سینوزیت مزمن چیست؟ درمان موثر سینوزیت مزمن در خانه

هر فردی از کودک گرفته تا بزرگسالان و سالمندان و همه افرادی که در جای جای دنیا زندگی می­کنند، ممکن است به سینوزیت مبتلا شوند. علائم این بیماری بسیار شبیه سرماخوردگی است و سالانه افراد زیادی برای پیدا کردن بهترین راه درمان به پزشکان متخصص مراجعه می­کنند. با این وجود هنوز بسیاری از افراد نمی­دانند سینوزیت مزمن خطرناک است یا نه و یا اطلاع دقیقی ندارند که سینوزیت مزمن چگونه درمان می­شود. در این مقاله با هم بررسی می­کنیم که سینوزیت مزمن چه علائمی دارد؟ علاوه بر این سعی داریم علاوه بر شرح روش­های درمانی دارویی و جراحی ، درمان گیاهی سینوزیت مزمن را نیز توضیح دهیم:

سینوزیت مزمن چیست و چه علائمی دارد؟

سینوس­ها (Sinuses ) حفره­هایی در اطراف جمجمه هستند که پشت چشم و گونه­ها و در ناحیه پیشانی قرار گرفته­اند. وظیفه آن­ها نیز محافظت از چشم و مغز در برابر ضربه­های سنگین است. در حالت عادی داخل آن­ها هوا جریان دارد. اما سینوس­ها ترشحاتی به نام موکوس نیز تولید می­کنند که وظیفه آن­ها مرطوب نگه داشتن محیط است و از طریق مجراهای بسیار باریکی که به بینی متصل هستند از سینوس­ها خارج می­شوند.

زمانی­که در اثر عوامل مختلف مانند سرماخوردگی یا ابتلا به ویروس­ها این حفره­ها گرفته شوند، هوا رد و بدل نشده و این مخاط در حفره سینوس­ها تجمع پیدا می­کنند. همین مساله باعث ورود فشار به دیواره­های حفره و بروز درد و تورم می­شود. گاهی نیز سینوس­ها به محیط برای تشکیل باکتری­ها و قارچ­ها تبدیل می­شوند. اما سوال اینجاست که پان سینوزیت مزمن چیست و چگونه به وجود می­آید. زمانی که همه حفره­ها با هم گرفتگی داشته باشند و بروز علائم آن ها طولانی مدت شود به آن پان سینوزیت می­گویند.

D:\تولید محتوا\نویسش\New folder\سینوزیت مزمن\New folder\6.jpg

تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد

برای اینکه بدانیم چگونه سینوزیت مزمن را درمان کنیم باید تفاوت آن را با سینوزیت حاد را بدانیم. حتما شما هم با مراجعه به پزشکان مختلف یا خواندن مطالب سایت­های اینترنتی، نام سینوزیت حاد، سینوزیت مزمن آلرژیک را بسیار شنیده­اید. اما باید بدانید این دو از نظر علائم و از نظر شدت و طول مدت بیماری با هم فرق دارند. سینوزیت حاد معمولا بیش از ۴ هفته طول نمی­کشد و معمولا علائم آن خود به خود و بدون نیاز به مراجعه به پزشک بر طرف می­شود. اما اگر این بیماری بعد از ۴ هفته درمان نشده و علائم در مدت بیشتری فرد را آزار دهد، اصطلاحا می­گویند فرد به سینوزیت مزمن (Chronic sinusitis ) مبتلا شده است. اطلاعات بیشتر در این باره را میتوانید در مقاله دیگر ما بخوانید.

علائم سینوزیت مزمن چیست ؟

از آنجایی که برخی از علائم سینوزیت مزمن در بزرگسالان و کودکان شبیه سرماخوردگی و بیماری­های ویروسی است، باید شناخت و بررسی این علائم را به یک دکتر گوش و حلق و بینی بسپارید. در چنین شرایطی بررسی علائم سینوزیت مزمن نی نی سایت و سایت­های این چنینی تنها می­تواند به نگرانی­های شما اضافه کرده و اطلاعات غلط به شما بدهد. در ادامه به برخی از علائم این بیماری اشاره خواهیم کرد. اما در پاسخ به این سوال که ” کدام علائم در سینوزیت مزمن بیشتر دیده می شود؟ ” باید بگوییم بروز این علائم و نشانه­ها از فردی به فرد دیگر و با توجه به شرایطی که فرد دارد و مراحل مختلف بیماری فرق می­کند. گاهی یک فرد تنها چند علامت را تجربه کرده و گاهی برخی دیگر با مجموعه زیادی از این نشانه­ها درگیر هستند.

علائم سینوزیت مزمن
علائم سینوزیت مزمن
  • صورت و چشم­های فرد مبتلا به این بیماری ممکن متورم شود.
  • سینوزیت مزمن گرفتگی صدا به همراه دارد.
  • احساس فشار و گرفتگی هنگام ابتلا به سینوزیت مزمن و سردرد نیز بسیار رایج است.
  • فرد ممکن است علائم دیگری مانند تب، سرفه های خلط دار و عطسه را نیز تجربه کند.
  • این بیماری معمولا با آبریزش بینی همراه است. مخاط خارج شده نیز معمولا غلیظ و بر رنگ هستند.
  • بوی بد دهان و گوش درد، دندان درد و گلو درد نیز از جمله دیگر علائم این بیماریست.
  • از دست دادن بویایی و چشایی و حالت تهوع نیز می تواند علائم این بیماری باشد.

علل ابتلا به سینوزیت مزمن چیست؟

پیش از اینکه بدانیم درمان سینوزیت مزمن چگونه است و آیا سینوزیت مزمن درمان دارد یا نه باید بدانیم چه عوامل و عللی باعث بروز این مشکل می­شوند. به طور کلی در گرفتگی حفره­های سینوس و مزمن شدن این بیماری عوامل زیر دخیل هستند:

  • مسدود شدن حفره­های بینی در اثر فیبروز کیستیک یا آلرژی و آسم
  • عفونت­های باکتریایی، ویروسی و قارچی
  • ساختار غیر طبیعی بینی مانند انحراف تیغه بینی، پولیپ
  • سیستم ایمنی ضعیف بدن یا بیماری­های مانند ایدز

نحوه تشخیص سینوزیت مزمن

موضوع بعدی که بسیار مهم است اینست که چگونه بفهمیم سینوزیت مزمن داریم یا به بیماری دیگری مبتلا شده­ایم. یک تشخیص درست پاسخ صحیح­تری به این پرسش که برای درمان سینوزیت مزمن چه کنیم به شما می­دهد. بنابراین بهتر است اینکار را به یک پزشک متخصص بسپارید و دست از خود تشخیصی و خود درمانی بردارید. روش­هایی که اکثر پزشکان برای تشخیص به کار می­برند عبارت است از:

تشخیص سینوزیت مزمن
تشخیص سینوزیت مزمن
  • معاینه بالینی بیمار و بررسی علائم و نشانه ها و طول مدت بروز این علائم
  • انجام سی تی اسکن یا ام آر آی از سینوس­ها برای تشخیص میزان گرفتگی حفره­ها
  • آندوسکوپی بینی برای دریافت اطلاعات دقیق­تر از جای گرفتگی­ها و میزان آن­ها

درمان سینوزیت مزمن چیست ؟

درد و ناراحتی ناشی از ابتلا به این بیماری برای بسیاری از افراد به اندازه­ای سخت است که به محض مراجعه به دکتر سینوزیت یا دکتر عفونت سینوسی از پزشک سوال می­کنند که چگونه از شر سینوزیت مزمن خلاص شویم . یا حتی گاهی برخی از روی نگرانی سوال می­کنند که آیا سینوزیت مزمن درمان قطعی دارد یا نه. ابتدا اجازه دهید بدانیم درمان سینوزیت مزمن چقدر طول میکشد و چقدر مراقبت نیاز است تا این بیماری به­طور کامل از بین برود.

به­طور کلی پاسخ به این سوالات هنوز هم برای پزشکان یک معماست. چراکه فردی که سینوزیت دارد ممکن است حتی پس از بهبودی با به وجود آمدن شرایط مناسب برای رشد این بیماری، دوباره به آن مبتلا شود. علاوه بر این طول مدت درمان نیز بستگی به شرایط فرد، میزان قدرت بدنی و پرهیزهایی دارد که باید داشته باشد. همچنین طول درمان فردی که در اثر آلرژی یا عفونت قارچی به سینوزیت مبتلاست با طول درمان فردی که به دلیل عفونت کانال­های سینوس مسدود دارند فرق دارد.

تشخیص این روش­های درمانی را باید به عهده یک دکتر گوش و حلق و بینی واگذار کنید. برای اینکه بتوانید بهترین دکتر عفونی سینوسی را بر اساس روش درمان، دانش و تجربه پیدا کنید، می­توانید به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید. در این سایت می­توانید نسبت به نیازهایتان علاوه بر انتخاب ویزیت حضوری و تلفنی، ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را نیز انتخاب کنید.

درمان سینوزیت مزمن
درمان سینوزیت مزمن

اگر می خواهید بدانید برای درمان سینوزیت مزمن چه باید کرد یا سوالتان اینست که سینوزیت مزمن را چگونه درمان کنیم می­توانید روش­های درمانی که در ادامه گفته می­شود را مطالعه کنید:

درمان دارویی سینوزیت مزمن

هر دکتر عفونت سینوسی یا دکتر سینوزیت، بر حسب اینکه میزان پیشروی بیماری شما چقدر باشد، چه علائمی داشته و چه شرایط جسمی داشته باشید، دسته­ای از داروها را برای مصرف تجویز می­کند. بسیار مهم است که در طول درمان به همه این توصیه­ها گوش داده و داروها را خوسرانه تغییر نداده و قطع نکنید. برخی از مهمترین درمان­های دارویی عبارتند از:

  • اسپری حاوی کورتیکواستروئیدها یا همان اسپری بینی برای سینوزیت مزمن و باز کردن مجاری بینی
  • تجویز قویترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن باکتریایی و عفونی
  • مصرف قرص سینوزیت مزمن مانند استامینوفن، بروفن و ایبوپروفن برای کاهش درد
  • تجویز داروهای ضد قارچ برای سینوزیت های قارچی
  • تجویز داروهای ضد آلرژی برای درمان سینوزیت های مزمن آلرژیک

درمان سینوزیت مزمن با سینوپلاستی با بالون

سینوپلاستی با بالون ( Balloon Sinuplasty ) یک روش درمانی جدید برای سینوزیت مزمن است. این روش مانند آنژیوپلاستی رگ­های قلبی است. به این صورت که با استفاده از بالون­های کوچکی، حفره­های سینوسی باز شده و راه برای خروج مخاط و رد و بدل شدن هوا باز می­شود. این روش نسبت به جراحی با درد، خونریزی و تورم کمتری همراه است و فرد با انجام آن با سرعت بیشتری می­تواند به انجام فعالیت­های روزانه خود برگردد.

درمان خانگی سینوزیت مزمن در کودکان و بزرگسالان
درمان خانگی سینوزیت مزمن در کودکان و بزرگسالان

عمل سینوزیت مزمن

در موارد نادر و در صورتی که هیچکدام از روش­هایی که در بالا گفته شد نتوانست علائم سینوزیت مزمن را کم کند، پزشک از روش عمل جراحی یا آندوسکوپی سینوس استفاده می­کند. در این روش ابتدا یک لوله انعطاف پذیر که سر آن لنزهای کوچک است از راه بینی وارد حفره­های سینوس شده، و پس از تشخیص مکان گرفتگی­ها، پزشک با روش­های خاصی آن­ها را باز می­کند. گاهی نیز فضای حفره­های سینوس توسط پزشک بزرگتر می­شود.

درمان خانگی سینوزیت مزمن در کودکان و بزرگسالان

برخی از فعالیت­ها و انجام برخی از کارها در خانه می­تواند به بهبود شرایط فرد مبتلا به سینوزیت مزمن کمک کند. تمامی این کارها توسط پزشکان متخصص نیز توصیه شده است. برخی از مهترین آن­ها عبارتند از:

  • شستشوی مکرر دست­ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری­های ویروسی و عفونی
  • عدم استعمال دود سیگار، قرار گرفتن در محیط های آلوده و اجتناب از مواجهه با باد سرد
  • استنشاق آب نمک صبح و شب
  • مرطوب نگه داشتن محیط با دستگاه های بخور آب گرم و بخور سرد.
  • ماساژ صورت و پیشانی با روغن­هایی مانند زیتون و سیاهدانه
  • مصرف مایعات به اندازه کافی
  • عدم مواجهه در معرض مواد سرخ کردنی و بوهای تند
  • خشک کردن موهای سر پس از حمام
  • دوری از مواد و عواملی که به آن­ها آلرژی دارید
  • دوری از افرادی که سرما خورده یا به بیماری­های عفونی و ویروسی مبتلا شده‌­اند
درمان سینوزیت مزمن در طب سنتی
درمان سینوزیت مزمن در طب سنتی

درمان سینوزیت مزمن در طب سنتی

برخی از افرادی که به خوردن گیاهان دارویی علاقه و عادت دارند ترجیح می­دهند برای درمان سینوزیت مزمن طب سنتی را انتخاب کرده و به دنبال روش­های درمان درمان سینوزیت مزمن خیراندیش و طبیبان دیگر باشند. این روش نیز می­تواند مفید باشد، به شرط آنکه برای این منظور به افراد متخصص و مجرب مراجعه کنید. برخی از توصیه­های طب سنتی برای درمان این بیماری عبارت است از:

  • درمان سینوزیت مزمن با روغن سیاه دانه و ماساژ صورت با آن
  • درمان سینوزیت مزمن با پیاز خرد شده و جوشاندن آن در آب و خوردن محلول صاف شده آن
  • درمان با بخور ترکیب آب و روغن پونه کوهی
  • قرقره کردن محلول آب گرم و زردچوبه
  • ترکیب عرق اسطوخودوس، بهارنارنج و بادرنجبویه همراه کمی عسل
  • حجامت و بادکش سینوس­‌ها

درمان سینوزیت مزمن با طب سوزنی

یکی از روش­های درمانی سینوزیت مزمن درمان با استفاده از طب سوزنی است. این روش می­تواند کمی التهابات و تورم حفره­های سینوسی را کاهش داده و از شدت و پیشروی علائم جلوگیری کند. بنابراین اگر می­خواهید می­توانید بدون ترک روش­های درمانی دارویی و زیر نظر یک پزشک متخصص، این روش را نیز تجربه کنید.

چطور از ابتلا به سینوزیت مزمن جلوگیری کنیم؟

علائم این بیماری به ظاهر ساده و بی ضرر اما در باطن بسیار آزاردهننده است. بنابراین بهترین کار این است که از ابتلا به سینوزیت مزمن پیشگیری کنیم. برای اینکار لازم کارهای زیر را انجام دهید.

  • بیماری­های آلرژیک خود را به سرعت درمان کنید.
  • به علائم سرماخوردگی و سینوزیت حاد خود دقت کنید و نسبت به درمان آن­ها اقدام کنید.
  • از دود دخانیات دوری کنید و در صورتی که خودتان قلیان و سیگار می کشید آن را ترک کنید.
  • محیط خانه را به ویژه در ایام زمستان با بخور مرطوب نگه دارید.
  • سعی کنید کمتر سرما خورده و به بیماری­های ویروسی مبتلا شوید.
جلوگیری از سینوزیت مزمن
جلوگیری از سینوزیت مزمن

پاسخ به سوالات متداول در زمینه سینوزیت مزمن

در ادامه برای آشنایی بهتر با این بیماری به سه سوال پر تکرار مرتبط پاسخ خواهیم داد:

۱- عوارض درمان نکردن سینوزیت مزمن چیست؟

سوال اول اینست که عدم درمان سینوزیت مزمن چه عوارضی دارد ؟ در ادامه با برخی از عوارض ماندگاری این بیماری آشنا خواهیم شد:

  • ماندگاری عفونت باعث سرایت آن به بافت­هایی مانند چشم، رگ­های خونی یا مغز می­شود.
  • سایت عفونت به بافت چشم باعث بروز مشکلات مختلف در بینایی مانند کاهش دید، تاری دید و عفونت چشم می­شود.
  • عدم درمان این بیماری می­تواند زمینه­ای برای ابتلا به بیماری­های مانند مننژیت، عفونت در استخوان­ها و پوست شود.
  • التهاب مزمن باعث تحریک اعصاب بویایی، آسیب به پایانه­های عصبی و در نهایت از دست دادن طولانی مدت یا همیشگی حس بویایی می­شود.

۲- آیا درمان سینوزیت مزمن با زالو موثر است؟

در کنار روش­های درمان سینوزیت مزمن با داروی گیاهی برخی از افراد نیز درمان با استفاده از زالو را پیشنهاد می­دهند. اما اگر می­خواهید بدانید این روش درمانی چقدر موثر است باید بگوییم این روش مکمل درمان­های اساسی است و به تنهایی نمی­تواند اثربخش باشد. علاوه بر این بهتر است اینکار را نزد افراد متخصص و مراکز معتبر انجام دهید.

۳- آیا سینوزیت مزمن معافیت سربازی دارد؟

سوال دیگری که مطرح است اینست که آیا شرایط این بیماری به گونه­ای هست که بتوان با آن برای معافیت از سربازی اقدام کرد؟ پاسخ اینست که این بیماری به­طور کامل نمی­تواند شامل معافیت شود. بلکه تنها فرد را از انجام برخی فعالیت­های خاص و سنگین در طول این مدت معاف می­کند.

۳.۲/۵ (۶ نظر)

منبع
clevelandclinichealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمانه موسی پور
سمانه موسی پور
7 ماه قبل

دراثر سینوزیت گرفتن صدا چی خوبه

دکمه بازگشت به بالا