۱۱ علت احساس بوی بد در بینی و ۷ روش‌ درمان بوی بد در بینی

فهرست مطالب

احساس بوی نامطبوع (Bad Smell) حالتی است که اکثر افراد آن را تجربه کرده‌اند. به‌طوری‌که هر فردی در زندگی خود شاهد احساس بوی بد در بینی و دهان بوده است. این بوی نامطبوع می‌تواند حاصل غذای فاسد، پخت بروکلی، زباله‌های اطراف و بسیاری از موارد دیگر باشد. اما گاهی اوقات برخی از بیماری‌ها هستند که موجب حس بوی بد در افراد می‌شوند. در این مقاله ضمن بررسی احساس بوی بد در بینی و گلو به علائم و علل آن پرداخته و در آخر نیز انواع روش‌های درمانی را شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

علائم احساس بوی بد در بینی چیست؟

علائم و نشانه‌های ابتلا به اختلالی که طی آن احساس بوی نامطبوعی در ته گلو بینی دارید، کم هستند. در واقع تنها نشانه‌ای که می‌تواند علامتی از ابتلا به این اختلال باشد، همان حس کردن بوی بد در بینی است. پس اگر شما هم به طور مدام احساس بوی بد در بینی ته گلو می‌کنید بهتر است به یک دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چه عواملی باعث احساس بوی بد در بینی می شوند؟

بیماری‌ها و عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد این اختلال در افراد شوند. از جمله از این عوامل عبارت‌اند از:

۱. بوی بد در بینی به دلیل پولیپ بینی

پولیپ بینی به سلول‌های غیر سرطانی نرم گفته می‌شود که بر روی دیواره حفره بینی ایجاد شده و در آن منطقه رشد می‌کنند. رشد پولیپ‌ها باعث التهاب مزمن در افراد می‌شود. فردی که پولیپ بینی دارد، یک بوی نامطبوع همانند بوی لجن در بینی حس می‌کند. از این رو پولیپ بینی را می‌توان یکی از عواملی دانست که فرد احساس بوی بد از بینی می‌کند.

۲. خشکی دهان و حس بوی بد بینی

اگر مقدار بزاق کافی تولید نشود، دهان فرد خشک می‌شود. در اثر خشکی دهان شخص احساس طعم بد در دهان و احساس بوی بد در ته گلو را به وضوح تجربه می‌کند.

۳. مصرف برخی غذاها، نوشیدنی و داروها

مصرف برخی از مایعات و خوراکی‌ها می‌تواند حس بوی بدی را در ته گلو افراد ایجاد کند. از آن گذشته مصرف برخی از داروها نیز باعث ایجاد بوی نامطبوع در مشام می‌شود. توجه داشته باشید که یکی از علل اصلی احساس بوی بد در بینی بعد از جراحی، حاصل تزریق برخی از داروها در حین جراحی است.

۴. توهم بوی بد به علت فانتوسمیا

فانتوسمیا نوعی اختلال است که در آن فرد به توهم بوی بد دچار می‌شود. یعنی افراد بوهایی را حس می‌کنند که وجود خارجی نداشته و آن‌ها این بوها را به دلیل اختلال در سیستم‌های بینی حس می‌کنند.

۵. عفونت سینوسی و بوی بد در بینی

سینوزیت یا عفونت‌های سینوسی به طور معمول توسط ویروس یا باکتری ایجاد شده و یکی از دلایل احساس بوی بد در ته گلو در افراد مبتلا به آن است. یکی از عمده دلایل احساس بوی بد در بینی در سرماخوردگی مربوط به عفونت‌های سینوسی می‌شود.

۶. حس بوی بد با سنگ لوزه

بزاق، مخاط، ذرات غذا و سلول‌های مرده در شکاف‌های لوزه گیر کرده و سنگ لوزه را ایجاد می‌کنند. سنگ لوزه ساخته شده محیط مناسبی را برای رشد و تجمع باکتری به وجود می‌آورد. وجود باکتری در لوزه یکی دیگر از عواملی است که باعث احساس بوی بد در بینی و طعم بد دهان می‌شود.

۷. بوی بد بینی با پوسیدگی دندان

خرابی و پوسیدگی دندان از دیگر عواملی است که فرد مبتلا به آن ممکن است بوهای بدی را در مشام خود حس کند. این بوی بد حاصل تجمع باکتری‌ها روی دندان و پوسیده کردن دندان هستند.

۸. تاثیر بیماری‌های گوارشی در احساس بوی بد بینی

بیماری‌های گوارشی یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد کننده‌ی احساس بوی بد در بینی شناخته می‌شوند. ریفلاکس اسید، دیابت، مشکلات کلیوی از جمله از بیماری‌های گوارشی هستند که احساس بوی نامطبوعی در بینی ایجاد می‌کنند.

۹. احساس بوی بد بعد از عمل جراحی

عمل جراحی، به خصوص عمل زیبایی بینی یکی دیگر از عللی است که پس از آن در بینی فرد بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. لخته‌های خونی، نخ‌های بخیه و وجود تامپون در بینی از جمله از دلایل احساس بوی بد در بینی بعد از عمل هستند. البته این مشکل موقت بوده و پس از مدتی فرد این حس را نخواهد داشت.

۱۰. تغییرات هورمونی و حس بوی بد در بینی

این مورد در خانم‌های باردار بروز می‌دهد. یکی از دلایل اصلی احساس بوی بد در بینی در بارداری را تغییرات هورمونی در اثر رشد و تکامل جنین در رحم مادر دانسته‌اند. این مشکل نیز موقت بوده و در همان دوران بارداری یا نهایتاً پس از متولد شدن نوزاد برطرف می‌شود.

۱۱. احساس بوی بد بعد از کرونا

کرونا اختلالات زیادی را برای بدن فرد میزبان به وجود می‌آورد. یکی از این عوارض احساس بوی بدی است که در مشام آن‌ها جمع شده است.

همان‌طور که مشاهده کردید عوامل بسیاری برای علت احساس بوی بد در بینی وجود دارد. از این رو این بیماری شایع بوده و هر کسی در عمر خود یک یا چند بار درگیر آن شده است. در بسیاری از مواقع این مشکل موقت بوده و پس از مدتی از بین می‌رود. اگر می‌خواهید روند درمان شما زودتر و بهتر اتفاق بیفتد می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی نیز برایتان مفید خواهد بود.

انواع احساس بوی بد در بینی

احساس بوی بد در بینی به دو شکل مختلف بروز می‌دهد. در نوع اول فردی که این اختلال را دارد، بوی بد را در مشام خود احساس می‌کند. اما در نوع دوم بوی بد از ته گلو وی شروع شده و به بینی‌اش می‌رسد. البته ممکن است یک فرد هر دو نوع این اختلال را یکجا داشته باشد.

چگونه از احساس بوی بد در بینی پیشگیری کنیم؟

شما می‌توانید با رعایت نکاتی ساده تا حد زیادی از این اختلال پیشگیری کنید. از جمله از کارهایی که برای پیشگیری از احساس بوی بد در بینی می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • به سلامت دهان و دندان خود رسیدگی کنید تا دندان‌هایتان نپوسند و خراب نشوند.
  • اگر سینوزیت دارید خود را در معرض سرما یا باد خشک قرار ندهید. همچنین پس از حمام، موهای خود را به طور کامل خشک کنید.
  • در صورتی که برخی از داروها را مصرف می‌کنید که باعث ایجاد این حس در شما می‌شوند، برای را حل آن با پزشکتان مشورت کنید.
  • از خوردن غذاها و مایعاتی که حس بوی بدی را در مشام شما ایجاد می‌کنند خودداری کنید. اگر این غذاها و مایعات را مصرف می‌کنید بهتر است شب هنگام از مصرف آن‌ها صرف نظر کنید. همچنین مسواک زدن و جویدن آدامس پس از میل کردن این نوع از غذاها می‌تواند تا حد زیادی از بروی احساس بوی بد در بینی شما پیشگیری کند.
  • مشکلات گوارشی را جدی بگیرید و اگر حس می‌کنید مشکلی در سیستم گوارشی شما وجود دارد سریعاً به یک پزشک مراجعه کنید.
  • از تند تند غذا خوردن و نجویدن کامل آن خوداری کنید. چرا که این تیکه های غذایی ممکن است به لوزه رفته و در آنجا به سنگ لوزه تبدیل شوند.
  • با مصرف مایعات زیادی و جویدن آدامس از خشکی دهانتان جلوگیری کنید.

روش‌های مختلف درمانی احساس بوی بد در بینی

اختلال احساس بوی بد در بینی به راحتی قابل درمان بوده و امروزه روش‌های مختلف و متنوعی برای درمان احساس بوی بد در بینی وجود دارد. از جمله از این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱. درمان خانگی احساس بوی بد بینی

درمان خانگی بوی بد بینی یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن این اختلال است. روش‌های خانگی بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها به مداوای این بیماری اقدام کنید. از جمله از مؤثرترین روش‌های خانگی برای از بین بردن احساس بوی بد بینی عبارت‌اند از:

۲. محلول آب نمک برای احساس بوی بد بینی

شما می‌توانید با درست کردن محلول آب نمک (یک قاشق غذا خوردی نمک را در یک لیوان آب حل کنید)، این اختلال خود را از بین ببرید. لازم است تا روزانه چندین بار بینی خود را با محلول آب نمک شست و شو دهید. پس از چند روز مشکل شما برطرف می‌شود.

۳. رعایت بهداشت دهان

با انجام کارهایی نظیر مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و شست و شوی دهان با دهان‌شویه، عفونت موجود در دندان‌ها را از بین برده و حس بوی نامطبوع را از خود دور می‌کنید.

۴. هیدراته ماندن برای رفع بوی بد بینی

توجه به مقدار آب مصرفی و دور ماندن از محیط‌های خشک می‌تواند تأثیر زیادی در درمان شما داشته باشد. شما می‌توانید با مصرف آب به مقدار کافی و همچنین مرطوب نگه داشتن محیط خانه از این بیماری، نجات یابید.

۵. داروهای بوی بد دهان و بینی

برخی از داروهای بدون نسخه می‌توانند تا حد زیادی به درمان مشکل شما کمک کنند. به‌عنوان‌مثال آنتی هیستامین از جمله از داروهایی است که تا حد زیادی مشکل احساس بوی بد در بینی را رفع می‌کند. توجه داشته باشید که از مصرف خودسرانه دارو به شدت پرهیز کرده و حتماً دارویی که مصرف می‌کنید با تجویز پزشک و مشورت با او انجام شود.

۶. اسپری برای بوی بد بینی

یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای درمان این بیماری استفاده از اسپری برای بوی بد بینی است. کاهش التهاب مجاری بینی و افزایش تخلیه سینوس از جمله از وظایف اسپری‌ها است. توجه داشته باشید که این اسپری‌ها برای عفونت‌های سینوسی و سرماخوردگی اثر گذار بوده و ۳ الی ۴ روز مفید است و اگر مشکل شما ناشی از موارد دیگر باشد حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و روش‌های درمانی دیگری را امتحان کنید.

۷. عمل جراحی برای درمان بوی بد

عمل جراحی تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش‌های درمانی دیگر جوابگو نباشند. یعنی پزشکان عمل جراحی را به عنوان آخرین گزینه درمانی مورد استفاده قرار می‌دهند. عمل جراحی اکثرا برای مشکلات بویایی که ناشی از پولیپ بینی باشد بکار گرفته می‌شود. همچنین اگر سنگ لوزه بزرگ بوده و از روش‌های غیر جراحی نتوان آن را از بین برد به ناچار بایستی بر روی فرد عمل جراحی انجام شود.

سؤالات متداول

علت بوی بد بینی چیست؟

عوامل بسیار زیادی جود دارند که می‌توانند سبب ایجاد حس بوی بد در بینی شوند. مشکلات گوارشی، عفونت‌های سینوسی از جمله از این موارد هستند.

احساس بوی بد در بینی نشانه چیست؟

احساس بوی بد در بینی نشانه ابتلا فرد به یکی از بیماری‌ها و مشکلاتی است که در این مقاله به آن اشاره کردیم.

احساس بوی بد در بینی قابل درمان است؟

بله – با روش‌های درمانی مختلف می‌توانید این بیماری را درمان کنید.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

احساس بوی بد در بینی تحت اثر علل مختلفی به وجود می‌آید از این رو یک بیمار شایع در بین افراد است. اکثر این بیماری‌ها در اثر عفونت سینوس‌ها یا سرماخوردگی به وجود می‌آیند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با روش‌های خانگی به درمان مشکل خود بپردازید و اگر بعد از چند روز نتیجه مثبتی در روند درمانی حس نکردید، به یک پزشک مراجعه کنید.

 

۳.۸/۵ (۱۹ نظر)

منبع
preventionmedicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن اقائی تقی اباد
حسن اقائی تقی اباد
21 روز قبل

بوی هر چیزی بخصوص غذاها وبوی سیگار منو تا حد مرگ میبره چه کارکنم ۰۹۳۸۲۹۰۳۸۹۸آقایی

Samaneh
Samaneh
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر یه چند وقتی میشه که توی بینیم بوی آهن و خاکستر احساس میکنم در حالی که اطرافم چیزی نیست که همچین بویی از خودش پخش کنه چطوری میتونم مداواش کنم؟

سعید صادقی
سعید صادقی
پاسخ به  Samaneh
3 روز قبل

سلام
همین حس را هم من دارم چه باید کرد

...mm
...mm
2 ماه قبل

سلام من چند روزه مریضم(سرماخوردگی یا انفولانزای شدید در حدی که با سرم و امپول خوب نشدم) الان دو روزه بوی خیلی افتضاحی مثل بوی فاضلاب یا سم حشره کش توی بینیم پر میشه. چی کار باید بکنم؟

بهار
بهار
پاسخ به  ...mm
1 ماه قبل

آمپول ب کمپلکس ب ۱۲ هفته ای دو بار تقویت کننده فوق العاده از داروخانه تهیه کنید شربت برون کلدهلث آب نمک به بینی بکشید و از دهان خالی کنید روزی دو لیوان صبح دولیوان شب اگر عفونت کرده باشه قرص سفیکسیم ۴۰۰

هادی
هادی
3 ماه قبل

سلام من چند وقته بوی رنگ ساختمان همش حس میکنم و شدیدا آزار دهنده اس چیکار باید بکنم

Rahimi
Rahimi
6 ماه قبل

سلام من حدود چند ماه بود که بوی بدی از بینی و دهان و انگار که از معده ام بود وجوری که رنگ متفوع من هم تغییر کرده بود و حالا اون بو رو کمتر احساس میکنم اما الان گاهی وقت ها دل درد هایی میگیرم به طوری از بالای شکمم پخش میشه و بی حس و حال میشم انگار که دلم پر شده و ورم میکنه

مصطفی
مصطفی
6 ماه قبل

من مبینی ام سه ماهه که بوی بد میده و پماد زدم خوب میشا ولی دوباره برمیگرده علتش چیه؟؟ البته زخمش مثل دونه است هی اضافه میشه

زهره
زهره
10 ماه قبل

سلام ببخشید دخترم حدودا چهار پنج ماه پیش بعد از یک سرما خوردگی شدید حس بویایی فرق کرده اگثر بوها براش بوی خون یا بوی آهن میده مثلا موز یا پرتقال ،بوی خون احساس میکنه یا پیاز بوی بدی رو براش ایجاد میکنه میشه لطفا راهنمای کنید .
ممنون.

بهار
بهار
پاسخ به  زهره
1 ماه قبل

سلام موسیرتازه رو له کند اندازه ۱۵ عدد داخل یخچال بگذارید هر سری دربش رو باز کنه بو کنه ویکس هم خوبه بویایی مجددا درست میشه شربت برون کلد هم صداش رو اگر گرفته باشه یا سرفه کنه باز میکنه آمپول ب کمپلکس هفته ای یک الی دو بار برای تقویت و باگشت با روزهای قبل به بینی آب نمک بکشه و از دهان خالی کنه به دهان هم غرغره کنه روزی چهار بار آب نمک ولی نمکش زیاد نباشه طوری که یکم خیییلی کم نمک رو حس کنید

جعفری
جعفری
10 ماه قبل

بوی تندازیک طرف بینی نشانه چیست

حلیم
حلیم
11 ماه قبل

وقتی که آب بینی ام در گلو ام میاید خیلی که بوی بدی میته چی دلیل داره

ماهور
ماهور
1 سال قبل

پسرم ۶سالش هست نزدیک ۴ماه هست دچارآبریزش یه طرف بینی هست با بوی خیلی بعد هرکاری میبرم درمان نمیشه میشه بپرسم ازچی هست؟؟؟

مهناز
مهناز
پاسخ به  ماهور
6 ماه قبل

به احتمال زیاد نشانه ی عفونت سینوزیتی هست حتما پیگیری کنید چون اگر طولانی مدت ادامه پیدا کنه باعث میشه مجبور شید سینوزیتش روعمل کنید

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام ببخشید من آبریزش بینیم بویی عجیب داره برای چی؟

دریا
دریا
1 سال قبل

سلام بوی ترشیدگی بینی از چیه

محمدالله
محمدالله
1 سال قبل

سلام مشکل من بد بوی دهان و بینی است البته از طفلی این بیماری را داشتم تازه نیست آیام امکان درمان دارد لطفاً رهنمایی کنید

حسین
حسین
پاسخ به  محمدالله
1 سال قبل

سلام بوی بد بینی و بوی ترشیدگی راهنمایی بفرمائید

دکمه بازگشت به بالا