سرگیجه و گرفتگی گوش را چگونه رفع کنیم؟ درمان خانگی و طب سنتی

در این مقاله قصد داریم در مورد سرگیجه و گرفتگی گوش صحبت گنیم. سرگیجه و گرفتگی گوش نشانه چیست؟ آیا احساس گرفتگی گوش و سرگیجه ارتباطی با هم دارند؟ علت سرگیجه و گرفتگی گوش چیست؟ سرگیجه و گرفتگی گوش رابطه تنگاتنگی با هم دارند و زمانی که پرده گوش شما دچار انسداد شود یا مایع گوش میانی شما به هر دلیلی تحت فشار قرار بگیرد، با پدیده گرفتگی و فرورفتن گوش مواجه خواهید شد. اگر در مورد ارتباط میان سرگیجه و گرفتگی گوش کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

احساس گرفتگی گوش و سرگیجه

معمولاً به دنبال احساس گرفتگی گوش، احساس سرگیجه و سبکی سر به ما دست می‌دهد. علائمی مانند فرو رفتن گوش، شنیدن صدای باد در گوش، احساس گیجی، کم شدن قدرت شنوایی، احساس افت فشار خون و احساس جمع شدن مایعاتی در گوش، همگی نشانه‌های انسداد پرده گوش و تحت فشار قرار گرفتن مایع گوش میانی است.

همان‌طور که می‌دانید، مایعی که در گوش میانی ما وجود دارد، وظیفه مهم حفظ تعادل بدن را در کنار اندام‌هایی مانند چشم و ستون مهره برعهده دارد. در هر زمانی و به هر دلیلی، اگر مایع گوش میانی به مشکل برخورده و تحت فشار قرار بگیرد، احساس سرگیجه و گرفتگی گوش به ما دست خواهد داد.

علت سرگیجه و گرفتگی گوش

سرگیجه‌ای که به دنبال گرفتگی گوش ایجاد می‌شود، می‌تواند ناشی از علل مختلفی باشد. برخی از فاکتورهای تأثیرگذار در ایجاد احساس سرگیجه و گرفتگی گوش کودک و افراد بزرگسال، از قرار زیر هستند:

  • انسداد لوله استاش (eustachian tube): عفونت کردن گوش یکی از علل مهم و تأثیرگذار در گرفتگی گوش و ایجاد حس سرگیجه است. حلق انسان به کمک یک لوله به نام لوله استاش یا شیپور استاش به مجرای گوش و گوش میانی مرتبط می‌شود. وظیفه این لوله، هدای مایع و مخاط گوش به سمت حلق و سپس بلعیده شدن آن است. اگر به هر دلیل، این لوله مسدود شود، مایع و مخاط گوش در گوش میانی به دام افتاده و منجر به ایجاد عفونت خواهد شد.
  • بیماری منیر (Meniere’s Disease): بیمار منیر گوش یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در ایجاد حس سرگیجه و گرفتگی گوش است. زمانی که پرده گوش دچار پارگی شده یا به هر دلیل دیگری فشار مایع گوش میانی افزایش پیدا کند، منجر به ایجاد اختلال در کارکد گوش میانی و ایجاد بیماری منیر می‌شود. در این بیماری، معمولاً یکی از گوش‌ها درگیر اختلال می‌شود و به ندرت اتفاق می‌افتد که هر دو گوش، به این اختلال دچار شوند.
  • عفونت‌های داخلی گوش میانی و پرده گوش (Otitis Media): عفوت داخلی گوش می‌تواند منجر به سرگیجه و گرفتگی گوش بارداری و سایر مواقع شود. عفونت گوش میانی و پرده گوش توسط دکتر گوش و حلق و بینی و دکتر سرگیجه، با نام اوتیت مدیا شناخته می‌شود. اوتیت مدیا می‌تواند در اثر سرماخوردگی، بیماری‌های تنفسی و آلرژی‌هایی که منجر به گلودرد و حساسیت‌های ریوی می‌شوند، ایجاد شود.
  • سندروم رامسی هانت (herpes zoster oticus): سندروم رامسی هانت، یکی دیگر از علل موثر در ایجاد سرگیجه و گرفتگی گوش بچه است. در این سندروم، کانال شنوایی خارجی گوش درگیر می‌شود. علائمی مانند فلج صورت، تهوع، کم شدن قدرت شنوایی، سرگیجه و افزایش دمای بدن، نشانه‌هایی از بروز سندروم رامسی هانت است.
درمان سرگیجه و گرفتگی گوش
درمان سرگیجه و گرفتگی گوش

رفع گرفتگی گوش و سرگیجه

راه‌های مختلفی برای پیشگیری و رفع گرفتگی و سرگیجه گوش وجود دارد. راه‌هایی مانند شستشو و نظافت مرتب و اصولی دست‌ها، مهار کردن حساسیت‌های فصلی، نخوردن آب‌های آلوده و به طور کلی رعایت بهداشت عمومی، می‌تواند احتمال مبتلا به سرگیجه و عفونت‌های گوش را به مراتب کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که اکثر عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها، به دنبال محیط‌های تاریک و مرطوب برای رشد هستند. از همین رو، پس از هربار استحمام و شستن صورت، داخل گوش خود را به صورت کامل خشک کنید.

اگر دچار عفونت‌های مزمن گوش شدید، حتماً باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. همچنین اگر از بیماری‌هایی مانند سینوزیت یا حساسیت‌های فصلی رنج می‌برید، باید از محلول آب و نمک و محلول‌های ضد اهتقان بینی و گوش استفاده کنید تا از کیپ شدن گوش خود جلوگیری کنید. داروهایی مانند آنتی هیستامین و ستیریزین می‌توانند در مهار حساسیت‌های فصلی به شما کمک کنند.

درمان خانگی سرگیجه و گرفتگی گوش

اگر قصد مراجعه به دکتر سرگیجه را ندارید، می‌توانید به کمک روش‌های زیر، سرگیجه و گرفتگی گوش خود را به صورت خانگی درمان و مهار کنید.

  • خمیازه بکشید.
  • از کمپرس گرم روی گوش خود استفاده کنید.
  • آدامس بجوید.
  • از محلول جوش شیرین استفاده کنید.
  • از ترکیب کمپرس سیر با آب و نمک استفاده کنید.
  • از سرکه سیب برای رفع گرفتگی گوش استفاده کنید.
  • از روغن زیتون برای رفع گرفتگی گوش استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر مواقع، سرگیجه و گرفتگی گوش مزمن و مدت‌دار نیست؛ اما اگر این عارضه بیش از ۲ هفته به طول انجامید و با علائم زیر همراه بود، حتماً در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • تب
  • ترشح مایعات از داخل گوش
  • تقلیل قدرت شنوایی
  • بروز اختلال در حفظ تعادل بدن
  • درد شدید در ناحیه گوش

پذیرش ۲۴ یک سامانه جامع آنلاین ویزیت و نوبت دهی است که خدماتی مانند مشاروه آنلاین، مشاوره تلفنی و نوبت دهی به صورت ۲۴ ساعته را ارائه می‌دهد. با پذیرش ۲۴ می‌تونید مراکز درمانی نزدیک به محل سکونت خود را پیدا کرده و رزومه پزشکان را به صورت آنلاین مشاهده کنید. با پذیرش ۲۴ در هر زمان از شبانه‌روز، نسبت به اخذ ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی موردنظر خود اقدام کنید.

سؤالات متداول درباره سرگیجه و گرفتگی گوش

۱. گرفتگی گوش معمولاً چقدر ادامه می‌یابد؟

گرفتگی گوش علل محتلفی دارد. اگر گرفتگی گوش به دلیل نوسانات ارتفاع و فشار آب باشد، در اسرع وقت برطرف خواهد شد؛ اما اگر در اثر عفونت باشد، ممکن است تا دو هفته و بیشتر نیز به طول بینجامد.

۲. آیا ممکن است گرفتگی گوش خود به خود رفع شود؟

در اکثر مواقع بله، چرا که گرفتگی گوش عمدتاً ناشی از فشار آب یا فشار هوا است. اگر گرفتگی گوش در اثر اختلال یا عفونت باشد، باید به پزشک مراجعه شود و خود به خود رفع نخواهد شد.

۳. علت اصلی گرفتگی گوش چیست؟

علت اصلی گرفتگی گوش اختلاف فشار و اختلال‌هایی مانند سندروم رامسی هانت، اوتیت مدیا، انسداد شیپور استاش و بیماری منیر است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد سرگیجه و گرفتگی گوش صحبت کردیم و متوجه شدیم که سرگیجه و گرفتگی گوش، رابطه مستقیم و تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بیماری‌هایی مانند منیر و اوتیت مدیا به همراه تغییر فشار آب و هوا می‌تواند بر عملکرد گوش میانی تأثیر گذاشته و خودش را در قالب سرگیجه نشان دهد.

۳.۷/۵ (۲۴ نظر)

منبع
mayoclinicwebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
28 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ahmad
Ahmad
20 روز قبل

باسلام
دوماه پیش گوش راستم با ی سرما خوردگی گرفتگی ایجاد شد مراجعه به پزشک عمومی داروی سرماخوردگی وسفکسیم بهم داد تغییری ایجاد نشد به متخصص گوش حلق وبینی مراجعه شد (۲متخصص)،گفتم گوشم صدای زیاد دارد وشنوایم خیلی کم شده دونوع قرص ویتامین ب ۱۰۰ وسینازین ۲۵ ودیگری از نوع قرص های خواب آور تجویز کردن ،نوار گوش هم گرفتم هردو متخصص دیدند ولی بااین داروها بهبود نیافتم ،درخواست ام آر ای هم کردم گفتند نیاز نیست ،الان باید چکار کنم ،حاضرم جراحی بشم ولی دوباره شنواییم برگرده ،نیاز به راهنمایی دارم

فرید
فرید
پاسخ به  Ahmad
3 روز قبل

من دقیقا همین اتفاق برام رخ داد الان تقریبا پونزدە سالە بعد کلی پیگیری ، دوتا گوشام افت شنوایی و وز وز صدا در گوشم حس میکنم

سعید سماوات
سعید سماوات
27 روز قبل

سلام گدفتگی گوش و گلو و احساس گز گز در بدن ب هرجا ک دست میزنم گز گز میکند چیست

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام حدود ۹ ماه هست حالت گیجی منگی دارم و گوشامم یکم کیپ میشه مثل وقتی ک طولانی مدت توی ماشین نشسته باشی هی دلم میخواد بینی و دهنم رو بگیرم گوشام بازشه تورو خدا راهنمایی کنین تعادل ندارم

.....
.....
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

برو دکتر گوش شستشو بده خوب میشی

دنیا
دنیا
2 ماه قبل

سلام من نوار مغز گرفتم گفتن اب گوش میانیت تکان خورده ولی خیلی خفیف است سوال من اینه ایا این بیماری خوب شدنی است ؟

مرتظی
مرتظی
4 ماه قبل

سلام سرگیجی گوش که صدا نمیشنود از چیه

عاطفه
عاطفه
4 ماه قبل

من تقریبا پنچ روز میشه گوشام تیر می‌کشه هم سردرد دارم هم گوش درد شدید پیش متخصص هم رفتم خوب نشدم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
5 ماه قبل

‌زف.م۳جثنزینجکب‌پبنحثچرکجی‌حمل جپ

سمانه
سمانه
6 ماه قبل

سلام من الان تقریبا ۹ ماه هست اکتو سرک مصرف می کنم ولی سرگیجه کم شده و برطرف نشده لطفا راهنمایی بفرمائید چکار کنم

مرادی
مرادی
پاسخ به  سمانه
2 ماه قبل

عزیز باید اول از مشکلات بدنیتون مطلع بشید

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

بنده فقط سر گبجه دائم دارم فشارم نرماله ضعف ندارم فقط سر گیجع

مریم
مریم
8 ماه قبل

ایا ژلوفن یا سیناریزین کمک ب درمان گرفتگی گوش دارن

مختار نوری
مختار نوری
8 ماه قبل

سلام من سرگیجه دارم تعادلم به هم میخوره داخل گوشم ترشح داره ولی از لحاظ شنوائی مشکلی ندارم دوساله این مشکلو دارم برطرف نمیشه لطفا راهنمایی بفرمائید

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

سلام دختر ۵ سالم حدود یک ماه پیش صدا توی گوش ودرد شدید داشت دکتر گفت ویروس چند روز پیش متوجه شدم شنوایی کم شده بردمش دکتر گفت جرم گرفته شست شو گوش براش انجام داد الان کمی گوش درد وسر گیجه داره بینیم کیپه چیکار کنم تورو خدا راهنمایی کنید

امید
امید
10 ماه قبل

سلام الان سرگیجه وگرفتگی گوش دارم

مبعوث
مبعوث
1 سال قبل

سلام مادرم تقریبا یک ماهه دچا کم شنوایی شدن دکتر رفتن کپسول آموکسی کلاو داده مصرف کردن الان میگن گاهی از جلوی چشمم خط سیاهی رد میشه و گاهی هم سرم گیج میره وکمی هم حس میکنم تعادل ندارم ولی زود گذره
گاهی خیلی خوب حرفها رو می شنوم گاهی انگار یک توپ توگوشهام هست از بس سنگینه
چکار کنیم
ممنونم

اسرین زندی
اسرین زندی
پاسخ به  مبعوث
10 ماه قبل

من حدود سه هفته س گوشم سنگین شده کم شنوا شدم رفتم دکتر نوار گوش گرفت گفت پنجاه درصدعصب گوشتون اسیب دیده الان سرگیجه دارم وحالت تهوع بعضی وقتها احساس سبکی سر میکنم ووزوز وصدای سوت داره گوشم نمیتونم کارهای روزمره رو انجام بدم فقط دراز میکشم بگیدتوروخدا چکارکنم

محمدلطفی
محمدلطفی
پاسخ به  اسرین زندی
5 ماه قبل

من هم تقریبا دو هفته ای. میشه اینجوری شدم

دردایی
دردایی
پاسخ به  اسرین زندی
1 ماه قبل

سلام من هم اینطور شدم خواهشا جواب دهید۰۹۱۴۳۱۹۲۶۰۵

سمیرا مسکنی
سمیرا مسکنی
پاسخ به  مبعوث
7 ماه قبل

من یک ماه هست که سرگیجه دارم ..و تعادل هم ندارم باید چیکار کنم که سریعتر خوب بشم؟؟؟؟

احمد
احمد
پاسخ به  سمیرا مسکنی
5 ماه قبل

سلام خوبین ؟ منم مثل شما سرگیجه دارم الان شما خوب شدین ؟

عزت زارع
عزت زارع
پاسخ به  مبعوث
2 ماه قبل

سلام من ۳هفته است گوشم کیپ شده بیمارستان امیراعلم رفتم سنجش شنوایی انجام دادم پزشک استاد گرامی هم ویزیت کردن وگفتند مایع جمع شده هیچ دارویی ندادن گفتن خوب میشه ولی هنوز گوشم سنگین وکم شنوا شدم لطفا راهنماییم کنید ممنونم عزت عستم

علی
علی
پاسخ به  عزت زارع
1 ماه قبل

۰۹۲۱۴۳۱۶۶۲۳ خودم همینطور بودم مثل شما باید بپرسم اطلاع بدم اون چی بود که بعد از یک هفته یکبار امتحان کردم درست شد

فریبا شجاع
فریبا شجاع
1 سال قبل

من سرگیجه دارم ونوارگوشی که گرفتم جوابش فشا ر گوشم بالا بود باید چه کار کنم خوب میشه یا نه هر چند روز سرگیجه میگیرم که حتی کارهای شخصی رونمتونم انجام بدم وفقط؟روی تخت درازمیکشم

محمدیان
محمدیان
پاسخ به  فریبا شجاع
10 ماه قبل

با سلام من خیلی وقته سنگینی گوش دارم انگار سرم و گوشم و چشام باهم سنگین شدن حتی نمیتونم کارهای شخصیم بکنم چشام تار میبینه انگار بخار داره تعادلم نمیتونم گاهی حفظ کنم تورو خدا بگید چیکارم شده نگرانم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  محمدیان
10 ماه قبل

سلام دختر ۵ ساله دارم یک ماه پیش میگفت تو گوشم صدا میده وخیلی هم درد داشت دکتر بردم گفت ویروس الان چند روز احساس میکنم شنوایی کم شده دکتر بردمش میگه گوشش جرم گرفته گوش و شستن بازم کم شنوایی درد و سر گیچه داره تو رو خدا بگید چیکار کنم

روشنک
روشنک
پاسخ به  محمدیان
25 روز قبل

خواهشا خوب شدین به منم بگین

دکمه بازگشت به بالا