آزمایش الکتروکوکلئوگرافی برای چیست؟

بخش‌های مختلف گوش، مانند حلزون گوش و سایر اجزای گوش داخلی در پاسخ به امواج شنوایی، انواعی از سیگنال‌های الکتریکی را تولید می‌کنند. از برخی از تست‌ها مانند آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)، می‌توان برای اندازه‌گیری این امواج الکتریکی و تشخیص برخی از بیماری‌ها استفاده کرد. در این مقاله این تست به‌طور کامل توضیح داده می‌شوید و می‌فهمید با انجام این تست چه بیماری‌هایی قابل تشخیص است؛ به‌علاوه با نحوه انجام این تست و عوارضی که ممکن است داشته باشد، آشنا می‌شوید.

اجزا گوش

گوش را به سه قسمت گوش بیرونی و میانی و داخلی تقسیم می‌کنند.

آزمایش الکتروکوکلئوگرافی
آزمایش الکتروکوکلئوگرافی

گوش خارجی

شامل لاله و مجرای گوش می‌شود. وظیفه جمع‌اوری اصوات و انتقال آن به مرحله بعد که گوش میانی است را دارد.

گوش میانی

گوش میانی از استخوانچه‌هایکوچکی تشکیل شده است. وظیفه رابط را دارد و اصوات را از گوش بیرونی به گوش داخلی منتقل می‌کند.

گوش داخلی

اندام حسی شامل حلزون گوش( ابزار شنیدن) و سیستم وستیبولار (ابزار حفظ تعادل ) در گوش داخلی است و وظیفه تبدیل اصوات (که انرژی مکانیکی هستند) به انرژی الکتریکی برای استفاده اعصاب را دارند. اعصاب این سیگنال‌ها ( انرژی الکتریکی ) را به مغز ارسال می‌کنند تا ما صدا را بشنویم

هیدروپس اندولنفاتیک اولیه یا بیماری منیر

اندام حسی گوش به وسیله مایع‌ای به نام آندولنف احاطه شده‌اند. اگر این مایع در گوش ملتهب شود و افزایش حجم دهد.باعث سرگیجه، عدم تعادل و کم شنوایی نوسانی می‌شود. به این عارضه هیدروپس آندولنف یا بیماری منیر می‌گویند.

علایم این بیماری سرگیجه، عدم تعادل، اکو شدن صدا در گوش، تهوع و استفراغ است. برای تشخیص آن از تست تعادل یا تست سرگیجه که همان آزمایش الکتروکوکلئوگرافی پبشرفته است استفاده می‌کنند.

هیدروپس اندولنفاتیک ثانویه

هیدروپس اندولنفاتیک ثانویه، یک اختلال در سیستم دهلیزی گوش داخلی است. وظیفه‌ی این سیستم، حفظ تعادل و درک وضعیت فضایی بدن است. تصور می‌شود که این بیماری ناشی از نوسانات غیرطبیعی مایعی به نام اندولنف، که ساختارهای شنوایی و تعادلی گوش داخلی را پر می‌کند، است. این وضعیت منجر به ایجاد فضاهای متسع شده و از آن به عنوان هیدروپس اندولنفاتیک یاد می‌شود.  تجمع اندولنفاتیک ثانویه در پاسخ به یک شرایطی خاص بوجود می ‌آید. مثلا پس از ضربه مغزی یا جراحی گوش یا در اختلالات گوش میانی مانند آلرژی یا اختلالاتی همچون دیابت یا بیماری خود ایمنی بوجود آید. برای تشخیص این بیماری نیز، می‌توان از تست ECOG استفاده کرد.

تست سرگیجه

تست‌های الکتروکوکلئوگرافی که به تست سرگیجه و تعادل هم معروف است. ارزیابی‌های عینی هستند که در تشخیص بیماری منیر و سایر اختلالات استفاده می‌شوند و به عنوان تست تشخیصی سرگیجه و تعادلی انجام می‌شود.

تست‌های ECoG پتانسیل الکتریکی تولید شده در حلزون گوش، بخشی از گوش داخلی، را در پاسخ به تحریک صوتی اندازه‌گیری می‌کنند.

آزمایش الکتروکوکلئوگرافی چگونه انجام میشود

  • یک الکترود برچسب روی پیشانی قرار داده می‌شود و گوشی‌های پوشیده شده با فویل داخل کانال‌های گوش قرار می‌گیرند که قبل از آن به آرامی تمیز شده‌اند.
  • یک محرک صوتی از طریق گوشی به بیمار ارائه می‌شود.
  • یک الکترود فعالیت حلزونی را که در پاسخ به صدا رخ می دهد، اندازه می‌گیرد.
  • پس از جمع‌آوری اندازه‌گیری‌ها، الکترود و هدفون برداشته می‌شود و بیمار می‌تواند طبق معمول روز خود را ادامه دهد.
  • امواج اندازه گیری‌ شده، توسط دکتر شنوایی تفسیر می‌شود.

برای سهولت در آماده‌سازی، از آرایش صورت قبل از آزمایش ECoG خودداری کنید. از بیماران خواسته می‌شود در طول آزمایش استراحت کنند و روی صندلی معاینه با چشمان بسته بمانند. پس از آن، دکتر شنوایی سنجی و سمعک، داده‌ها را تفسیر کرده و گزارشی را آماده می‌کند. تا توسط دکتر گوش حلق بینی بررسی شود. قرار ملاقات بعدی با دکتر گوش حلق بینی معمولاً پنج روز پس از آزمایش برنامه‌ریزی می‌شود.

کاربردهای بالینی الکتروکوکلوگرافی

  • شناسایی و پایش عینی بیماری منیر و هیدروپس اندولنفاتیک (EH)
  • نظارت حین عمل بر عملکرد سیستم شنوایی در حین جراحی روی ساقه مغز یا مخچه
  • افزایش موج I (پاسخ شنوایی ساقه مغز)، به ویژه در بیمارانی که ناشنوا هستند
  • تشخیص نوروپاتی شنوایی و همچنین سایر اختلالاتی که در آن حلزون گوش حفظ می شود اما عصب شنوایی آسیب دیده است
  • برای نشان دادن، طبیعی بودن حلزون گوش در افراد ناشنوا
  • به عنوان نشانگر تغییر آستانه موقتی -که ممکن است به دنبال آسیب ناشی از نویز باشد-
آزمایش الکتروکوکلئوگرافی
آزمایش الکتروکوکلئوگرافی

عوارض آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)

برای انجام این آزمایش دو روش وجود دارد: روش تهاجمی و روش غیر تهاجمی. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی امروزه دیگر روش تهاجمی کاربرد ندارد و روش غیر تهاجمی انجام می‌شود. آزمونی غیر تهاجمی بدون درد می‌باشد.این تست هیچ عارضه پزشکی و خطری برای بیمار ندارد.

اما در روش تهاجمی عوارضی وجود دارد هرچند بسیار نادر است.

از جمله عوارض احتمالی ناشی از انجام آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوراخ شدن دائمی غشاء پرده‌ی گوش
  • کاهش شنوایی
  • اوتیت مدیا (عفونت و التهاب گوش میانی)
  • اوتیت اکسترنال (عفونت و التهاب گوش خارج)
  • آسییب و ترموما به کانال گوش
  • هموتیمپانوم (وجود خون در گوش میانی و اطراف پرده‌ی گوش)
  • درد

در مجموع این تست، به‌شکل نادر باعث ایجاد این عوارض می‌شود.

زمان انجام آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)

در صورت همکاری و شرایط مناسب، انجام آزمایش الکتروکوکلئوگرافی، به‌طور معمول کمتر از ۱ ساعت به‌طول می‌انجامد. با‌این‌حال زمان انجام این تست، براساس نوع و فناوری دستگاه و همچنین میزان همکاری و آرامش بیمار متفاوت است.

هزینه آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)

براساس تعرفه‌ی سازمان نظام پزشکی در سال ۱۴۰۱، هزینه انجام این تست، حدود ۲۵۰هزارتومان است. در مواردی، که نیاز به تامین تجهیزات خاصی است، ممکن است هزینه‌ی انجام آزمایش الکتروکوکلئوگرافی نیز، به نسبت قیمت تجهیزات افزایش پیدا کند.

آمادگی قبل از آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)

برای انجام آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)، نیاز به آمادگی خاصی از طرف بیمار نیست، اما توصیه می‌شود که در روز انجام تست، از لوازم آرایش استفاده نشود. بیمار باید در حین تست، حدود یک ‌ساعت در حالت آرامش کامل و با چشمان بسته به ‌سر ببرد. نتایج حاصل، پس از جمع‌آوری اطلاعات، توسط دکتر شنوایی یا دکتر گوش حلق بینی تفسیر می‌شود.

اطلاعات موجود در آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography)

از اطلاعات دریافتی از الکترودها، پس از پردازش توسط کامپیوتر چندین شکل موج مانند، ایجاد می‌شود. به‌طورکلی دو بخش اصلی در نتایج تست ECOG وجود دارد که برای تشخیص بیماری‌ها اهمیت دارد، پتانسیل جمع (SP) و پتانسیل عصبی (AP) است. هردو این امواج، حاصل نتایج مستقیم تحریک حلزون گوش توسط امواج صوتی است. نکته مهم در نتایج حاصل از تست ECOG، نسبت SP/AP است. افزایش این نسبت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیشتر از حد فشار مایع گوش داخلی باشد. از این اطلاعات، برای تشخیص بیماری‌هایی که در اثر افزایش فشار مایع داخل گوش داخلی ایجاد می‌شوند، استفاده می‌شود.

تست ECOG چه اطلاعاتی را فراهم می‌کند؟

افزایش فشار مایعات در گوش داخلی می‌تواند نشانگر وجود بیماری منییر، هیدروپس اندولنفاتیک یا دیگر بیماری‌‌‌‌های سیستم دهلیزی است.

جمع بندی

آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography) کاربرد‌های فراوانی دارد. تست تشخیصی سرگیجه و تعادلی است. برای اندازه‌‌گیری امواج الکتریکی و تشخیص برخی بیماری‌ها مانند منیر استفاده می‌شود. در نوع غیرتهاجی آن عواضی برای شما ندارد هر چند عوارض نوع تهاجمی هم بسیار نادر است. در زمانی کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و بهتراست برای انجام آن آرایش نداشته باشید.

دکتر شنوایی متخصص انجام این آزمایش است. نتایج توسط دکتر گوش حلق بینی برای شنوایی سنجی و سمعک بررسی می‌شود. شما می‌توانید برای ویزیت آنلاین دکتر آنلاین گوش حلق بینی و آزمایش الکترو کوکلئو گرافی (ECochG ) (Electrocochleography)، از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
ent.weill.cornell.eduflotogroup.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا