آنسفالوپاتی کبدی چیست؟ علائم آنسفالوپاتی کبدی را چطور تشخیص دهیم؟

آنسفالوپاتی کبدی (hepatic encephalopathy) از جمله اصطلاحاتی است که امکان دارد آن را در متون علمی یا اخبار پزشکی دیده باشید، اما ندانید آنسفالوپاتی کبدی چیست؟! در پاسخ به این سوال باید گفت این مشکل نوعی زوال مربوط به عملکرد مغز است که در نتیجه‌ی تجمع و ازدیاد سموم در خون ایجاد می‌شود و می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. حال اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات در رابطه با این مشکل هستید، در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

انسفالوپاتی کبدی چیست؟

همان‏‌طورکه گفته شد، آنسفالوپاتی کبدی مشکلی است که در اثر تجمع سموم در خون ایجاد می‌شود و نوعی زوال در عملکرد مغز است. این مشکل بیشتر برای افرادی که از آسیب‏های حاد کبدی رنج می‌برند پیش می‌آید، زیرا کبد وظیفه‌ی دفع سمومی چون آمونیاک را برعهده دارد و زمانی که کبد بیمار باشد، نمی‌تواند این سموم را به‌خوبی دفع کند، بنابراین سموم در بدن جمع می‏شوند و به سمت دیگر اندام‌ها حرکت می‌کنند.

این مشکل دو نوع متفاوت دارد، یعنی هم می‌تواند حاد (کوتاه مدت) و هم مزمن (طولانی مدت) باشد. از طرفی از آنجایی که این عارضه بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد، ممکن است باعث شود که عملکرد مغز دچار مشکل شود و فرد مبتلا به این بیماری هوشیاری خود را از دست بدهد و به کما برود.

انواع آنسفالوپاتی کبدی

تابه‌حال سه نوع از این بیماری توسط پزشکان شناسایی شده که در ادامه به معرفی و توضیح هریک می‌پردازیم.

  • آنسفالوپاتی نوع A: این حالت از آنسفالوپاتی کبدی زمانی رخ می‏دهد که مشکل نارسایی کبد به حادترین درجه برسد. باید گفت این حالت بیشتر برای افرادی که سابقه مشکل کبدی ندارند رخ می‌دهد، زیرا عملکرد کبد در بالاترین سرعت کاهش پیدا می‌کند. مصرف شدید الکل و عفونت‌های هپاتیتی از شایع‌ترین علت‌های آنسفالوپاتی نوع A هستند.
  • آنسفالوپاتی نوع B: زمانی که خون مانند همیشه از کبد عبور نکند و به‌جای آن از اطراف کبد عبور کند، این نوع از آنسفالوپاتی رخ خواهد داد. در نتیجه خون از سموم پاک‌سازی نمی‌شود و می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. ناهنجاری‌های سرشتی و تروما از شایع‌ترین علت‌های این نوع از آنسفالوپاتی محسوب می‌شوند.
  • آنسفالوپاتی نوع C: سیروز کبدی حادترین مشکل مربوط به کبد است و این نوع از آنسفالوپاتی ناشی از این بیماری خواهد بود. با رخ دادن این مشکل، کبد به‌مرور توانایی خود را در پاک‌سازی سموم از خون از دست می‌دهد که این موضوع مشکلات مختلف دیگری را به همراه خواهد داشت. بنابراین اگر شما دچار بیماری سیروز کبدی هستید و علائم آنسفالوپاتی کبدی را در خود مشاهده ‌می‌کنید، باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم در جهت تشخیص انسفالوپاتی کبدی انجام شود.
انواع آنسفالوپاتی کبدی
انواع آنسفالوپاتی کبدی

علائم انسفالوپاتی کبدی

علائم انسفالوپاتی کبدی بسته به علت آسیب کبدی و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به بارزترین این علائم اشاره خواهیم کرد.

  • مشکل در تفکر و تمرکز
  • تغییرات شخصیتی
  • گیجی
  • فراموشی
  • نفس با بوی شیرین یا ترشیده
  • اضطراب شدید
  • سستی و خواب‌آلودگی شدید
  • تشنج
  • لرزیدن دست‌ها و بازوها
  • حرکات آهسته

تشخیص آنسفالوپاتی کبدی

برای تشخیص آنسفالوپاتی کبدی لازم است که یک متخصص مغز و اعصاب شما را معاینه کند. در ادامه پزشک از شما درخواست انجام یکسری آزمایش را خواهد داشت که این آزمایشات شامل مواردی چون تست‌های خونی، تصویربرداری‌هایی چون ام‌آرآی، اسکن مغزی و نوار مغزی هستند.

درمان آنسفالوپاتی کبدی

پس از تشخیص این بیماری نوبت به درمان آنسفالوپاتی کبدی می‌رسد و برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که آیا آنسفالوپاتی کبدی درمان دارد یا خیر؟ در جواب باید گفت درمان این بیماری به شدت و علت زمینه‏ای بیماری بستگی دارد. برای مثال اگر خوردن پروتئین باعث ایجاد این عارضه شده باشد، باید مصرف غذاهای پر پروتئین مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ و ماهی را به حداقل برسانید.

البته برای درمان آنسفالوپاتی کبدی مصرف دارو نیز پیشنهاد می‌دهد، به‏طوری‌که پزشک آنتی‌بیوتیک‌ و لاکتولوز که از انواع داروی انسفالوپاتی کبدی هستند را تجویز می‌کند تا با مصرف آن‌ها جذب سموم از خون کند شود. البته اگر به دنبال درمان گیاهی آنسفالوپاتی کبدی هستید، می‌توانید مصرف ریواس را در برنامه خود قرار دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف ریواس می‏تواند در درمان بیماری‌های کبدی موثر باشد و حتی از ابتلا به این مشکلات نیز جلوگیری کند.

حال اگر شما دچار این مشکل هستید یا می‌خواهید مطمئن شوید که آیا به این بیماری مبتلا شده‏اید، می‏توانید با یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم صورت گیرد و روند تشخیص و درمان انجام شود. پذیرش ۲۴ شرایطی را برای شما فراهم کرده که می‌توانید به‌صورت آنلاین مشاوره موردنظر خود را در بخش لازم دریافت کنید و در ادامه بهترین عملکرد را داشته باشید.

سوالات متداول درباره آنسفالوپاتی کبدی

آیا می‌توان از آنسفالوپاتی کبدی پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از آنسفالوپاتی کبدی، پیشگیری یا مدیریت بیماری‌های کبدی است. در نتیجه باید از مصرف الکل و غذاهای پرچرب خودداری کنید و به سلامت خود و کبد توجه‌ی ویژه‏ای داشته باشید.

چشم‌انداز بلندمدت آنسفالوپاتی کبدی چیست؟

اگر این مشکل به‌موقع تشخیص داده شود و روند درمان صورت گیرد، احتمال بهبودی افزایش می‌یابد.

چه عوارضی با آنسفالوپاتی کبدی همراه است؟

این عارضه عوارض جبران‌ناپذیری چون تورم مغز و نارسایی ارگان‌ها را به همراه دارد، از همین رو باید سریعا تشخیص داده شود تا مراحل درمان شروع شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله به سوال انسفالوپاتی کبدی چیست پاسخ دادیم و هرآنچه باید از تشخیص و درمان این بیماری بدانید را نیز گفتیم. حال اگر شما هریک از این علائم را تجربه کردید، به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید.

۳.۷/۵ (۱۵ نظر)

منبع
msdmanualshealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بینام
بینام
1 سال قبل

سلام همسرم ۴۳ ساله بودوبخاطرمشکل تنفس به بیمارستان مراجعه کردیم که گفتن اسیت شکم داردوبعدلاکورسوپی گفتن انجام بشه که متاسفانه زیربیهوشی ایست قلبی کردوگفتن سیروزکبد ونارسایی قلبی داشته حالا سوال من اینه ایاهمسرم براثرایست قلبی رفت کما یا سیروزکبد متاسفانه بعداز۷ ماه کما فوت کرد

مريم
مريم
1 سال قبل

سلام همسرم فیبروز کبدى درجه سه داره ازمایشات قبلل عمل کمرش خوب بوده بعد از جراحى دچار توهم و بی قرارى شده بخاطر درد از تراما دول استفاده کرده دیابت و فشارخون دارند الان قند و فشارش نرماله دو بار غش کرده و زمین خورده اذم اتدام نداره زرد هم نیست سه روزه جراحى شده احتمال انسفالوپاتى هست؟

احمد‌سنجرانی‌نیک‌
احمد‌سنجرانی‌نیک‌
1 سال قبل

مادرم‌۵۵‌سالش‌۶‌ماه‌سرفه‌شدید‌داره‌تنگی‌نفس‌شدید‌وتب‌شدید‌دار‌ه‌تب‌لرز‌روده‌هاش‌اب‌میگیره‌همیشه‌ابشونو‌هرهفته‌خالی‌میکنه‌‌می‌خوایتم‌بدونم‌مشکلش‌چیه‌

امید
امید
پاسخ به  احمد‌سنجرانی‌نیک‌
23 روز قبل

ببرش ازمایش سونوگرافی وفیبرواسکن زودتر ممکن کبدش ازبین بره

دکمه بازگشت به بالا