۸ درمان خانگی برای گرفتگی بینی یا کیپ شدن بینی

گرفتگی بینی دلایل زیادی دارد: سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی. دلیل گرفتن بینی هرچه که باشد، شما شاهد علائم آن خواهید بود. هنگامی‌که سرماخوردگی یا آلرژی دارید، غشاهای پوشاننده مجرای بینی شما ملتهب و تحریک می‌شوند. آن‌ها شروع به تولید مخاط بیشتری می‌کنند تا هر چیزی که باعث تحریک می‌شود، مانند یک آلرژن، خارج شود. در ‌این حالت است که احساس می‌کنید بینی‌ شما گرفته و به سختی می‌توانید نفس بکشید؛ اما در واقع چه چیزی باعث‌این احساس شده است؟ چه قرصی برای گرفتگی بینی خوب است؟ گرفتگی بینی نشانه چیست؟ درمان خانگی گرفتگی بینی چیست؟ در ‌این مقاله می‌خواهیم به تمامی ‌این سؤالات پاسخ دهیم و رو‌ش‌های درمان مؤثر برای گرفتن بینی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

گرفتگی بینی چیست؟

گرفتگی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث تحریک بافت‌های داخلی بینی شود. ‌این تحریک یک واکنش زنجیره‌ای التهاب، تورم و تولید مخاط را ‌ایجاد کرده و جذب هوا از طریق بینی را دشوار می‌کند. گرفتگی بینی معمولاً پس از چند روز برطرف می‌شود؛ اما اگر یک هفته یا بیشتر طول بکشد، ممکن است نشانه عفونت باشد. در صورت عدم درمان، گرفتگی بینی ممکن است باعث سینوزیت، پولیپ بینی یا عفونت گوش میانی شود.

گرفتگی بینی که احتقان بینی نیز نامیده می‌شود، اغلب نشانه یک مشکل سلامتی دیگر مانند عفونت سینوسی است. همچنین ممکن است ناشی از سرماخوردگی باشد.

احتقان بینی با علائم زیر مشخص می‌شود:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • درد سینوسی
  • تجمع مخاط
  • بافت بینی متورم

درمان خانگی گرفتگی بینی ممکن است به کاهش التهاب و احتقان کمک کند، به خصوص اگر ناشی از سرماخوردگی باشد. با‌ این حال، اگر احتقان طولانی مدت را تجربه کنید، ممکن است به دارو برای گرفتگی بینی نیاز داشته باشید.

گرفتگی بینی کودکان و نوزادان

گرفتگی بینی یک مشکل رایج در کودکان و نوزادان است. با ‌این حال، از آنجایی که نوزادان در چند ماه اول زندگی عمدتاً از طریق بینی خود تنفس می‌کنند و بلد نیستند از دهان خود نفس بکشند، کیپ شدن بینی نوزاد می‌تواند به طور بالقوه در تغذیه اختلال ‌ایجاد کند و باعث مشکلات تنفسی شود؛ اگرچه ‌این امر غیرمعمول است.

اگر بینی نوزاد و کودک شما گرفته باشد، ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • در تنفس از طریق بینی مشکل داشته باشد.
  • دچار آبریزش بینی شده باشد.
  • سعی کند از طریق دهان خود نفس بکشد، زیرا نمی‌تواند از بینی تنفس کند.
  • نوزادانی که گرفتگی بینی دارند، ممکن است در شیردهی یا خوردن شیشه شیر مشکل داشته باشند.

بنا بر این دلایل، اگر نوزاد شما گرفتگی بینی دارد، بهتر است فوراً به دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید. مراجعه به دکتر گوش حلق بینی به ویژه برای نوزادان زیر ۳ ماه و کودکانی که علائم دیگری مانند سرفه مداوم، تب یا مشکلات تنفسی دارند، بسیار مهم است.

گرفتگی بینی در بارداری

التهاب بینی در بارداری نسبتاً رایج بوده و نام پزشکی آن، رینیت بارداری است. گرفتگی بینی در بارداری ممکن است ناشی از چاقی، افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری، افزایش سطح هورمون یا ترکیبی از همه این عوامل باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ روی ۱۰۰ زن باردار نشان داد که ۳۹ درصد آن‌ها، در مقطعی رینیت بارداری را تجربه کرده اند. ‌این مشکل در عرض ۳ هفته پس از زایمان برطرف می‌شود.

احتقان بینی می‌تواند علائم آپنه انسدادی خواب در دوران بارداری را تشدید کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که آپنه انسدادی خواب با فشار خون بالا، عارضه پره اکلامپسی و عوارض رشد جنین مرتبط است.

به طور کلی، هر خانمی که در دوران بارداری گرفتگی بینی دائمی ‌دارد،‌ بهتر است با دکتر گوش حلق بینی در ارتباط باشد. همچنین شما می‌توانید از متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین بهره ببرید.

علت گرفتگی بینی از چیست؟

علت گرفتگی بینی
علت گرفتگی بینی

احتقان زمانی رخ می‌دهد که بینی شما پر از مخاط شده و ملتهب می‌شود. بیماری‌های جزئی شایع‌ترین علت گرفتگی بینی هستند. به عنوان مثال، سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌های سینوسی همگی می‌توانند باعث گرفتگی بینی شوند.

احتقان ناشی از بیماری معمولاً در عرض یک الی هفته بهبود می‌یابد.

اگر علائم احتقان بینی بیش از ۱۰ الی ۱۴ روز طول بکشد، اغلب نشانه یک مشکل اساسی سلامتی است. برخی از مهم‌ترین علت گرفتگی بینی در طولانی مدت به شرح زیر است:

  • آلرژی
  • تب یونجه
  • رشد غیرسرطانی به نام پولیپ بینی یا تومورهای خوش خیم در مجرای بینی
  • تومورهای سینوسی (اگرچه نادر است)
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • محرک‌های محیطی
  • عفونت سینوسی طولانی مدت که به عنوان سینوزیت و گرفتگی بینی شناخته می‌شود
  • انواع آناتومیک، مانند انحراف سپتوم، هیپرتروفی شاخک تحتانی یا کونکا بولوزا
  • آدنوئیدهای بزرگ‌شده
  • بیماری ریفلاکس معده به مری، به ویژه در نوزادان
  • گرفتگی بینی و تنگی نفس به علت جراحی بینی که باید به دکتر جراحی بینی مراجعه کنید

گرفتگی بینی ممکن است در دوران بارداری، معمولاً در پایان سه ماهه اول، رخ دهد. نوسانات هورمونی و افزایش خونرسانی در دوران بارداری ممکن است باعث ‌این احتقان شود. این تغییرات ممکن است بر روی غشاهای بینی تأثیر بگذارد و باعث ملتهب، خشک‌شدن یا خونریزی آن‌ها شود.

پیشگیری از گرفتگی بینی

موارد زیادی ممکن است باعث گرفتگی بینی شود. به همین دلیل ممکن است نتوانید از ‌این عارضه پیشگیری کنید؛ اما می‌توانید تعداد دفعات بروز ‌این مشکل را کاهش دهید:

  • اگر حساسیت فصلی باعث آبریزش و گرفتگی بینی می‌شود، از پزشک خود در مورد آلرژی‌های فصلی اطلاعاتی بخواهید. آن‌ها به شناسایی آلرژن‌های بالقوه، راه‌های جلوگیری از آلرژن‌ها و درمان علائم کمک می‌کنند.
  • از خود در برابر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنید.
  • دست‌ها را مکرر با آب و صابون بشویید.
  • ملحفه‌های تخت را به طور مرتب با آب داغ و مواد شوینده بشویید.
  • در فصول بهار و پاییز پنجره‌ها و درها را بسته نگه دارید.
  • اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند.

گرفتگی بینی را چگونه درمان کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی برای گرفتگی بینی خوب است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا روش‌های دارویی و خانگی برای درمان سریع گرفتگی بینی را به شما معرفی کنیم. همچنین به یاد داشته باشید که اگر گرفتگی بینی شما به دلیل عمل جراحی زیبایی است، باید به جراح بینی خود مراجعه کنید.

چه دارویی برای گرفتگی بینی خوب است؟

درمان گرفتگی بینی
درمان گرفتگی بینی

این داروها نیازی به نسخه ندارند و می‌توانند به کاهش علائم شما کمک کنند:

ضداحتقان‌ها: ‌این داروها به کاهش تورم مجرای بینی و کاهش گرفتگی و فشار سینوسی کمک می‌کنند. آن‌ها به صورت اسپری بینی مانند نافازولین (پرایوین)، اکسی متازولین (افرین، درستان، نوستریلا، اسپری بینی سینوس ویکس) یا فنیل افرین (نئو سینفرین، سینکس، راینال) عرضه می‌شوند و برای علت گرفتگی یک طرفه بینی هم مؤثر هستند.

همچنین آن‌ها به عنوان قرص، مانند فنیل افرین (Sudafed PE) و pseudoephedrine (Sudafed) عرضه می‌شوند.

در استفاده از داروهای کیپ شدن بینی موارد زیر را رعایت کنید:

  • حواستان باشد که دستورالعمل‌های استفاده از این داروها را دنبال کنید.
  • بیش از یک هفته بدون مشورت با پزشک از داروهای ضداحتقان استفاده نکنید.
  • شما نباید بیش از ۳ روز از اسپری بینی ضداحتقان استفاده کنید؛ در غیر ‌این صورت ممکن است احتقان شما را بدتر کند. همچنین، آن‌ها می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند، بنابراین در صورت داشتن هرگونه مشکل سلامتی یا مصرف داروهای دیگر، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. هرگز داروهای ضداحتقان یا داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را به کودکان زیر ۴ سال ندهید.
  • اگر علت آبریزش و گرفتگی بینی شما آلرژی و حساسیت است، سیتریزین می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد. همچنین اسپری بینی استروئیدی‌ می‌تواند به بهبود احتقان ناشی از آلرژی کمک کند.
  • شما می‌توانید از مسکن‌ها هم استفاده کنید. اگرچه آن‌ها احتقان را از بین نمی‌برند، اما مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ‌ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند درد ناشی از فشار سینوسی را کاهش دهند.

درمان خانگی گرفتگی بینی

درمان خانگی باید روی مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و سینوس‌ها تمرکز کند تا از تحریک بیشتر جلوگیری شود و علت گرفتگی یکی از سوراخهای بینی را رفع کند. در این قسمت چند روش درمان خانگی گرفتگی بینی را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. از دستگاه بخور استفاده کنید

استفاده از دستگاه بخور در خانه یا محل کار یک راه ساده و مؤثر برای کاهش گرفتگی بینی یا رفع کیپ شدن بینی است. تنفس در هوای مرطوب به تسکین بافت‌های تحریک‌شده بینی، کاهش التهاب سینوس و رقیق‌شدن مخاط کمک می‌کند.

دستگاه‌های بخور گرم و سرد برای افزایش سطح رطوبت و کاهش تراکم به یک اندازه مؤثر هستند. با ‌این حال، همیشه از دستگاه بخور سرد برای کودکان استفاده کنید. آب داغ یا بخار حاصل از یک دستگاه بخور گرم می‌تواند باعث سوختگی کودک شود؛ اگر کودک خیلی به دستگاه نزدیک شود یا اگر دستگاه ضربه بخورد و آب به بیرون بریزد.

هر نوع دستگاهی که انتخاب می‌کنید، حتماً آب آن را روزانه تعویض کنید و دستگاه را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید تا از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری کنید.

۲. شستشوی بینی را امتحان کنید

شستشوی مجرای بینی می‌تواند به شل‌شدن مخاط غلیظ و حذف محرک‌ها، آلرژن‌ها و میکروب‌ها کمک کند.

۳. برای بهبود کیپ بودن بینی دوش آب گرم بگیرید

آیا تا به حال در هنگام سرماخوردگی، دوش آب گرم را امتحان کرده‌اید؟ با دوش آب گرم در زمان سرماخوردگی احساس خواهید کرد که فرد جدیدی هستید و انگار بار سنگینی را از روی دوش خود برداشته‌اید. دلیل این سبکی و احساس خوب با دوش آب گرم ‌این است که استنشاق بخار، درد و فشار سینوسی را با کمک به تخلیه مخاط کاهش می‌دهد. ‌این امر می‌تواند به تنفس شما کمک کند که حداقل برای مدتی به حالت عادی بازگردد.

همچنین اگر نمی‌توانید دوش بگیرید، می‌توانید سینک روشویی را پر از آب گرم کنید، یک حوله را روی سر خود قرار دهید و سر خود را روی سینک بگیرید، مراقب باشید که خیلی نزدیک نشوید و پوست خود را نسوزانید. انجام ‌این کار چندین بار در روز بی خطر است.

۳. یک ضداحتقان طبیعی را امتحان کنید

درمان خانگی گرفتگی بینی
درمان خانگی گرفتگی بینی

آیا ویتامین C نیز می‌تواند به کاهش احتقان کمک کند؟ در برخی مطالعات نشان داده شده که ویتامین C مدت سرماخوردگی را کوتاه می‌کند و شدت علائم را کاهش می‌دهد؛ اما مستقیماً بر احتقان تأثیر نمی‌گذارد.

با ‌این حال، اگر با کیپ شدن بینی ناشی از سرماخوردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مصرف مقداری ویتامین C اضافی ممکن است به شما کمک کند علائم خود را برطرف کنید و کمی‌سریع‌تر بهبود یابید.

۴. از زنجبیل استفاده کنید

مطالعه‌ای نشان داد که دوز روزانه ۵۰۰ میلی گرمی عصاره زنجبیل به اندازه لوراتادین (آنتی هیستامینی مانند کلاریتین) برای احتقان بینی ناشی از آلرژی (رینیت آلرژیک) مؤثر است. بنا بر باور محققان زنجبیل دارای مکانیسم‌های ضدحساسیت و ضدالتهابی است. شما می‌توانید از زنجبیل به صورت دمنوش برای گرفتگی بینی استفاده کنید.

در حالی که مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی عصاره زنجبیل مورد نیاز است، می‌توانید روزانه یک فنجان چای زنجبیل را امتحان کنید تا گرفتگی بینی شما ناشی از آلرژی کاهش یابد.

۵. یک کمپرس گرم را امتحان کنید

اگر در اثر احتقان سردرد یا درد سینوسی دارید، سعی کنید یک کمپرس گرم را مستقیماً روی بینی و پیشانی خود قرار دهید. ‌این کار می‌تواند به کاهش التهاب و فشار بینی کمک کند.

شما می‌توانید یک کیسه آب گرم را خریداری کنید یا به سادگی یک پارچه شستشو یا حوله را با آب گرم خیس کنید، سپس آن را تا کنید و روی بینی، گونه‌ها و پیشانی خود قرار دهید. سعی کنید ‌این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و هر چند وقت یک‌بار که لازم است، تکرار کنید.

۶. مصرف مایعات را افزایش دهید

در حالی که مصرف مایعات، راه درمان سریع گرفتگی بینی نیست؛ اما نوشیدن مقدار زیادی مایعات و هیدراته‌ماندن به رقیق‌شدن مخاط در مجرای بینی کمک کرده و تخلیه سینوس‌های احتقانی را آسان‌تر می‌کند.

طی مطالعه‌ای، محققان روی گروهی از افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مطالعه کرده و آن‌ها را به دو دسته تقسیم کردند. به دسته اول یک نوشیدنی گرم و به دسته دوم نوشیدنی هم دما با اتاق دادند و هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای در احتقان بینی پیدا نکردند.

جالب توجه است در گروهی که نوشیدنی گرم مصرف کردند، تسکین ذهنی بیشتری نسبت به علائم سرماخوردگی در مقایسه با گروه دیگر گزارش شد. محققان می‌گویند که ‌این می‌تواند به دلیل گرمای نوشیدنی باشد که می‌تواند طعم و تجربه مصرف یک نوشیدنی را افزایش دهد و احساس بهتری در شما ‌ایجاد کند.

۷. روال خواب شبانه خود را اصلاح کنید

همه افرادی که تا به حال حتی یک‌بار دچار احتقان بینی شده‌اند، تأیید می‌کنند که احتقان اغلب در شب بدتر می‌شود. دلیل بدتر شدن وضعیت گرفتگی بینی در شب، این است که وقتی به پشت دراز می‌کشید، جاذبه باعث می‌شود که مخاط به جای تخلیه، جمع شود یا به عقب برگردد.

برای مبارزه با ‌این مشکل و درمان گرفتگی بینی هنگام خواب، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید تا نیروی جاذبه به نفع شما عمل کند نه بر علیه شما! برای رقیق‌کردن مخاط بینی و تخلیه آن، یک دستگاه بخور سرد را در کنار تخت خود قرار دهید.

همچنین می‌توانید از نوار تنفس بینی استفاده کنید که دو طرف بینی را بلند می‌کند و ممکن است به باز شدن مجاری بینی، تسهیل تنفس در طول شب و درمان گرفتگی بینی هنگام خواب کمک کند.

۸. استفاده از روغن اکالیپتوس برای رفع گرفتگی بینی

روغن اکالیپتوس علائم احتقان سینوسی را تسکین می‌دهد. همچنین می‌تواند به کشتن میکروب‌های داخل و اطراف مجرای بینی کمک کند.

شما می‌توانید روغن اکالیپتوس را با مالیدن آن روی دستمال کاغذی و قرار دادن در کنار بینی خود یا با افزودن آن به آب داغ و استنشاق بخار امتحان کنید. با ‌این حال، حواستان باشد که مخلوط آب داغ و روغن اکالیپتوس را مستقیماً روی پوست خود نمالید، زیرا ممکن است باعث سوختگی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی گرفتگی بینی یا کیپ شدن
درمان خانگی گرفتگی بینی یا کیپ شدن

گاهی اوقات، درمان‌های خانگی برای از بین بردن احتقان کافی نیست، به خصوص اگر علائم شما ناشی از بیماری دیگری باشد.

در ‌این موارد، ممکن است به درمان پزشکی نیاز باشد، به خصوص اگر وضعیت به شکلی باشد که در فعالیت‌های روزمره شما اختلال ‌ایجاد کند.

اگر هریک از موارد زیر را تجربه کردید، فوراً به دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید:

  • احتقان بیش از ۲ هفته طول بکشد؛
  • احتقان همراه با تب بالا که بیش از ۳ روز طول بکشد؛
  • ترشح سبز رنگ بینی همراه با درد سینوسی و تب باشد؛
  • سیستم ‌ایمنی ضعیف باشد و دچار آسم یا آمفیزم باشید.

همچنین اگر اخیراً آسیبی به سرتان وارد شده و اکنون ترشحات خونی بینی یا جریان دائمی‌ ترشحات شفاف دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر به تازگی عمل جراحی بینی هم انجام داده‌اید و گرفتگی بینی دارید، بهتر است به جراح بینی خود مراجعه کنید.

پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین نوبت‌دهی است که شما می‌توانید نوبت دکتر گوش حلق بینی را از این سامانه رزرو کنید. شما می‌توانید به صورت شبانه روزی، از پزشک مورد نظر خود، نوبت رزرو کنید. همچنین می‌توانید به صورت آنلاین به مشاوره پزشکی بپردازید یا از خدمات مشاوره تلفنی پزشکان بهره ببرید. با پذیرش ۲۴ دیگر نیازی نیست که به صورت حضوری به بیمارستان‌ها و مطب پزشکان مراجعه کنید و نوبت بگیرید و زمان زیادی را هدر بدهید. شما می‌توانید در چند ثانیه و از منزل یا محل کار خود، نوبت پزشک رزرو کنید.

سؤالات متداول

۱.‌ آیا گرفتگی بینی از علائم COVID-19 است؟

بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تنها ۵ درصد از افراد مبتلا به عفونت‌های جدید کروناویروس دچار گرفتگی بینی می‌شوند؛ اما باز هم ممکن است احتقان بینی ناشی از ابتلا به کروناویروس باشد.

۲. چه موقع گرفتگی بینی خطرناک است؟

اگر نوزاد و کودک شما دچار گرفتگی بینی شده، باید آن را جدی بگیرید و در صورت ادامه مشکل بیش از ۱۰ روز، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۳. چه قرصی برای گرفتگی بینی خوب است؟

قرص سیتریزین می‌تواند داروی مناسبی برای احتقان بینی باشد، زیرا ضدحساسیت است و از آبریزش بینی جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

گرفتگی بینی ممکن است از آلرژی، عفونت، ناهنجاری سینوس‌ها، عمل جراحی بینی یا یک مشکل سلامتی در قسمت دیگری از بدن ناشی شود. در بیشتر موارد، احتقان با درمان‌های خانگی و برخی داروهای بدون نسخه برطرف می‌شود. با ‌این حال، اگر احتقان شدید یا مداوم است، به ویژه در دوران بارداری بهتر است با پزشک تماس بگیرید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید احتقان بینی خود را با راهکارهای ارائه‌شده تسکین دهید.

۳.۷/۵ (۱۱۵ نظر)

منبع
medicalnewstodayeverydayhealthhealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
322 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
18 ساعت قبل

سلام من ۱۲ سالم هست دماغم کیپه و نمیزاره بخوابم چکار کنم

رقیه کمالی
رقیه کمالی
2 روز قبل

سلام یه دختر سی پی دارم الان سرما خورده دارو بهش دادم اسپری بینی هم زدم الان خوابه دماغش چیکار کنم بهتر بتونه نفس بکشه؟

رقیه کمالی
رقیه کمالی
2 روز قبل

سلام دخترم دماغش کیپ چیکار کنم

ناشناس
ناشناس
9 روز قبل

سلام من از دیروز فقط یکی از سوراخ های دماغم کیپ شده. چ کنم تا باز بشه. خیلی رو اعصابمه

محمد طاها
محمد طاها
24 روز قبل

سلام من پسرم دماغش کیپ شده اصلا نمیتونه با وماغش نفس بگشه چیکار کنم۱۲ سالش هست

دکتر هاشمی
دکتر هاشمی
پاسخ به  محمد طاها
19 روز قبل

باید هر چه سریعتر تنقیه بینی انجام شود

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  محمد طاها
17 روز قبل

دخترم دماغش کیپ شده از راه دهن نفس میکشه

نازنین
نازنین
1 ماه قبل

سلام. من ۱۹ سالمه و گاهی اوقات موقع دراز کشیدن گرفتگی بینی دارم و دقیقا سوراخ همون سمتی که خوابیدم. وقتی به سمت دیگه میخوابم کم کم اون سوراخ گرفتگیش از بین میره و طرف دیگه میگیره؛ وقتی میشینم یا وایمیستم دوتاش کم کم باز میشه. از وقتی یادم میاد اینطور بوده اما نمیدونم دلیلش چیه یا باید چیکار کنم.

حامد
حامد
پاسخ به  نازنین
19 روز قبل

سلام مشکل منم دقیقا مثل شماست. یه بار پیش متخصص گوش و حلق و بینی رفتم و بهم گفت روزی چند بار با سرم شست و شو بینیت رو تمیز کن. البته قطره نازوفرین هم خیلی عالیه

امیر
امیر
پاسخ به  نازنین
19 روز قبل

منم همینطورم

قاسم
قاسم
1 ماه قبل

خوب بود

اسما هاشمی
اسما هاشمی
1 ماه قبل

سلام دختر ۹ ساله دارم که شبها موقع خواب بینی ان کیپ می‌شود وخروپوف شدیدی میکند ..وخیلی اذیت هست سه ماه است که وضع اون اینجوریه چکار باید بکنم

شایان
شایان
پاسخ به  اسما هاشمی
1 ماه قبل

دختر شما لوزه داره باید عمل کنه

امیر رضا قلی پور
امیر رضا قلی پور
1 ماه قبل

سلام پسرم۷ ساله اش یه چند هفته ای هست از راه دهان نفس میکشه ولباش خشک میشه خروپف
هم میکنه ودماعی حرف میزنه چیکار کنم

دکتر محمد
دکتر محمد
1 ماه قبل

بهترین روش در موقع شب بخور آب گرم هستش و شستشوی آب نمک و در موقع خواب حتما سرتون رو بالاتر قرار بدید . اگر بیشتر از سه طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. بازم سوالی هست در خدمتم

متین رزقی
متین رزقی
پاسخ به  دکتر محمد
1 ماه قبل

من چند ساله که دارم

هادی نمکی
هادی نمکی
2 ماه قبل

ایا استفاده از انتی بیوتیک مثلا ازیترومایسین برای گرفتگی بینی خوبه ؟؟؟؟؟

دکتر محمد
دکتر محمد
پاسخ به  هادی نمکی
1 ماه قبل

سلام این دارو فقط برای سینوزیت باکتریایی تجویز میشه .

پارسا
پارسا
2 ماه قبل

گرفتگی بینی شدید برای سن ۸ سال از چه دارویی باید استفاده کرد

،،،،،،،،،،،،،،،
،،،،،،،،،،،،،،،
2 ماه قبل

سلام ببخشید من ۴ ماه است که بینیم کپ شده و همش آبریزش بینی دارم و هر دارویی که استفاده میکنم خوب نمیشه و به دکتر هم مراجعه کردم ولی باز خوب نشدم خواهش میکنم بهم بگید چیکار کنم

سعیده
سعیده
پاسخ به  ،،،،،،،،،،،،،،،
2 ماه قبل

سیر خام رو چند قسمت کن و همه رو بخور

دکتر محمد
دکتر محمد
پاسخ به  ،،،،،،،،،،،،،،،
1 ماه قبل

سلام دارو سیتریزین می‌تونه کمک کننده باشد. حتما درمان پزشکی رو ادامه بدید

ساری
ساری
پاسخ به  دکتر محمد
1 ماه قبل

من بینیم گرفته ولی سرما نخوردم چکار کنم

هستک
هستک
2 ماه قبل

کمک کنید قیژژژژ

اریهق
اریهق
3 ماه قبل

سلام من هر وقت سرما بخورم فقط ببینیم میگیره و کیپ کیپ میشه چه راه حلی دارید؟

aMiR
aMiR
پاسخ به  اریهق
2 ماه قبل

بیا با *** بزنم توش وا بشه

سامان
سامان
پاسخ به  aMiR
2 ماه قبل

مامانت و خواهرتو من وا کردم خودتم یه تست بزن

فیروز
فیروز
پاسخ به  aMiR
26 روز قبل

بسوزه پدر تجربه منتها رد گم کنی بود دنباله یه سوراخی مثل خودت چقر بودم چاقال

دهمورد
دهمورد
3 ماه قبل

فقط تریاک شیر

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  دهمورد
2 ماه قبل

اینو خوب اومدی لامصب دوای هر دردیه

احمد
احمد
پاسخ به  مهرداد
2 ماه قبل

عشقه لامصب ولی بدبختی یک ماه میشه متادون ترک کردم از هیچ چیزی نمیتونم استفاده کنم

رضوان
رضوان
پاسخ به  احمد
18 روز قبل

خوش به حالت،چطوری ترک کردین؟

سامان
سامان
پاسخ به  دهمورد
2 ماه قبل

فقط ک…ص مامانت و خواهرت

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام دماغم گرفته گرممه اصلا همتب ندارم چی کار کنم توروخدا یکی به دادم برسه

دهمورد
دهمورد
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

برو بده

منظر
منظر
پاسخ به  دهمورد
2 ماه قبل

شخصیت و ادب و شعورت صفره.اگر راه حلی نداری میتونی که خفه باشی

سامان
سامان
پاسخ به  دهمورد
2 ماه قبل

مادر و خواهرتو زن و بچت به من میده دردی ازت دوا شده؟

سامان
سامان
پاسخ به  دهمورد
2 ماه قبل

خواهرتو و مامانت به من دادن دردی ازت دوا شده؟

افشین
افشین
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

سلام خوبی فاطمه خانوم .منم پسرم مشکل گرفتگی بینی دارم من تو تابستان هم هم گرفتگی بینی دارم الانم دارم نمیدونم چیکار کنم میخام برم پیش دکتر ببینم چی میگه بهم کلافه شدم

Mina
Mina
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

گیاه اسطوخودوس عالیه بریز تو یه ظرف آب جوش بخوره بده

زهرا.
زهرا.
3 ماه قبل

سلام بینیم ۴ روزه کیپ شده اصلا هم درست نمیشه شب اصلا نمیتونم بخوابم هرکاری هم میکنم درست نمیشه لطفا راهنمایی کنید

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط زهرا.
بهرامی
بهرامی
پاسخ به  زهرا.
3 ماه قبل

۰سلام احتمالا روغن بنفشه کاربرد داشته باشه

حمید
حمید
پاسخ به  زهرا.
2 ماه قبل

س شمارت بده تا راهنمایی کنم

محمدهستم
محمدهستم
3 ماه قبل

کدام قطره مناسب است برای کیپ شدن بینی

مریم
مریم
پاسخ به  محمدهستم
2 ماه قبل

ناپریزول

نظری
نظری
4 ماه قبل

سلام چطوری من باید سرما خوردم چه کنیم چی بخوریم .

دکتر
دکتر
پاسخ به  نظری
3 ماه قبل

مایعات باید بخورید دوش آب گرم رو امتحان کنید

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

ترو خدا کمکم کنید نصف شب از تنگی نفس از خواب میپرم بعد هردوتاشون کیپ میشه و به راحتی باز نمیشه!!!

Parsa
Parsa
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام از داروخانه دکوفن نیم درصد بگیر با دو تا پاف تو بینی کارت راه می افته Decophen

دکتر محمد
دکتر محمد
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

شستشوی آب نمک و بخور …. اگر در منزل قطره متازولین با فنیل افرین دارید استفاده کنید

رقیه رحیمی
رقیه رحیمی
4 ماه قبل

سلام من ترشح سبز از بینیم دارم وباعث میشه سرم درد کنه ۶ روز است که اینطوری هستم خواهش میکنم راهنماییم کنید

دکتر
دکتر
پاسخ به  رقیه رحیمی
3 ماه قبل

بسیار خطرناکه بع پزشک مراجعه کنید

لللل
لللل
4 ماه قبل

سلام
ازون عکس لخت تر هم میتونید استفاده کنید
ی وقت نمیرید از عقده بدبختا

پریان
پریان
پاسخ به  لللل
3 ماه قبل

آخه تو چی میگی؟
بیچاره حتی جرعت نوشتن اسمتم نداری؟

mahdi
mahdi
پاسخ به  لللل
3 ماه قبل

تحریک نشی ی وقت

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

سلام من الان دو روزه بینیم کیپ شده حتی وقتی به سمت بالا یا پایین سعی میکنن تنفس کنم هیچ هوایی رد و بدل نمیشه و به زور دارم با دهن نفس میکشم آب نمک و قطره بینی و بخور آب گرم بخور پیاز هم جواب نداد توروخدا یه راه حل بدید شبا تا صبح بیدارم بعدشم با قرص خواب میتونم بخوابم

...
...
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

شب قرص خواب بخور

علی
علی
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

فقط چای زنجبیل

مریم
مریم
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

سلام پسرم سه سال نیم یه مدت دماغش کیپ شده دکتربردم فقط دارونوشت ولی تاثیری نداشت چه براش خوبه لطفا

علی
علی
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

بخور اوکالیپتوس برگش را از عطاری بگیر

عرفان
عرفان
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

برو دکتر خب

دکتر متخصص
دکتر متخصص
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

نیاز دارید به تعمیر اساسی احتمال زیاد شاتون زدید

masoome
masoome
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

روغن اکالیپتوس از عطاری بگیر

زهرا
زهرا
پاسخ به  فاطمه
19 روز قبل

راه حلش فقط با برگ ویکس پخور بدید

کیاراد
کیاراد
4 ماه قبل

سلام من نمیتونم بخوابم چون نمیتونم نفس بکشم بلند میشم خوب پیشه بعدش سریع دوباره کیم میشه اصننن

علی
علی
پاسخ به  کیاراد
4 ماه قبل

روزی ۳فنجان چای زنجبیل مصرف کن

متین
متین
4 ماه قبل

تهش باید برید دکتر و آمپول یا سرم و .. بزنید هیچکدام از اینها باعث خوب شدن و آرامش شما نمیشه وقتی خوب شدید اون موقع میتونید به راحتی بخوابید شب شما بخیر

علی
علی
پاسخ به  متین
4 ماه قبل

داداش هر روز یک فنجا ن چای زنجبیل مصرف کن

Emma
Emma
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

مرسی جواب داد

مبین
مبین
پاسخ به  Emma
3 ماه قبل

واقعا میگی

زینب.م
زینب.م
4 ماه قبل

کلا چندتا راه کاردادم ک بینی بازبشه،بخوراب گرم درخانه، و پوست پرتقال تازه و اکالیپتوس، زنجفیل بوی تندوتیز دارد،

زینب.م
زینب.م
4 ماه قبل

اگر سونا میرید، اسانس اکالیپوتوس تهیه کنید و کمی اکالیپتوس در سونا بو کنید،باعث میشه راه بینی راحت بازبشه،موقع روز ک اذیت میشید.توجه کنید موقع سونا و بدای کودکان مناسب نیست بزرگسال بالای ۱۸ سال

زینب.م
زینب.م
4 ماه قبل

کسانی ک دستگاه بخور ندارند میتونن از کتری اب جوش استفاده کنن وبخور گرم بدن ولی ی حوله بندازن روی سر.ولی این بگم ک موقع بخور گرم خلط بینی میاد و فورا با دستمال پارچه ای پاک کنید وبازمیشه.و درکل خانه مرطوب نگه دارید شبها کتری بزرگی بزارین بجوشه اب و بزارین کم کم روی شعله کم بخارش خونه بردار بخار کتری باعث اوردن خلط بینی ب پایین میشه. وراه بینی بازمیشه..راحترین راه کاری کنید ک عطسه بزنید مکیدن چیزی ک عطسه باز کنه مثل زنجفیل ک تند وتیز هست کمی البته ب سمت بینی ببرین و کمی ب بسمت بینی ببمکین.عطسه میزنین ۲،۳بار راه بازمیشه

بهروز
بهروز
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید
یه مدته که بینیم یا چپش کیپه یا راستش
سمت چپ درست میشه سمت راست کیپ میشه
سمت راست درست میشه سمت چپ کیپ میشه
بنظرتون مشکل جدیی هستش
یه چند وقت پیش بینیم در درگیری اسیب دید ولی دکتر نرفتم
بعد یه مدت ورمش خوابید و همچی اوکی بود تا تازگیا

علی
علی
پاسخ به  بهروز
4 ماه قبل

برو دکتر متخصص سریع بینی اسیب دیده

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

نترس اتفاقی نیافتده منم همینم

ارسلان
ارسلان
پاسخ به  بهروز
1 ماه قبل

خوبه میگید ضربه خورده دیگه باید بری دکتر متخصص معاینه کنه و اگه نیاز باشه عمل می‌کنه احتمال صد درصد

امین براتی
امین براتی
5 ماه قبل

سلام عمل انحراف بینی در چهار روز پیش انجام دادم و باندهای تو بینی ام را دیروز پزشک خارج کرده در ابتدا خونریزی زیادی داشتم و امروز فقط خون آبه کم دارم و بینی هام گرفتگی زیادی دارم و نفس به سختی میکشم چه پیشنهادی دارید متشکرم/امین براتی از اهواز

آتنا
آتنا
پاسخ به  امین براتی
4 ماه قبل

اگه فیلتر هاتون دراوردید تنها راهش سرم شستشو با سورنک داخل بینی رو شیتشو بدید ولی اگه فیلتر دارید طبیعیه تنگی نفس

ارشیدا
ارشیدا
پاسخ به  امین براتی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر باشستشو مداوم ورم بینی از داخل کمتر شده وراحت تر نفس میکشید

زهرا
زهرا
5 ماه قبل

چیکارکنم بینیم باز بشه

عرشیا
عرشیا
پاسخ به  زهرا
4 ماه قبل

بخور بگیر

Arar
Arar
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

روزی سه بار خودتو انگشت کن درست میشه انشاللع

فریاد
فریاد
5 ماه قبل

جاذبه باعث می‌شود که مخاط به جای تخلیه، جمع شود یا به عقب برگردد شوخی نکن عمو خشی

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط فریاد
محمدرضا
محمدرضا
5 ماه قبل

سلام شبتون بخیر من تابستانها کاملاً دماغم خوب است ولی هوا که سرد باشه دماغم کاملاً کیف می‌شود ۲۰ روز میشه دوباره دماغم کیف شده آیا مشکل چیست لطفاً نظر زدید

زهرا
زهرا
پاسخ به  محمدرضا
5 ماه قبل

شما نبات را امتحان کنید

عسل
عسل
پاسخ به  محمدرضا
3 ماه قبل

کیف دستی یا سامسونگ یا صب کن کیف دوشی عزیزم؟؟با اب نمک قشنگ بینی تو تمیز کن نمک زیاد نریز تا جایی ک یکم شور باباشه

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام من ۴۵روزاز عمل بینیم میگزره سرماخوردم دکترم رفتم ولی بینیم خیلی کیپ شده ورم کرده چکنم لطفا راهنمایی کنید

زهرا
زهرا
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

نمیدونم

ارشیدا
ارشیدا
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

شستشو مداوم بینی

رها
رها
6 ماه قبل

سلام دخترم گلو درد دارد و دماغش کیپ هست و نمیتوند درست بخوابد

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  رها
5 ماه قبل

سلام شبا از قلم بینی استفاده کند

دیک کلفت
دیک کلفت
پاسخ به  رها
1 ماه قبل

دیک منو بخوری خوب میشه

رضا
رضا
6 ماه قبل

من هم سینوزیت دارم هم آلرژی ، هم سیتریزین مصرف میکنم هم حوله داغ
ولی هرغلطی میکنم اثری نداره ، دارم میمیرم بخدا

زهرا
زهرا
پاسخ به  رضا
5 ماه قبل

قطره منتول استفاده کنیدبرا گرفتگی بینی عالیه

حسن
حسن
6 ماه قبل

اگه کسی از انحراف بینی و سینوس ها رنج میبره. دواش دست منه .. شب به شب داخل هر سوراخ بینی یک قطره روغن سیاهدانه بریزین و به مدت ۵ دقیقه در حالت سجده بمونید تا قطره بره داخل پیشانی. بعداز دو شب دوقطره کنین .. بعداز یک هفته خوب خوب میشید. اگه خوب شدین برا مرده ها یک فاتحه بخونین.. من دوسال بود که یک نفس هم از راه بینی نمیتونستم بکشم تمام درمان ها رو امتحان کردم . دکتر هم رفتم اما این روش منو خوبم کرد

زینب
زینب
پاسخ به  حسن
5 ماه قبل

سلام خوب هستین،این روش برا بچه ها هم میشه؟ شما از کجا این روش بهتون پیشنهاد شده

زهره
زهره
پاسخ به  حسن
4 ماه قبل

روغن سیاهدانه خیلی گلو و حلق رو میسوزونه! تا فرداش هم مجاری بینی میسوزه و حس بدیه!

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط زهره
Par
Par
6 ماه قبل

من سرماخورده ام و مخواهم از دست این گرفتگی دماغ خلاص شم باید چیکار کنم

سحر
سحر
پاسخ به  Par
6 ماه قبل

کشیدن روغن بادام شیرین در بینی و اطراف آن تا حدود زیادی گرفتگی را رفع میکنه

زهرا
زهرا
پاسخ به  Par
5 ماه قبل

قطره منتول استفاده کن

زهرا
زهرا
پاسخ به  Par
5 ماه قبل

واقعا منم اونطوری بودم ولی اگر خوابیدنی بینیتون رو با آب گرم بشویید و بعد شستن یکمی الکل زد عفونی روی بینیتون ماساژ بدین فکر کنم درست میشه باید یک هفته این روش انجام دهید اگر درست شد واسه مرده ها یه صلوات بفرستین

پریان
پریان
پاسخ به  زهرا
3 ماه قبل

ضد عفونی؟

جالبه....
جالبه....
6 ماه قبل

من الان که دارم می‌نویسم ساعت ۳ نصفه شبه ….
چون سرما خوردم دماغم گرفته و نمیتونم بخوابم…
چیکار کنم ؟
دارم میمیرم ….خوابم میاد …..فردا مدرسه دارم…..
هر کاری میکنم باز نمیشه :/

منم خوابم نمیبره فردا مدرسه دارم چون بینیم گرفته ب
منم خوابم نمیبره فردا مدرسه دارم چون بینیم گرفته ب
پاسخ به  جالبه....
6 ماه قبل

منم

زهرا
زهرا

وای خدایا منم اونطوریم

امیرم
امیرم
پاسخ به  زهرا
4 ماه قبل

سلام خوبین شما

فرزاد
فرزاد
پاسخ به  جالبه....
6 ماه قبل

دستمال گرم بزار و سپس یخ بزار باز میشه

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط فرزاد
Setareh
Setareh
پاسخ به  جالبه....
5 ماه قبل

سلام منم الان حال تو رو دارم خیلی سخته، از دهانم نمیتونم نفس بکشم گلوم رو قورت دادنی گوشام گرفته میشه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  جالبه....
3 ماه قبل

منم بینی ات را بشور حمام اب گرم برو

معصومه
معصومه
6 ماه قبل

اگر فقط‌یک‌یا‌دوتا‌از‌‌این‌علاعم‌راکه‌گفته‌باشید‌داشته‌باشم‌باید
پیش‌دکتر‌بریم

راضیه
راضیه
6 ماه قبل

سلام چندروزی هست پسرم گلودردداردو بینیشم گرفته شباخواب راحتی نداره

مهدی
مهدی
6 ماه قبل

چرا شب ها دماغم کیپ می شود

سپهر
سپهر
پاسخ به  مهدی
6 ماه قبل

احتمالا بخاطر بالشتته

بهار
بهار
7 ماه قبل

سلام من سالهاست درگیر آلژیذفصلی هستم خیلی هم دکتر رفتم اردیبهشت و شهریور عودمیکنه
فکسوفنادین١٨٠روزی١عدد

و شب ها قبل خواب اسپری بینی أکسی نویز در هربینی یک پاف اسپری می کنم و تا صبح راحت می خوابم
من به این روش درمان رسیدم توی این سالها

شیما
شیما
7 ماه قبل

درود. الان دو سال هست که بینی من دچار گرفتگی می شود و قطره های بینی زیادی را هم امتحان کردم. وقتی از قطره استفاده می کنم فقط به مدت ۱ ساعت و ان هم یک طرف بینی ام باز می شود. متاسفانه این مشکل باعث شده است که شب ها نتوانم خوب بخوابم زیرا دچار تنگی نفس می شوم. به دکتر هم بارها مراجعه کردم و متاسفانه از قطره جوابی دریافت نکردم. پزشک گوش و حلق و بینی درمان سلون را به من پیشنهاد کرد. آیا شما از این نوع درمان اطلاعی دارید؟ و آیا مشکل من را برطرف می کند؟ شما چه درمانی را پیشنهاد می دهید؟ ممنونم

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط شیما
Anita
Anita
پاسخ به  شیما
6 ماه قبل

سلام دقیقا من هم مثل شما هستم

کاکا سیاه
کاکا سیاه
پاسخ به  شیما
5 ماه قبل

یه سر به دکترای طب سنتی بزن

فرشاد بازوند
فرشاد بازوند
7 ماه قبل

سلام بینی من همیشه گرفتگی دارد بخصوص شبها ؛و در زمستان و پاییز بیشتر علتش چیه و چگونه درمان میشود

حسين
حسين
پاسخ به  فرشاد بازوند
6 ماه قبل

سلام شما تنفس دیافراگمى رو روزى ٣ مرتبه ١٩ سرى انجام بدین

رضا
رضا
پاسخ به  فرشاد بازوند
6 ماه قبل

سینوزیت احتمالا ولی باز برو دکتر یا سی تی اسکن

علی بابا
علی بابا
پاسخ به  فرشاد بازوند
3 ماه قبل

یک توصیه به کسانی که سیوزیت دارن : شبها در کف اتاق نخوابید، چون هوای خنکتر و سرد در کف اتاق جریان داره و هوای سرد باعث میشه که محتویات داخل سینوسها حالت منجمد بگیرن و دماغ کیپ بشه. چند بار امتحان کنید این مورد را

هلنا
هلنا
7 ماه قبل

سلام همش بینیم گرفته معمولایه طرف ولی بعضی اوقات هم کلادوطرف کیپ میشه بعدش انگارداخل گوشم باد پرمیشه اسپره هم میزنم میره داخل گوشم میمونه خیلی اذیتم میکنه میشه لطف کنید راهنماییم کنید

شگوفه
شگوفه
7 ماه قبل

در حالی که بینی پا کیپ است از کدام روش درمان خانگی می توان استفاده کرد تا زود تر راه بینی باز شود؟

دلاغا سادات
دلاغا سادات
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید آیا تنفس بوی پیاز جوشانده برای گرفتگی مجرای بینی موثر است

اکبر قاسمی
اکبر قاسمی
7 ماه قبل

سلام دو بار عمل جراحی بینی کردم هم باز گرفته گی دارد

کریمی
کریمی
پاسخ به  اکبر قاسمی
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر ببخشید من ۳ روز درگیر گرفتگی بینی شدم چیکار کنم خوب بشه بهتر برم دکتر یا درمان خانگی

دکمه بازگشت به بالا