انواع بدشکلی های ناشی از عمل بینی که ممکن است!

فهرست مطالب

بر اساس آمارهای منتشر شده، جراحی بینی محبوب‌ترین و پرطرفدارترین عمل زیبایی در دنیا به حساب می‌آید. طبیعی است که اکثر افرادی که اقدام به عمل می‌کنند، به دنبال زیبایی هر چه بیشتر بینی و در نهایت صورت خود هستند. اما گاهی ممکن است بدشکلی های ناشی از جراحی بینی (دفورمیتی بینی) خلاف انتظار زیباجو باشد.

اما علت این امر چیست و چرا دفورمیتی بینی اتفاق می‌افتد؟ چطور می‌توان از این بدشکلی‌ها و ایرادات جلوگیری کرد؟ آیا راه درمانی برای آن وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ چرا که به طور مفصل موضوع بدشکلی بینی بعد از عمل را شرح داده‌ایم.

به چه نوع ایرادی بدشکلی بینی بعد از عمل گفته می‌شود؟

شاید اغلب افراد نداند که برخلاف تصور جراحی بینی یا رینوپلاستی (Rhinoplasty) عملی پرریسک است. در واقع آن چه شما از نتیجه عمل انتظار دارید با چیزی که اتفاق می‌افتد، گاها تفاوت فاحشی دارد. دلیل آن هم خیلی ساده است.

فرم و نوع بینی و از همه مهم‌تر آناتومی صورت شما با شخص دیگری که از بینی او خوشتان می‌آید، بسیار متفاوت است. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که بعد از عمل بینی شما دقیقا مشابه فرد دیگری باشد. از طرفی دیگر انتخاب جراح بینی و کلینیکی که در آنجا عمل می‌کنید هم در نتیجه عمل نقش اساسی دارند.

شاید بهتر است بگوییم که درصدی از بدشکلی های ناشی از جراحی بینی مربوط به پزشک، بخشی از آن به خاطر نوع بینی شما و مابقی آن هم به دلیل عدم مراقبت بعد از عمل باشد. پس بهتر است قبل از اقدام ریسک‌های عمل را بپذیرید. البته به خاطر داشته باشید که فرم نهایی بینی بعد از یک سال خود را نشان می‌دهد و برخی از نافرمی‌ها طبیعی است. اما چه نوع ایرادی را بدشکلی می‌گوییم؟

انواع ناهنجاری بینی

۱. دفورمیتی بینی (Nasal Deformity)

۲. دفورمیتی بینی بعد از عمل (Postoperative deformities)

دفورمیتی بینی چیست؟

به طور کلی به هر نوع ناهنجاری در بینی دفورمیتی بینی یا Nasal Deformity گفته می‌شود. این نوع از ناهنجاری‌ها معمولا مادرزادی یا در اثر افزایش سن و یا حوادث مثل تصادف به وجود می‌آیند. دفورمیتی انواع مختلفی دارد که به دو دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

بدشکلی های بینی (Cosmetic nasal deformities)

این دسته از دفورمیتی‌ها بر ظاهر بینی تأثیر می‌گذارند و زیبایی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

اختلال در عملکرد بینی (Functional nasal deformities)

این نوع از ناهنجاری‌ها بر کارکرد بینی اثر گذاشته که ممکن است به شکل مشکلات در تنفس، خروپف، سینوس‌ها، حس بویایی یا چشایی باشد.

دفورمیتی بینی بعد از عمل چیست؟

این دسته از ناهنجاری‌ها و بد شکلی‌ها بعد از عمل رینوپلاستی پدید می‌آیند که از آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه جراحی بینی یاد می‌شود. بسته به وخامت و شدت ناهنجاری حدود ۵ تا ۱۵ درصد از بدشکلی های ناشی از جراحی بینی مجبور هستند به جراح بینی ترمیمی مراجعه و دوباره عمل کنند.

بدشکلی بینی بعد از عمل
بدشکلی بینی بعد از عمل

علت بدشکلی بینی بعد از عمل چیست؟

اما سؤال اصلی این که علت دفورمیتی بینی بعد از عمل جراحی چیست؟ آیا یک عارضه است که ممکن برای هر شخصی رخ دهد یا یک اشتباه بوده که مقصر اصلی آن دکتر جراح پلاستیک است؟ پاسخ این سؤال چندوجهی است. در واقع دلایل مختلفی دارد که می‌توانند به تنهایی یا از ترکیب چند علت، منجر به بدشکلی بینی بعد از عمل شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

عدم امکان پیش‌بینی نتیجه عمل

واضح است که هر نوع عملی ریسک بهبود صددرصدی ندارد. در مورد جراحی‌های زیبایی درصد نتیجه ۱۰۰ بسیار کمتر از عمل‌های درمانی است. میزان رضایتمندی از شکل بینی بعد از عمل متغیر بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین ۷۰ تا نهایتا ۹۰ درصد است.

دلیل این پیش‌بینی محدود هم مشخص است. در جراحی بینی انواعی از بافت‌ها از استخوان، ماهیچه و غضروف گرفته تا مخاط و پوست و چربی و حتی عصب و … درگیر هستند. واکنشی که هر یک از این بافت‌ها به خصوص غضروف در حین یا بعد از عمل نشان می‌دهد از دست جراح خارج است.

پزشک جراح و دفورمیتی بینی بعد از عمل

از طرفی دیگر نقش جراح را هم در بدشکلی های ناشی از جراحی بینی استخوانی یا گوشتی نباید نادیده گرفت. امروزه تکنیک‌های متعددی برای انجام عمل بینی با ریسک کم در دنیا به وجود آمده است که دانستن آن‌ها می‌تواند ریسک جراحی را تا حد چشمگیری کاهش دهد. هر چند کم تجربگی پزشک هم دلیلی دیگر برای به وجود آمدن بدشکلی یا ناهنجاری بعد از عمل به شمار می‌آید.

عدم مراقبت کافی بعد از عمل و بد شکل شدن بینی

همه پروسه عمل رینوپلاستی نهایت ۳ الی ۴ ساعت طول می‌کشد. طبق تجربه اکثر افراد هم عملی بی‌درد بوده و اغلب بعد از درآوردن تامپون‌ها از بینی فرد به زندگی عادی خود برمی‌گردد. اما یک سری از مراقبت‌ها بعد از عمل وجود دارد که فرد باید برای چندین هفته آن‌ها را انجام دهد تا بینی فرم زیبایی بگیرد.

عوامل خارج از کنترل در بد شکل شدن بینی

در برخی از موارد هم بدشکلی بینی بر اثر دلایلی اتفاق می‌افتد که مقصر آن پزشک یا بیمار نیست. مثل ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش سن، وجود توده‌های خارجی یا داخلی بینی، آسیب در اثر ضربه و شرایطی از این قبیل که قابل کنترل نیستند.

نشانه‌های دفورمیتی بینی بعد از عمل چیه؟

همان طور که می‌دانید برای دیدن نتیجه عمل و فرم اصلی بینی باید حداقل یک سال صبر کنیم. اما وجود چه علائمی می‌تواند حاکی از دفورمیتی بینی بعد از عمل رینوپلاستی باشد؟

  • تغییر شکل معمول بینی
  • انسداد بینی
  • خرناس کشیدن
  • خونریزی‌های مکرر
  • اختلال در نفس کشیدن
  • مشکل در صحبت کردن

انواع دفورمیته یا بدشکلی‌های ناشی از جراحی بینی کدام هستند؟

به طور کلی ناهنجاری‌های بینی بعد از عمل به دو دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. اختلال در نفس کشیدن
  2. بدشکلی فرم بینی

در دسته اول فرد پس از عمل کردن، نمی‌تواند به خوبی نفس بکشد. شیوع این نوع از ناهنجاری‌ها کمتر است اما حدود ۷۰ درصد منجر به جراحی ترمیمی می‌شوند. اما در گروه دوم بینی شکل زشت و ناجوری به خود می‌گیرد. به طور کلی این بدشکلی‌ها در سه قسمت تیغه استخوان، غضروف و نوک بینی خود را نشان می دهند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

ناهماهنگی سوراخ ها و پره هاى بینى

این ناهنجاری مربوط به نوک بینی است. در برخی از موارد، سوراخ‌های بینی یک شکل و هم اندازه نیست و به اصطلاح تابه‌تا است که عمدتا به دلیل کم‌تجربگی و نداشتن مهارت جراح به وجود می‌آید.

برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل

در مواردی به خصوص در جراحی بینی‌های استخوانی، تیغه استخوان بینی برای برداشتن قوز و دلایلی دیگر برش یا شکسته می‌شود. بنابراین شما با دست کشیدن ممکن است برآمدگی‌هایی احساس کنید که به آن Bump after Rhinoplasty گفته می‌شود. اما اگر بعد از گذشت چند ماه رفع نشد و به شکل قوزی درآمد، ناهنجاری تلقی می‌گردد.

