درمان عفونت قارچی واژن در بارداری چیست؟ +۱۲ روش پیشگیری

کاندیدیازیس ولوواژینال (Vulvovaginal candidiasis) یا مونیلیازیس (moniliasis) یک نوع عفونت مخمری ولو و واژن است. مخمر نوعی قارچ است و به همین دلیل به این بیماری در دوره حاملگی، «عفونت قارچی واژن در بارداری» می‌گویند. مخمری که اغلب باعث این عفونت‌ها می‌شود کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) است، اما انواع دیگر مخمرها از جمله کاندیدا گلابراتا (Candida glabrata) و کاندیدا تروپیکالیس (Candida tropicalis) نیز می‌توانند مسئول این عفونت‌ها باشند.

آمار نشان می‌دهد که در آمریکا، از هر چهار زن، سه نفر در طول زندگی خود حداقل یک بار به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند و تا ۴۵ درصد از زنان دو یا چند بار به این نوع عفونت دچار می‌شوند.

در دوران بارداری، عفونت ناشی از کاندیدا حتی بیشتر هم می‌شود. اگرچه حدود ۲۰ درصد از زنان به طور معمول مخمر کاندیدا را در واژن خود دارند، اما این درصد در دوران بارداری به ۳۰ درصد می‌رسد. این مخمر به دلیل نوسان هورمونی بارداری می‌تواند سبب عفونت شود.

از آنجایی که عوارض عفونت قارچی واژن در بارداری، انتقال مخمر در حین زایمان به کودک است، درمان آن بسیار مهم است.

علت عفونت‌های قارچی در زنان باردار

علت عفونت قارچی واژن در بارداری بیش از همه، تغییر سطح هورمون‌ها است که باعث تغییر تعادل pH در واژن می‌شود. این موضوع باعث ایجاد محیطی می‌شود که برای رشد مخمرها مطلوب‌تر است. علاوه بر این قند بیشتری در ترشحات واژن وجود دارد که مخمر می‌تواند از آن تغذیه کند و بیش از حد رشد کند.

به طور کلی، علت عفونت قارچی واژن در بارداری می‌تواند ناشی از یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • تغییرات هورمونی که با بارداری یا قبل از پریود شما ایجاد می‌شود
  • مصرف هورمون‌ها یا قرص‌های ضدبارداری
  • مصرف آنتی‌بیوتیک یا استروئید
  • قند خون بالا، مانند دیابت
  • رابطه واژینال
  • دوش واژینال
  • خون یا منی

علائم عفونت قارچی در بارداری

اگر می‌خواهید بدانید که عفونت قارچی واژن در بارداری چه علائم و عوارضی دارد، علائم عفونت قارچی واژن در بارداری ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • ترشحاتی که معمولاً به رنگ سفید هستند، شبیه پنیر کوتاژ می‌باشند و ممکن است بوی مخمر/نان بدهد.
  • ترشحات دیگر ممکن است مایل به سبز یا زرد باشند، همچنین ظاهر آنها ممکن است شبیه به پنیر دلمه باشد و بوی مخمر یا نان بدهد.
  • افزایش ترشحات
  • قرمزی، خارش یا تحریک لب‌های واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار یا مقاربت (سوزش ادرار در بارداری می‌تواند یکی از علائم عفونت قارچی باشد)

دکتر عفونت قارچی می‌تواند علائم شما را بررسی کرده و داروی مناسبی به شما بدهد. با این حال اگر علائمی مشابه عفونت قارچی واژن در بارداری دارید، اما پزشک این تشخیص را رد کرده است، ممکن است یکی از موارد زیر را داشته باشید:

  • بیماری های مقاربتی (STD) مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس
  • عفونت واژن به نام واژینوز باکتریایی

تشخیص عفونت قارچی واژن در بارداری

در مطب پزشک یا کلینیک پزشکی، متخصص آسیب شناسی پوست از یک سواب ساده و بدون درد برای برداشتن ترشحات واژن و بررسی آن از طریق میکروسکوپ استفاده می‌کند. معمولاً با یک معاینه ساده واژن، پزشک می‌تواند عفونت قارچی را تشخیص دهد. در موارد نادر، کشت ممکن است به آزمایشگاه فرستاده شود.

تشخیص عفونت قارچی واژن در بارداری
تشخیص عفونت قارچی واژن در بارداری

درمان عفونت قارچی واژن در بارداری

برای درمان عفونت واژن در بارداری، پزشکان فقط کرم‌ها و شیاف‌های واژینال را توصیه می‌کنند. اثباتی برای بی خطر بودن داروهای خوراکی مانند Diflucan (داروی تک دوز) در دوران بارداری و شیردهی با تحقیقات علمی نیست، به همین دلیل تجویز نمی‌شود. در عین حال، استفاده از همه کرم‌ها و شیاف‌های واژینال در دوران بارداری مجاز نیست، بنابراین بهتر است برای دریافت کرم مناسب با دکتر زنان یا داروساز خود مشورت کنید.

برخی از افراد برای درمان عفونت قارچی واژن در ماه اول بارداری و همچنین درمان عفونت قارچی واژن در سه ماهه اول بارداری، به شکل خودسر از دارو استفاده می کنند. اگرچه ممکن است پزشک شما برخی از انواع داروی عفونت قارچی واژن در بارداری را تجویز کند، اما نباید بدون مشورت، از آنها استفاده کنید.

ممکن است ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد تا دکتر پوست یا زنان، عفونت قارچی واژن در بارداری را درمان کند. پس از برطرف شدن عفونت و بهبود زخم ها، استفاده از پودر خشک کن بدون نشاسته یا پودر نیستاتین برای جلوگیری از عفونت دوباره ممکن است مفید باشد.

داروهای بدون نسخه‌ای برای درمان عفونت‌های قارچی واژن به صورت کرم، پماد یا شیاف موجود هستند عبارتند از:

  • کلوتریمازول (Mycelex، Lotrimin AF)
  • میکونازول (Monistat 3)
  • ترکونازول

این محصولات را می‌توان به عنوان پماد برای عفونت قارچی واژن در بارداری در تمام مراحل بارداری استفاده کرد. آنها خطری برای تولد نوزاد با نقص مادرزادی یا سایر عوارض بارداری ندارند. به عنوان مثال اکثر افراد از پماد کلوتریمازول در بارداری استفاده می‌کنند. با این حال قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

در صورت عدم درمان، تاثیر عفونت قارچی در بارداری این است که این مخمرها در حین زایمان ممکن است به دهان کودک شما منتقل شوند و ایجاد عارضه‌ای به نام «برفک» (thrush) کنند که به طور موثر با «نیستاتین» (Nystatin) درمان می‌شود.

پیشگیری از عفونت قارچی واژن در بارداری

اغلب عفونت‌های قارچی معمولاً با انجام موارد زیر قابل پیشگیری هستند:

  1. لباس های نخی گشاد و قابل تنفس و لباس زیر نخی بپوشید.
  2. پس از شستشوی منظم و کامل (با استفاده از صابون بدون بو و ضد حساسیت)، از سشوار خنک برای خشک کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید.
  3. پس از استفاده از سرویس بهداشتی همیشه از جلو به عقب خود را پاک کنید.
  4. بلافاصله بعد از شنا دوش بگیرید. هر چه زودتر لباس شنا، لباس ورزشی یا سایر لباس‌های مرطوب خود را عوض کنید بهتر است.
  5. از دوش واژینال استفاده نکنید.
  6. از اسپری‌های بهداشتی زنانه استفاده نکنید
  7. از نوار بهداشتی و تامپون حاوی دئودورانت استفاده نکنید
  8. در وان پر از کف نخوابید و از صابون‌های معطر استفاده نکنید
  9. از دستمال توالت رنگی یا معطر استفاده نکنید
  10. ماست حاوی «لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس» را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  11. مصرف شکر را محدود کنید، زیرا شکر باعث رشد مخمر می‌شود.
  12. استراحت کافی داشته باشید تا بدنتان راحت‌تر با عفونت‌ها مبارزه کند.
درمان عفونت قارچی واژن در بارداری
درمان عفونت قارچی واژن در بارداری

سوالات رایج درباره عفونت قارچی واژن در بارداری

در این قسمت از مقاله به سوالات رایج درباره عفونت قارچی واژن در بارداری و پاسخ‌های آنها می‌پردازیم.

آیا عفونت قارچی واژن در بارداری خطرناک است؟ خطرات عفونت واژن در بارداری

خوشبختانه، تاثیر عفونت واژینال مادر بر روی جنین حداقل است. به عبارت دیگر، عفونت‌های قارچی خطرناک نیستند و تنها آزار دهنده می‌باشند. اما اگر در هنگام زایمان، دچار عفونت قارچی باشید، ممکن است در حین زایمان آن را به کودک خود منتقل کنید، زیرا همان‌طور که گفتیم قارچی که باعث عفونت قارچی واژن در بارداری می‌شود، می‌تواند باعث برفک دهان نوزاد شود.

این صورت، نوزاد شما ممکن است دچار لکه‌های سفیدی در دهان شود که می‌تواند هنگام شیردهی آن را به شما منتقل کند. خوشبختانه، برفک به راحتی با یک داروی ضد قارچ خفیف برای نوزاد و یک کرم ضد قارچ برای شما درمان می‌شود.

عفونت قارچی واژن در اوایل بارداری خطرناک است؟

زنان در دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در بدنشان رخ می‌دهد، ممکن است دچار عفونت قارچی واژن شوند. با این حال هیچ مدرکی مبنی بر این‌که این عفونت می‌تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند وجود ندارد. با این حال اگر قارچ واژن تا زمان تولد نوزاد درمان نگردد، ممکن است هنگام زایمان وارد دهان نوزاد شده و سبب ایجاد سفیدک‌هایی به نام برفک در دهان او شود. این برفک‌ها می‌تواند هنگاه شیردهی به مادر منتقل شوند. با این حال، این عارضه در نوزاد خطرناک نیست و با یک داروی ساده، حل می‌شود. به عبارت دیگر عفونت قارچی واژن در اوایل بارداری نمی‌تواند به جنین منقل گردد.

آیا عفونت قارچی واژن در زمان اقدام به بارداری مضر است؟

خیر؛ داشتن عفونت قارچی مستقیماً بر شانس باردار شدن شما تأثیر نمی‌گذارد، اما ممکن است از راه‌های دیگری بر شما تأثیر بگذارد و شما را آزار دهد. خارش، تحریک، درد و تورم ناشی از عفونت ممکن است باعث ناراحتی هنگام مراقبت جنسی شود. با این حال اگر قصد بارداری دارید نگران نباشید. با درمان‌های ساده‌ای که در عفونت قارچی واژن است، در عرض یک هفته مشکلات شما برطرف شده و می‌توانید بدون درد و خارش اقدام به مقاربت و بارداری کنید.

عفونت قارچی واژن در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

چیزی که مهم است این است که شما نباید در دوران بارداری داروهای ضد قارچ خوراکی مصرف کنید. پس اگر حتی احتمال می‌دهید باردار هستید، این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید تا به شما داروی خوراکی ندهد. با این حال، پمادها و شیاف‌های مختلفی وجود دارد که برای درمان قارچ در واژن در دوران بارداری امن هستند. یکی از آنها کلوتریمازول است که هیچ خطری برای جنین ندارد. با این حال، لازم است قبل از شروع به درمان با پزشک خود مشورت کنید. ما در سایت پذیرش ۲۴ می‌توانیم به شما کمک کنیم تا به شکل مجازی با متخصص زنان، مشاوره تخصصی زیبایی پوست و سایر مشاوره‌ها ارتباط برقرار کنید.

اگر اطلاعات بیشتری در این باره را نیز، می‌توانید در مقالات دیگر ما که درباره عفونت واژن و عفونت قارچی واژن اطلاع رسانی می‌کنند، مطالعه کنید.

سخن آخر:

عفونت قارچی واژن در بارداری یکی از مشکلات رایج در زنان باردار می‌باشد. این عفونت در نتیجه رشد بیش از حد نوعی قارچ در واژن ایجاد می‌شود. کاندیدا آلبیکنس رایج‌ترین قارچی است که این عارضه را ایجاد می‌کند. اگرچه این میکروارگانیسم به طور طبیعی در واژن بسیاری از زنان وجود دارد، برخی از شرایط باعث رشد بیشتر آن می‌شود. برای مثال، تغییرات هورمونی هنگام بارداری، دیابت، مصرف شیرینی زیاد و ضعف سیستم ایمنی می‌تواند سبب رشد کاندیدا آلبیکنس و علائم مرتبط گردد.

علائم عفونت قارچی شامل سوزش، خارش و ناراحتی در واژن است. این عارضه با کرم‌های موضعی و شیاف‌ها در دوره بارداری درمان می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که نباید در این دوران، داروی خوراکی ضد قارچ بخورید.

خوشبختانه عفونت قارچی واژن در بارداری نمی‌تواند به جنین منتقل شود و اگر تا زمان زایمان برطرف نشود تنها ممکن است سبب برفک در دهان نوزاد گردد که با داروهای ساده‌ای برطرف می‌شود.

اگر احتمال می‌دهید به عفونت قارچی واژن در بارداری مبتلا هستید، با متخصص زنان ما مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا داروی بدون نسخه مناسب را تهیه کرده و استفاده کنید. همچنین اگر نیاز باشد شما را برای معاینه حضوری می‌پذیرند.

۳.۱/۵ (۱۵ نظر)

منبع
mayoclinichealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
25 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانی
هانی
22 روز قبل

سلام من ۲۴هفته هست باردارم ۱۸سالمه الان یک هفته هست خارش واژه سوزش و ترشحات زرد رنگ دارم چون مسافرتم‌نمیتونم پیش دکتر زنان برم ممکنه راهنماییم کنید چه دارویی مصرف کنم تا بهتر بشم

اسمایل
اسمایل
2 ماه قبل

باسلام. ما یک زوج هستیم با دو فرزند. حالا خانومم حدود یک هفته از دوران قاعدگیش گذشته ، ما شکمون به بار دار شدنه، ولی از اونجایی که توانایی یه بچه دیگرو نداریم خواستم راهنمایی کنیید که تا دیر نشده سقطش کنیم . ممنون میشم اگه جواب بدید خیلی برامون مهمه؟

امیر عباس
امیر عباس
پاسخ به  اسمایل
2 ماه قبل

شما زوج خوشبختی هستین که سومین نعمت رو خدا به شما عطا کرده مواظبتش کنید که برکت زندگیتون

آیدا
آیدا
2 ماه قبل

سلام من هفته ششم بارداری هستم یک هفته لکه بینی داشتم دکتر رفتم گفت تهدید به سقط هستم الان سه روزه که استرحت کردم وخوب شدم و الان عفونت قارچی دارم من میتونم از پماد کلوتریمازول استفاده کنم ممکنه لکه بینی بخاطر عفونت باشه

سولین
سولین
3 ماه قبل

سلام من ۴ روز از پریودیم گذشته ولی پریود نشدم الان دو هفته ی هست خیلی سوزش دارم چکار باید کنم

ملیکا
ملیکا
3 ماه قبل

سلام وخسته نباشی من یک ماهه حامله شدم وزیر شکمم خیلی درد میکنه وعفونت هم دارم میشه کمکم کنید باید چکار کنم وچه قرصی بخورم

میرزایی
میرزایی
4 ماه قبل

سلام هفته ۱۶ بارداری هستم خارش واژن وت شح کم زرد رنگ دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

فرحناز زماني
فرحناز زماني
پاسخ به  میرزایی
4 ماه قبل

اب زیاد میل نمایید و بعد از توالت ناحیه تناسلی راخشک کرده و لباس زیر خودراخشک نگه دارید ،لباس زیر نخی و گشاد بپوشید و ماست پروبیوتیک میل نمایید از طرفی اگر خارش ادامه داشت درمانگر خود مراجعه نموده و یک دوره درمان دارویی داشته باشید .

کریمه جلیزاوی هستم
کریمه جلیزاوی هستم
5 ماه قبل

سلام من باردارم ۲۵هفته ام عفونت قارچی دارم چکارکنم

کریمه جلیزاوی هستم
کریمه جلیزاوی هستم
5 ماه قبل

کریمه جلیزاوی

کریمه جلیزاوی هستم
کریمه جلیزاوی هستم
5 ماه قبل

ی

هستی احمدی
هستی احمدی
6 ماه قبل

سلام من ۵ماهم عفونت شدید دارم هم سوزش دارم هم خارش چه پمادی استفاده کنم

فاطیما
فاطیما
10 ماه قبل

سلام من ۶هفته بارداری هستم و خارش دارم میخواستم ببینم با جوش شیرین و سرکه میتونم درمان کنم؟

فریبا
فریبا
10 ماه قبل

سلام ،من عقب انداختم واحساس میکنم که باردارم ولی قبل از بارداری عفونت داشتم ،عفونت من در حد خارش هست ،چیکار میتونم بکنم

ویس
ویس
10 ماه قبل

سلام من ۸ ماه باردار استم دوچار عفونت استم چه کنم برتری شده ممنون میشم پاسخ بتی

مهرنگار
مهرنگار
1 سال قبل

سلام من هفته ی ۱۷ بارداری هستم خارش و سوزش دارم وهمچنین ترشحات پنیری شکل وخیلی میترسم چکار باید بکنم ب چند دکتر مراجع کردم ولی نتیجه نگرفتم

الهام
الهام
1 سال قبل

سلام من تو هفته چهارم بارداری هستم عفونت واژن دارم میتوانم از پماد کلوتریمازول استفاده کنم تو خدا جواب من بدین

سهیلا
سهیلا
پاسخ به  الهام
6 ماه قبل

سلام پماد کلوتریمازول را چطور استفاده کنم ..

سمانه
سمانه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۱۲هفته سه روز هستم فقط شبا خارش میگیرم از بیرون واژن چی دارویی استفاده کنم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من عفونت واژن دارم خارش شدید باید چه دارویی مصرف کنم تو هفته ۴ هستم آیا پماد برای جنین ضرر نداره

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام.. دختر ۱۴ساله دارم که خیلی خارش شدید واژن داره علتش چیه ؟باید چکار کنم؟

ناصری
ناصری
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام سه ماه حاملم عفونت دارم قرصی ک دکتربهم داده حالت تهوموشدیدکردازوقتی قرص نمیخورم دل کمرم دردداره میشه راهنمایی بشم

عشرت حسنلو کارشناس مامایی
عشرت حسنلو کارشناس مامایی
پاسخ به  ناصری
1 سال قبل

چه نوع عفونتی ؟چه نوع قرصی؟

سهیلا
سهیلا

تو بارداری عفونت دارم خارش وسوزش پماد ولوتریمازول رو چطور استفاده کنم و تا چند مدت

شاینی
شاینی
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

لابد رابطه جنسی داره

دکمه بازگشت به بالا