلسیم، آهن، ویتامین D، مولتی‌ویتامین‌ها و ویتامین‌های دوران بارداری همگی می‌توانند باعث ایجاد طعم فلز مانند در دهان شما شوند، به‌خصوص اگر به مقدار زیاد مصرف شوند. داروهایی مانند ضد التهاب‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها یا داروهای تجویز شده برای بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های خود ایمنی و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌توانند طعم تلخ یا فلز مانند را ایجاد کنند.

هنگامی که این دلیل سبب شده است تا فرد احساس تلخی در دهان کند، با قطع این داروها و مکمل‌ها، مسئله رفع شده و دهان به حالت عادی برمی‌گردد.

تلخی دهان در بارداری

اغلب خانم‌ها تغییرات هورمونی زیادی را در حین بارداری تجربه می‌کنند. این تغییرات ممکن است باعث شود تا دهان فرد و ناحیه انتهایی گلو در طول روز به‌خصوص در صبحگاه تلخ شود. البته این مشکل معمولاً در اواخر بارداری و برای برخی افراد پس از زایمان از بین می‌رود.

در اواخر بارداری نیز فشار به کبد و کیسه صفرا زیاد است. این عامل نیز می‌تواند یک دلیل برای بسیاری از مشکلات تلخی در دهان باشد.

تلخی دهان در بارداری
تلخی دهان در بارداری

برفک دهان و تلخ شدن آن

یکی از بیماری‌های رایج دهان که ممکن است بارها در طول زندگی آن را تجربه کنید، بیماری برفک دهان است. لکه‌های سفیدی که روی زبان، گلو و دهان رشد می‌کنند و اکثر اوقات بسیار دردناک هستند. این عارضه بر اثر عفونت قارچی در دهان رخ می‌دهد. معمولاً برفک از سه تا دو هفته زمان می‌برد تا کاملاً از بین برود. برفک عامل ایجاد طعم تلخ در دهان است و با رفع آن، طعم تلخ دهان هم از بین خواهد رفت.

البته تلخی دهان و سرطان دهان هم به هم وابسته هستند. گاهی اوقات تلخ شدن دهان می‌تواند به علت این نوع از سرطان باشد.

کم آبی بدن و ایجاد طعم تلخ در دهان

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است سبب شود تا در دهان خود طعمی تلخ را حس کنید، کم آب شدن بدن است. به‌خصوص در فصول گرم و برای افرادی که در بیرون از منزل فعالیت دارند، مصرف آب اهمیت بالایی دارد. آب سموم بدن را دفع می‌کند و هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود، واکنش‌های مختلفی را از خود بروز می‌دهد. کم آبی بدن بر روی ترشح بزاق نیز تأثیرگذار است و همین عامل هم سبب می‌شود تا طعم تلخی را در دهان خود حس کنید.

شرایط عصبی و عارضه تلخ شدن دهان

جوانه‌های چشایی مستقیماً با اعصاب مغز در ارتباط هستند. شرایطی که می‌تواند بر این اعصاب تأثیر بگذارد و باعث تغییر طعم دهان شود، شامل تومورهای مغزی، صرع، زوال عقل و ضربه به سر است. داروهایی که برای درمان این بیماری‌ها استفاده می‌شوند نیز می‌توانند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شوند.

از طرفی اختلال در اعصاب مرکزی هم یک احساس تلخی کاذب در دهان ایجاد می‌کند که بسیاری از افرادی با مشکلات عارضه‌های عصبی آن را تجربه می‌کنند.

تغییرات قند خون و تلخی دهان

دیابت نیز می‌تواند عامل تلخ شدن دهان باشد. علاوه بر این، افرادی که قند خون پایینی دارند نیز تلخ شدن دهان را بارها تجربه می‌کنند. پس هم افزایش و هم کاهش قند خون می‌تواند عامل ایجاد طعم تلخ در دهان باشد. هر چند استفاده از برخی داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین نیز به خودی خود دهان را برای مدتی طولانی تلخ می‌کند.

استرس و اضطراب عامل تلخ شدن دهان

مشکلات اعصاب و تلخی دهان هم با همدیگر مرتبط هستند. هنگامی که سطح اضطراب و استرس بالا باشد، می‌تواند واکنش‌هایی را در بدن تحریک کند که گاهی حتی طعم دهان فرد را تغییر می‌دهد. اضطراب می‌تواند باعث خشکی دهان شود که به‌عنوان خشکی دهان نیز شناخته می‌شود. این مسئله به خودی خود منجر به احساس چسبناک و خشکی در دهان شده و محیط دهان را تلخ می‌کند.

بهداشت نامناسب دهان و دندان

این مسئله، شایع‌ترین علت طعم تلخ در دهان است، به‌خصوص اگر بعد از بیدار شدن از خواب این مسئله رخ دهد. تجمع بزاق و باکتری روی زبان، دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند منجر به بوی بد دهان و تغییر در حس چشایی شود. البته با افزایش بهداشت دهان و دندان، این مسئله رفع می‌شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و احساس تلخی در دهان
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و احساس تلخی در دهان

یائسگی و طعم تلخ دهان

یائسگی عوارض زیادی را به همراه دارد که یکی از آن‌ها خشکی دهان است. کاهش سطح استروژن در این دوران از زندگی، باعث تشدید خشکی هان می‌شود و تلخی آن را به همراه دارد. برای رفع این مشکل بهتر است از مکمل‌های دوران یائسگی استفاده کنید.

هپاتیت؛ عامل ایجاد تلخی دهان

گاهی اوقات برخی از بیماری‌ها به‌صورت غیرمستقیم، مشکلات دیگری را برای فرد به همراه دارند. افرادی که به بیماری هپاتیت مبتلا هستند، به مرور زمان کبد آن‌ها دچار مشکل شده و کار خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد. کبد و تلخی دهان به هم بسیار وابسته‌اند. به همین علت است که افراد دچار بیماری هپاتیت نیز از دیگر افرادی هستند که اکثر اوقات طعم تلخ را در دهان خود احساس می‌کنند.

انواع تلخی دهان (bitter mouth)

تلخی دهان گاهی اوقات در بخش‌های مختلف آن بروز می‌کند. برخی اوقات فرد تلخی را روی زبان خود احساس می‌کند. در این مواقع زبان حالتی سفید یا زرد رنگ به خود می‌گیرد. این عارضه در برخی موارد خود را در انتهای گلو و ناحیه‌ای که خلط وجود دارد نشان می‌دهد. نوع دیگر تلخی دهان، تلخی در کناره لثه‌ها و خود حفره دهان است. پزشک با بررسی این موارد می‌تواند تا حد زیادی علت تلخ شدن دهان را پیدا کند و بین گزینه‌های محدودتری به دنبال علت باشد.

پیشگیری از تلخی دهان

بدون شک، پیشگیری بهتر از درمان است. با توجه به دلایلی که برای ایجاد تلخی در دهان ذکر شد، در تمامی موارد باید پیشگیری‌های لازم را هم انجام داد. در ادامه کارهایی را که برای جلوگیری از ایجاد تلخی در دهان می‌توان انجام داد، بررسی می‌کنیم.

  • بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مواد غذایی سالم و میوه و سبزیجات
  • مصرف آب به اندازه کافی در طول روز به‌خصوص روزهای گرم
  • خوردن مواد غذایی با طبع سرد برای متعادل کردن بدن و کبد در هنگام گرمی بدن
  • تقویت کبد و سایر اندام‌های داخلی
  • پرهیز از استعمال دخانیات و مواد مخدر
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی
  • پرهیز از زیاده‌روی در خوردن غذاهای چرب و تند و جلوگیری از ایجاد رفلاکس معده

سبک زندگی سالم و استفاده از مواد غذایی مناسب باعث می‌شود تا سلامت عمومی بدن افزایش یافته و بیماری‌های مختلف از جمله خشکی دهان کمتر به سراغ فرد آید.

انواع راه‌های درمان {درمان گیاهی، دارویی، طب سنتی}

روش‌های درمانی مختلفی از جمله درمان گیاهی، طب سنتی و دارویی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره برد. با توجه به این که تلخی دهان چقدر آزاردهنده باشد و چقدر طولانی شود، از روش‌هایی که در ادامه بررسی می‌شود، می‌توان استفاده کرد.

درمان دارویی تلخی دهان
درمان دارویی تلخی دهان

درمان خانگی تلخی دهان

با توجه به این که این عارضه ممکن است در هر کسی بروز کند، بهتر است از درمان‌های خانگی آن بی اطلاع نباشید تا در اسرع وقت این مسئله را رفع کنید. برخی از درمان‌های ساده که برای این عارضه وجود دارد تا اثر آن را خنثی کند، شامل موارد زیر هستند.

درمان تلخی دهان با بهداشت دهان و دندان

برای رفع تلخی دهان، پاکسازی دهان و دندان بسیار مفید واقع می‌شود. گاهی اوقات تجمع باکتری‌ها در اطراف دندان‌ها، سبب می‌شود تا قسمت‌های مختلف دهان و دندان، دچار مشکل عفونت شود. بهتر است در صورتی که احساس می‌کنید دهانتان تلخ شده است، مسواک بزنید و از نخ دندان برای تمیز کردن لای دندان‌ها بهره ببرید.

علاوه بر دندان‌ها، تمیز شدن دهان را هم از یاد نبرید. استفاده از دهان‌شویه می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. رعایت بهداشت دهان از بروز مشکلاتی مانند خونریزی لثه و عفونت آن جلوگیری می‌کند. بیشتر مواقع التهاب لثه تلخ شدن دهان را به همراه دارد.

زبان نیز باید تمیز شود! استفاده از مسواک زبان در این زمینه بسیار مفید است تا از تجمع و تکثیر باکتری‌ها در این قسمت از دهان نیز جلوگیری شود.

غرغره کردن آب نمک و زاج سفید

استفاده از نمک و زاج سفید به‌عنوان یک ماده ضد عفونی کننده، نیز از دیگر مواردی است که به فرد کمک می‌کند تا محیط دهان خود را تمیز نگه دارد. در صورتی که هر قسمتی از دهان دچار عفونت‌های قارچی و باکتریایی شده است، غرغره کردن این مواد می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود و با نامساعد کردن محیط دهان برای قارچ و باکتری‌ها، سبب درمان عفونت و در نهایت رفع تلخی دهان شود.

برای این منظور نصف قاشق چای خوری زاج سفید و یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان ۲۵۰ میلی‌لیتری آب جوشیده و سرد شده حل کنید و با آن محیط دهان خود را شسته و غرغره کند تا گلو نیز کاملاً تمیز شود.

استفاده از جوش شیرین برای رفع تلخی دهان

یکی از درمان‌های خانگی و ساده برای رفع تلخی دهان، استفاده از جوش شیرین برای شستن دندان‌ها است. می‌توانید مقدار کمی در حد نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را بر روی مسواک خود ریخته و دندان‌ها را با آن تمیز کنید. کمی جوش شیرین را هم می‌توانید در آب جوشانده سرد شده حل کرده و محیط دهان و گلوی خود را با آن شستشو دهید. سپس محلول را بیرون بریزید.

جوش شیرین به علت داشتن حالت قلیایی، محیط داخل دهان، گلو و لثه‌ها را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها نامساعد می‌کند و عفونت‌های این نواحی را از بین می‌برد.

درمان‌های گیاهی و طب سنتی برای رفع تلخی دهان

علاوه بر درمان‌های ساده‌ای که ذکر شد و در منزل می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، طب سنتی نیز برای رفع عارضه تلخی دهان، پیشنهادهای خوبی را می‌تواند ارائه دهد. اگر مدت زمان زیادی از بروز این عارضه گذشته است و هنوز بهبود پیدا نکرده است، می‌توانید به مشاوران طب سنتی در این زمینه مراجعه کنید. برخی از روش‌های درمان گیاهی تلخی دهان و روش‌های طب سنتی را هم در ادامه بررسی می‌کنیم.

عوض کردن طعم دهان با مواد گیاهی

استفاده از برخی مواد گیاهی می‌توانند به‌راحتی طعم دهان را عوض کنند. در طب سنتی، جویدن تخم گشنیز به افرادی که دچار تلخی در دهان خود می‌شوند، پیشنهاد می‌شود تا به‌عنوان یک راهکار سریع بتواند به آن‌ها کمک کند.

دارچین نیز برای رفع مشکلات دهانی یک گزینه عالی است. جویدن دارچین هم دندان و لثه را تقویت می‌کند، هم باعث می‌شود تا طعم تلخ دهان از بین برود.

قرص نعناع و رفع تلخی دهان

هنگامی که از قرص نعناع استفاده می‌کنید، علاوه بر این که مشکلاتی مانند سردی معده و رفلاکس آن را حل می‌کنید، طعم تلخ دهان هم از بین می‌رود. همان‌طور که گفته شد، برخی از انواع تلخ شدن دهان به علت سردی معده و رفلاکس آن است. استفاده از قرص نعناع برای متعادل کردن معده و رفع سوزش سر دل بسیار مفید است. از طرفی این ماده با حالت خنک و بوی خوبی که دارد، طعم تلخ را در دهان به‌سرعت از بین می‌برد و این قرص برای رفع تلخی دهان مؤثر است.

برخی از گیاهان دارویی که برای رفع تلخی در دهان از آن‌ها در طب سنتی استفاده می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

خاکشیر باعث افزایش رطوبت بدن و رفع خشکی و تلخی در حفره دهان می‌شود.

سرکه سیب به‌خوبی می‌تواند دهان و معده را از باکتری‌ها و قارچ‌ها عاری کند. همین عامل هم سبب می‌شود تا سلامت دهان و دندان به‌مراتب بیشتر شده و معده نیز سالم بماند و تلخی دهان از بین رود.

عرق کاسنی و شاه‌تره با افزایش رطوبت بدن، از خشکی و تلخی در ناحیه دهان جلوگیری می‌کنند.

روش‌های درمان دارویی برای طعم تلخ دهان

هنگامی که فرد از تلخی دهان شکایت دارد و با درمان در منزل برای این عارضه، مشکل رفع نشد، بهتر است موضوع جدی تر مورد بررسی قرار گیرد. هنگامی که به دکتر گوش و حلق و بینی برای رفع تلخی دهان مراجعه می‌کنید، اولین اقدام، استفاده از روش‌های تشخیصی است که باعث می‌شوند تا پزشک از دلیل تلخی دهان مطلع شود.

در صورتی که فرد بر اثر رفلاکس معده دچار تلخ شدن دهان شده است، پزشک معمولاً داروهای ضد اسید را تجویز می‌کند. داروهایی مانند امپرازول، لنزوپرازول و پنتوپرازول از این نوع هستند که باعث می‌شوند تا میزان اسید در معده کاهش یافته و فرد بر اثر بالا آمده این اسید در مری، دچار مشکل حس طعم تلخ در دهان نشود.

بیمارانی که از دیابت رنج می‌برند، داروهایی مانند گلوکوفاژ را پزشک برای آن‌ها تجویز می‌کند. این دارو با تنظیم میزان قند خون در کبد، از تلخ شدن دهان و عوارض ناشی از این مشکل جلوگیری می‌کند.

حال ممکن است بیماری‌های مختلف کبد و صفرا نیز بررسی شوند که در صورت تشخیص هر کدام، داروهای تنظیم کننده فعالیت این ارگان‌ها توسط پزشک تجویز می‌شود. با رفع این بیماری‌ها و تنظیم سلامت بدن، عارضه تلخ شدن دهان هم از بین رفته و مشکل به طور کامل رفع می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ (جمع‌بندی)

با توجه به مواردی که گفته شد، در اکثر اوقات، تلخی دهان یک دلیل ساده دارد که به‌راحتی می‌توان آن را در منزل یا به کمک داروهای گیاهی رفع کرد. با این حال ممکن است درمان خانگی تلخی دهان مفید واقع نشود و عارضه همچنان ادامه داشته باشد. در این مواقع باید سریع‌تر برای مراجعه به پزشک اقدام کرد.

گاهی اوقات که تلخ شدن دهان به علت بیماری دیگری مانند مسائل مربوط به کبد یا معده است، باید عامل اصلی هر چه سریع‌تر رفع شود تا سلامتی و جان بیمار به خطر نیفتد. پس اگر بیماری تلخ شدن دهان شدت گرفت یا برای مدتی طولانی ماندگار شد، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک برای عارضه تلخی دهان
مراجعه به پزشک برای عارضه تلخی دهان

دغدغه‌های زندگی روزمره و کمبود وقت باعث می‌شود تا اکثر افراد مراجعه به پزشک را به تعویق اندازند. ماندن در صف طولانی برای دریافت نوبت و هدر دادن وقت در ترافیک و هیاهوی زندگی شهری، همگی مزید بر علت شده‌اند تا برای مراجعه به پزشک و بررسی مشکلاتی مانند تلخی دهان، ساعت‌ها وقت نیاز باشد. شاید علت تأخیر در مراجعه به پزشک هم در اکثر مواقع همین مورد است.

پذیرش ۲۴ این امکان را برای تمامی افراد فراهم کرده است تا مشاوره غیرحضوری دریافت کنند و مشکل خود را زیر نظر بهترین پزشکان انجام دهند. این سامانه دریافت نوبت را برای بیماران عزیز راحت کرده است تا به‌صورت آنلاین این کار را انجام دهند.

ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی این امکان را برای بیماران فراهم می‌کند تا بدون فوت وقت در زمانی کوتاه به‌راحتی برای درمان تلخی دهان اقدام کنند. شما هم می‌توانید در هر موقعی از روز و زمانی که در منزل یا محل کارتان هستید، از خدمات پذیرش ۲۴ استفاده کنید.

سؤالات متداول تلخی دهان (bitter mouth)

آیا تلخی دهان خطرناک است؟

در اصل اکثر مواقع، تلخی دهان یک عارضه بی‌خطر است و بیماری محسوب نمی‌شود؛ با این حال می‌تواند به‌عنوان یک علامت برای بیماری‌های خطرناک شناخته شود.

جویدن سقز یا آدامس می‌تواند تلخی دهان را رفع کند؟

بله. در اکثر موارد که این عارضه به علت کمبود بزاق دهان و خشکی آن است، سقز یا آدامس به‌عنوان یک محرک برای ترشح بزاق از تلخ شدن دهان جلوگیری می‌کند. البته باید دقت داشت که از آدامس یا سقز بدون قند استفاده کرد.

برای درمان تلخی دهان به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

اگر این مشکل مدت طولانی است که ایجاد شده است، ابتدا بهتر است به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کرد تا وضعیت دهان را بررسی کند. اگر نیاز به بررسی دیگر اندام‌های بدن باشد، پزشک با تشخیص و بررسی اولیه، شما را به پزشکان مورد نظر ارجاع می‌دهد.

۴/۵ (۲۳ نظر)

منبع
tuasaude.comuniversaldentaldfw.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
13 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرادی
مرادی
12 روز قبل

سلام وقت بخیر اقای دکتر من کیست با تخم. دانهام عمل. کردم الان دوماه میشع کیست ۶ کلیو بود. بیشتر وقت ها صبح ها حالت تعوع دارم بدم از بوی غذا میاد. دهنم. تلخ

خشایار
خشایار
1 ماه قبل

توضیحات شما بسیار فنی ودرست وکامل بود ولی سایتهای دیگر مزخرف بود

محمد
محمد
1 ماه قبل

ممنون بابت مطالب مفید سایت تون
چیزهایی گفتید از نظر علمی کاملا صحیح اند

علی
علی
9 ماه قبل

سلام من بعدخوردن بعضی ازموادغذایی درصبح یا شیرینی .بیسکویت دهانم شدیدتلخ میشه که تا شب میمونه ویه حالتی مثل رفلاکس توگلوم احساس میکنم البته بدون اسیدفقط انگاریه چیزی توگلومه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.باتشکر…

Roojina
Roojina
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

به نظرم احتمال اینکه از قند خونت باشه زیاده.
بعد خوردن شیرینی این حالت رو داشتن یه چیزی مثل به هم خوردن مقدار گلوکاگون و انسولینه قند خونته، سر صبح وقتی چیزی نخوردی شیرینی جات نخور

نگار
نگار
1 سال قبل

سلام تلخی مداوم دهان با احتمال اختلال عملکرد کبد ، باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

اسرا
اسرا
پاسخ به  نگار
15 روز قبل

متخصص داخلی فکر کنم

علی حسینی
علی حسینی
1 سال قبل

سلام مدتی هست که احساس تلخی دهان دارم بیشتر بد از یک ساعت خوردن غذا وصبح خلط گلو دارم

عیسی رمضانی
عیسی رمضانی
پاسخ به  علی حسینی
1 سال قبل

سلام دکتر عزیز دهان من هم خشک وهم تلخ هستش بیشتر شب ها علتش چی میتونه باشه ممنونم آقای دکترعزیز

رضازنگنه
رضازنگنه
پاسخ به  عیسی رمضانی
1 سال قبل

سلام اگه هم دهانت تلخ باشه هم شیرین حالت تهوه هم داشته باشی علتش چیست

امیرعلی
امیرعلی
پاسخ به  رضازنگنه
4 ماه قبل

مشکل معده ورفلاکس

منیژه نظری
منیژه نظری
1 سال قبل

با سلام بنده مدتی است تلخی دهان دارم از دی ماه پارسال تا آذر امسال د و بار آند
وسکوپی کردم علت ورم معده وهلیکوباکتری بوده حال من با استفاده از دارو هنوز تلخی دهانم از بین نرفته لطفا راهنمایی کنید که

رامین صادقی
رامین صادقی
1 سال قبل

سلام متخسس صاحب من اسید میده دارم. وهیچ دارو فایده نکرد ازهرجاگرفتم البته درد میاد سرسینه یاپشت شانه چپ سرگیچ همین حالت جاست ازطرف صبح که ازخاب بیدارمیشم دهنم تلخ می‌باشد من خدم مسافر از افغانستان استم و اکترصاحبا درست حرفم نمیفامن بااحتر

ام

دکمه بازگشت به بالا