بدشکلی های ناشی از عمل بینی
بدشکلی های ناشی از عمل بینی

فرم v معکوس در دفورمیته بینی

در دفورمیتی فرم وى معکوس (inverted v) بینی بعد از عمل بینی، بافت‌های غضروفی به زیر استخوان بالای بینی رفته و در آن جا تجمع می‌کنند. در این صورت بینی از روبه‌رو دو تیکه دیده شده و کناره‌های آن مثل یک v برعکس است. این ناهنجاری علاوه بر زیبایی در تنفس بیمار هم تأثیرگذار بوده و نفس کشیدن را مختل می‌کند.

دفورمیته بینی
دفورمیته بینی

فرم زین اسبی دفورمیته بینی

اگر از قسمت سپتوم (یا همان دیواره بینی) حد فاصل نوک تا قوز بیش از اندازه برداشته شود، بافت غضروفی آن به دلیل نداشتن تکیه‌گاه دچار فرورفتگی می‌شود. از آن جایی که نمای کناری این بدشکلی به صورت یک زین اسب به نظر می‌رسد به آن فرم زین اسبی یا Saddle Nose Deformity می‌گویند.

کج شدن بینی یا جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

در حالت عادی بینی انسان به شکل یک هرم صاف با شیب کم است. هر گونه انحراف به چپ یا راست نشان از کجی بینی دارد. البته باید انتظار کمی انحراف جزیی را بعد از عمل داشته باشید. اما گاهی به دلیل عدم ظرافت کاری جراح و یا عدم نگهداری صحیح بیمار، بینی به یک سمت متمایل می‌شود. این عارضه اگر از نمای جلو باشد، ظاهر زننده‌تری هم دارد.

فرم منقار طوطی دفورمیته بینی

این ناهنجاری که به pollybeak نیز مشهور است، در حالتی پیش می‌آید که در آن هم قسمت پل بینی پهن و بیرون زده بوده و هم نوک بینی افتاده و رو به پایین است. به دلیل شباهتی که فرم این نوع از بینی‌ها به نوک طوطی دارد، به آن parrot beakیا فرم نوک طوطی نیز می‌گویند.

کوتاهی بیش از حد بینی دفورمیته بینی

در اکثر مواقع ارتفاع بسیار کم بینی بعد از عمل رینوپلاستی به علت جراحی‌های متعدد است. همچنین گاهی ممکن است پزشک در همان بار اول، بلندی بینی را بیشتر از حد استاندارد کوتاه کند. ترمیم این عارضه بسیار سخت بوده و علاوه بر غضروف، نیاز به بافت‌های پوستی است.

‌ برجستگى سر بینى از دفورمیته بینی

یکی دیگر از ایرادات بینی بعد از عمل، وضعیت بد نوک بینی باشد که اغلب رو به بالا، سفت و برجسته است. هر چند این حالت تا چند ماه اول طبیعی و در اثر ورم است. اما اگر بعد از گذشت یک سال به حالت مطلوب برنگشت ممکن نیاز به درمان داشته باشد.

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی بعد از عمل به چه صورت است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که دفورمیتی بینی همیشه هم نیاز به درمان ندارد و پزشکان معتقدند این نگرانی‌ها بعد از عمل طبیعی است. بسیاری از افراد بعد جراحی زیبایی به این موضوع فکر می‌کنند و با ظاهر جدید خود مشکل دارند. اما ناهنجاری و بدشکلی از دیدگاه یک زیباجو با متخصص تفاوت زیادی دارد. سوال مهم این که کی باید برای درمان اقدام کرد؟

آیا همه بدشکلی‌های بعد از عمل بینی نیاز به درمان دارند؟

در پاسخ باید گفت که تصمیم درباره درمان و از همه مهم‌تر عمل ترمیم نیاز به گذشت زمان دارد. زیرا این درمان مجدد بیشتر در جهت زیبایی بوده و تأثیری در کیفیت زندگی و نفس کشیدن عادی ندارد؛ مگر در بیمارانی که ناهنجاری‌ها بعد از عمل، تنفس را برای آن‌ها سخت کرده باشد.

همچنین نقش جنبه روانی و گاها افسردگی بعد از عمل را نباید نادیده گرفت. در بسیاری از موارد ممکن است شما هنوز با ظاهر جدید خود کنار نیامده باشید و فکر می‌کنید زشت است. چرا که در ماه‌های اول به دلیل تورم زیاد و در اصطلاح جانیفتادن، بینی فرمی بزرگ‌تر و زشت‌تر از لحظه بعد از عمل را دارد. ولی به مرور زمان شکل واقعی خود را نشان می‌دهد. پس برای درمان فوری، نباید عجله کرد.

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی
درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی

بهترین راه درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی (دفورمیتی بینی)

اگر پس از گذشت یک سال از عمل، نتیجه مطلوب به دست نیاید و یا یکی از انواع بدشکلی بینی بعد از عمل به وجود آید، می‌توان پس از تأیید دکتر گوش و حلق و بینی از رینوپلاستی ثانویه برای رفع این ناهنجاری‌ها استفاده کرد. این عمل که به جراحی ترمیمی بینی نیز مشهور است، بهترین و در بیشتر مواقع تنها راه درمان دفورمیتی بینی به شمار می‌آید.

رینوپلاستی ثانویه برای درمان دفورمیتی بینی

طبق آمارها در هر بار جراحی بینی، حدود ۵ الی ۱۰ درصد احتمال عمل ترمیم وجود دارد که به آن رینوپلاستی ثانویه یا Secondary rhinoplasty گفته می‌‌شود. در واقع رینوپلاستی ثانویه یا جراحی ترمیمی، عمل مجدد بینی برای افرادی است که قبلا جراحی شده‌اند. این عمل ممکن است به علت یک یا چند مورد از موارد زیر انجام شود:

چه زمان باید از رینوپلاستی ثانویه برای رفع بدشکلی‌های بینی ناشی از عمل استفاده کرد؟
  • عدم رضایت از عمل قبلی
  • مسدود شدن راه تنفس
  • عدم تقارن بینی
  • افزایش یا کاهش بیش از حد ارتفاع بینی
  • افتادگی نوک بیمی
  • از بین رفتن غضروف یا استخوان بینی
  • ظاهر غیرطبیعی و مصنوعی بینی
  • کج شدن بینی
  • پدید آمدن قوز بر روی بینی
  • ایجاد گوشت اضافه
  • سوراخ‌های تابه‌تای بینی
  • و …
جراحی ترمیمی بینی چگونه انجام می شود؟

به طور کلی این عمل با استفاده از دو تکنیک باز و بسته انجام می‌شود که انتخاب هر یک به نوع ناهنجاری و تشخیص پزشک مربوط می‌شود. تکنیک بسته که یک جراحی سرپایی است که معمولا در مطب دکتر و به صورت موضعی انجام می‌شود. اما در تکنیک باز پزشک مجبور است برای دسترسی به ساختار داخلی بینی، برش اجاد کند.

انواع تکنیک‌های درمانی دفورمیتی بینی بعد از عمل

این که بینی چه نوع دفورمیتی بعد از عمل رینوپلاستی پیدا کرده است، در انتخاب روش جراحی ترمیمی برای درمان آن بدشکلی ناشی از جراحی نقش اصلی را دارد.

به طور معمول مهم‌ترین تکنیک‌های درمانی روش باز برای رفع بدشکلی بعد از عمل عبارتند از:

  • سوهان کشیدن استخوان بینی

این روش بیشتر برای از بین بردن قوز و برآمدگی‌های استخوان تیغه بینی است. در این تکنیک با استفاده از یک ابزار فلزی دندانه ریز به نام سوهان، استخوان را صاف می‌کنند. سوهان کشیدن بینی می‌تواند هم به روش بی‌حسی موضعی و هم بیهوشی کامل انجام گیرد.

  • پیوند غضروف برای رفع دفورمیته بینی

یکی از بافت‌هایی که در عمل رینوپلاستی نقش اساسی دارد، غضروف بینی است که در بسیار از موارد جهت کوچک کردن بینی، تخلیه می‌شود. اما گاهی این تخلیه بیش از اندازه اتفاق می‌افتد و جای خالی آن، ظاهر بدی به فرم بینی می‌دهد.

در این حالت، جراح مجبور است، از پیوند غضروف برای پر کردن جاهای خالی استفاده کند. این غضروف‌های اضافی معمولا از پشت گوش یا دنده بیمار برداشته و در محل مورنظر قرار می‌گیرد. ظرافت و دقت در این عمل بسیار مهم بوده و تبحر و تسلط پزشک را لازم دارد.

