تست رفلکس آکوستیک

تست رفلکس‌ آکوستیک، حرکت پرده گوش را در واکنش به صدای شدید، اندازه‌گیری می‌کنند. تست رفلکس‌ آکوستیک می تواند در بررسی انواع خاصی از کم شنوایی در شرایطی که بیمار مشکوک است مفید باشند. این تست همچنین گاهی به آسیب شناسی سیستم عصبی مرکزی اشاره می کند. در این مقاله به بررسی کامل تست رفلکس اکوستیک و نکات مربوط به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

رفلکس آکوستیک چیست؟

رفلکس آکوستیک همچنین به عنوان رفلکس حلزون شنوایی، رفلکس شنوایی گوش میانی یا رفکلس گوش داخلی شناخته می‌شود. یک انقباض غیرارادی ماهیچه است که در گوش میانی در پاسخ به محرک‌های صدای بلند یا زمانی که فرد شروع به داد زدن می‌کند، رخ می‌دهد.

هنگامی که با یک محرک صوتی شدید مواجه می شوید، عضله استاپدیوس گوش منقبض میشود. انقباض این عضله موجب خم شدن قسمت قدامی استخوانچه رکابی و زنجیره استخوانی را سفت می‌کند. به تمام این اتفاقات رفلکس اکوستیک می‌گویند.

رفلکس اکوستیک برای چیست؟

رفلکس اکوستیک باعث افزایش مقاومت در انتقال صدا به گوش داخلی می‌شود. اندازه این رفلکس را به وسیله‌ی پروب‌های درون کانال گوش اندازه‌گیری می‌کنند.

تست رفلکس آکوستیک چیست ؟

تست رفلکس اکوستیک بررسی می‎‌کند که آیا انقباض عضله استاپدیوس در طول تحریک مداوم (معمولا حدود ۱۰ ثانیه ) حفظ می‌شود، یا ضعیف می‌شود. این آزمایش معمولاً در فرکانس‌های ۵۰۰ هرتز و ۱۰۰۰ هرتز انجام می‌شود.

رفلکس اکوستیک برای شنوایی سنجی اطفال (ART)

آستانه رفلکس آکوستیک (ART) به دکتر شنوایی و متخصص گوش و حلق و بینی کمک می‌کند، تا با آزمایش رفلکس طبیعی گوش برای کاهش حجم صداهای بسیار بلند، عملکرد صحیح گوش میانی را در نوزادان و کودکان آزمایش کنند.

از رفلکس اکوستیک برای شنوایی سنجی اطفال (ART) چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

آستانه رفلکس آکوستیک تقریباً به روش تمپانومتری انجام می شود. در واقع، این دو تست اغلب با هم انجام می‌شوند. در طول ART، شنوایی شناس یک صدای بلند (۸۰ دسی بل) برای آزمایش رفلکس آکوستیک کودک شما معرفی می‌کند. برخی از ماهیچه‌های گوش داخلی معمولاً با صداهایی بین ۶۵ تا ۹۵ دسی بل منقبض می‌شوند. اگر رفلکس با دسی بل بالاتر شروع شود یا اصلا رخ ندهد، ممکن است نشانه یک اختلال عصبی باشد.

تست آستانه رفلکس آکوستیک به شنوایی شناس اجازه می‌دهد، تا بداند که آیا رفلکس آکوستیک کودک شما درست کار می‌کند یا خیر. در پستانداران، رفلکس صوتی توسط صداهای بلند ایجاد می‌شود. در انسان، محدوده معمولا بین ۶۵ دسی بل تا ۹۵ دسی بل است. ماهیچه‌های گوش داخلی منقبض می‌شوند تا از پرده گوش در برابر آسیب محافظت کنند. شنوایی شناس صدا را بالا و پایین تنظیم می‌کند تا نقطه ماشه رفلکس را تعیین کند.

یک نتیجه طبیعی به این معنی است که فرزند شما در محدوده معمول قرار می‌گیرد. یک ART غیر طبیعی ممکن است نوعی اختلال عصبی یا آسیب عصبی را نشان دهد. همانند تمپانومتری، یک ART غیر طبیعی به این معنی است که آزمایشات بیشتری مورد نیاز است.

رفلکس اکوستیک حاملگی

موقعیت نامطلوب جنین در طول سونوگرافی تشخیصی مامایی می‌تواند در تجسم ساختارهای خاص اختلال ایجاد کند. و منجر به معاینه طولانی مدت یا مکرر شود. تحریک صوتی جنین باعث ایجاد رفلکس اکوستیک جنین و افزایش حرکات جنین می‌شود. رفلکس اکوستیک جنین برای تحریک حرکت جنین به بهبود تجسم جنین کمک زیادی می‌کند. در هفته ۲۸ یا بیشتر حاملگی، میزان موفقیت ۹۴.۱ درصد، و در ۳۰ ثانیه یا کمتر در ۷۰.۶ درصد موارد مشاهده شده است. رفلکس اکوستیک جنین ممکن است یک مکمل ارزشمند برای سونوگرافی تشخیصی زنان و زایمان باشد.

ارزیابی رفلکس اکوستیک

اغلب اوقات، رفلکس اکوستیک با تمپانومتری آزمایش می شود. انقباض عضله استاپدیوس گوش میانی را سفت می کند و در نتیجه میزان ورود صدا به گوش میانی را کاهش می دهد. این را می‌توان به لطف تمپانومتری اندازه‌گیری کرد.

رفلکس استپدیال را می توان با سرعت سنجی داپلر لیزری اندازه گیری کرد.

از آنجایی که عضله استاپدیوس توسط عصب صورت، عصب‌دهی می‌شود.  می‌توان از اندازه‌گیری رفلکس برای تعیین محل آسیب روی عصب استفاده کرد. اگر آسیب دیستال به عضله استاپدیوس باشد، رفلکس همچنان کار می کند.

اندازه گیری رفلکس همچنین می تواند برای نشان دادن ضایعه رتروکوکلر (مانند شوانوم دهلیزی) استفاده شود.

رفلکس آکوستیک معمولاً فقط در شدت‌های نسبتاً بالا رخ می‌دهد. انقباض ماهیچه‌های گوش میانی برای صداهای آرام‌تر می‌تواند نشان‌دهنده اختلال عملکرد گوش باشد. مانند سندرم تانسور تمپانی تونیک.

مسیر درگیر در رفلکس آکوستیک پیچیده است و می‌تواند زنجیره استخوانی (مالئوس، اینکوس و رکابی)، حلزون (ارگان شنوایی)، عصب شنوایی، ساقه مغز، عصب صورت، کمپلکس زیتون فوقانی و هسته حلزون را درگیر کند. در نتیجه، فقدان یک رفلکس صوتی، به خودی خود، ممکن است در شناسایی منبع مشکل قطعی نباشد.

ارزیابی رفلکس اکوستیک
ارزیابی رفلکس اکوستیک

جمع بندی

تست رفلکس آکوستیک، توسط شنوایی شناس ( دکتر شنوایی ) و همچنین متخصص گوش و حلق و بینی به عنوان یکی از تست‌های بررسی مشکلات شنوایی تجویز می‌شود. این تست به بررسی انقباض عضله استاپدیوس می‌پردازد. انقباض این عضله از آسیب به پرده گوش در مواقع شنیدن صداهای بلند جلوگیری می‌کند. با ارزیابی رفلکس اکوستیک می‌توان به مشکلات مثل ضایعه رتروکوکلر (مانند شوانوم دهلیزی)، سندرم تانسور تمپانی تونیک و… پی برد. همچنین رفلکس اکوستیک جنین به تجسم بهتر جنین کمک می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات پذیرش ۲۴ از مشاوره و ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره‌مند شوید. و تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران در کمترین زمان داشته باشید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا