بررسی انواع مشکلات پوستی گوش

پوست گوش، یکی از بخش‌های پوست بدن است که ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شود. از آنجا که این قسمت از پوست، معمولا در معرض هوا و محیط خارج قرار می‌گیرد، ممکن است ایجاد برخی از انواع مشکلات پوستی گوش در آن رایج‌تر گردد. علاوه بر این، زیور آلاتی که بر روی گوش استفاده می‌شوند، دسته عینک و تماس‌هایی از این قبیل نیز ممکن است مشکلاتی را برای پوست گوش به وجود بیاورند.

این مقاله انواع مشکلات پوستی گوش را بررسی می‌کند. اگر پوست گوش شما دچار مشکل است، احتمالا می‌توانید عارضه مربوطه و علائم آن را در این مقاله بیابید.

انواع مشکلات پوستی گوش
انواع مشکلات پوستی گوش

انواع مشکلات پوستی گوش

اگرچه گوش ممکن است با بسیاری از بیماری‌های پوستی درگیر باشد، اما شایع‌ترین آنها در اینجا ذکر شده است.

ضایعات پوستی گوش

  • خال‌ (نایوی ملانوسیتی) (melanocytic naevi)
  • اکتینیک کراتوز (Actinic keratoses)
  • سرطان پوست، از جمله کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی، کراتوآکانتوما، فیبروکسانتوما آتیپیک و ملانوم
  • توفی نقرس (Gouty tophi)
  • اسکارهای کلوئیدی (Keloid scars)
  • کیست‌ها (شامل غده پشت گوش یا کیست پشت گوش و کیست نرمه گوش)

شرایط التهابی پوست گوش

  • کندرودرماتیت ندولاریس هلیسیس (Chondrodermatitis nodularis helicis)
  • اوتیت خارجی (Otitis externa)
  • درماتیت آلرژیک به نیکل
  • چیلبینز (Chilblains)
  • جوش بهار نوجوانان (Juvenile spring eruption)
  • لوپوس اریتماتوز جلدی (Cutaneous lupus erythematosus)
  • پلی کندریت عود کننده (Relapsing polychondritis)
  • پسوریازیس پوست سر، درماتیت آتوپیک و درماتیت سبورئیک که اغلب چین‌های پوستی پشت گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • زخم پشت گوش
  • زخم داخل گوش
  • سوزش گوش

خال روی گوش‌ (نایوی ملانوسیتی)

نایووس ملانوسیتی یا خال، یک ضایعه خوش خیم پوستی شایع است که از انواع مشکلات پوستی گوش محسوب می‌گردد. این مشکل به دلیل تکثیر موضعی سلول‌های رنگدانه (ملانوسیت ها) ایجاد می‌شود. یک خال قهوه‌ای یا سیاه، حاوی رنگدانه ملانین است، بنابراین ممکن است نایووس رنگدانه‌ای نیز نامیده شود.

اگرچه خال معمولا بی ضرر است، اما افرادی که تعداد زیاد (بیش از صد خال دارند) بیشتر در معرض نوعی سرطان پوست به نام ملانوما (melanoma) هستند. این افراد اگر تغییری در خال خود مشاهده کردند (رشد زیاد، کناره‌های ناصاف و تغییر رنگ) باید به پزشک مراجعه کنند.

خال گوش
خال گوش

کراتوز اکتینیک پوست گوش

کراتوز اکتینیک یک لکه پوسته‌پوسته پیش سرطانی است که روی پوست آسیب دیده در اثر نور خورشید یافت می‌شود. این عارضه از انواع مشکلات پوستی گوش است که به عنوان کراتوز خورشیدی نیز شناخته می‌شود. ممکن است این نوع اولیه کارسینوم سلول سنگفرشی پوست (یک سرطان کراتینوسیت) در نظر گرفته شود.

کراتوزهای اکتینیک معمولاً به دلیل ناخوشایند بودن یا به دلیل خطر ایجاد سرطان پوست، برداشته می‌شوند. با این حال کراتوزهای مسطح بدون علامت، ممکن است نیازی به درمان فعال نداشته باشند، اما باید تحت نظر باشند. اما انواعی که به سرعت در حال رشد و تغییر شکل هستند باید حتما به سرعت توسط متخصص بیماریهای پوست بر داشته شوند.

کراتوز اکتینیک
کراتوز اکتینیک

سرطان پوست گوش

سرطان‌های پوست تومورهای بدخیمی هستند که در آنها تکثیر کنترل نشده هر یک از انواع سلول‌های پوستی وجود دارد. این در حالی است که فرآیند طبیعی بازسازی پوست، شامل تکثیر سلول‌ها به شیوه‌ای کنترل شده است. هر زیرگروه سرطان پوست ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

شایع‌ترین انواع سرطان پوست عبارتند از:

  • کارسینوم سلول بازال (BCC)
  • کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)، از جمله کراتوآکانتوما
  • ملانوما

سرطان پوست یکی از انواع مشکلات پوستی گوش است که بیشتر افراد مسن را درگیر می‌کند، اما می‌تواند بزرگسالان جوان‌تر و به ندرت کودکان را نیز درگیر کند. همچنین سرطان پوست افراد با پوست روشن (فتوتیپ I، II و III پوست فیتزپاتریک) را مبتلا می‌کند، اگرچه افرادی که پوست تیره‌تر دارند نیز ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند.

افرادی که سرطان پوست داشته‌اند در معرض خطر ابتلا به سایر سرطان‌های پوست هستند. سابقه خانوادگی سرطان پوست نیز خطر ابتلا را افزایش ‌دهد. ژن‌های خاصی مانند گیرنده ملانوکورتین-۱ به عنوان حامل افزایش خطر سرطان پوست شناسایی شده‌اند.

سرطان پوست گوش
سرطان پوست گوش

توفی نقرس گوش (Gouty tophi)

نقرس یک اختلال شایع است که حدود ۱٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت آن اسید اوریک اضافی است که به صورت اورات یونیزه شده در خون وجود دارد. اوراتِ پلاسما اشباع شده (سطوح خون بالای ۰.۴۲ میلی مول در لیتر) ممکن است به آرامی بلورهای اورات مونوسدیم (MSU) را تشکیل دهد که در مفاصل، کلیه‌ها و بافت‌های نرم رسوب می‌کند و در نهایت به ترتیب منجر به آرتریت، آسیب کلیه و توده‌های زیر پوست می‌شود. این توده‌ها می‌توانند در بافت‌های نرم گوش هم ایجاد شوند و یکی از انواع مشکلات پوستی گوش را ایجاد کنند.

موارد غذایی زیر سبب تولید اسید اوریک زیاد در افراد مبتلا به نقرس می‌شوند:

  • رژیمی که سرشار از پروتئین حیوانی به ویژه گوشت و غذاهای دریایی باشد
  • مصرف الکل متوسط تا زیاد، به ویژه آبجو.
  • مصرف زیاد فروکتوز
  • اضافه وزن
  • برخی از داروها، از جمله دیورتیک ها، آسپرین با دوز کم و سیکلوسپورین
  • بیماری کلیوی
  • تولید بیش از حد اسید اوریک در برخی از بیماری‌ها
توفی نقرس (Gouty tophi)
توفی نقرس (Gouty tophi)

اسکار کلوئیدی گوش

اسکار کلوئید برآمدگی سفت، صاف و سخت است که به ممکن است به دنبال خوب شدن زخم ایجاد ‌شود. ممکن است بلافاصله پس از آسیب ایجاد شود یا ماه‌ها بعد به وجود بیاید. کلوئیدها ممکن است ناراحت کننده باشند یا خارش داشته باشند. آنها ممکن است در هر قسمت از بدن تشکیل شوند، از جمله گوش.

دلیل دقیقی که گاهی اوقات بهبود زخم، منجر به تشکیل کلوئید می‌شود در دست بررسی است؛ اما هنوز مشخص نیست. اگرچه اکثر مردم هرگز دچار رشد کلوئید نمی‌شوند، دیگران پس از جراحات جزئی، سوختگی، نیش حشرات و آکنه دچار آن می‌شوند. افراد تیره پوست راحت‌تر از سایرین به این نوع از انواع مشکلات پوستی گوش دچار می‌شود.

کلوئید برای سلامت عمومی بی ضرر است و به سرطان پوست تبدیل نمی‌شود.

اسکار کلوئیدی گوش
اسکار کلوئیدی گوش

کیست در پوست گوش

کیست یک ضایعه خوش خیم، گرد و گنبدی شکل است که حاوی مواد مایع یا نیمه مایع است. ممکن است سفت یا نرم باشد و اغلب پوستِ روی آن را متسع می کند. انواع مختلفی از کیست وجود دارد. وقتی درباره انواع مشکلات پوستی گوش صحبت می‌کنیم غده پشت گوش (کیست پشت گوش) و کیست نرمه گوش دو نوع از آنها هستند. این دو نوع کیست معمولا خطرناک نیستند و در برخی از موارد برداشته می‌شوند. با این حال برای بررسی دقیق‌تر لازم است به دکتر پوست مراجعه کنید.

کیست بسیار شایع است و حداقل ۲۰٪ از بزرگسالان را مبتلا می‌کند. آنها ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند یا در اواخر زندگی ظاهر شوند. کیست‌هایی که توسط کپسول احاطه نشده‌اند، بیشتر به عنوان کیست‌های کاذب شناخته می‌شوند. اینها معمولاً در آکنه دیده می‌شوند.

کیست‌ها انواع بسیار متعددی دارند و برای تشخیص نوع و درمان صحیح لازم است به متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر پوست مراجعه کنید.

کیست پشت گوش
کیست پشت گوش

کندرودرماتیت ندولاریس گوش (Chondrodermatitis nodularis)

کندرودرماتیت ندولاریس یک بیماری التهابی شایع است که پوست و غضروف مارپیچ یا آنتی هلیکس گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه گاهی به نام بیماری وینکلر (Winkler disease) نامیده می‌شود، به نام متخصص پوستی که آن را در سال ۱۹۱۵ توصیف کرد.

کندرودرماتیت ندولاریس بیشتر در مردان با پوست روشن و میانسال رخ می‌دهد. ۱۰ تا ۳۵ درصد موارد آن هم در زنان گزارش شده است. این عارضه از انواع مشکلات پوستی گوش، به ندرت در کودکان گزارش می‌شود.

علت دقیق کندرودرماتیت ندولاریس هنوز ناشناخته است. اما عوامل زیر در آن نقش دارند:

  • فشار مکرر و اختلال در خون‌رسانی به گوش (عمدتا در افرادی که به یک طرف می‌خوابند)
  • قرار گرفتن در معرض سرما و آفتاب
  • ضربه ناشی از هدفون، دستگاه‌های تلفن همراه یا سمعک
  • بیماری بافت همبند (به عنوان مثال، لوپوس اریتماتوز، درماتومیوزیت، و اسکلرودرمی)

برای درمان آن، به بیمار توصیه می‌شود که به یک طرف نخوابد، از کلاه و پوشش بر روی گوش‌های خود در خارج از منزل استفاده کند و همچنین برخی از پمادها را روی ضایعه به کار ببرد. همچنین ممکن است از تزریق استروئیدها و یا اسید هیالورونیک به داخل ضایعه استفاده شود. پماد نیتروگلیسیرین نیز توصیه می‌شود و گاهی این ضایعه با جراحی برداشته می‌شود.

کندرودرماتیت ندولاریس (Chondrodermatitis nodularis)
کندرودرماتیت ندولاریس (Chondrodermatitis nodularis)

اوتیت خارجی پوست گوش

اوتیت خارجی یک بیماری التهابی مجرای شنوایی خارجی (کانال گوش) است. این بیماری با قرمزی، تورم، پوسته‌پوسته شدن و ضخیم شدن پوشش پوست کانال مشخص می‌شود و با درجات مختلفی از ناراحتی، خارش، ناشنوایی و ترشح همراه است.

علل اوتیت خارجی را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: علل ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی و علل غیر عفونی یعنی بیماری‌های پوستی. عفونت‌های باکتریایی شایع‌ترین علت اوتیت خارجی هستند. اختلالات پوستی اولیه اغلب عامل بروز اوتیت خارجی عفونی هستند، اما می‌توانند تنها علت اوتیت خارجی باشند.

درمان اولیه با تمیز کردن موم از کانال گوش شروع می‌شود. پس از تمیز کردن گوش، درمان خاصی که با توجه به علت اوتیت خارجی تجویز می‌شود، باید انجام شود. گاهی اوقات اگر تورم در گوش شدید باشد، ممکن است قبل از استفاده از دارو، پمادی در گوش قرار داده شود که معمولاً به صورت قطره‌های موضعی است.

علاوه بر داروها، باید به بیماران در مورد چگونگی جلوگیری از عود این نوع از انواع مشکلات پوستی گوش آموزش داده شود. برخی از اقدامات عمومی ساده عبارتند از:

  • برای جلوگیری از ورود آب به کانال گوش از کلاه شنای محکم استفاده شود
  • توجه به خشک‌کردن گوش بعد از شنا یا دوش گرفتن
  • بیمارانی که مستعد عود هستند ممکن است لازم باشد بعد از شنا یا ورزش‌های آبی از قطره‌های اسیدی‌کننده استفاده کنند
  • خودداری از لمس مکرر و خاراندن پوست مجرای شنوایی خارجی
  • خودداری از ورزش‌های آبی به مدت حداقل ۷-۱۰ روز
اوتیت خارجی
اوتیت خارجی

آلرژی پوست گوش به نیکل

آلرژی به نیکل یکی از شایع‌ترین علل درماتیت آلرژیک تماسی است. در افراد مبتلا، درماتیت (که اگزما نیز نامیده می‌شود) در مکان‌هایی ایجاد می‌شود که فلز حاوی نیکل با پوست تماس می‌گیرد.

شایع‌ترین محل برای درماتیت نیکل لاله گوش (از گوشواره)، مچ دست (از بند ساعت) و پایین شکم (از گل میخ شلوار جین) است. نواحی آسیب دیده به شدت خارش دارند و ممکن است قرمز و پر از تاول شوند (درماتیت حاد) یا خشک، ضخیم و پر از رنگدانه شوند (درماتیت مزمن).

نیکل در سال ۲۰۰۸ توسط انجمن درماتیت تماسی آمریکا (ACDS) به عنوان آلرژن تماسی سال معرفی شد.

هنگامی که این آلرژی به نیکل ایجاد می شود، برای سال های طولانی، اغلب مادام العمر، ادامه می‌یابد.

درمان اغلب برای درماتیت نیکل ضروری است:

  • تاول‌ها را با کمپرس سرکه رقیق شده خشک کنید. اگر پوست خشک است از این درمان استفاده نکنید.
  • استروئیدهای موضعی طبق دستور پزشک
  • آنتی بیوتیک‌ها ممکن است برای عفونت ثانویه ضروری باشد.
  • مرطوب‌کننده‌ها برای از بین بردن خارش و خشکی پوست

متأسفانه، حساسیت زدایی با تزریق یا قرص امکان پذیر نیست، بنابراین آلرژی در طولانی مدت باقی می‌ماند و تنها راه اجتناب از آن است.

حساسیت به نیکل در گوش
حساسیت به نیکل در گوش

چیلبینز گوش

چیلبینز برآمدگی‌های حساس و یا خارش‌دار در برخی از قسمت‌های پوست به دنبال قرار گرفتن در معرض رطوبت و هوای سرد است که بدون یخ زدگی می‌باشد و باعث شکل موضعی واسکولیت می‌شوند.

می‌تواند همه گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در بزرگسالان جوان تا میانسال شایع‌تر است و بیشتر زنان است.

عوامل خطر ایجاد چلبلین عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • شاخص توده بدنی پایین و تغذیه نامناسب
  • خطرات شغلی برای کارگران در فضای باز، مانند ماهیگیران و کشاورزان
  • شرکت در ورزش‌های اسکیت روی یخ
  • اختلالات زمینه‌ای مغز استخوان مانند لوسمی میلومونوسیتی مزمن
  • اختلالات زمینه‌ای بافت همبند، به ویژه لوپوس اریتماتوز سیستمیک (لوپوس چیلبلین)
  • آکروسیانوز زمینه‌ای و پدیده اولیه یا ثانویه رینود
  • سابقه فامیلی

این عارضه معمولاً در عرض ۱-۳ هفته خود به خود برطرف می‌شود. با این حال، چلبلین‌ها می‌توانند مزمن شوند. عود ممکن است با مواجهه‌های بعدی یا سالانه رخ دهد.

این مشکل در آب و هوای معتدل و نه در کشورهای دارای سرمای شدید (که هوا اغلب خشک است) دیده می‌شود و لباس و شرایط زندگی مناسب خطر را به حداقل می‌رساند. اواخر زمستان و اوایل بهار، زمانی که هوا مرطوب است و دمای هوا بالاتر از صفر است، فصل اوج چلبلین‌ها است.

برای درمان لازم است در محل‌های سرد و مرطوب قرار نگیرید، از سیگار و سایر موادی که عروق را منقبض می‌کنند بپرهیزید و گاهی به تشخیص پزشک از برخی داروها استفاده کنید.

جوش گوش در بهار نوجوانان (Juvenile spring eruption)

جوش بهار جوانی یک بیماری پوستی متمایزِ ناشی از نور خورشید است که روی پوست گوش، که در معرض نور خورشید است، ظاهر می شود. این نوع از انواع مشکلات پوستی گوش، معمولاً در پسران و مردان جوان در اوایل بهار مشاهده می‌شود زیرا معمولاً نسبت به دختران و زنان پوشش موهای کمتری روی گوش دارند.

افرادی که گوش‌هایشان بیرون زده است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. جوش بهار جوانی معمولاً شامل توده‌های کوچک قرمز خارش‌دار است که به تاول‌ و پوسته‌ تبدیل می‌شوند و با حداقل یا بدون زخم بهبود می‌یابند. بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن در برخی موارد رخ می‌دهد. ظهور بثورات ۸ تا ۲۴ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب رخ می‌دهد و در حدود ۲ هفته یا زودتر بهبود می‌یابد. با شرایط آب و هوایی مشابه، عود ممکن است رخ دهد.

ضایعات با استروئیدها و نرم‌کننده‌های موضعی قوی درمان می‌شوند. ممکن است برای خارش آنتی هیستامین تجویز شود. گوش ها باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت شوند.

جوش بهار جوانی
جوش بهار جوانی

لوپوس اریتماتوز جلدی گوش

لوپوس اریتماتوز جلدی (LE) یک گروه متنوع از اختلالات خودایمنی بافت همبند است که در پوست ظاهر می‌شود و می‌توانند در درجات مختلف با لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) مرتبط باشند.

لوپوس اریتماتوز جلدی (CLE) به صورت زیر طبقه بندی می شود:

  • حاد (ACLE)
  • تحت حاد (SCLE)
  • متناوب (لوپوس تومیدوس) (lupus tumidus)
  • مزمن (CCLE) به عنوان مثال، لوپوس دیسکوئید (DLE)، لوپوس پروفوندوس، لوپوس اریتماتوز چیلبلین.

این عارضه مانند نوع سیستمیک آن، بیشتر در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله دیده می‌شود. با این حال، همه گروه‌های سنی و هر دو جنس ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرند. رنگ پوست یک عامل مستعد کننده مهم است.

ایجاد لوپوس اریتماتوز جلدی چند عاملی است:

  • حساسیت ژنتیکی
  • سابقه فامیلی
  • فاکتورهای محیطی
  • سیگار کشیدن
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • داروها
  • پاسخ های ایمنی ذاتی
  • اتوآنتی بادی‌ها

درمان شامل داروهای ضد مالاریا (معمولاً هیدروکسی کلروکین)، تعدیل کننده‌های ایمنی مانند متوترکسات، مایکوفنولات، داپسون، سیکلوسپورین و کورتیکواستروئیدهای سیستمیک است. همچنین ترک سیگار، استفاده از ضد آفتاب، مصرف ویتامین دی و محافظت پوست از آفتاب لازم است.

لوپوس گوش از انواع مشکلات پوستی گوش
لوپوس گوش از انواع مشکلات پوستی گوش

پلی کندریت عود کننده پوست گوش

پلی کندریت عودکننده یک اختلال خود ایمنی نادر است که با دوره‌های مکرر التهاب و تخریب بافت‌های غضروفی مشخص می‌شود.پلی کندریت عودکننده اغلب به صورت التهاب غضروف گوش و بینی ظاهر می‌شود.

التهاب غضروف گوش، با گوش‌های قرمز، شبیه سلولیت عفونی، شایع‌ترین علامت است. لوب‌های گوش که فاقد غضروف هستند، در امان می مانند. بیماری مزمن ممکن است منجر به شل شدن و افتادگی گوش یا «گوش گل کلم» (cauliflower ear) شود. دکتر جراح زیبایی گوش ممکن است در این مرحله بتواند به شما کمک کند.

این عارضه عضروف سایر نواحی مثل نای، بینی و… را نیز می‌تواند درگیر کند.

کورتیکواستروئیدهای سیستمیک (مانند پردنیزون) اصلی‌ترین درمان هستند. سایر درمان‌هایی که گاهی تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • داپسون
  • کلشی سین
  • آزاتیوپرین
  • متوترکسات
  • سیکلوفسفامید
  • هیدروکسی کلروکین
  • سیکلوسپورین
  • اینفلیکسیماب
پلی کندریت عود کننده
پلی کندریت عود کننده

زخم داخل گوش (Bullous myringitis)

میرنژیت بولوز، که گاهی اوقات میرنژیت عفونی نامیده می‌شود، بیماری است که در آن تاول‌های دردناک (“بول”) در گوش، به ویژه در امتداد پرده تمپان (tympanic membrane) در داخل گوش ایجاد می‌شود. هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند به آن مبتلا شوند، اما میرنژیت بولوز در کودکان شایع‌تر است و معلوم شده است که باعث کاهش شنوایی می‌شود.

زخم داخل گوش
زخم داخل گوش

زخم پشت گوش

برخی از چیزها می‌توانند باعث درد و ضخم پشت گوش شوند، از جمله عفونت و درماتیت تماسی ناشی از دسته عینک و همچنین انواع اگزما

ماستوئیدیت عفونت استخوان ماستوئید جمجمه است. این استخوان درست در پشت گوش قرار دارد و عفونت آن سبب ایجاد زخم پشت گوش می‌شود. اما امروزه به ندرت دیده می‌شود زیرا از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت گوش استفاده می‌شود.

ماستوئیدیت
ماستوئیدیت

سوزش گوش

این عارضه می‌تواد در نتیجه عفونت، احساسات شدید، تغییرات دما، هورمون‌ها و شرایط پوستی ایجاد شود. اگر دچار این عارضه هستید، ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی می‌تواند به شما کمک کند.

سوالات رایج درباره انواع مشکلات پوستی گوش

برای تشخیص و درمان انواع مشکلات پوستی گوش باید به چه پزشکی مراجعه کنم؟

به طور معمول دکتر پوست و یا دکتر متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند به شما در تشخیص نوع و درمان این عارضه‌ها کمک کند.

آیا خوابیدن روی یک گوش می‌تواند مشکلی ایجاد کند؟

بله. چون خون‌رسانی به پوست کم می‌شود، ممکن است قسمتی از پوست گوش شما، که به طور مکرر تحت فشار است، تغییراتی بکند که به عنوان کندرودرماتیت ندولاریس شناخته می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به آن، همیشه روی یک گوش نخوابید.

آیا آفتاب می‌تواند با عارضه‌های پوست گوش در ارتباط باشد؟

بله؛ آفتاب می‌تواند سبب سرطان پوست و پیش سرطان پوست شود. همچنین می‌تواند جوش جوانی بهار و برخی عارضه‌های دیگر را که در این مقاله از آنها نام بردیم به وجود یباورد. برای پیشگیری، لازم است گوش‌های خود را از آفتاب بپوشانید.

سایت پذیرش ۲۴ به شما این امکان را می‌دهد تا با دکتر پوست آنلاین درباره انواع مشکات پوستی گوش صحبت کنید. شما می‌توانید از گوش خود عکس بگیرید و آن را قبل از ویزیت به همراه آزمایش‌های خود برای پزشک بفرستید تا شما را بهتر راهنمایی کند.

سخن آخر

انواع مشکلات پوستی گوش بسیار متنوع هستند. ما در این مقاله سعی کردیم به اکثر آنها بپردازیم. این مشکلات گاهی بسیار شبیه هم هستند و تشخیص و درمان آنها سخت است. دکتر متخصص پوست یا گوش و خلق و بینی می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

۵/۵ (۳ نظر)

منبع
app.clickup.comdermnetnz.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا