تست شنوایی سنجی ABR چیست؟ + سوالات متداول تست ABR

تست ABR چیست؟ کاربرد تست ABR چیست؟ آیا ممکن است تست ABR اشتباه کند؟ و سوالاتی از این دست برای بسیاری از والدین در زمان سنجش شنوایی کودکشان پیش می‌آید در این مقاله قصد داریم به طور کامل سوالات مربوط به تست شنوایی سنجی ABR را پاسخ دهیم با ما همراه باشید.

تست شنوایی سنجی ABR چیست؟

تست شنوایی سنجی ABR می‌تواند برای تشخیص کم شنوایی استفاده شود. پاسخ مغز کودک شما به صدا را بررسی می‌کند. تست abr در نوزادان و کودکانی انجام می‌شود که ممکن است به دلیل سن خود نتوانند به تست‌های شنوایی رفتاری پاسخ دهند. کودک شما در این آزمایش چیزی احساس نخواهد کرد.

تست ABR چگونه انجام میشود؟

این آزمایش فقط زمانی انجام می‌شود که کودک شما خواب است. الکترودهای کوچک (حسگرهایی که فعالیت مغز را اندازه‌گیری می‌کنند) روی پیشانی و لاله گوش یا استخوان ماستوئید کودک شما قرار می‌گیرند و گوشی روی گوش او قرار می‌گیرد. ژل الکترود روی سر و گوش کودک شما استفاده می‌شود تا تماس خوبی بین پوست و الکترودها وجود داشته باشد.

هنگامی که کودک شما خواب است، صدا از طریق هدفون پخش می‌شود. پاسخ مغز او به این صدا از طریق الکترودها ثبت شده و روی کامپیوتر ضبط می‌شود.

تفاوت بین تست شنوایی ABR آرام ‌بخش و تست شنوایی ABR غیر آرام بخش چیست؟

تست شنوایی ABR آرام‌ بخش به این معنی است که داروی خاصی به کودک شما کمک می‌کند تا در طول آزمایش بخوابد. یک آزمایش بدون آرام بخش به این معنی است که کودک شما به طور طبیعی از طریق آن می‌خوابد.

آزمایش شنوایی بدون آرام بخش معمولاً در نوزادان تا ۵ ماهگی انجام می‌شود. در حدود ۶ ماهگی، کودکان به راحتی نمی‌خوابند و به دست آوردن اطلاعات لازم دشوار می‌شود. معمولاً آزمایش شنوایی ABR آرام بخش انجام می‌شود.

چگونه فرزندم را برای آزمون آماده کنم؟

سر و گوش کودک شما باید تمیز و عاری از هرگونه لوسیون یا روغن باشد، تا الکترودهای کوچک تماس خوبی داشته باشند. و به خوبی بچسبند.

اگر کودک شما بیش از ۶ ماه سن دارد، برای آزمایش ABR داروی آرام بخش برای آرام کردن او تجویز می‌شود. دکتر شنوایی به او دارو می‌دهد و آزمایش انجام می‌شود.

اگر کودک شما زیر ۶ ماه سن دارد، آزمایش ABR را می‌توان در حالی که به طور طبیعی در خواب است (بدون دارو) انجام داد. مهم است که کودک را خواب آلود و گرسنه به قرار ملاقات ببرید. شما وقت خواهید داشت که به فرزندتان غذا بدهید و در طول قرار ملاقات او را بخوابانید.

مدت زمان انجام تست ABR چقدر است؟

این تست می تواند از ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد.

بعد از آزمایش ABR چه اتفاقی می افتد؟

پس از پایان آزمایش، الکترودها و هدفون‌ها برداشته می‌شوند. ممکن است نقاط قرمز کوچکی در جایی که الکترودها قرار داده شده‌اند، ظاهر شوند. این‌ها به سرعت از بین خواهند رفت. نتایج آزمایش توسط دکتر شنوایی خوانده می‌شود. پس از خواندن این موارد، دکتر شنوایی به شما می‌گوید که نتایج به چه معناست و در مورد درمان‌های دیگری که ممکن است فرزندتان به آن نیاز داشته باشد، با شما صحبت خواهد کرد.

چرا مهم است که شنوایی فرزندتان توسط دکتر شنوایی اطفال آزمایش شود؟

دکتر شنوایی اطفال، پزشکان آموزش دیده ویژه ای هستند که در کار با کودکان، به ویژه شناسایی کم شنوایی در کودکان، تخصص دارند. دکتر شنوایی اطفال می تواند تصمیم بگیرد که کدام آزمایش مهم است و آنها را با دقت و کارایی کامل کند. اگر کم شنوایی شناسایی شود، دکتر شنوایی اطفال اطلاعاتی در مورد کم شنوایی، گزینه‌های ارتباطی و منابع به شما می دهد.

سطوح ناشنوایی

سطح ناشنوایی کودک شما را می‌توان بر حسب سطح شنوایی دسی بل (DB) یا با عبارات “خفیف”، “متوسط”، “شدید” یا “عمیق” توصیف کرد. براساس تعاریف انجمن شنوایی شناسی بریتانیا از کم شنوایی، این محدوده سطح شنوایی دسی بل است که هر یک از این اصطلاحات به آن اشاره دارد:

  • خفیف (۲۱-۴۰ دسی بل)
  • متوسط ​​(۴۱-۷۰ دسی بل)
  • شدید (۷۱-۹۵ دسی بل)
  • عمق (۹۵ دسی بل)

دکتر شنوایی فرزند شما، می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد سطح ناشنوایی فرزندتان به شما بدهد. آنها همچنین قادر خواهند بود صداهایی را که کودک شما می‌تواند و نمی‌تواند بشنود را توضیح دهند.

هزینه تست شنوایی سنجی ABR

براساس تعرفه هر سال و قیمت الکترود (موتد مصرفی محسوب می‌گردد) هزینه تست شنوایی سنجی abr متغیر است. در سال ۱۴۰۰ هزینه تست شنوایی سنجی abr حدود ۲۰۰ هزار تومان بوده است. البته این هزینه با توجه ارزش و اهمیت این خدمت بسیار ناچیز است. این هزینه در پوشش بیمه‌‌ها نیز است.

آیا تست شنوایی ABR می تواند اشتباه باشد؟

سوالات زیادی مثل: آیا ممکنه تست abr اشتباه کنه؟ درصد خطای تست abr چقدر است؟ و… برای والدین عزیز ممکن هست پیش بیاید. در جواب باید گفت:

اگرچه این تست نسبتا دقیق است، اما گاهی اوقات اختلالات شنوایی را تشخیص نمی‌دهد. این به عنوان نتیجه آزمایش “منفی کاذب” شناخته می‌شود.

در شرایط مناسب که در ادامه به آن اشاره می‌شود. احتمال خطا در تست abr، زیر ۵ درصد است. و می‌توان به آن کاملا اعتماد کرد:

  • خواب عمیق کودک
  • تمامی لامپ ها
  • خاموش کردن موبایل
  • خارج نمودن تمام منابع نویز مغناطیسی از اتاق
  • اتصال محکم الکترود‌ها به پوست سر
  • متناسب بودن ستینگ سیستم ارزیابی
  • دوبار گرفتن امواج مغزی در هر شدت

اگر کودک شما در تست‌های شنوایی، کم شنوا نشان داده شد. حتما در یک کلینیک ثانویه تست مجدد انجام دهید. که از خطای تست abr جلوگیری کنید.

تفسیر تست ABR

با تفسیر تست abr بین ۷۰ تا ۹۰% تشخیص صحیح داده می‌شود. حساسیت عصب مغزی به تومر‌های کوچک زیاد نیست. به همین علت بیمارانی که مبتلا به تومور هستند باید پس از گذشت ۶ ماه این آزمون را تکرار کنند تا جواب دقیق‌تری بگیرند.

سوالات تست شنوایی سنجی ABR

عوارض تست ABR چیست؟ آیا این تست خطراتی دارد؟

تست ABR بی خطر است، صدمه‌ای نمیزند و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. اگر کودک به آرام بخش نیاز داشت، قبل از انجام تست ABR با پزشک درمورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

تست ABR در بزرگسالان چگونه است؟

متخصص گوش و حلق و بینی برای آن دسته از بزرگسالانی که دارای معلولیت هستند یا متمارضین ( کسانیکه نمی‌خواهند به سربازی بروند و یا نمی‌خواهند میزان دقیق شنوایی شان مشخص شود ) از تست abr استفاده می‌کند.

انجام تست ABR در منزل ممکن است؟

استفاده از خدمات پزشک شنوایی آنلاین و تست abr در منزل باعث می‌گردد از استاندارد بالاتری در انجام تست بهره‌مند شوید. افرادی که سمعک دارند عموما بیشترین چالش را در فضای منزل و صداهای اطراف آن دارند. ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی ممکن است به شما در انتخاب این مسیر کمک کند.

جمع بندی

تست شنوایی سنجی ABR، برای نوزدان، کودکان و همچنین بزرگسالانی دارای معلولیت یا متمارض انجام می‌شود. این تست دارای دقت بالا و عواضی هم ندارد و در حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. در صورت تشخیص کم شنوایی، حتما باید توسط دکتر شنوایی یا متخصص گوش و حلق و بینی بررسی شود.

 

۳/۵ (۱ نظر)

منبع
ncbi.nlm.nih.govaudiologyonline.comchp.edunationwidechildrens.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا