۶ راه برای رهایی از خشکی پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست است. ممکن است خشکی پوست در اوایل بارداری رخ دهد و یا در اواخر آن، به وجود بیاید. خشکی پوست در دوران بارداری یک مشکل رایج بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. این اختلال تحت اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که در رأس آن تغییرات هورمونی قرار دارند. توجه داشته باشید که اگر شما نیز به اگزما و خشکی پوست در بارداری مبتلا شده‌اید، پس از انجام زایمان، به سلامت جسمی خود بر می‌گردید. اما در حین بارداری نیز می‌توانید، تحت درمان قرار گرفته و تا حد بسیار زیادی خشکی پوست خود را برطرف کنید. در این مقاله ما ضمن شرح علائم و دلایل ابتلا به این اختلال، راه و روش‌های مختلف درمان آن را نیز شرح خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

علائم خشکی پوست در بارداری

نشانه‌ها بسیاری وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده‌ی ابتلای مادر، به خشکی پوست باشد. این علائم به صورت واضح و آشکار قابل مشاهده بوده و هر شخصی با توجه به آن‌ها می‌تواند به خشکی پوست خود پی ببرد. یکی از رایج‌ترین علائم خشکی پوست در بارداری را می‌توان پوسته‌پوسته شدن پوست دانست. این عمل با احساس خارش همراه است. پوستی که خشک می‌شود، خط‌های باریکی و عریضی بر روی آن نقش می‌بندند این اتفاق بیشتر در نواحی شکم رخ می‌دهد. از آن گذشته فرد در هنگام لمس پوست خود، یا برخورد پوست با اجسام خارجی دچار درد و ناراحتی می‌شود. از آن گذشته در برخی از مواقع نیز خشکی پوست با التهاب و قرمز شدن رنگ پوست همراه است. اگر شما نیز یک یا چند مورد از این علائم را در خود مشاهده کردید بهتر است به یک دکتر بارداری مراجعه کرده و موضوع را با وی در میان بگذارید، تا ضمن معاینه دقیق و کامل، در صورت ابتلا به این بیماری با روش‌های مناسب مورد درمان قرار بگیرید. شایان ذکر است که برخی از مادران از روی سهل انگاری این مشکل را جدی نگرفته و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این کار باعث رنج کشیدن مادر تا زایمان می‌شود که تأثیرات منفی بر روی سلامت جنین خواهد داشت.

علت ابتلا به خشکی پوست در بارداری چیست؟

به دلیل آنکه مادران باردار، دارای بدن حساس و آسیب پذیری هستند از این رو ممکن است دلایل مختلفی باعث ایجاد آسیب در آن‌ها شوند. یکی از این آسیب‌ها خارش و خشکی پوست در بارداری است. برخی از دلایل خشک شدن پوست در بارداری عبارت‌اند از:

  • مهم­ترین علت خشکی پوست دست در بارداری نیاز بدن به مایعات بیشتر است.بدن برای افزایش حجم خود و زیادتر کردن حجم خون دفع اکسیژن بیشتر، به مصرف مایعات زیادی احتیاج دارد. یعنی به مقدار بیشتری نسبت به قبل آب را جذب کرده و همین عامل باعث ایجاد خشکی در پوست می‌شود.
  • تغییرات در آب و هوا می‌تواند یکی دیگر از دلایل خشکی پوست شود. از این رو که بارداران در دوران حساس و آسیب پذیری بوده و ممکن است در برابر هر تغییرات جزئی، واکنش‌های شدیدی از خود بروز دهند. خشکی پوست در اثر تغییرات آب و هوا اکثرا در فصول گرم سال رخ می‌دهد.
  • برخی از مواقع نوسانات هورمونی در دوران بارداری باعث کاهش سد هیدرولیپید می‌شود. سد هیدرولیپید با محافظت از سطح پوست، از خشکی آن جلوگیری می‌کند. تضعیف یا آسیب دیدگی این سد می‌تواند منجر به تبخیر بیشتر آب از بدن و خشکی پوست شود.
  • معمولاً زنان باردار به دفعات زیادی در روز، دست‌ها و پوست خود را شست و شو می‌دهند. این کار نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به خشکی پوست است.
  • کم کاری تیروئید در دوران بارداری یکی از مشکلات رایج خانم‌های باردار است. این عامل می‌تواند باعث صدمه زدن به پوست و خشکی آن شود.
  • از دیگر عواملی که می‌توان باعث پوستی خشک شود، کمبود ویتامین A در رژیم غذایی دوران بارداری است.
  • کشش پوست شکم در اثر رشد جنین یکی دیگر از مشکلات رایج در بارداری است که از عوامل مؤثر در خشکی پوست شناخته می‌شود.

انواع خشکی پوست در دوران بارداری

برخی بانوان خشکی پوست دست و صورت در بارداری را تجربه می­کنند.خشکی پوست معمولاً در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری بروز می‌دهد. خشکی پوست در هفته اول بارداری تا هتفه چهارم چندان رایج نیست این بیماری در ابتدا در اطراف شکم رخ داده و پس از آن به پوست صورت، بازوها، گردن، سینه‌ها و ران‌ها نیز می‌رسد. خشکی پوست شکم، صورت، دست‌ها و ران‌ها را می‌توان رایج‌ترین نوع خشکی پوست در بارداری دانست. از این رو در این بخش به توضیح و بررسی این نوع از خشکی پوست می‌پردازیم.

خشکی پوست در شکم

اولین ناحیه‌ای که تحت تأثیر خشکی پوست قرار می‌گیرد، شکم است. خشکی پوست در بارداری پسر بیشتر اتفاق می‌افتاد. در این نوع از بیماری، خطوط باریکی اطراف شکم را فرا می‌گیرند. از جمله از رایج‌ترین نشانه ابتلا به خشکی پوست شکم، خارش مکرر آن است. توجه داشته باشید که شکم به دلیل آن که مستقیم تحت تأثیر رشد جنین قرار دارد، دچار خشکی شدیدتری نسبت به سایر عضوها می‌شود. اگر شما نیز دچار خشکی پوست شکم شده‌اید بهتر است به یک دکتر متخصص پوست مراجعه کنید تا ضمن درمان آن، از گسترش خشکی پوست به سایر اندام‌های بدنتان، خودداری کرده باشید.

خشکی پوست شکم در بارداری
خشکی پوست شکم در بارداری

خشکی پوست صورت در بارداری

خشکی پوست صورت در دوران بارداری یکی دیگر از رایج‌ترین انواع این بیماری است. معمولاً خشکی پوست صورت در اوایل بارداری رخ نمی‌دهد. بلکه چند ماه پس از دوران بارداری و وقتی جنین بزرگ شده و تمام بدن تحت اثر آن قرار رفته است، خشکی شدگی در صورت بروز می‌دهد. خشکی صورت در بارداری همانند سایر انواع این بیماری، مشکل جدی نبوده و به راحتی می‌توان به درمان آن پرداخت. توجه داشته باشید که خشکی پوست صورت، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد از این رو توصیه می‌کنیم حتماً راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن را رعایت کنید.

خشکی پوست ران در بارداری

خشکی پوست در قسمت ران نیز همانند شکم با خطوط باریک و نازک مشخص می‌شود. این نوع از بیماری به طور مستقیم راه رفتن فرد را تحت شعاع خود قرار داده و مادران در حین حرکت و تحرک دچار ایجاد درد و ناراحتی می‌شوند. از این رو این نوع از بیماری نیز مهم شناخته شده و لازم است تا قبل از زایمان مورد مداوا قرار بگیرد. چرا که تحرک یکی از نیازهای اصلی هر بارداری است و ممکن است مادران برای دور ماندن از درد و ناراحتی‌هایی که از خشکی پوست ران در هنگام راه رفتن، ایجاد می‌شود، در جای خود ثابت بمانند و میلی به تحرک نداشته باشند.

خشکی پوست دست در بارداری

خشکی و خارش پوست دست در بارداری به یک دغدغه‌ی بزرگ برای خانم‌ها تبدیل شده است. به‌طوری‌که امروزه پزشکان خشک شدن پوست دست در بارداری را از جمله از مشکلات بزرگ این دوران به شمار می‌آورند. مهم‌ترین علت ابتلا به این نوع از بیماری، شست‌وشوی مکرر و پی در پی در طول روز است. این کار باعث کاهش آب بدن شده و پوست را آسیب‌پذیر می‌کند. از آن گذشته بسیاری از خانم‌های باردار از صابون‌های معمولی که حاوی مقدار قابل توجهی از مواد شیمیایی هستند، برای شست و شوی دست‌های خود استفاده می‌کنند، این مواد برای افراد باردار خطرناک بوده و حتماً لازم است تا از شوینده‌های مخصوص برای انجام این کار استفاده کنند.

به طور کلی می‌توان گفت برای دور ماندن از ابتلا به خشکی پوست و صورت در بارداری بهتر است ابتدا از شست و شوی زیاد دست و صورت پرهیز کرده و ثانیاً شست و شو را با شوینده‌ی مخصوص انجام دهید. شوینده‌هایی که برای کودکان و نوزادان تولید می‌شوند یکی از بهترین نوع شوینده برای انجام شست و شو و نظافت روزانه هستند.

توجه داشته باشید که خشکی در قسمت ساق دست‌ها، گردن و قفسه سینه از دیگر انواع این بیماری محسوب می‌شود.

راه‌های پیشگیری از خشکی پوست در بارداری

اگر در دوران بارداری هستید و نمی‌خواهید به خشکی پوست مبتلا شوید، با رعایت نکات بسیار ساده، می‌توانید تا حد زیادی از اتفاق افتادن این کار، جلوگیری کنید. از جمله از راه‌های پیشگیری از ابتلا به خشکی پوست در دوران بارداری عبارت‌اند از:

  • اجتناب از مصرف صابون‌ها و مواد شوینده‌ای که مواد شیمیایی دارند. چرا که این شوینده‌ها یکی از دلایل اصلی ابتلا فرد به خشکی پوست هستند. توصیه می‌کنیم از شوینده‌های مخصوصاً کودکان برای شست و شو و نظافت خود استفاده کنید.
  • پرهیز از بخور گرفتن یکی از مؤثرترین راه‌های پیشگیری از خشکی پوست شناخته می‌شود.
  • اگر پوستتان می‌خارد، توجه داشته باشید که هنگام خاراندن آن از ایجاد خراش روی پوست خودداری کنید.
  • از شست و شو مکرر دست و بدن در طول روز خودداری کنید. چرا که این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی پوست شناخته می‌شود. شست و شوی مکرر دست‌ها مهم‌ترین علت خشکی پوست دست در بارداری است.
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه
  • اجتناب از تماس با آب کلر دار یکی از راه‌ها پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. از این رو از مراجعه به استخر در دوران بارداری خودداری کنید.
  • هنگام خشک‌کردن پوست، حوله را محک بر روی پوست فشار ندهید.
  • و…

توجه داشته باشید که نکات گفته شده در این مقاله، مؤثرترین راه‌های پیشگیری از خشکی پوست در دوران بارداری هستند. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر متخصص پوست، روش‌های جلوگیری از این بیماری را به طور کامل بدانید.

روش‌های درمان خشکی پوست در بارداری

با آنکه برای درمان خشکی پوست روش‌های مختلفی وجود دارد اما به دلیل وجود جنین در رحم مادر و برای اجتناب از به خطر انداختن سلامت جسمی و جان وی، نمی‌توان هر روشی را برای درمان انتخاب کرد. درمان خشکی پوست در بارداری از طریق روش‌های زیر قابل انجام است:

مواد شوینده در بارداری | نکات بسیار مهم درباره مصرف مواد شوینده در بارداری

استفاده از روغن‌های مختلف برای درمان خشکی پوست بارداری

روغن زیتون و روغن نارگیل یکی از بهترین روش‌ها برای نرم کردن پوست و درمان خشکی‌های آن هستند. این روغن‌ها رطوبت زیادی به پوست می‌رسانند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. شما می‌توانید روزانه به تعداد ۲ الی ۳ بار چند قطره از این روغن‌ها را روی پوست و نواحی که خشک شده‌اند چکانده و به آرامی ماساژ دهید. برای جلوگیری از ایجاد حس چرب شدگی توصیه می‌کنیم که ابتدا پوست را مرطوب کرده و سپس از روغن‌ها استفاده کنید.

آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا نیز می‌تواند باعث ایجاد رطوبت شده و خشکی‌های پوست را تا حد زیادی از بی ببرد. اما کاربرد اصلی این گیاه از بین بردن ترک‌هایی است که در اثر خشکی بر روی نواحی مختلف بدن ایجاد شده‌اند.

نوشیدن آب

شما می‌توانید با مصرف روزانه آب کافی تا حد زیادی رطوبت بدنتان را تأمین کرده و خشکی پوست را تا حد زیادی کم کنید.

توجه به رژیم غذایی در بارداری

بارداران برای درمان خشکی‌های پوست خود بایستی به تغذیه‌شان توجه کنند. از جمله از مهم‌ترین نکاتی که باید در رژیم غذایی به آن توجه داشت، مصرف غذاهای مقوی حاوی چربی‌های سالم مانند آووکادو، آجیل، روغن زیتون، روغن کانولا و سبزیجات تیره برگ به مقدار لازم است. برای این کار می‌توانید از یک متخصص تغذیه نیز کمک بگیرید.

استفاده از کرم و پماد خشکی پوست در بارداری

هنگام مراجعه به پزشک، ممکن است وی کرم‌ها و پمادهای مختلفی را به شما تجویز کند. توجه داشته باشید که این کرم‌ها مرطوب کننده بوده و دقیقاً نقشی را در پوست ایفا می‌کنند که روغن‌های طبیعی همانند زیتون و نارگیل دارند.

مرطوب نگه داشتن محیط خانه

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که رطوبت کم است، بی شک دچار خشکی پوست خواهید شد. از این رو برای درمان این مشکل لازم است تا نیاز رطوبت پوستتان را تأمین کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار مرطوب نگه داشتن محیط خانه با دستگاه‌های مختلفی است که به این منظور طراحی و تولید شده‌اند.

شایان ذکر است که روش‌های درمانی برای خشکی پوست در بارداری بایستی منحصر به فرد بوده و با توجه به شرایط جسمی و مدت بارداری فرد تجویز شود. از این رو به شما شدیداً توصیه می‌کنیم که از انجام هرگونه عمل خودسرانه در راستای درمان خشکی پوست خود در دوران بارداری خودداری کرده و حتماً به یک پزشک مراجعه کنید تا سلام خود و جنینتان به خطر نیفتد. همچنین اگر امکان مراجعه حضوری به مطب پزشک را ندارید می‌توانید از طریق تلفنی یا به صورت آنلاین شرایط خود را با یک متخصص در میان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی پوست یکی از رایج‌ترین مشکلات در دوران بارداری است. از این رو اگر شما هم به این بیماری مبتلا شده‌اید جای هیچ‌گونه ترس و نگرانی نیست. چرا که این بیماری در اثر به هم خوردن هورمون‌ها و همچنین ضعف و آسیب پذیری بدن به وجود می‌آید و پس از انجام زایمان، پوستتان به حالت عادی برخواهد گشت. اما گر می‌خواهید سریع‌تر به سلامت پوستی خود برسید، بایستی بدانید که راه و روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. اما هرگز هیچ روشی را به طور خود سرانه انجام ندهید و برای رسیدن به سلامت پوستی و درمان خشکی پوست در بارداری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که هر مل خودسرانه‌ای می‌توان سلامت شما و جنینتان را به خطر اندازد. همچنین اگر نمی‌توانید به صورت حضوری به یک پزشک مراجعه کنید، مشاوره گرفتن از یک دکتر پوست آنلاین یک گزینه بسیار مناسب برای شما خواهد بود.

سؤالات متداول خشکی پوست در بارداری

آیا خشکی پوست در بارداری خطرناک است؟

خشکی پوست یک مشکل رایج و شایع در میان بارداران است. از این رو افرادی که در دوران بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند، نباید نگران روی دادن مشکلات جدی باشند. تنها موردی که خشکی پوست به وجود می‌آورد احساس خارش و درد خفیف است.

آیا خشکی پوست در بارداری قابل درمان است؟

بله – با آنکه خشکی پوست پس از اتمام دوران بارداری و زایمان از بین می‌رود. اما قبل از زایمان نیز می‌توان با روش‌های مختلفی به درمان آن پرداخت. البته به دلیل حساسیت باردار و برای از بین بردن خطر آسیب به جنین لازم است تا هر درمانی با مشورت پزشک و تحت نظر مستقیم وی انجام شود.

در درمان خشکی پوست در بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بایستی از انجام هرگونه کار خودسرانه برای درمان این بیماری اجتناب کرد. چرا که ممکن است سلامت جسمی مادر و سلامت جسمی و حتی جانی کودک به خطر بیفتد. کمک گرفتن از یک متخصص پوست و عملکرد به توصیه‌های او بهترین راهکار برای درمان خشکی پوست است.

دلیل خشکی پوست در بارداری چیست؟

این عارضه علت­های متفاوتی دارد. از جمله آنها می­توان به تغییرات هورمونی و نیاز به مایعات و آب بیشتر اشاره کرد.

 

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
whattoexpect.comhealthline.comverywellfamily.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه
معصومه
4 ماه قبل

اول

معصومه
معصومه
پاسخ به  معصومه
4 ماه قبل

سلام

دکمه بازگشت به بالا