جراحی قوز بینی یا عمل قوز بینی

قوز پشتی، ناهنجاری‌ غضروفی و ​​استخوانی روی بینی است که باعث ایجاد برآمدگی یا “قوز” در بینی می‌شود. این مقاله توضیح می‌دهد که قوز پشتی چیست و اگر تصمیم به عمل جراحی رفع قوز بینی دارید، چه باید بکنید.

 

برای اکثر مردم، هیچ چیز ناسالم یا خطرناکی در مورد این برآمدگی‌های طبیعی روی بینی وجود ندارد. اما برخی نسبت به ظاهر قوز پشتی احساس خوشایندی ندارند.

برداشتن قوز پشتی یکی از رایج‌ترین دلایلی است که افراد برای انجام جراحی زیبایی بینی (که به عنوان جراحی بینی نیز شناخته می‌شود) اقدام می‌کنند.

برخی از عوامل وجود دارد که باید قبل از انجام کاهش قوز در نظر گرفته شود

آیا قوز ناشی از استخوان، غضروف یا هر دو است؟

یک سوم بالایی پل، از استخوان و دو سوم پایینی آن از غضروف تشکیل شده است. اگر قوز در قسمت بالایی بریج وجود داشته باشد، برداشتن استخوان با فایل‌های جراحی مخصوصی به نام راسپ انجام می شود. اگر قوز در قسمت پایینی پل قرار داشته باشد و فقط در نتیجه غضروف اضافی باشد، می توان غضروف را با ظرافت با قیچی مخصوص یا تیغه چاقوی جراحی کوتاه کرد. اکثر بیماران دارای ترکیبی از استخوان و غضروف اضافی هستند که نیاز به ترکیبی از دو رویکرد ذکر شده دارد.

یک بیمار چقدر کاهش می خواهد؟ 

این مکالمه بسیار مهمی است که باید بین دکتر جراحی بینی و بیمار انجام شود. در نهایت به ترجیحات شخصی بستگی دارد. برخی از بیماران خواهان بهبود چشمگیر هستند، در حالی که برخی دیگر خواهان یک نتیجه محافظه‌کارانه هستند. شکل‌گیری دیجیتالی می‌تواند برای نشان دادن اینکه چگونه یک فرد ممکن است با درجات مختلف برداشتن قوز به نظر برسد، استفاده شود.

آیا پیوند رادیکس لازم است؟ 

در طول ارزیابی، دکتر جراحی بینی شما را ارزیابی می‌کند تا تشخیص دهد که آیا شما دچار ناهنجاری قوز کاذب هستید یا خیر. این زمانی است که قسمت بالایی پل (رادیکس) توسعه نیافته است. این باعث می‌شود که بینی از نمای نیمرخ زیر رادیکس پرتر به نظر برسد. پیوند رادیکس تعادل بهتری ایجاد می‌کند.

آیا برای جلوگیری از عوارض بعدی به پیوندهای پخش کننده نیاز است؟ 

اگر فردی از قبل باریک یا فروپاشی خرک میانی داشته باشد، برای ایجاد حمایت لازم از غضروف‌های جانبی فوقانی، به پیوند نیاز است. برای کسانی که این مشکل را ندارند، نیاز به پیوند پخش‌کننده بستگی به این دارد که چه مقدار از قوز برداشته می‌شود، با کاهش معمولاً بزرگتر قوز که مستلزم قرار دادن گرافت‌های پخش‌کننده برای جلوگیری از مشکلات آینده است. از آنجایی که پوست بینی و بافت‌های نرم پس از کاهش قوز کوچک می‌شوند، انقباض اسکار رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به فروپاشی یک سوم میانی یا باریک شدن آن در آینده شود. این می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و زیبایی شود. گرافت‌های پخش کننده پشتیبانی لازم برای جلوگیری از این عارضه بالقوه را فراهم می‌کنند.

علائم قوز پشتی

علامت اصلی قوز پشتی، برآمدگی یا جوش در داخل یا روی بینی است، اما علائم مرتبط دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

نوشته های مشابه
  • تورم بینی
  • درد در سوراخ بینی
  • قرمزی در داخل یا اطراف بینی
  • حساسیت در داخل یا اطراف بینی
  • احساس خارجی
  • اگر موهای پوشاننده داخل بینی تحریک شوند یا انسداد ایجاد شود، ممکن است منجر به عفونت شود. و اگر بینی شما عفونی شود، ممکن است متورم شود، قرمز شود یا در لمس حساس شود. عفونت‌های شدید ممکن است منجر به برآمدگی شود که به عنوان قوز پشتی شناخته می‌شود. آکنه روی بینی نیز می‌تواند منجر به برآمدگی در داخل سوراخ بینی شود.

علت قوز بینی

علت قوز بینی
علت قوز بینی

چه چیزی معمولا باعث قوز پشتی می شود؟ انواع قوز بینی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

پشت بینی ساختار استخوانی و غضروفی است که بینی شما را به صورت شما متصل می‌کند. بسیاری از ما از آن به عنوان “پل” بینی خود یاد می‌کنیم. پشتی به دلایل مختلفی می‌تواند قوز ایجاد کند.

ژنتیک

برخی از افراد قوز پشتی را به صورت ژنتیکی به ارث می‌برند.  این بدان معناست که آنها به دلیل ساختار بینی با تمایل به ایجاد برجستگی در بینی خود متولد می‌شوند.

قوز پشتی که ناشی از ژنتیک است همیشه در دوران کودکی ظاهر نمی‌شود، اما ممکن است در دوران بلوغ و زمانی که بینی هنوز در حال رشد است ظاهر شود.

بینی شما از چند قسمت مختلف تشکیل شده است و ممکن است برجستگی هایی در یکی از موارد زیر ظاهر شود:

  • سوراخ های بینی: ورودی حفره بینی اینطوری بوها را دریافت می‌کنید.
  • سپتوم: جدا کننده سوراخ‌های بینی، سپتوم از هر دو، استخوان (در بالا) و غضروف (به سمت نوک) تشکیل شده است.
  • حفره بینی: این فضای پشت بینی شماست. به گلوی شما متصل است اما با پالت، از دهان شما جدا می‌شود.

تروما یا جراحت

ضربه یا آسیب به بینی نیز می‌تواند باعث ایجاد قوز پشتی شود. کبودی روی بینی یا شکستگی بینی می‌تواند منجر به قوز پشتی شود اگر غضروف و استخوان به طور ناهموار ترمیم شوند. قوز بینی در اثر ضربه یکی از علل مراجعه عمل جراحی رفع قوز بینی است.

غالباً قوز پشتی ناشی از آسیب، به خودی خود ایجاد می‌شود. مواردی مانند برداشتن بینی، کندن موهای پوشاننده سوراخ بینی یا حتی سوراخ کردن بینی می‌تواند باعث تحریک شود که در نهایت منجر به عفونت باکتری یا قارچ می شود. قرمزی و تورم ممکن است رخ دهد و عفونت‌۰های شدید منجر به برآمدگی پشتی شود.

علل پزشکی

آلرژی‌های بد، گاهی اوقات مقصر برآمدگی‌های پشتی هستند. علاوه بر این، پولیپ‌ها (توده‌های دردناک) می‌توانند سینوس‌ها را بپوشانند و منجر به ناراحتی شوند. جوش‌ها عفونت فولیکول‌های مو هستند که توسط نوع خاصی از باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس یا «استاف» ایجاد می‌شوند.

علل عفونی

هنگامی که باکتری‌ها یا قارچ‌ها از فولیکول‌های موی پوشاننده سوراخ‌های بینی عبور می‌کنند یا زمانی که در فولیکول‌ها انسداد وجود دارد، می‌تواند منجر به عفونت شود. برخی از عفونت‌ها آنقدر شدید می‌شوند که برآمدگی پشتی ایجاد می‌شود.

آیا قوز پشتی روی تنفس تاثیر دارد؟

بر‌خلاف انحراف تیغه بینی، که یک وضعیت پزشکی است که می‌تواند بینی شما را کج نشان دهد، قوز پشتی معمولا بر تنفس تاثیر نمی‌گذارد.

حتی اگر قوز پشتی گاهی اوقات بینی را در معرض خطر قرار دهد، بی نظمی استخوان و غضروف توانایی تنفس را محدود نمی‌کند.

معابر سپتوم شما ممکن است به دلیل آسیبی که باعث قوز پشتی نیز شده است منحرف شود، اما برداشتن قوز لزوما توانایی شما برای تنفس آزاد را بهبود نمی بخشد.

برداشتن قوز پشتی یک تصمیم شخصی است، نه یک ضرورت پزشکی. این برجستگی‌ها فقط در صورتی باید برداشته شوند که از شکل و ظاهر بینی خود ناراضی باشید و تمایل قوی و ثابتی برای ایجاد تغییر داشته باشید.

عمل قوز بینی چگونه است

عمل قوز بینی
عمل قوز بینی

برخی سوال می‌کنند که جراحی قوز بینی چگونه است؟ عمل قوز بینی با بی حسی انجام می‌شود یا بی‌هوشی؟ برداشتن قوز بینی بدون جراحی امکان‌پذیر است؟ جراحی قوز بینی با لیزر شدنی است؟ جراحی قوز بینی استخوانی با بینی گوشتی متفاوت است؟ آیا در عمل قوز بینی با سوهان بینی را می‌تراشند؟ از بین بردن قوز بینی در خانه امکان‌پذیر است؟ و سوالات این چنینی که ذهن متقاضیان جراحی قوز بینی درگیر کرده است در ادامه تمام روش‌های جراحی را بررسی می‌کنیم.

نحوه برداشتن قوز بینی شامل جراحی به نام رینوپلاستی و یک روش غیرتهاجمی به نام رینوپلاستی غیر‌جراحی است.

جراحی بینی باز(عمل قوز بینی با سوهان)

جراحی بینی سنتی که به آن رینوپلاستی باز نیز گفته می‌شود، رایج‌ترین روش برای برداشتن دائم قوز پشتی است. که در انواع جراحی قوز بینی خصوصا جراحی قوز بینی استخوانی استفاده می‎‌شود.

این جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد. که طی آن جراح بینی یک برش کوچک ایجاد می‌کند که به آنها دید کاملی از استخوان و غضروف زیر پوست شما را می‌دهد.

سپس متخصص گوش و حلق و بینی که جراح بینی شماست. بینی شما را ساب می‌زند و برای از بین بردن قوز بینی با سوهان شکل بینی شما را تغییر می‌دهد، که ممکن است شامل شکستن و تنظیم مجدد استخوان‌های بینی برای بهبود شکل باشد.

بعد از جراحی بینی باز، بینی شما تا یک هفته باید آتل یا گچ گرفته شود. بهبودی کلی به طور متوسط ​​تا ۳ هفته طول می‌کشد.

رینوپلاستی بسته

در جراحی بینی بسته، جراح بینی ترمیمی شما به جای ایجاد یک برش قابل مشاهده بر روی پل بینی شما، از طریق سوراخ‌های بینی شما کار می‌کند.

این روش نیز به بیهوشی عمومی نیاز دارد. جراح شما در زیر سوراخ‌های بینی شما کار می‌کند تا استخوان و غضروف بالای مجرای بینی شما را اصلاح کند.

جراحی بینی بسته معمولاً به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد و انتظار می‌رود بهبودی کامل بین ۱ تا ۲ هفته باشد.

در هر دو جراحی بینی باز و بسته، دکتر جراحی بینی ممکن است استخوان‌های بینی را بشکند و در موقعیت بهتری قرار دهد تا شکل قوز پشتی بهبود یابد. این شکستگی‌ها همان چیزی است که باعث اکثر کبودی‌ها و تورم بعد از جراحی بینی می‌شود.

اگر رینوپلاستی بسته را انجام دهید، احتمالاً تا یک هفته، یک آتل فلزی یا گچی در قسمت بیرونی بینی خود خواهید داشت تا استخوان‌ها در موقعیت مناسب ترمیم شوند.

رینوپلاستی غیر جراحی ( عمل قوز بینی با بی حسی )

برداشتن قوز بینی بدون جراحی یا رینوپلاستی غیر جراحی که به آن رینوپلاستی مایع نیز گفته می‌شود، نتایجی را به همراه دارد که می‌تواند بین ۶ ماه تا ۲ سال دوام داشته باشد.

این روش نیاز به بی‌حسی موضعی دارد و می‌تواند در حدود نیم ساعت تکمیل شود.

در عمل قوز بینی با بی حسی با استفاده از پرکننده‌های پوستی، جراح بینی نواحی بینی شما را در اطراف جایی که قوز پشتی شما شروع می‌شود پر می‌کند. این می‌تواند منجر به یک سطح صاف‌تر روی پل بینی شما شود.

هزینه جراحی قوز بینی در این روش به طور قابل توجهی ارزان‌تر از جراحی بینی است، از مزایای این روش می‎‌توان عوارض احتمالی کمتر و زمان بهبودی خیلی کوتاه را عنوان کرد.

در مقاله دیگری به صورت کامل به اصلاح قوز بینی بدون جراحی، پرداخته شده است برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله در همین سایت مراجعه کنید.

هزینه جراحی قوز بینی چقدر است ؟

برداشتن قوز پشتی به یک وضعیت پزشکی که نیاز به اصلاح داشته باشد نیست. یعنی تحت پوشش بیمه نیست. اگر تصمیم به انجام عمل جراحی رفع قوز بینی یا پرکننده‌های پوستی برای کاهش ظاهر قوز پشتی دارید، باید تمام هزینه جراحی قوز بینی را از جیب خود بپردازید.

هزینه جراحی قوز بینی به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

  • باز یا بسته بودن نوع عمل
  • سطح تجربه جراح بینی شما
  • هزینه زندگی در منطقه شما
  • و …

وقتی هزینه جراحی قوز بینی را محاسبه می‌کنید، مطمئن شوید که مواردی مانند بیهوشی، داروهای تجویزی مسکن برای مدیریت درد بعد از آن، و مدت زمانی که ممکن است برای خارج شدن از محل کار داشته باشید را در نظر بگیرید.

در سال ۱۴۰۱، متوسط هزینه جراحی قوز بینی حدود ۱۵ میلیون  است. فیلرهای درما که معمولاً در جراحی بینی مایع استفاده می شوند، هزینه جدایی دارند.

برداشتن قوز بینی با لیزر

برداشتن قوز بینی با لیزر
برداشتن قوز بینی با لیزر

می‌توان گفت که هدف از جراحی زیبایی بینی تغییر شکل بینی و ایجاد فرم دائمی به بینی است. اگرچه معمولاً به دلایل زیبایی انجام می‌شود، اما برای اصلاح مشکلاتی که هنگام زایمان ایجاد می‌شود. و برای قوز بینی در اثر ضربه نیز انجام می‌شود. که در این حالات نیز زیبایی بینی دچار مشکل می‌شود. همچنین می‌توان مسائلی را که به دلیل مشکلات عملکردی در تنفس ایجاد می‌شود، حل کرد

در عمل‌های رینوپلاستی که با لیزر انجام می‌شود، پوست ضخیم‌تر بینی را می‌توان با لیزر CO2 نازک کرد. به دلیل این کاربرد، لایه ضخیم سطحی پوست لایه‌برداری می‌شود و آسیب وارده به بینی کم است و دوره نقاهت سریع‌تری تجربه می‌شود. هنگامی که این تکنیک به خصوص روی پوست‌های ضخیم‌تر انجام می‌شود، به مرور زمان لایه پوست سالم‌تری ظاهر می‌شود. در حالی که دوره بهبودی ادامه دارد، لایه آسیب دیده پوست نیز کنده می‌شود.

انجام این روش در بیمارانی که از دیابت کنترل نشده و مشکلات لخته شدن خون رنج می‌برند خطرناک است.

همان‌طور که گفته شد در مورد جراحی بینی (رینوپلاستی) تنها قابلیت استفاده از لیزر برای برش پوست است. و امکان برداشتن قوز بینی با لیزر ، فعلا وجود ندارد. هر چند که نسل بعدی جراحی بینی با توجه به تحقیقات صورت گرفته با لیزر انجام خواهد شد. اما در حال حاضر ادعای جراحی بینی با لیزر صرفا تبلیغاتی است. و امکان انجام آن وجود ندارد.

مزایای زیبایی بینی با لیزر

  • دوره نقاهت کوتاه تری داشته باشید
  • تغییر شکل بینی را بدون یک عمل جراحی بزرگ ممکن می سازد
  • با بی حسی موضعی انجام می شود
  • نیازی به بافر نیست
  • مدت اقامت در بیمارستان کوتاه است
  • میزان عوارض پایین
  • روند بهبود سریع در بیماران با پوست ضخیم

قوز بعد از عمل جراحی بینی

پس از برداشتن قوز در حین جراحی بینی، تورم بیش از حد در ناحیه‌ای که قوز استخوانی برداشته شده است، بسیار رایج است. اگر استخوان به اندازه کافی کاهش یافته باشد، آن برآمدگی باید با کاهش تورم در ۳-۴ ماه اول ناپدید شود. اگر قوز بیش از این زمان باقی بماند، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که قوز در طول جراحی به طور کامل کاهش نیافته است. کاهش قوز باقیمانده را می‌توان به راحتی با راپینگ بیشتر قوز از طریق برش‌های داخل بینی برطرف کرد. در این حالت معمولا کمترین زمان استراحت و کمترین کبودی و تورم وجود دارد. اکثر جراحان توصیه می‌کنند قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی ترمیم بینی، یک سال کامل بعد از جراحی بینی اولیه صبر کنید. در برخی موارد ممکن است ۱۲ ماه کامل طول بکشد تا تمام تورم فروکش کند.

کجا می توانید یک جراح دارای مجوز بورد پیدا کنید؟

پیدا کردن یک جراح دارای گواهی بورد برای انجام برداشتن قوز بینی شما مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای کاهش خطر عوارض انجام دهید. شما با استفاده از مشاوره و ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی پذیرش ۲۴ به بهترین جراحان بینی دارای بورد تخصصی دسترسی خواهید داشت.

قبل از عمل، حتماً با جراح بینی خود مشورت کنید تا در مورد روش و اهداف خود صحبت کنید. یک جراح خوب در مورد میزان تغییر ظاهر شما با شما واقع بین خواهد بود. آنها همچنین باید عکس‌های قبل و بعد از سایر افرادی را که این عمل را انجام داده‌اند، ارائه دهند.

سوالاتی که باید از جراح خود بپرسید

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در طول مشاوره قبل از جراحی از جراح خود بپرسید:

  • هزینه جراحی قوز بینی چقدر است ؟
  • یک نتیجه واقعی برای من از روش مدنظر شما (جراح بینی) چیست؟
  • عوارض احتمالی این روش چیست؟
  • چقدر تجربه با این روش خاص دارید؟
  • دوره نقاهت پس از جراحی قوز بینی چقدر است ؟

اطمینان حاصل کنید که جراح خود را از شرایط سلامتی، سابقه سلامت خانوادگی و داروهایی (نسخه ای یا تفریحی) که مصرف می‌کنید مطلع می‌کنید.

سایت پذیرش ۲۴ یک ابزار جستجو بسیار خوب است که می‌توانید از آن برای جستجوی یک جراح بینی خوب در منطقه خود استفاده کنید. شما می‌توانید برای ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و انجام مشاوره توسط متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن یا هر گونه خدمات پزشکی از این سایت استفاده کنید. و تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

تا زمانی که رشد صورتتان به پایان نرسیده است، به جراحی زیبایی بینی فکر نکنید

شکل صورت شما در دوران بلوغ و حتی اواخر نوجوانی همچنان تغییر می کند. قبل از اینکه رشد صورت شما به پایان برسد، هیچ عمل زیبایی بینی نباید انجام شود

یک جراح بینی خوب می‌تواند تشخیص دهد که آیا شکل صورت شما همچنان در حال تغییر است یا خیر و به شما توصیه می‌کند که صبر کنید تا صورت شما به بلوغ کامل برسد.

آیا قوز پشتی بعد از برداشتن دوباره رشد می کند؟

قوز پشتی پس از برداشتن نمی تواند “رشد” کند.

پس از جراحی بینی، در برخی افراد در ناحیه‌ای که استخوان و غضروف برداشته شده، پینه ایجاد می‌شود. این پینه‌ها خود می‌توانند شبیه قوز پشتی باشند.

یکی دیگر از عوارض جراحی بینی، کبودی و التهاب است

در حین بهبودی، ممکن است متوجه شوید که ناحیه‌ای که قوز بینی شما برداشته شده است، متورم و بزرگ شده به نظر می‌رسد. این تورم به این معنی نیست که قوز بینی برداشته شده به نوعی در حال رشد مجدد است. هر تورم ناشی از جراحی باید در عرض یک هفته یا بیشتر از بین برود.

هیچ دلیل پزشکی برای برداشته قوز بینی وجود ندارد!

هیچ دلیل پزشکی برای برداشتن قوز بینی وجود ندارد. اما اگر در مورد برآمدگی در بینی خود احساس ناراحتی می‌کنید، مهم است که بدانید گزینه هایی دارید.

اگر احساسات شما در مورد بینی‌تان بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، برداشتن قوز بینی ممکن است ارزش توجه داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کامل نحوه برداشتن قوز بینی و اینکه عمل قوز بینی چگونه است پرداخته شد. این جراحی کاملا شخصی است و مانند مشکل تنفسی به دلیل انحراف بینی، الزام پزشکی ندارد. هزینه این جراحی با توجه به عوامل متفاوت مثل منطقه جغرافیایی شما، جراح شما و… متفاوت است.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنم به نی نی سایت مراجعه کنید. و مقاله برداشتن قوز بینی نی نی سایت وعمل قوز بینی نی نی سایت را مطالعه کنید اطلاعات بسیار مفیدی در مقالات این سایت برای مطالعه وجود دارد.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا