راهنمایی کامل شستشوی بینی بعد از عمل +نکات مهم

موفقیت جراحی بینی فقط در گرو میزان مهارت و تجربه جراح یا وضعیت بینی نیست. مراقبت‌های بعد از جراحی نقش با اهمیتی در پیشگیری از عوارض جراحی و تضمین موفقیت جراحی دارد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی یعنی نحوه شستشوی بینی بعد از عمل تمرکز کنیم و اطلاعات مناسبی در مورد آن در اختیار شما قرار دهیم.

اهمیت شستشوی بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

ضرورت و اهمیت شستشوی بینی بعد از عمل این است که از ایجاد عفونت در ناحیه‌ی عمل جلوگیری می‌کند و اقدام مناسبی برای تخلیه‌ی لخته‌های خون جمع شده در بینی بعد از عمل است. همچنین با استفاده از سرم نمکی درد و تورم ناحیه عمل کاهش پیدا می‌کند.

همچنین کسانی که بعد از عمل بینی مراقبت‌های لازم برای شستشوی بینی را انجام نمی‌دهند با اختلالات تنفسی و گرفتگی بینی مواجه می‌شوند.

جراح بینی به بیماران توصیه می‌کند بعد از جراحی شستشوی بینی را جدی بگیرند و در انجام دادن آن کوتاهی نکنند..

بهترین روش شستشوی بینی بعد از عمل زیبایی چگونه است؟

برای شستشوی بینی بعد از عمل لازم است با توجه به مدت زمانی که از عمل گذشته است مناسب‌ترین شیوه شستشو را انتخاب کنیم. چون در روزهای اول بعد از جراحی بافت بینی متورم است. پس احتمال اینکه خونابه‌ها داخل بینی تجمع پیدا کند زیاد است. به همین دلیل توصیه می‌شود شستشوی بینی در روزهای ابتدایی بعد از عمل با یک دستمال تمیز و آب گرم انجام شود. البته به خاطر داشته باشید برای بهره‌گیری از فواید شستشوی بینی بعد از عمل باید در هفته‌ی اول این کار را با دقت بالایی انجام شود تا آسیبی به بافت‌های ملتهب بینی وارد نشود.

شستشوی بینی بعد از عمل با سرم

سرم شستشوی بینی بعد از عمل

یک هفته بعد از عمل بینی و بعد از جدا کردن آتل بینی، روش شستشوی بینی هم تغییر می‌کند و می‌توان برای شستشو از سرم استفاده کرد. تا زمانی که آتل پلاستیکی یا سیلیکونی روی بینی است نمی‌توان از سرم شستشو استفاده کرد، زیرا باعث مرطوب شدن آتل و ایجاد فضای مساعد برای عفونت می‌شود.

اما بعد از جدا کردن آتل، استفاده از سرم شستشو باعث می‌شود تورم پوست از بین برود. همچنین با باز شدن منافذ تنفسی دوران نقاهت بعد از عمل کوتاه می‌شود و فرد می‌تواند به راحتی نفس بکشد.

دکتر جراحی بینی به کسانی که عمل بینی انجام داده‌اند توصیه می‌کند علاوه بر شستشوی صحیح بینی، مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارند، رژیم غذایی سالم داشته باشند و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند تا دوران نقاهت کوتاه‌تر شود.

نحوه صحیح تمیز کردن و شستشوی بینی بعد از عمل با سرم

برای شستن بینی بعد از عمل لازم است فرد در حالت ایستاده قرار بگیرد تا سرم وارد حلق نشود. همچنین باید وسایلی که برای شستشو استفاده می‌شود یا سرنگ ضدعفونی و تمیز شود. طریقه صحیح شستشوی بینی بعد از عمل به این صورت است که سرم شستشو با سرنگ داخل داخل حفره‌ی بینی ریخته شود. هر کدام از حفره‌ها را به نوبت شستشو دهید و بعد از پایان کار با یک دستمال تمیز بینی را خشک کنید.

دکتر گوش حلق بینی با توجه به نوع بینی گوشتی یا استخوانی بهترین مدل عمل بینی که در تناسب با سایر اجزای صورت باشد را انتخاب می‌کند.

مدت زمان شستشوی بینی بعد از عمل

انواع سرم شست و شوی بینی

انواع سرم‌های نمکی، سرم نرمال سالین یا سرم سدیم کلراید از بهترین شوینده‌هایی هستند که برای شستشوی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربران در تاپیک شستشوی بینی بعد از عمل نی نی سایت تجربیت خود را در مورد بهترین شیوه شستشوی بینی درج می‌کنند، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یافتن پاسخ سوالات خود به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید و از دکتر آنلاین گوش حلق بینی وقت بگیرد. با استفاده از این شیوه بدون نیاز به حضور در مطب می‌توانید پاسخ تمام سوالات خود را بگیرید.

مدت زمان شستشوی بینی بعد از عمل

مدت زمان خاصی برای هر بار شستشو تعریف نشده است، اما چند مرتبه در روز باید حفره‌های بینی را تمیز کنید تا مسیر تنفس باز شود و فضای بینی کاملاً تمیز شود. تا چند هفته بعد از جراحی بینی لازم است کار شستشو را روزانه تکرار کنید. در این مورد می‌توانید نظر پزشک را بپرسید.

این نکته را هم در نظر داشت باشید که به هیچ وجه از دست برای خارج کردن لخته‌های خون خشک شده اقدام نکنید. بلکه با سرم شستشو آن را نرم و مرطوب کنید تا به راحتی و بدون ایجاد زخم از بینی خارج شود. حتی می‌توانید یک گوش پاک کن را خیس کنید و از آن برای جدا کردن لخته‌های خون استفاده کنید. هنگام استفاده از گوش پاک کن احتیاط کنید که آن را داخل بینی فرو نکنید تا آسیبی به بافت‌های داخلی بینی نزنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که بعد از جراحی بینی احساس کردید بوی بدی از بینی به مشام شما می‌رسد یا اینکه درد و تورم در ناحیه‌ی جراحی بیشتر شده است، برای بررسی دقیق در مورد نشانه‌های عفونت در بینی لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا شرایط جسمی شما بدتر نشود.
C:\Users\Siib\Downloads\New Project - 2022-09-19T175154.082.jpg

سوالات متداول درباره شستن بینی بعد از عمل

چگونه در خانه سرم نمکی برای شستشوی بینی درست کنیم؟

برای تهیه سرم نمکی در خانه یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده ترکیب کنید و برای شستشوی بینی بعد از عمل استفاده کنید.

علائم عفونت در بینی چیست؟

بوی بد در بینی یا درد و التهاب از نشانه‌هایی هستند که درصورت رعایت نکردن شستشو بینی بعد از عمل ممکن است بروز کند.

آیا با وجود مصرف سرم شستشو، باز هم باید قطره بینی استفاده کرد؟

با وجود استفاده از سرم شستشو بعد از عمل، باز هم لازم است قطره بینی که پزشک تجویز کرده مصرف شود.

 

۳.۷/۵ (۱۶ نظر)

منبع
everydayhealthmedvika

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه
27 روز قبل

بعد از ۴ ماه از عمل بینی روزی چند بار باید شستشو داد

مهدی
مهدی
10 ماه قبل

۱۲روزه بینیمو عمل کردم عفونت کرده خیلی میترسم کسی تجربه داره

دکمه بازگشت به بالا