چطور از دفورمیتی بینی بعد از عمل جراحی بینی جلوگیری کنیم؟

همان طور که در بالا اشاره شد، انتخاب پزشک و رعایت مراقبت‌های بعد از عمل مهم‌ترین عواملی بودند که در بدشکلی های ناشی از جراحی بینی (دفورمیتی بینی) نقش داشتند. بنابراین برای جلوگیری از دفورمیتی بعد از عمل لازم است که هم پزشک متبحر و باتجربه‌ای انتخاب کنید و هم اقدامات بعد از عمل را به درستی انجام دهید. پس به نکات زیر خوب توجه کنید:

انواع مراقبت‌های بعد از عمل بینی جهت جلوگیری از دفورمیتی

بهتر است بدانید که خود شما می‌توانید با رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل رینوپلاستی، از بسیاری از ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های بینی بعد از عمل پیشگیری کنید. همه جراحان پس از عمل یک سری نکات را در قالب برشور به شما می‌دهند که انجام آن‌ها در نتیجه انتهایی کار بسیار مؤثر خواهد بود. مهم‌ترین این اقدامات برای مراقبت بینی بعد از عمل شامل موارد زیر هستند:

  • با دهان باز سرفه یا عطسه کردن
  • نخوردن خوراکی‌های سفت و جویدنی
  • پرهیز از خندیدن و صحبت کردن زیاد
  • عدم استفاده از عینک به مدت حداقل ۲ ماه
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام ندادن فعالیت ورزشی شدید
  • استفاده از چسب به طرز صحیح
  • فین نکردن

نکات طلایی در انتخاب جراح بینی

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از دفورمیتی بینی و بدشکلی های ناشی از جراحی بینی ترمیمی، انتخاب جراح است. امروزه با توجه به بازار گرم عمل‌های زیبایی، بازار تبلیغات دکتر پوست، مو و زیبایی و جراحان گوش و حلق و بینی داغ است. بنابراین انتخاب بهترین دکتر جراح بینی برای زیباجویان بسیار سخت‌تر از قبل شده است.

تجربه، تسلط و مهارت جراح مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب او برای عمل زیبایی است که اغلب می‌توان با دیدن رزومه و نمونه کارهای قبلی به آن پی برد. اما باز هم نیاز است که با چندین دکتر جلسات مشاوره و گفتگو برگزار کرد تا از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کرد.

از آن جایی که ممکن است برگزاری جلسات حضوری با چند پزشک سخت باشد، پیشنهاد ما استفاده از سرویس ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی در سایت وب ۲۴ است. با این کار شما می‌توانید با چندین متخصص و جراح بینی مشورت کرده و پس از انتخاب عمل خود را به او واگذار کنید تا هم در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی شده و هم امکان مقایسه آسان‌تر شود.

سوالات متداول درباره بدشکل شدن بینی بعد از عمل

۱. بدشکلی های ناشی از جراحی بینی چیست؟

معمولا تا یک سال تورم و برخی از بدشکلی‌های بینی طبیعی است. اما در صورت تداوم داشتن ممکن است در اثر ضعف جراح یا عدم رعایت مراقبت توسط بیمار اتفاق افتاده باشند.

۲. انواع دفورمیتی بینی بعد از عمل دماغ کدام هستند؟

  • ناهماهنگی سوراخ ها و پره هاى بینى
  • برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل
  • فرم v معکوس
  • فرم زین اسبی
  • کج شدن بینی یا جابجایی غضروف بینی بعد از عمل
  • فرم منقار طوطی
  • کوتاهی بیش از حد بینی
  • برجستگى سر بینى

۳. راه درمان دفورمیتی بینی بعد از عمل چگونه است؟

بهترین راه درمان، انجام رینوپلاستی ثانویه یا جراحی ترمیمی بینی است.

جمع بندی

در این مطلب به طور مفصل گفتیم که بدشکلی های ناشی از جراحی بینی چقدر است و چرا اتفاق می‌افتند. سپس تک‌تک دفورمیتی‌های بینی را بررسی کرده و در انتها علاوه بر راه درمان و جراحی ترمیمی، به دو نکته مهم جهت جلوگیری از بدشکلی بینی بعد از عمل اشاره کردیم. امیدواریم با خواندن این مطلب توانسته باشیم به شما در انتخاب جراح و یا رفع نگرانی‌های احتمالی از نتیجه عمل اول خود کمکی کرده باشیم.

۴.۳/۵ (۶ نظر)

منبع
ncbirhinoplastylondon

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صغرا حاجیوند
صغرا حاجیوند
3 ماه قبل

سلام من ۴ ماه عمل کردم سوراخ بینیم شبی هم نیست خیلی نگرانم ایا درست میشه

شیرین
شیرین
پاسخ به  صغرا حاجیوند
2 ماه قبل

سلام منم عمل کردم اما منم مثل تو شبیه هم نیست یکیش بزرگه یکی کوچیک خیلی نگرانم

دکمه بازگشت به بالا