فلج تارهای صوتی چیست؟ علت، علائم و درمان آن

آیا فلج تارهای صوتی قابل درمان است؟ پاسخ به پرسش‌های شما در این باره

فلج تارهای صوتی زمانی اتفاق می‌افتد که قادر به کنترل ماهیچه‌هایی که تارهای صوتی را حرکت می‌دهند، نباشید. اگر تار صوتی به طور مناسب بسته نشود، فضایی برای ورود غذا، مایعات و حتی بزاق دهان باقی می‌گذارد تا ذرات غذایی وارد نای و ریه‌ها شوند. مشکلات تنفسی، بلعیدن و صحبت کردن می‌تواند باعث بروز این شرایط شوند. دکتر متخصص گوش و حلق و بینی این بیماری را با صدا درمانی و جراحی درمان می‌کند.

فلج تارهای صوتی چیست؟

فلج تارهای صوتی وضعیتی است که بر نحوه عملکرد تارهای صوتی تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به این بیماری قادر نیستند عضلات باز و بسته کننده تارهای صوتی را کنترل کنند. ناتوانی آنها در کنترل این عضلات ناشی از آسیب عصبی است. چندین بیماری و شرایط ممکن است باعث بروز این نوع آسیب عصبی شوند.

اغلب، فلج تارهای صوتی یک طرفه است، اما گاهی اوقات، این وضعیت هر دو تارهای صوتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فلج تارهای صوتی باعث مشکلاتی در صحبت کردن و بلع می‌شود. اگر هر دو تار صوتی به درستی عمل نکنند، مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی ممکن است رخ دهد.

دکتر حنجره، فلج تارهای صوتی را با صدا درمانی و جراحی درمان می‌کنند. افراد مبتلا به فلج تارهای صوتی دو طرفه می‌توانند راه هوایی باریک خطرناکی داشته باشند و اغلب برای باز کردن راه هوایی و کمک به تنفس به تراکئوستومی نیاز دارند.

تار صوتی چیست؟

تارهای صوتی ماهیچه‌های کوچک و انعطاف پذیری هستند. دو عدد تار صوتی در داخل حنجره یا جعبه صوتی وجود دارد. حنجره در بالای نای و در پشت گلو قرار دارد. تارهای صوتی هنگام نفس کشیدن باز شده و هنگام قورت دادن محکم بسته می‌شوند. هنگامی که صحبت می‌کنید یا آواز می‌خوانید، تارهای صوتی بسته شده و ریه‌ها از طریق آنها هوا را ارسال می‌کنند و بدین ترتیب باعث تولید ارتعاش و صدا می‌شوند.

تارهای صوتی نقش مهمی در کمک به ما در صحبت کردن، نفس کشیدن و قورت دادن دارند. فلج شدن یکی از تارهای صوتی باعث باز ماندن تارهای صوتی می‌شود. غذا، بزاق و سایر مایعات می‌توانند وارد نای و ریه‌ها شده و می‌توانند کشنده باشند. زمانی که فلج تارهای صوتی به صورت دو طرفه رخ دهد، معمولاً به هم نزدیک شده و باعث ایجاد یک راه هوایی باریک و خطرناک می‌گردند که این وضعیت نیز می‌تواند منجر به مشکل در تنفس شده و همچنین ممکن است کشنده باشد.

علائم فلج تارهای صوتی

علائم فلج تارهای صوتی از خفیف تا شدید متغیر است. گاهی اوقات علائم بدون درمان از بین رفته یا ممکن است طولانی مدت باشند. علائم فلج شدن همچنین می‌توانند با گذشت زمان بدتر شوند. علائم این وضعیت عبارت‌اند از:

  1. تغییرات در صدا: صدای شما ممکن است خشن، خش‌دار، ضعیف یا به صورت تنفس‌وار به نظر برسد. هنگامی که صحبت می‌کنید، ممکن است صدای غرغر یا خروج هوا را بشنوید. لحن صدا نیز ممکن است متفاوت به نظر رسیده یا بالاتر یا کمتر از قبل باشد. ممکن است هنگام صحبت کردن، هوای شما به راحتی تمام شود.
  2. مشکل در بلع: ممکن است هنگام تلاش برای قورت دادن خفگی صورت بگیرد و غذا یا مایعات در گلوی شما گیر کند. سرفه کردن ممکن است قادر به خارج سازی غذا یا مایعات بلعیده شده نباشد و ممکن است همیشه احساس بلغم در گلو داشته باشید. پزشکان این مشکلات بلع را دیسفاژی می‌نامند. گاهی اوقات غذا یا بزاق ممکن است وارد نای شما شده و باعث خفگی یا ذات الریه گردند.
  3. مشکل در تنفس: هنگام نفس کشیدن ممکن است صدای خس خس به گوش برسد. ممکن است نفس کشیدن کامل برای شما سخت باشد. تنگی نفس نیز اتفاقی است که می‌تواند به دنبال فعالیت، ورزش یا بعد از مدتی صحبت کردن رخ دهد. مشکلات تنفسی معمولاً زمانی اتفاق نمی‌افتد که فقط یک تار صوتی فلج شده است.
  4. مشکل در صحبت کردن: در حین صحبت کردن، ممکن است بیمار مجبور باشد بیشتر از حد معمول نفس گیری کند. رفلکس حلقی (رفلکس گگ) ممکن است از بین برود. رفلکس حلقی یک انقباض رفلکس پشت گلو است که با لمس نرم کام تحریک شده و از ورود چیزی به گلو به جز به عنوان بخشی از بلع طبیعی جلوگیری کرده و در نهایت به پیشگیری از خفگی کمک می‌کند.

علت فلج تارهای صوتی

تقریباً نیمی از پزشکان از علت دقیق فلج تارهای صوتی اطلاع چندانی ندارند. برخی از پزشکان بر این باورند که التهاب ناشی از سرماخوردگی می‌تواند به اعصاب آسیب رسانده و مانع از کارکرد ماهیچه‌ها شود.

فلج تارهای صوتی می‌تواند ناشی از چندین بیماری، آسیب و عفونت باشد، از جمله:

  • بیماری‌های خود ایمنی مانند میاستنی گراویس (MG)
  • سرطان، مانند سرطان ریه و سرطان تیروئید
  • اختلالات بافت همبند مانند سندرم مارفان
  • عفونت‌هایی مانند بیماری لایم
  • صدمات و آسیب‌های دیگر به گردن، سر و قفسه سینه
  • شرایط عصبی، از جمله ام اس، بیماری پارکینسون و آسیب ناشی از سکته مغزی
  • مواد سمی مانند سرب و جیوه
  • جراحی شامل جراحی قلب، تیروئیدکتومی (برداشتن غده تیروئید) و تهویه مکانیکی (لوله تنفسی)
  • تومورها، از جمله تومورهای سرطانی (بدخیم) و تومورهای غیر سرطانی (خوش خیم). این توده‌های سرطانی می‌توانند به اعصاب فشار وارد کرده و باعث آسیب شوند.

تشخیص و آزمایشات لازم در فلج تارهای صوتی

تشخیص فلج تارهای صوتی
تشخیص فلج تارهای صوتی

تشخیص فلج تارهای صوتی چگونه صورت می‌گیرد؟

پزشک شما در مورد علائم و سابقه سلامتی شما سوالاتی خواهد پرسید تا مشخص کند چه عاملی باعث بروز این فلجی شده است. آنها ممکن است آزمایش خون را برای بررسی اختلالات خود ایمنی درخواست نمایند. برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است انجام آزمایشات زیر را درخواست نماید:

مطالعات تصویربرداری: ام آر آی یا سی تی اسکن تصاویر دقیقی از مغز، گلو، تارهای صوتی، جعبه صدا، غده تیروئید و قفسه سینه نشان می‌دهد. پزشک همچنین ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس از مری را درخواست نماید.

لارنگوسکوپی: پزشک شما یک لوله بلند و نازک را برای معاینه گلوی شما از طریق بینی وارد می‌کند. لوله انعطاف پذیر دارای یک دوربین در انتهای آن است. تصاویر دوربین روی مانیتور ظاهر می‌شوند. سپس پزشک به تصاویر جعبه صوتی و تارهای صوتی شما نگاهی می‌اندازد.

الکترومیوگرافی حنجره :(LEMG) این آزمایش نحوه کنترل عضلات جعبه صدا توسط اعصاب را اندازه گیری کرده و پالس‌های الکتریکی عضلات را ارزیابی و ثبت می‌کند.

درمان فلج تارهای صوتی

آیا فلج تارهای صوتی قابل درمان است؟

اگر فلج خفیف باشد، پزشک شما ممکن است صوت درمانی را برای بهبود عملکرد تارهای صوتی توصیه نماید. در طول این درمان، تمرینات خاصی برای تقویت تارهای صوتی خود انجام می‌دهید، نحوه تنفس خود را در حین صحبت کردن بهبود می‌بخشید و بدین ترتیب می‌آموزید عضلاتی را که به صحبت کردن کمک می‌کنند کنترل کنید. فلج شدیدتر تارهای صوتی به ویژه اگر باعث مشکل در بلع شود، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

برای درمان فلج یکطرفه تار صوتی، پزشک شما طناب صوتی را در طول جراحی به موقعیت صحیح انتقال می‌دهد. برای نگه داشتن تارهای صوتی در جای خود و بستن فضای بین تارهای صوتی، ممکن است یکی از روش‌های زیر صورت بگیرد:

تزریق پر کننده به تارهای صوتی (تزریق فیلر): پزشک ممکن است مواد پرکننده‌ای را از طریق سوزن تزریق کند. انواع مختلفی از مواد پرکننده وجود دارد. پرکننده‌ها شکاف بین تارهای صوتی شما را می‌بندند. بعد از تزریق نباید تا ۲ ساعت چیزی نخورید و بیاشامید. شما به این زمان نیاز دارید تا بیهوشی شما از بین برود. از فریاد زدن و نجوا کردن خودداری کنید. انجام این موارد می‌توانند تارهای صوتی شما را تحریک کنند.

قرار دادن ایمپلنت جعبه صوتی (جراحی چارچوب حنجره): پزشک یک ایمپلنت را در جعبه صوتی شما قرار می‌دهد. معمولاً ایمپلنت از نوع سیلیکونی است و تارهای صوتی فلج شده را در جای خود نگه می‌دارد و به بسته شدن هر دو تارهای صوتی کمک می‌کند. این روش نیاز به یک برش کوچک در گردن دارد. این جراحی معمولا در بزرگسالان یا کودکان بزرگتر انجام می‌شود.

جراحی اعصاب (عصب مجدد): پزشک عصبی را می‌گیرد که به سایر ماهیچه‌های گردن شما متصل شده و دوباره آن را به عصبی که تارهای صوتی شما را حرکت می‌دهد وصل می‌کند. این عصب هیچ مشکلی با سایر عضلات گردن شما ایجاد نمی‌کند. انجام این روش در کودکان موثرتر است.

اگر فلج تارهای صوتی دو طرفه هستند، ممکن است نیاز به تراکئوستومی داشته باشید. در طول این روش، پزشک شما برشی ایجاد کرده و لوله‌ای را در گلوی شما وارد می‌کند. این لوله راه هوایی را باز کرده و به تنفس راحت تر شما کمک می‌کند. برای کمک به تنفس طولانی مدت، پزشک ممکن است تراکئوستومی بدون لوله را توصیه نماید. در برخی موارد، پزشک ممکن است بخشی از یک یا هر دو تارهای صوتی را با لیزر بردارد تا راه هوایی باز شود.

آیا می‌توان از فلج تارهای صوتی جلوگیری کرد؟

ممکن است نتوانید از فلج تارهای صوتی جلوگیری کنید. اگر شرایطی دارید که شما را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد، با پزشک خود در این باره صحبت کنید. آنها ممکن است معاینات منظم را برای آزمایش تارهای صوتی شما توصیه کنند. انجام منظم این آزمایشات به پزشک شما کمک می‌کند تا به محض ظاهر شدن مشکلات آنها را تشخیص دهد. ممکن است برای بهبود عملکرد تارهای صوتی خود به صدا درمانی نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم فلج تارهای صوتی یا اختلال عملکرد تارهای صوتی دارید، با پزشک خود در این باره صحبت کنید. فلجی که هر دو تارهای صوتی را تحت تاثیر قرار دهد تهدید کننده زندگی است. اگر در تنفس یا بلع مشکل دارید فورا کمک بگیرید.

وقتی تارهای صوتی آنطور که باید عمل نکنند، مایع و غذا می‌توانند وارد نای شده و از این طریق وارد ریه‌ها شوند. این مایعات می‌توانند در ریه‌ها باقی بمانند و عفونی شوند و منجر به پنومونی گردند. مشکلات طولانی مدت و درمان نشده بلع، صحبت کردن و تنفس می‌تواند ناشی از فلج تارهای صوتی باشد.

مراجعه به پزشک برای فلج تارهای صوتی
مراجعه به پزشک برای فلج تارهای صوتی

سوالات متداول درباره فلج تارهای صوتی

چشم انداز افراد مبتلا به فلج تارهای صوتی چیست؟

موارد خفیف فلج تارهای صوتی با صدا درمانی و استراحت بهبود می‌یابند. اگر پزشک شما ایمپلنتی را برای حفظ تارهای صوتی در گلوی شما قرار داده، ممکن است بعداً به اقدامات درمانی بیشتری نیاز داشته باشید. اگر ایمپلنت از جای خود خارج شد، ممکن است نیاز باشد که پزشک آن را دوباره تنظیم نماید.

با درمان، بسیاری از افراد پس از فلج شدن تارهای صوتی، توانایی صحبت کردن و قورت دادن را دوباره به دست خواهند آورد. پیش آگهی بیماری به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه آیا یک یا هر دو تارهای صوتی آسیب دیده‌اند و اینکه طول دوره قبلی چقدر بوده است.

شیوع فلج تارهای صوتی چقدر است؟

فلج شدن یکی از تارهای صوتی بسیار شایع تر از فلج تارهای صوتی دوگانه است. افراد در هر سن و جنسی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اما احتمال فلج تارهای صوتی در زنان بیشتر از مردان است و به ندرت امکان بروز فلج شدن هر دو تار صوتی وجود دارد.

برای تقویت تارهای صوتی چه بخوریم؟

غذاهایی که سرشار از آهن هستند، مانند سبزیجات برگدار مانند اسفناج یا بروکلی، می‌توانند به حفظ قدرت و استقامت صدا کمک کنند. خواننده‌ها همچنین باید با نوشیدن آب فراوان در طول روز هیدراته بمانند تا از کم آبی که می‌تواند منجر به گرفتگی صدا شود، پیشگیری نمایند. موادی از قبیل میوه تازه، مرغ، ماهی، آجیل، کره بادام زمینی، عسل و ادویه‌ها جزو آن دست مواد غذایی به شمار می‌روند.

آیا فلج تارهای صوتی شرایط خطرناکی است؟

فلج تارهای صوتی می‌تواند یک یا هر دو تارهای صوتی را تحت تاثیر قرار دهد. تارهای صوتی شما در ورودی نای قرار دارند. هنگامی که شما صحبت می‌کنید، آنها با هم جمع شده و برای ایجاد صدا می‌لرزند. وقتی صحبت نمی‌کنید، آنها در حالت باز هستند و به شما اجازه می‌دهند راحت نفس بکشید. فلج تارهای صوتی معمولاً فقط یک تار صوتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در موارد نادر، هر دو تارهای صوتی ممکن است فلج شوند. این یک وضعیت جدی به شمار می‌رود، زیرا می‌تواند مشکلات قابل توجهی در تنفس ایجاد کند. در بیشتر موارد یک تار صوتی منفرد فلج می‌شود، وضعیتی که با موفقیت می‌تواند درمان شود.

خوشبختانه متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین پذیرش۲۴ آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در این باره هستند.

 

۳.۶/۵ (۱۰ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orghiholounge.netmedicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
33 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر حسن زاده
امیر حسن زاده
6 روز قبل

اگر کسی فلج تار های صوتی شود درمان می‌شود؟ مثلا چند ماه طول می کشد که صدای طبیعی خودشو به دست بیارد؟
ممنون میشم جواب بدید…

آخرین ویرایش 6 روز قبل توسط امیر حسن زاده
فاطمه قلیزاده
فاطمه قلیزاده
13 روز قبل

با سلام و عرض ادب ،من ۶۲ ستل سن دارم و از هر جهت سالم هستم و اهل ورزش وای چند سال است شاید از سن ۲۵ سالگی که استرس زیاد داشتم گاهی صدام به قدری میگرفت که بالا نمی امد و نفس نفس میزدم اما کم کم که استرسم کمتر شد بهتر شدم و حالا هم گاهی صدام میگیره به خصوص زمستان واین دفعه حدود ۳ماه است صدام گرفته عکس برداشتم بین تارهای صوتیم یک کم فاصله میماند و دکتر گفته مورد خاصی نیست مال اعصاب است و با یک استاد موسیقی فعلا تمرین های صدا سازی را به مدت ۲۰ روزه دارم انجام میدهم .کمی بهتر شده ام ،لطفا راهنمایی ام کنید ممنون.

فاطمه دارابی پور
فاطمه دارابی پور
20 روز قبل

سلام خوبی من تارهای صوتی گرفته ازکودکی الان ۲۹سالمه التهاب شدید دارم نیازب عمل دارم یان حرف زدن گرفتگی

محمدعلم استم
محمدعلم استم
26 روز قبل

سلام داکتر صاحب پدرم یک سال و نیم است صدایش در نمی آید راه درمانش چیست ممنونتان میشوم

عباس
عباس
1 ماه قبل

سلام
عمل گردن دوطرف انجام دادم ۱۰ ساعت توی اتاق عمل بودم الان حنجره یک طرفم از کار افتاده دکتر رفتم فعلا گفتار درمانی میرم راهی دیگه هست که سریعتر حنجرم درست بشه

لیلا
لیلا
1 ماه قبل

مامانم پارسال کرونا گرفت و تارهای صوتیش فلج شو امسالم بواسطه سرطان تیرویید و انجام پرتو درمانی وضعیت تارهای صوتیش خیلی خرابه که هر مایعی میخوره میره تو نای و مشکل ایجاد میکنه ایا ورزش و یا حرکتی میتونه اتجام بده تا باعث تقویت تارهای صوتیش بشه؟

میلاد دیوسالار
میلاد دیوسالار
2 ماه قبل

سلام من در بچگی اسید ماشین روم پاشیده شد و مقداری رو خوردم و به دکتر مراجعه کردم گفتن تارهای صوتی آسیب دیده دارو دادن خوردم ولی تأثیر نداشت الان خیلی آزارم میده باید چیکار کنم

حیدر کرمی پور
حیدر کرمی پور
3 ماه قبل

سلام خدمت دکتر من تارصوتی چپم فلج از همون بچگی اینطور بودم حالا واقعا میشه درمان بشه مرسی ازشما

افی
افی
پاسخ به  حیدر کرمی پور
1 ماه قبل

داداش منم شرایطم مثه تو هست اگ میتونی خیلی خیلی رعایت کن آب یخ بستنی تخمه خربزه هندونه شیرینی و چای تلخ اصلا نخور الکل قلیان سیگار اصلا نکش و نخور
و اینک ب بیمارستان امیر اعلم دکتر دبیرمقدم و بیمارستان رسول اکرم دکتر اصلان احمدی اینا متخصص حنجره هستن حتما مراجعه کن و رعایت کن مثه من صدات بدرتر نشه

سکینه
سکینه
3 ماه قبل

سلام دکتر من مادر زادی صدام ضعیفه چکار کنم

سارا
سارا
3 ماه قبل

سلام دکتر من صدای خیلی ضعیفی دارم و نمیتونم محکم صحبت کنم و موقع صحبت نفس کم میارم آیا با صدا درمانی خوب میشم؟چون نسبت به قبل بهتر شدم.

افی
افی
پاسخ به  سارا
1 ماه قبل

سارا خانوم ی گفتار درمانی تو کرج هست خیلی خوبه میتونه بهت کمک کنه ک صدات بهتر بشه

خالد
خالد
4 ماه قبل

سلام آقای دکترمن چندساله بعدازچنددقیقه مداحی کردن تا رهای صوتیم التهاب. پیدامیکند ونفس کم میارم ودیگه باتونه پایین قادربه صحبت کردن نیستم علت این مریضی مزمن ازآسم یاازرفلاکس معده بخاتر رزای خداکمکم بفرمایید

مجید
مجید
پاسخ به  خالد
3 ماه قبل

با سلام بنده همین مشکل را دارم راهنمایی بفرمایید

داریوش
داریوش
4 ماه قبل

سلام همسر من الان ۲۵ روز هست که دوچار فلج تارهای صوتی سمت چپ شده لطفا ما رو راهنمایی کنید که چه کنیم

سمیه
سمیه
پاسخ به  داریوش
2 ماه قبل

سلام عزیزم بهتر شدی؟مامان منم ۴ماهه یه تار صوتیش پاره شده صداش درنمیاد

حسین جوکار
حسین جوکار
پاسخ به  داریوش
1 ماه قبل

باسلام جناب دکتر بنده حدود دو ماه است که یکی از تار های صوتیم احتمالا بر اثر رفلاکس معده فلج شده چه راه حلی وجود داره

پارسا
پارسا
پاسخ به  حسین جوکار
1 ماه قبل

سلام شما برای درمان چه اقدامی انجام دادید آیا درمان شدین؟

خدیجه
خدیجه
4 ماه قبل

سلام من جراحی تیرویید داشتم دوسال جراحی کردم دچارفلج دوطرفه تارهای صوتی شدم خیلی نفس تنگی دارم شبهابه حدی صدای نفسام بلنده هیچ کس تحمل نمیکنه هرجارفتم میگن نمیشه عمل کنی توروخداراهنمایی کنید

فاطیما
فاطیما
پاسخ به  خدیجه
4 ماه قبل

سلام دقیقا ماهم بیمارمون همینجوره. دکترا هم جوابش کردن میگن اگه میتونی تحمل کن بهترازعمله نمیدونیم باید چکنیم

مهدی
مهدی
5 ماه قبل

سلام.من ۸ساله تار صوتی سمت چپم فلج شده.ایا قابل جراحی هست؟و ب کدوم پزشک برا جراحی مراجعه کنم

احمدکلیوندکرمی
احمدکلیوندکرمی
6 ماه قبل

سلام من نزدیک ماه است تارصوتی سمت راست هنجره فلج شده آخوب میشوم تورا به خدا هرکسی از این مشگل اطلاعاتی دارد کمکم کند

سارا
سارا
پاسخ به  احمدکلیوندکرمی
4 ماه قبل

به تهران دکتر پیمان دبیری مقدم در میدان ونک مراجعه نمایید

افی
افی
پاسخ به  احمدکلیوندکرمی
3 ماه قبل

دوستان هرکی مشکل حنجره داره به بیمارستان امیر اعلم تهران تو دراوزه دولت ک از همین جا پذیرش ۲۴ هم میشه نوبت گرفت مراجعه کنید متخصص حلق دکتر دبیر مقدم دکتر سعیدی دکتر اقازاده دکتر موسوی دکتر اسلامی

حیدر کرمی پور
حیدر کرمی پور
پاسخ به  افی
1 ماه قبل

اخ پولش زیاد توان مالی نداریم بخدا

حیدر کرمی پور
حیدر کرمی پور
پاسخ به  احمدکلیوندکرمی
1 ماه قبل

سلام باید عمل کنی راهی دیگ ندار

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام مادر من تومور مغزی داره تارهای صوتی شو ازدست داده کاری می شه انجام داد

احمد
احمد
پاسخ به  فاطمه
6 ماه قبل

سلام برای فلج تارهای صوتی، گفتاردرمانی به شما کمک بسیار مفیدی می کند

زینب بیکاران
زینب بیکاران
9 ماه قبل

سلام من چهارماهه دچار فلج صوتی یک سمت حنجره شده ام به مرور کم و ارام صحبت میکنم ایا صحبت کردن خطرناکه یا باید مدتی سکوت کنم

زینب بیکاران
زینب بیکاران
پاسخ به  زینب بیکاران
9 ماه قبل

سلام من به مدت چهارماهه که دچار فلج صوتی سمت چپ حنجره شدم بعضی از پزشکان دستور سکوت به من دادند ولی یک پزشک گفته که مانعی در صحبت کردن ندارید و من خیلی ارام و کم صحبت میکنم ایا این صحبت کردن خطرناکه یا نه و ایااین بیماری من درمانی دارد یا نه

نجاری
نجاری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من یه پسر هفده ساله دارم که مدتیه دچار افسردگی دوران بلوغ شده اما چند ماهیه که خیلی اهسته حرف می زنه اونم در حد چند کلمه دکتر حلق وگوش بردی عکس وآزمایشاش چیزی نشون نداد اما ما خیلی دلواپسیم ونمی دونیم چکار کنیم وبه کدوم متخصص حنجره ببریمش لطفاً. کمکم کنید خودم دچار استرس شدم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من چهار روز است یکباره صدام کم شد و دچار گرفتگی صدا شده ام و هنوز هم همینطوری ام روز اول گرفتگی کمتر بود ولی الان بیشتر شده وشعلم معلم ابتدایی است ونیاز به صدای بلند زیاد دارم

هانیه
هانیه
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

به گفتاردرمانگر مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا