گچ بینی یا اسپلینت چیست و آیا برداشتن آن درد دارد؟!

در این مقاله قصد داریم در مورد گچ بینی یا اسپلینت صحبت کنیم. گچ بینی یا اسپلینت بعد از عمل جراحی در داخل و خارج بینی قرار داده می‌شود تا ترمیم بینی طبق میل و اراده ما صورت بگیرد. اگر از اطرافیان شما کسی هست که به تازگی عمل بینی انجام داده باشد، احتمالاً دیده‌اید که برای محافظت از بینی خود به مدت چند روز، مجبور به استفاده از اسپلینت‌های پلاستیکی و گچ گرفتن بینی خود است. اگر شما هم در مورد گچ بینی یا اسپلینت کنجکاو هستید، تا انتها ما را همراهی کنید.

گچ بینی یا اسپلینت چیست؟

گچ بینی یا اسپلینت نام اسپلینتی پلاستیکی است که بعد از عمل جراحی و توسط پزشک، در داخل یا خارج بینی شما کار گذاشته می‌شود. بینی به عنوان کانون مرکزی صورت، تأثیر زیادی بر تعادل اجزای صورت دارد. از این رو، پس از عمل جراحی، باید بر شکل و روند ترمیم بافت‌های بینی نظارت کافی انجام شود.

عمل جراحی بینی برای رفع عیوب بینی و ایجاد یک بینی ‌ایده‌آل از نظر اندازه و شکل انجام می‌شود. با این حال، روند بهبودی و مراقبت‌های بعد از عمل نقش بسیار مهمی در نتیجه نهایی جراحی دارد. اسپلینت یکی از جنبه‌های مهم ریکاوری جراحی بینی است.

اسپلینت بینی از چه موادی ساخته شده است؟

گچ بینی یا اسپلینت از مواد مختلفی مانند سیلیکون، آلومینیوم و مواد دیگر ساخته می‌شوند. از مواد هایوآلرژیک و غیر حساسیت‌زا برای ساخت انواع اسپلینت‌ها استفاده می‌شود تا پس از جاگذاری، منجر به ایجاد حساسیت و واکنش از سمت بدن بیمار نشوند. اسپلینت‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام، برای رسیدن به اهداف مختلفی در بینی کار گذاشته می‌شوند.

در ادامه با انواع اسپلینت‌ها آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

انواع اسپلینت بینی

اسپلینت‌ها با توجه به نیاز بیمار و مکان به‌کارگیری، به ۲ نوع اسپلینت داخلی و اسپلینت خارجی تقسیم می‌شوند. اسپلینت‌ها را می‌توان در داخل یا خارج بینی بعد از جراحی بینی قرار داد. در بیشتر موارد، یک اسپلینت کوچک در قسمت بیرونی بینی به همراه بانداژ قرار داده می‌شود. اسپلینت یک ساختار کوچک، سفت و فلزی است که اساساً مانند گچ برای بینی عمل می‌کند.

اسپلینت خارجی بینی

عمل جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌هایی است که نیاز به اسپلینت خارجی بینی دارد. بعد از جراحی بینی، بینی را بانداژ می‌کنند و یک اسپلینت خارجی انعطاف‌پذیر روی باند قرار می‌دهند تا بینی را محکم سر جای خود نگه داشته و اجازه تکان خوردن را از او بگیرد. همچنین ممکن است یک باند اضافی از روی اسپلینت خارجی دور سر شما پیچیده شود.

این بانداژ معمولاً ۱ یا ۲ روز دور سر بیمار می‌ماند و با برداشتن بانداژ‌ها، اسپلینت‌های خارجی برداشته می‌شوند. اسپلینت خارجی بینی به شکل ذوزنقه است. انتهای باریک‌تر روی پل بالایی بینی قرار می‌گیرد تا انتهای پهن‌تر بتواند قسمت پایین بینی را بپوشاند.

اهداف استفاده از اسپلینت خارجی در جراحی بینی چیست؟

هدف از استفاده ی گچ بینی یا اسپلینت
هدف از استفاده ی گچ بینی یا اسپلینت

هدف از استفاده از اسپلنیت‌های خارجی بعد از عمل، در موارد زیر خلاصه می‌شود:

حفظ شکل جدید بینی: پس از جراحی، از اسپلینت خارجی برای صاف نگه داشتن بینی تغییر شکل داده استفاده می‌شود. استخوان‌های شکسته بینی و غضروف دستکاری شده توسط اسپلینت خارجی، محکم در سر جای خود نگه داشته می‌شوند.

محافظت از بینی در برابر آسیب: گچ بینی یا اسپلینت خارجی از بینی در برابر عفونت و آسیب محافظت می‌کند. با این حال، بیماران علاوه بر استفاده از اسپلینت بینی در دوران نقاهت، باید از فعالیت‌های شدید و هرگونه فعالیتی که می‌تواند باعث آسیب بینی شود، خودداری کنند.

کاهش تورم: تورم یکی از عوارض شایع جراحی بینی است. چسب و گچ روی بینی به پوست بینی فشار وارد کرده و تورم را کاهش می‌دهد. اسپلینت خارجی کمک می‌کند تا پوست بینی به خوبی روی غضروف پوشانده شود و نتایج دقیق‌تری به دست آید. اگر پوست بینی بعد از جراحی بینی متورم شود، فضایی بین پوست و غضروف به وجود آمده و در آن بافت، اسکار ایجاد می‌شود. اگر بافت همبند و هماتوم تشکیل شود، ناهنجاری‌های جدیدی ایجاد شده و نتایج جراحی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از همین رو، پزشک با استفاده از اسپلینت خارجی، سعی در کنترل و کاهش تورم بعد از عمل دارد.

اسپلینت داخلی بینی

گاهی اوقات بعد از جراحی بینی، نیاز به استفاده از اسپلینت‌های داخلی حس می‌شود. اگر در طی عمل بینی، سپتوم تغییر شکل داده شده است، باید از یک اسپلینت داخلی، داخل هر یک از سوراخ‌های بینی استفاده شود. اسپلینت‌های داخل بینی لوله‌هایی با انحنای اندکی هستند که از دهانه سوراخ بینی شروع می‌شوند و در مسیر کوتاهی به داخل حفره بینی امتداد می‌یابند.

این اسپلینت‌ها به طور موقت، با یک یا دو بخیه به دیواره داخلی سوراخ بینی متصل می‌شوند. یک اسپلینت داخلی همان شکل و احساس اسپلینت خارجی را دارد؛ اما در داخل بینی قرار می‌گیرد تا به حفظ ساختار داخلی آن کمک کند.

اهداف استفاده از اسپلینت داخلی در جراحی بینی چیست؟

اهداف استفاده از اسپلینت داخلی در جراحی شامل موارد زیر می‌شود:

نگه داشتن تیغه بینی (سپتوم): اسپلینت داخلی یک اسپلینت سیلیکونی نرم است که برای نگه داشتن تیغه بینی بعد از جراحی بینی استفاده می‌شود.

کاهش خونریزی: اسپلینت داخلی پوست و غشا‌های مخاطی را فشرده می‌کند تا خونریزی و هماتوم را کاهش دهد.

اجبار بافت به ترمیم روی غضروف: اسپلینت داخلی بینی باعث التیام پوشش داخلی بینی (مخاط) روی بدنه داخلی بینی (استخوان و غضروف) می‌شود.

چرا از اسپلینت استفاده می‌شود؟

از آنجایی که اندازه بینی، شکل بینی، اندازه و شکل سوراخ‌های بینی یا سپتوم بعد از جراحی بینی نسبت به قبل از جراحی متفاوت است، پزشک و بیمار به ناچار باید از گچ بینی یا اسپلینت استفاده کنند. اسپلینت‌ها به حفظ شکل و اندازه جدید تا زمان بهبودی بافت شکننده کمک می‌کنند.

گچ بینی یا اسپلینت ساختاری را فراهم می‌کند تا استخوان‌ها و غضروف بینی در هنگام بهبودی در موقعیت مناسب خود باقی بمانند. اسپلینت‌ها مانعی بین بینی و هر نیروی خارجی ایجاد می‌کنند و از بینی در برابر ضربات و فشارهای خارجی غیرقابل کنترل و خارج از برنامه محافظت می‌کنند. اگر حوادثی مانند تصادف، افتادن روی زمین یا برخورد با افراد دیگر حین راه رفتن اتفاق بیفتد، اسپلینت از بینی محافظت می‌کند.

اسپلینت‌ها سه هدف بسیار مهم را دنبال می‌کنند:

  • تثبیت بافتی که به تازگی عمل شده است
  • کاهش التهاب، خونریزی و ورم گچ بینی بعد از عمل
  • محافظت از بینی هنگام بهبودی تا حاصل شدن بهبودی کامل

اسپلینت بینی بعد از انواع جراحی بینی استفاده می‌شود، از جمله موارد استفاده از گچ بینی یا اسپلینت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی زیبایی بینی
  • سپتوپلاستی
  • جراحی سینوس
  • ترمیم شکستگی بینی

گچ بینی تا چند روز باید بماند؟

مدت زمان ماندن گچ بینی یا اسپلینت
مدت زمان ماندن گچ بینی یا اسپلینت

اسپلینت‌ها منجر به ایجاد حس ناراحتی در بیمار شده و همچنین از نظر ظاهری، ظاهر بینی را بزرگ‌تر از آن چیزی که هست نشان می‌دهند. بنابراین، قابل درک است که بیماران پس از عمل بینی، مشتاق برداشتن گچ بینی بعد از عمل در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.

با این حال، اسپلینت نقش مهمی در بهبودی دارد. محل و وسعت جراحی مدت زمان استفاده از اسپلینت و زمان برداشتن آن را تعیین می‌کند. اسپلینت‌های خارجی معمولاً حدود دو هفته پس از جراحی بینی برداشته می‌شوند. اسپلینت‌های داخلی ممکن است ۳ تا ۵ روز پس از جراحی برداشته شوند. برداشتن گچ بینی بعد از عمل جراحی، با توجه به روند بهبودی و زیر نظر مستقیم پزشک انجام می‌شود.

آیا برداشتن گچ بینی درد دارد ؟

یکی دیگر از نگرانی‌های رایج در بین بیماران جراحی بینی این است که آیا برداشتن اسپلینت درد دارد؟ آیا برداشتن اسپلینت به بافت و شکل ظاهری بینی آسیب می‌رساند؟ خوشبختانه پاسخ این سؤال منفی است. اکثر بیماران برداشتن اسپلینت را به عنوان یک تجربه دردناک توصیف نمی‌کنند.برداشتن اسپلینت خارجی در حالت کلی هیچ دردی ندارد و هیچ حس بدی را به بیمار القاء نمی‌کند؛ اما هنگامی که اسپلینت‌های داخلی برداشته می‌شوند، بیماران ممکن است فشار و مقداری سوزش خفیف را احساس کنند. این حس سوزش و فشار خفیف، کوتاه مدت و موقتی است و بیمار هیچ درد شدید و ماندگاری را تحمل نمی‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

زمانی که به بینی شما ضربه‌ای ناخواسته وارد می‌شود، اگر ضربه به اندازه کافی قوی باشد، می‌تواند باعث شکستگی استخوان یا غضروف شود. اگر فکر می‌کنید بینی شما شکسته است، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم شایع شکستگی بینی عبارت‌اند از:

  • درد داخل یا اطراف بینی
  • کج شدن بینی
  • تورم بینی یا اطراف بینی
  • خونریزی از بینی
  • کبودی دور چشم
  • ایجاد مشکل در تنفس طبیعی از طریق بینی

مراقبت های بعد از برداشتن گچ بینی

گچ بینی یا اسپلینت سفت است، اما به ضخامت گچ روی بازو یا پا نیست. ضربات شدید و شوخ‌طبعی‌های متداول می‌تواند از طریق همان گچ به بینی آسیب برساند. مراقب اطراف خود باشید، ضربات کوچک را جدی بگیرید و تا حد امکان، از وارد شدن ضربه به صورت خود جلوگیری کنید.

از کشیدن گچ بینی و بازی کردن با آن خودداری کنید. با شروع روند بهبودی، تورم بینی فروکش کرده و گچ بینی ممکن است شل شود. حتی ممکن است آنقدر شل شد که بیفتد. اگر با چنین حالتی مواجه شدید، وسوسه نشوید که این کار را انجام دهید. کشیدن و خارج کردن زودتر از موعد گچ بینی یا اسپلینت، منجر به آسیب به بینی شده و روند بهبودی بینی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گچ بینی را خیس کنید. گچ بینی مانند همه گچ‌ها، نباید خیس یا مرطوب شود. آب باعث شل شدن گچ بینی می‌شود و گچ بینی، نقش عملکردی و ساختاری خود را از دست می‌دهد. در نتیجه نمی‌تواند در دوره نقاهت حمایت از بینی را به خوبی انجام دهد. اگر واقعاً نیاز به شستشوی صورت خود دارید، این کار را با دقت انجام دهید و سعی کنید گچ بینی را نمناک نکنید.

گچ بینی یا اسپلینت چه کاربردی دارد؟

کاربرد گچ بینی یا اسپلینت
کاربرد گچ بینی یا اسپلینت

در گذشته و قبل از همه‌گیر شدن استفاده از اسپلینت، برای جمع‌کردن ترشحات بینی در چند روز اول پس از جراحی، دکتر جراحی بینی از گاز استریل و پنبه آغشته به تتراسایکلین استفاده می‌کرد. این پنبه داخل بینی قرار داده می‌شد و علاوه بر طولانی‌تر کردن روند بهبودی، تنفس طبیعی از طریق بینی را عملاً غیرممکن می‌ساخت.

گچ بینی یا اسپلینت از ایجاد هماتوم جلوگیری می‌کند. اسپلینت‌های داخلی به طور هم‌زمان فاصله بین پوست بینی و استخوان‌های آن را حفظ می‌کنند و از تشکیل لخته خون در سپتوم یا ناحیه بین دو سوراخ جلوگیری می‌کند. برخی از مزایای دیگر استفاده از گچ بینی یا اسپلینت به شرح زیر است:

  • بهبود تنفس طبیعی از طریق بینی با شل کردن حفره‌های بینی و باز کردن راه ورود و خروج هوا
  • کنترل خونریزی
  • به حداقل رساندن تورم، التهاب و قرمزی
  • عدم ایجاد درد و حس ناخوشایند در بیمار
  • موقتی بودن و قابلیت برداشتن تنها پس از چند رو بعد از عمل

با استفاده از سامانه آنلاین ویزیت و نوبت‌دهی پذیرش ۲۴، می‌توانید مرکز درمانی و پزشک متخصص مورد نظر خود را به صورت آنلاین از منزل و در هر ساعت از شبانه روز انتخاب کرده و برای گرفتن نوبت اقدام کنید. پذیرش ۲۴ اطلاعات مورد نیاز شما برای انتخاب مرکز درمانی و پزشک متخصص موردنظر را در اختیار شما قرار می‌دهد. با پذیرش ۲۴ می‌توانید رزومه کاری پزشکان و برد آن‌ها را مشاهده و مقایسه کنید، به صورت آنلاین یا تلفنی مشاوره رایگان دریافت کنید و از منزل بدون کوچک‌ترین زحمتی، تنها با چند کلیک، نوبت خود را رزرو کنید و از دکتر آنلاین گوش حلق بینی سؤالات خود را بپرسید.

سؤالات متداول  گچ بینی یا اسپلینت

آیا برداشتن گچ بینی یا اسپلینت درد دارد؟

برداشتن گچ بینی یا اسپلینت هیچ دردی را متوجه بیمار نمی‌کند.

گچ بینی یا اسپلینت تا چند روز روی صورت می‌ماند؟

برداشتن گچ بینی بعد از یک هفته امکان‌پذیر است. اسپلینت‌های خارجی معمولاً حدود دو هفته پس از جراحی بینی برداشته می‌شوند. اسپلینت‌های داخلی ممکن است ۳ تا ۵ روز پس از جراحی برداشته شوند. زمان برداشتن گچ بینی بعد از عمل زیبایی با توجه به روند بهبودی و زیر نظر مستقیم جراح بینی انجام می‌شود. برداشتن گچ بینی توسط خود بیمار توصیه نمی‌شود.

اگر گچ بینی شل شود چه کنیم؟

در این صورت باید به پزشک جراح خود مراجعه کنید.

اگر گچ بینی خیس شد چه کنیم؟

خیس شدن اسپلینت منجر به شل شدن آن می‌شود. تا جای ممکن از خیس شدن آن جلوگیری کنید و اگر خیس شد، با دقت و آهسته آن را خشک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد گچ بینی یا اسپلینت صحبت کردیم و از نزدیک با انواع آن و کاربردهایش آشنا شدیم. متوجه شدیم که برداشتن اسپلینت دردی ندارد و هدف از به‌کارگیری آن‌ها، محافظت از بینی در برابر ضربه و بهبودی سریع‌تر بافت بینی است. البته اگر دچار هرگونه مشکلی شدید، بهتر است با دکتر گوش، حلق و بینی در تماس باشید.

 

۳.۴/۵ (۹ نظر)

منبع
healthline.comcohendoc.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
5 ماه قبل

بسیار مفید بود

دکمه بازگشت به بالا