سمعک چیست و چگونه کار می‌کند؟

سمعک (Hearing Aid) به دستگاهی گفته می‌شود که کارایی آن، بهبود شنوایی در افراد کم شنوا است. سمعک دستگاه الکترونیک کوچکی است که با تقویت امواج صدا باعث می‌شود فرد کم شنوا، آن را حس کند. این دستگاه عمدتاً از سه قسمت اصلی میکروفون، تقویت کننده و رسیور ساخته شده است. امروزه سمعک‌ها را جزو وسایل پزشکی طبقه‌بندی می‌کنند. سمعک‌ها انواع بسیار مختلفی داشته و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. انواع مختلفی از سمعک‌ها بسته به شرایط هر شخصی و میزان کم شنوایی وی انتخاب می‌شوند. یکی از بهترین روش‌ها برای انتخاب یک سمعک مناسب مشورت با دکتر سنگینی گوش است. در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ سؤالاتی از قبیل سمعک چیست و چه کاربردی دارد؟ رسیده و انواع مختلف سمعک‌ها را بررسی کنیم. سر آخر نیز توضیحات کاملی در مورد رایج‌ترین سؤالات در مورد سمعک ارائه خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟

سمعک‌ها در بهبود شنوایی و درک گفتار افراد مفید هستند. این دستگاه‌ها حس عصبی مغز را که مربوط به انتقال صوت و شنیدن است تحریک کرده و از این طریق صدمات گوش و کم کاری آن در افراد کم شنوا را جبران می‌کنند. افراد کم شنوا با استفاده از سمعک می‌توانند همانند یک انسان سالم به صداهای محیط اطراف خود واکنش نشان دهند. در واقع کار اصلی سمعک تقویت ارتعاشات صوتی است. البته سمعک وقتی می‌تواند کارایی داشته باشد که صدمات گوش بیش از حد نباشند اگر افراد دچار ناشنوایی شدید یا ناشنوایی مطلق شده باشند، نمی‌توان از سمعک برای درمان آن‌ها استفاده کرد بلکه بایستی از روش‌های دیگری برای بهبود استفاده کرد.

انواع سمعک

حال که فهمیدیم سمعک چیست و چگونه کار میکند می­خواهیم به انواع آن بپردازیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، سمعک‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها در کنار کمک به شنوایی افراد، قابلیت‌های منحصر به فرد دیگری نیز داشته و افراد می‌توانند متناسب با نیازهای خود به خرید هر یک از آن‌ها اقدام کنند. سمعک‌های هوشمند، استخوانی، آنالوگ و نامرئی از جمله از پرطرف‌دارترین و بهترین نوع سمعک‌های موجود هستند.

سمعک آنالوگ چیست؟

سمعک آنالوگ به عنوان ابتدایی‌ترین و اولین سمعک تولید و روانه بازار شد. این مدل از دستگاه‌ها تنها باعث تقویت صدا شده و اصوات محیطی را افزایش می‌دهند. هیچ گونه تفکیکی در بین اصوات صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال صدای تلویزیون و صحت کردن ادم ها به یک میزان افزایش می‌یابد. امروزه استفده از سمعک‌های آنالوگ تقریباً منسوخ شده و افراد به عنوان آخرین گزینه و راه حل به آن نگاه می‌کنند. سمعک هایدیجیتال را می‌توان جایگزین بسیار مناسبی برای سمعک‌های آنالوگ دانست.

سمعک آنالوگ
سمعک آنالوگ

سمعک دیجیتال چیست؟

سمعک دیجیتال از فناوری جدیدتر و بهتری نسبت به سمعک آنالوگ برخوردار است. در این سمعک‌ها میزان تقویت صدا بالاتر بوده و به افراد با میزان کم شنوایی زیاد، کمک شایانی می‌کنند. از آن گذشته اتصال به تجهیزات الکتریکی نظیر تلویزیون و … و حذف فرکانس‌های صوتی اضافه از جمله از مزایای این نوع از سمعک‌ها نسبت به سمعک‌های آنالوگ است. امروزه سمعک‌های دیجیتال را در ۳ دسته‌ی مختلف طراحی و تولید می‌کنند. سمعک‌های دیجیتال عبارت‌اند از دیجیتال معمولی، دیجیتال پیشرفته و دیجیتال هوشمند توجه داشته باشید که هر یک از این نوع سمعک‌های دیجیتال ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

سمعک هوشمند چیست؟

امروزه سمعک هاش هوشمند را به عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدار ترین نوع سمعک‌ها می‌دانند. بهترین ویژگی این دستگاه‌ها را می‌توان کاهش فشار از روی مغز دانست. به طوری که افراد کم شنوا مجبور نیستند وقتی صدای دیگری وجود دارد انرژی خود را برای شنیدن مکالمه هدر دهند. سمعک‌های هوشمند (smart hearing aid) از قابلیت اتصال از طریق بلوتوث با سایر دستگاه‌های هوشمند برخوردار هستند. از این رو کم شنوایانی که از آن استفاده می‌کنند، می‌توانند با تجهیزات الکترونیکی نظیر تلفن هوشمند یا تلویزیون ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این وسیله تماس‌های تلفنی، گوش دادن به موسیقی و سایر موارد صوتی، برای افراد کم شنوا بسیار راحت‌تر می‌شود. تنظیمات مکان، کاهش باد، قابلیت گرفتن تماس، تمرکز بر گفتار، گوش دادن موسیقی و صدای تلویزیون، کنترل سمعک با استفاده از برنامه‌های هوشمند، اتصال سمعک به خانه‌های هوشمند و… از جمله از مزایای استفاده از این نوع سمعک‌ها هستند. اگر شما هم به دنبال انتخاب یک سمعک هستید، سمعک‌های هوشمند می‌توانند گزینه ایده آلی برایتان باشند. توجه داشته باشید

سمعک استخوانی چیست؟

سمعک استخوانی به سمعک‌هایی گفته می‌شود که در قسمت پشتی گوش قرار می‌گیرد. این سمعک نیز مانند انواع دیگر سمعک‌ها باعث تقویت و صداهای اطراف شخص می‌شود. سمعک‌های استخوانی با تبدیل صدا به ارتعاشات خاص باعث تحریک عصب‌های شنوایی در افراد می‌شوند. از آن جایی که روش انتقال صدا در این سمعک از سایر سمعک‌ها متفاوت‌تر است از این رو هر شخصی نمی‌تواند از آن استفاده کند. سمعک‌های استخوانی به خاطر نحوه‌ی کار خاصی که دارند، برای استفاده گروه خاصی از افراد مفیدند از این رو استفاده از این سمعک‌ها رایج نیست. سمعک‌های استخوانی را می‌توان به دو دسته‌ی سمعک‌های پشت گوشی و سمعک داخل گوش تقسیم بندی کرد. تشخیص صلاحیت استفاده از سمعک استخوانی بر عهده متخصص گوش و حلق و بینی است.

سمعک نامرئی چیست؟

طراحی و تولید سمعک‌های نامرئی به گونه‌ای است که کاملاً داخل گوش قرار گرفته و هیچ کس متوجه استفاده افراد از سمعک نمی‌شود. این نوع از سمعک‌ها برای استفاده افراد با کم شنوایی‌های ملایم تا متوسط مناسب هستند. توجه داشته باشید که همه‌ی افراد شرایط مناسبی برای استفاده از این نوع از سمعک را ندارند پس بهتر است قبل از تصمیم به خرید آن، با پزشک خود مشورت کنید.

در این بخش سعی کردیم انواع رایج سمعک‌ها را برایتان شرح دهیم. امروزه انواع مختلف دیگری از سمعک‌ها نیز در بازار وجود دارند. اگر شما هم جز افرادی هستید که بایستی برای خود سمعک تهیه کنید، ممکن است در بین مدل‌های مختلف و متنوع دچار سردرگمی شوید. بهترین راه برای انتخاب سمعک مناسب، مشورت گرفتن با یک پزشک متخصص است. همچنین اگر امکان مراجعه حضوری به مطب پزشک را ندارید، ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای شما باشد.

چگونه سمعک را در گوش بگذاریم؟

نحوه‌ی قرار دادم هر سمعک در داخل گوش به نوع سمعک و ابعاد و اندازه‌های آن بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان چنین گفت که برای قرار دادن سمعک درون گوش، بایستی دستگاه را داخل گوش قرار داده و حلقه آن را به دور گوش بیندازید. برای اطلاع از نحوه‌ی صحیح قرار دادن سمعک بر روی گوش، مشورت از پزشک بهترین راه ممکن است.

چه کسانی از سمعک استفاده می‌کنند؟

برای بسیاری از افراد پس از آشنایی با سمعک این سؤال پیش می‌آید که سمعک برای چه افرادی مناسب است؟ در واقع استفاده از سمعک توسط افرادی انجام می‌شود که میزان شنوایی‌شان کم بوده و گوش آن‌ها در اثر ایجاد صدمه و یا به طور مادرزادی در دریافت امواج ضعیف است. این افراد با استفاده از سمعک موج‌های صوتی اطراف را تقویت کرده و باعث شنیده شدن آن‌ها می‌شوند. شایان ذکر است که استفاده از سمعک برای افرادی که میزان ناشنوایی بالای دارند و یا به ناشنوایی مطلق مبتلا هستند، کارساز نبوده و آن‌ها بایستی روش‌های دیگری را برای شنیدن امتحان کنند.

سمعک به کدام قسمت گوش کمک می‌کند؟

سمعک در واقع قسمت‌های مختلفی از گوش را تقویت می‌کند. نوع سمعکی که استفاده می‌شود تأثیر زیادی در بخش‌هایی دارد که تحت تأثیر قرار می‌گیرند. عصب‌های صوتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی از گوش هستند که سمعک کمک زیادی برای تحریک و کارکردن آن‌ها می‌کند.

عصب‌های صوتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی از گوش هستند که سمعک کمک زیادی برای تحریک و کارکردن آن‌ها می‌کند.
عصب‌های صوتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی از گوش هستند که سمعک کمک زیادی برای تحریک و کارکردن آن‌ها می‌کند.

آیا سمعک باعث کم شنوایی می‌شود؟

در دورانی این شایعه به وجود آمد که سمعک باعث تنبلی گوش و ایجاد کم شنوایی در افراد می‌شود. با این حال هیچ‌گونه گزارش معتبری انجام نشده است که سمعک گوش افراد سالم را کم شنوا می‌کند. البته استفاده افراد سالم از سمعک یک کار بی منطقی و غیر عقلانی است. در نتیجه بررسی‌هایی که باعث ایجاد کم شنوایی در افراد می‌شود بایستی برای روی افراد کم شنوا انجام شود. حال آنکه این دستگاه هدفش تقویت گوش است و برای افرادی که ذاتاً کم شنوا هستند استفاده می‌شود پس نمی‌تواند خود عاملی بر کم شنوایی باشد. از این رو این جمله که سمعک باعث کم شنوایی می‌شود اشتباه بوده و تنها برای ایجاد شک و تردید بیان می‌شود. اگر شما هم دارای میزان کم شنوایی هستید، بدون هیچ ترسی به استفاده از سمعک اقدام کنید. البته استفاده از سمعک بایستی توسط پزشک متخصص تجویز شود و استفاده افراد به طور خودسرانه از سمعک می‌تواند آسیب‌های جدی به گوش آن‌ها برساند.

آیا سمعک صدا را تقویت می‌کند؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند که آیا سمعک گوش را تقویت می ‌کند یا باعث تقویت امواج صوتی اطراف می‌شود؟ در واقع نحوه‌ی کار سمعک‌ها به طوری است که امواج صوتی را دریافت کرده و پس از پردازش و تقویت آن‌ها، عصب‌های شنوایی را تحریک می‌کنند و از این طریق باعث شنیدن صدا توسط افراد می‌شوند.

چرا سمعک سوت می‌کشد؟

سوت زدن سمعک یکی از اشکالات آن است. به‌طوری که بسیاری از افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، مدام از آن شکایت می‌کنند. سمعک تحت دلایل مختلفی سوت می‌کشد که از جمله از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • قالب نامناسب
  • تقویت بیش از حد صدا
  • پارگی تیوب
  • جرم بیش از حد گوش
  • جا به جا شدن میکروفون‌ها
  • و…

توجه داشته باشید که بسیاری از دلایلی که می‌توانند منجر به سوت کشیدن سمعک شوند، به راحتی قابل حل هستند. در واقع شما می‌توانید با رعایت نکات ساده از سوت کشیدن سمعک جلوگیری کنید. از آن گذشته در صورتی که دچار سوت کشیدگی سمعک شدید با مراجعه به پزشک متخصص به راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید. اغلب سمعک‌ها در اوایل کار خود و یا پس از تغییراتی در تنظیماتشان سوت می‌کشند. اگر سمعک شما روی تنظیمات خاصی قرار گرفت، به ندرت دچار سوت کشیدگی می‌شود.

چند درصد کم شنوایی نیاز به سمعک دارد؟

افت شنوایی و میزان کم شنوایی بایستی توسط پزشک و پس از انجام آزمایشات مختلف انجام شود. در نتیجه نمی‌توان درصد مشخصی از کم شنوایی را برای همه تعیین کرد. افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند بایستی میزان شنوایی آن به قدری کم بشد که با گوش معمول نتوانند به امواج صوتی واکنش نشان دهند از آن طرف نیز بایستی به قدری قوی باشد که با سمعک و تقویت صدا، آن‌ها را بشنوند چرا که اگر درصد کم شنوایی از یک حدی کم‌تر شود حتی با سمعک هم نمی‌توان آن را درمان کرد. پس از سنجیدن میزان شنوایی افراد، نیاز و یا عدم نیاز آن‌ها برای استفاده از سمعک مشخص می‌شود.

هزینه سمعک

سمعک‌ها در انواع و اقسام مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند از این رو از بازه قمتی بسیار متنوعی برخوردار هستند. از این رو نمی‌توان یک قیمت مشخص را برای آن‌ها تعیین کنید. از جمله از عواملی که بر روی قیمت سمعک‌ها اثر گذار هستند عبارت اند از:

  • نوع سمعک
  • شرکت تولید کننده‌ی آن
  • فروشگاهی که از آن خریداری می‌کنید
  • و…

پس از مشخص شدن نوع سمعکی که می‌خواهید خریداری کنید، می‌توانید از چند فروشگاه تجهیزات پزشکی مختلف قیمت آن‌ها را جویا شده و یک خریدی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشید.

آیا خرید سمعک دست دوم منطقی است؟

در بین افرادی که سمعک نیاز دارند، کسانی هستند که برای اقتصادی‌تر شدن خرید خود، می‌خواهند سمعک دست دوم خریداری کنند. سمعک‌های دست دوم نسبت به سمعک‌های نو از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار بوده و عده‌ای برای خرید آن‌ها ترغیب می‌شوند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید که می‌خواهید سمعک دست دوم بخرید، بایستی مد نظر داشته باشید که این سمعک‌ها مشکلاتی از قبیل صدمه دیدن، خرابی، عمر کوتاه‌تر و … دارند. از این رو ممکن است پس از مدت کوتاهی علاوه بر خرید این سمعک دست دوم مجبور شوید یک سمعک جدید برای خود تهیه کنید. از این رو خرید سمعک دست دوم توصیه نمی‌شود. مگر سمعک‌هایی که کم استفاده شده باشند و آسیب و صدمه‌ای در آن‌ها دیده نشود. قبل از خرید سمعک دست دوم می‌توانید آن را به پزشک خود نشان داده و در صورت تأیید وی به خرید آن اقدام کنید.

سخن پایانی

استفاده از سمعک در بین افراد کم شنوا بسیار رواج پیدا کرده است. این دستگاه‌ها با تقویت امواج صوتی محیط باعث شنیده شدن آن توسط افراد کم شنوا می‌شوند. امروزه به دلیل استقبال از سمعک، انواع مختلفی از آن تولید شده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته و برای گروهی از افراد مناسب است. اگر شما هم به کم شنوایی مبتلا هستید، بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و پس از معاینه فیزیکی و انجام آزمایش، در صورت نیاز به استفاده از سمعک، این دستگاه را خریداری کنید.

سؤالات متداول درباره سمعک

آیا سمعک به شنوایی کمک می ‌کند؟

بله – هدف و وظیفه‌ی اصلی سمعک‌ها کمک به شنوایی است. این دستگاه‌ها در طول مدتی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند به خوبی توانسته‌اند این وظیفه خود را انجام دهند.

آیا سمعک‌ها گران قیمت هستند؟

قیمت سمعک‌ها با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. از این رو شما هم می‌توانید سمعک‌های ارزان قیمت خریداری کنید و هم از سمعک‌هایی که قیمت بسیار بالایی دارند بهره ببرید.

آیا استفاده از سمعک برای ناشنوایان مناسب است؟

خیر – سمعک برای افراد ناشنوا و یا افرادی که کم‌شنوایی شدیدی دارند، مناسب نیست و نمی‌تواند کمکی به آن‌ها داشته باشد. این افراد بایستی از روش‌های دیگری مانند کاشت سمعک برای درمان خود استفاده کنند.

سمعک جایگزین کدام قسمت گوش است؟

سمعک معمولا جایگزین گوش میانی می­شود و عملکرد آن را بهبود می­بخشد.

۳.۴/۵ (۱۳ نظر)

منبع
nhs.uknidcd.nih.govmayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افرا
افرا
2 ماه قبل

عالی تو علوم پنجم درش چه خبر به من کمک کردی وای میریم ۲۰ میگیرم

‌‌-
‌‌-
2 ماه قبل

Sara
Sara
2 ماه قبل

خیلی خوبه چیز های زیادی یاد گرفتم♡

مبینا
مبینا
3 ماه قبل

خیلیی خوبه به من که خیلی کمک کرد

دکمه بازگشت به بالا