با این ۱۰ روش از شر کبودی بعد از عمل بینی خلاص شو!!

فهرست مطالب

یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی که رینوپلاستی را انجام می‌دهند، کبودی بعد عمل بینی است. از آن جایی که این کبودی و ورم‌ها ظاهر نازیبایی به صورت می‌دهد، همه‌ی ما دوست داریم آن‌ها را به حداقل رسانده و یا هر چه زودتر از شرشان خلاص شویم. پس اگر شما هم به دنبال رفع سریع کبودی بعد از عمل بینی هستید، حتما این مطلب را تا انتها با دقت بخوانید.

کبودی بعد عمل بینی چرا به وجود می‌آید و چطور از بین می‌رود؟

عمل بینی شایع‌ترین و پرطرفدارترین جراحی زیبایی در دنیا و به ویژه در ایران است. دلایل زیادی مثل زیبایی صورت، افزایش اعتماد به نفس و نیز بهبود تنفس وجود دارند که فرد را مجاب می‌کنند به زیر تیغ جراح بینی برود. اما دلیل این تصمیم هر چه که باشد، ترس و نگرانی‌ها قبل و بعد از عمل را از بین نمی‌برند.

وحشت از اتاق عمل و درد دو مورد از مهم‌ترین نگرانی‌های قبل از عمل بوده و عوارض جراحی اصلی‌ترین دغدغه بیماران بعد از عمل است. ولی نتیجه‌ی عمل، آن چیزی است که باعث می‌شود زیباجو همه‌ی این استرس‌ها را به جان بخرد.

از آن جایی که زیبایی هر چه بیشتر دلیل اصلی جراحی بینی است، برخی از عوارض جانبی پس از جراحی مثل کبودی بعد عمل بینی، ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. بنابراین اکثرا به دنبال راهی برای جلوگیری از کبودی یا رفع این کبودی‌ها هستند. اما سوال مهم، دلیل این کبودی چیست؟

علت اصلی کبودی بعد از عمل بینی

به طور کلی کبودی (Bruising) در اصطلاح پزشکی به معنای نشت و تجمع خون در زیر لایه‌های پوست است. واضح است که در عمل بینی به علت شکستن استخوان‌ تیغه بینی و نیز دستکاری بافت‌ها و غضروف‌های آن، امکان دارد خون به اطراف نشت پیدا کند.

پس نتیجه می‌گیریم که کبودی پس از عمل بینی کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما اندازه این کبودی‌ها در افراد متفاوت است. در واقع یک سری عوامل از هستند که سبب می‌شوند میزان کبودی صورت بعد عمل بینی بیشتر یا کمتر شوند که عبارتند از:

عوامل موثر در میزان کبودی پس از عمل رینوپلاستی

  • تکنیک جراحی (بسته یا باز)
  • نوع بینی (استخوانی یا گوشتی)
  • تبحر جراح
  • مشکلات زمینه‌ای در بیمار مانند مشکل انعقاد خون
  • پیچیدگی و میزان وسعت عمل
  • سابقه شکستگی بینی
  • سن بیمار
  • میزان ضخامت پوست
  • مستعد بودن فرد
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • مصرف الکل یا سیگار
  • عدم رعایت مراقبت‌های پس از عمل
کبودی پس از عمل رینوپلاستی
کبودی پس از عمل رینوپلاستی

بهترین راه‌های جلوگیری از کبودی بعد از عمل بینی؟

همواره ثابت شده که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین اگر هنوز عمل نکرده‌اید و قصد انجام آن را دارید ولی با دیدن عکس کبودی بعد از عمل بینی مضطرب شده‌اید، بهتر است که نکات زیر را رعایت کرده تا کمتر دچار این عارضه شوید.

در اینجا ما این نکات را به دو دسته قبل و بعد از عمل تقسیم می‌کنیم که انجام آن‌ها می‌تواند در جلوگیری از کبودی بعد عمل بینی مؤثر باشند:

۴ نکته مهم برای جلوگیری از کبودی قبل از عمل بینی:

۱. انتخاب جراح خبره

تجربه نشان داده که هر دکتر جراح بینی شما خبره‌تر و باسابقه‌تر باشد، کبودی بعد عمل بینی کمتر خواهد بود. چرا که می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های درست، ضربات کمتری را به بینی وارد کرده و میزان آسیب به بافت‌ها را به حداقل برساند. در نتیجه عروق خونی کمتری پاره شده و مقدار کمبودی کاهش می‌یابد.

۲. این داروها را مصرف نکنید:

در صورتی که برایتان امکان‌پذیر است، حداقل دو هفته قبل از عمل بینی، از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانندآسپرین یا بروفون و نیز غلیظ کننده آن به علاوه مکمل‌های گیاهی دارای این خاصیت پرهیز کنید. همچنین این روند عدم مصرف دارو را تا دو هفته پس از عمل بینی ادامه دهید. البته قطع دارو برای کسانی که بیمار هستند باید زیرنظر پزشک متخصص انجام گیرد.

۳. الکل و سیگار مصرف نکنید

حداقل یک هفته قبل از عمل بینی، از نوشیدن مشوربات الکلی و قهوه پرهیز کنید. چرا که مصرف کافئین و الکل سبب افزایش فشار خون شده و علاوه بر ازدیاد خونریزی، امکان بروز کبودی را افزایش می‌دهد. همچنین دو هفته قبل و بعد از عمل از کشیدن سیگار خودداری کنید.

۴. قبل از عمل آرایش صورت انجام ندهید

خانم‌ها باید در روز عمل از آرایش کردن صورت خود پرهیز کنند. زیرا عروق خونی در زیر مواد آرایشی محو شده و جراح نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. در نتیجه امکان آسیب به آن‌ها بسیار بیشتر شده و احتمال بروز کبودی افزایش پیدا می‌کند.

جلوگیری از کبودی بعد از عمل بینی
جلوگیری از کبودی بعد از عمل بینی

۳ نکته مهم برای جلوگیری از کبودی باید بلافاصله بعد از عمل بینی:

۱. استفاده از کمپرس برای جلوگیری از کبودی بعد از عمل بینی

یکی از راه‌های جلوگیری و کاهش کبودی بعد عمل بینی قرار دادن کمپرس بر روی صورت است. برای این کار در ابتدا و دو روز اول پس از عمل، کمپرس سرد را زیر چشمان به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه قرار می‌دهید تا رگ‌های خونی بسته و ترمیم شوند.

پس از آن وقت گذاشتن کمپرس گرم است تا با افزایش جریان خون، خون‌مردگی‌ها سریع‌تر از بین بروند. به جای کمپرس، از حوله گرم هم می‌توانید استفاده کنید.

۲. استراحت

بهتر است حداقل یک هفته پس از عمل استراحت کنید. کار زیاد به خصوص برداشتن اجسام سنگین می‌تواند کبودی‌ها را بیشتر کند. همچنین به خاطر داشته باشید که موقع خوابیدن حتما رو به بالا بوده و از چند بالشت برای زیر سرتان استفاده کنید.

۳. رژیم غذایی مناسب

یکی دیگر از روش‌ها برای جلوگیری از کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی مصرف غذاهای حاوی ویتامین k است که می‌توانند کبودی را تا حد زیادی کمتر کنند. همچنین سعی کنید بدن خود را با نوشیدن آب کافی هیدراته نگه دارید.

چگونه کبودی بعد عمل بینی را از بین ببریم؟

گفتیم که کبودی بینی یک عارضه طبیعی و بسیار شایع است که معمولا اکثر زیباجویان آن را تجربه می‌کنند. اما در ادامه چند راهکار را ارائه می‌دهیم که در درمان ورم و کبودی بعد از عمل بینی بسیار مؤثر هستند.

درمان خانگی کبودی بعد از عمل بینی

رعایت دستورالعمل ارائه شده توسط پزشک

پس از عمل، متخصص گوش و حلق و بینی برگه‌ای حاوی دستورالعمل‌هایی مانند موارد زیر برای مراقبت در خانه به شما می‌دهد که اجرای دقیق آن‌ها می‌تواند در کاهش کبودی بعد عمل بینی تأثیرگذار باشد. این موارد عبارتند از:

  • مصرف دارو
  • خوابیدن به پشت
  • قرار گرفتن سر در بالا با کمک بالش
  • پرهیز از خندیدن و صحبت کردن زیاد
  • شیوه صحیح استفاده از کمپرس
  • عدم استفاده از عینک به مدت حداقل سه ماه
درمان خانگی کبودی بعد از عمل بینی
درمان خانگی کبودی بعد از عمل بینی

مصرف غذاهای مفید برای کاهش کبودی بعد از عمل بینی

یکی دیگر از راه‌های درمان کبودی بعد عمل بینی، خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین به ویژه ویتامین k است. تحقیقات نشان داده که مصرف آناناس و اب کرفس برای کبودی بعد عمل بینی بسیار مفید هستند. همچنین غذاهای حاوی آهن مانند اسفناج می‌توانند با افزایش خون رسانی به محل زخم و کبودی، در بهبودی آن‌ها مؤثر باشند.

استفاده از پماد و کرم برای رفع کبودی بعد از عمل بینی

همچنین می‌توانید زیرنظر متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن از پمادها و کرم‌های پس از عمل رینوپلاستی استفاده کنید:

۱. پماد لازونیل برای رفع کبودی بعد از عمل بینی

استعمال پماد لازونیل (LASONIL) بر روی پوست، سبب می‌شود که خونرسانی به بافت‌های ملتهب افزایش پیدا کند که همین امر باعث رفع کبودی و ورم صورت بعد از عمل بینی خواهد شد.

۲. کرم هیرودوئید برای رفع کبودی بعد از عمل بینی

کرم و ژل موضعی هیرودوئید (Hirudoid) به دلیل خاصیت ضد انعقادی که دارند می‌تواند علاوه بر کاهش درد و التهاب، لخته‌های خونی زیر پوست را از بین برده و آثار کبودی را کاهش دهند.

۳. کرم سیکاستیم آرنیکا

کرم آرنیکا (Cicastim Arnica Soothing Cream) نیز یک کرم رفع کبودی بعد از عمل بینی بوده با خواص ترمیم‌کنندگی که دارد در رفع التهاب و کبودی ناشی از عمل بینی مؤثر است.

قرص آناهیل برای رفع کبودی بعد از عمل بینی

قرص آناهیل (Anaheal) یکی از پرطرفدارترین نوع از قرص رفع کبودی بعد از عمل بینی است که تقریبا همه جراحان پس از عمل تجویز می‌کنند. این کپسول حاوی ماده بروملئین است که در رفع و کاهش کبودی و خون مردگی بسیار سودمند است.

رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی

کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی نسبت به سایر قسمت‌های صورت شایع‌تر و البته آزاردهنده‌تر است. بنابراین در مقاله‌ای دیگر از پذیرش ۲۴ به طور کامل به این موضوع پرداخته و تمام راه‌های رفع سریع کبودی زیر چشم بعد عمل بینی را شرح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم حتما مطالعه کنید.

رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی
رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی

کبودی بعد از عمل بینی چقدر طول می‌کشد؟

برای این که با روند کبودی و طول آن بیشتر آشنا شوید در زیر به تفکیک از روز اول تا دو هفته پس از عمل آمده است. نکته مهم این که، نتایج مندرج در این بازه‌های زمانی برای همه بیماران یکسان نبوده و شدت کبودی و زمان بهبودی برای هر یک متفاوت است.

کبودی روز بعد از عمل جراحی

دقت کنید که کبودی بعد عمل برای همه اتفاق نمی‌افتد. اما کسانی که مستعد کبودی هستند روز بعد از عمل بلافاصله با آثار آن مواجه می شوند. معمولا شدت این کبودی‌ها ۲ تا ۴ روز پس از عمل شدیدتر بوده و در زیر چشم‌ها بیشتر از سایر قسمت‌ها است. رنگ آن هم رفته رفته رو به آبی تیره و بنفش شدن وگاهی هم است.

کبودی ۳ تا ۵ روز بعد از عمل بینی

پس از چند روز اول، کبودی‌ها باید کمتر شوند و کم‌کم رنگ آ‌ن‌ها به روشنی برود و به سبز یا زرد متمایل شود. البته اگر شدت کبودی زیاد باشد ممکن است این روند بهبودی و تغییر رنگ دیرتر اتفاق بیفتد. ولی در اکثر مواقع بعد از ۵ روز رنگ بنفش محو می‌شود.

کبودی ۱ تا ۲ هفته پس از عمل بینی

انتظار می‌رود یک هفته تا ۱۰ روز بعد از عمل با کاهش کبودی‌ها مواجه شده و رنگ آن بین قهوه‌ای کمرنگ تا زرد باشد. در ادامه پس از دو هفته کبودی کامل برطرف شده باشد. در موارد شدید هم باید پس از دو هفته آثار بسیار کمی باقی مانده باشد به طوری که بتوان با یک لایه آرایش آن را پوشاند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

کبودی بعد عمل بینی به خودی خود مشکل جدی نیست و با صبوری و پشت سر گذاشتن دوران نقاهت رفع می شود. اما اگر به همراه کبودی در ناحیه چشم درد احساس کردید یا دچار حالت تهوع، سرگیجه، تب، ضعف شدید و اختلال در بینایی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از سرویس ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی با پزشکان مجرب ای مجموعه صحبت کرده و از آن‌ها بپرسید که «برای کبودی بعد عمل بینی چه کنیم»

سوالات رایج درباره کبودی بعد عمل بینی

۱. علت کبودی زیاد بعد از عمل بینی چیست؟

علت اصلی آن شکستن استخوان بینی و نشت خون به زیر پوست اطراف آن است.

۲. کبودی بعد از عمل بینی چند روز است؟

معولا بین ۷ تا ۱۰ روز

۳. برای رفع کبودی بعد از عمل زیبایی بینی چه کنیم؟

رعایت مراقبت‌های پس از عمل و مصرف دارو طبق آن چه در مقاله توضیح دادیم.

۴. برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین و مواد مغذی به خصوص آب کرفس، آناناس و آب هویج

جمع بندی

در این مطلب به طور جامع و مفصل به علل کبودی بعد عمل بینی پرداختیم و گفتیم که نباید با دیدن عکس کبودی صورت بعد از عمل بینی مضطرب شوید. در ادامه هم گفتیم برای کبودی بعد از عمل بینی چی خوبه. در انتها هم اگر هنوز سؤالی دارید یا نیاز به مشاوره بیشتر، حتما از خدمات سایت وب ۲۴ استفاده کنید.

۳.۷/۵ (۱۳ نظر)

منبع
westlakedermatologyhovecenter

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاهری
طاهری
3 ماه قبل

سلام من الان ۷ماه عمل کردم هنوز سیاهی زیر چشمم بعد عمل مونده خیلی ناراحتم میشه الان کاری کرد؟؟لطفا بهم بگین

Hadis
Hadis
10 ماه قبل

ببخشید من الان یکماه از عمل میگذره ولی زیر چشمم تیره شده به حالت اول برنگشت آیا با گذشت زمان از بین میره؟

طاهری
طاهری
پاسخ به  Hadis
3 ماه قبل

بالش زیر سرت بزار ۴۰درجه بالا باشه خود به خود ازبین میره من نمیدونستم الان که گذشت متوجه شدم

امیر
امیر
پاسخ به  Hadis
3 روز قبل

خیر

ستاره
ستاره
1 سال قبل

۳ ماهه بینیمو عمل کردم ولی خیلی کم زیرچشمم کبوده هنوز چیکار کنم

رویا
رویا
پاسخ به  ستاره
10 ماه قبل

سلام دو ماهه عمل بینی انجام دادم ولی زیر چشام هنوز کبوده چیکار کنم

مریم
مریم
پاسخ به  رویا
6 ماه قبل

سلام دخترم ۱۵ روزه عمل بینی انجام داده ولی کبودی وورم زیر چشمش هنوز باقی مونده لطفا راهنماییم کنید

طاهری
طاهری
پاسخ به  مریم
3 ماه قبل

بله ازبین میره فقط بالش زیر سرش بزار بالا باشد حداقل ۴۰ درجه

دکمه بازگشت به بالا