جراحی بینی به روش بسته چگونه است؟ مزایا عمل بینی بسته

 

اگر خیلی از ظاهر بینی خود راضی نیستید، ممکن است به‎دنبال راهی باشید که بدون ماندن جای زخم این مشکل اصلاح شود. پیشنهاد ما به شما جراحی بینی به روش بسته یا رینوپلاستی بسته (Closed Rhinoplasty) است. چراکه در این روش پزشک با ایجاد دو برش در داخل سوراخ‌های بینی عمل می‎کند. درحالی‎که در جراحی بینی به روش باز پزشک دو برش خارجی روی کلوملا (ستون گوشتی بین سوراخ‌های بینی) ایجاد می‎کند.

اگرچه جراحی بینی بسته کم‎تر ‎تهاجمی‎ است و بعد از جراحی اسکار یا جای زخم روی بینی باقی نمی‎گذارد، اما بهتر است بدانید که قدرت عمل زیادی ندارد. چراکه در روش جراحی بینی باز پزشک به‎راحتی می‎تواند پوست و غضروف بینی را بلند کند و به تمام ساختارهای زیرین بینی به‎خصوص استخوان تسلط داشته باشد، اما در روش بسته چنین امکانی فراهم نیست.

به‎همین‎دلیل، جراحی بینی به روش بسته اغلب برای رفع مشکلات جزئی مانند بهبود ظاهر نوک بینی، کوتاه کردن طول بینی یا خلاص شدن از برآمدگی یا قوز اندک بینی استفاده می‎شود و برای رفع ناهنجاری‎های شدیدتر جراح بینی مجبور است که به‎سراغ جراحی بینی به روش باز برود. در مطلب دیگری به جزئیات کامل روش باز اشاره کرده‎ایم.

جراحی بینی به روش بسته به چه صورت است؟

جراحی بینی به روش بسته
جراحی بینی به روش بسته

در رینوپلاستی بسته که گاهی به آن رینوپلاستی داخل بینی نیز گفته می‎شود، جراح تمام برش‎ها را در داخل سوراخ‎های بینی ایجاد می‎کند. در نتیجه بینی به طور کامل باز نشده و ساختار زیرین آن خیلی خوب نمایان نمی‎شود. تمام کارها از طریق منافذ باریک ایجادشده در هر سوراخ بینی انجام می‎شود و جراح دید محدودی دارد. به‎همین‎دلیل، انتخاب یک جراح ماهر و دیدن نمونه‏کارهای قبلی وی ضروری است.

علاوه‎بر عدم وجود جای زخم قابل مشاهده، عمل جراحی بینی به روش بسته نسبتا سریع است و منجر به تورم زیاد یا دوره نقاهت طولانی نمی‎شود. معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‎شود، زیرا می‎تواند منجر به تجمع خون در گلو شود که در صورت هوشیاری بیمار به طور بالقوه خطرناک است.

هنگامی‎که بی‎حس شدید، جراح برش‎هایی را در داخل سوراخ‎های بینی شما ایجاد می‎کند. سپس از این طریق پوست را از غضروف جدا می‎کند و با افزودن یا تراشیدن غضروف یا استخوان روند تغییر شکل بینی را آغاز می‎کند.

وقتی شکل‎دهی کامل شد، بخیه زدن و گچ‎گیری یا اسپلینت بینی انجام می‎شود. معمولا جراحی بینی به روش بسته ۱ تا ۲ ساعت طول می‎کشد. در مطلبی با عنوان جراحی بینی به روش بسته نی نی سایت، به همراه فیلم عمل بینی به روش بسته به نکات جالبی در این زمینه اشاره شده است.

جراحی بینی به روش بسته و بدون تامپون چیست؟

در گذشته پزشکان قبل از گچ‎گیری بینی برای کنترل خونریزی دو عدد تامپون یا فتیله در سوراخ بینی قرار می‎دادند. به‎مرور متوجه شدند که در آوردن تامپون واقعا برای بیماران دردناک است. خوشبختانه امروزه با ابداع اسپلینت بینی که ساختار سیلیکونی دارد، دیگر نگرانی در این زمینه وجود ندارد. در واقع، جراحی بینی به روش بسته و بدون تامپون روندی مشابه گذشته دارد، فقط با این تفاوت که با جایگزینی اسپلینت بینی دیگر بیمار احساس درد و ناراحتی نمی‎کند.

نکات قابل توجه قبل از انجام جراحی بینی بسته

قبل از جراحی بینی، شما با جراح خود مشورت خواهید کرد تا در مورد وضعیت خاص و نتیجه دلخواه خود صحبت کنید. معمولا در این جلسه پزشک در مورد سابقه پزشکی و مکمل‎ها یا داروهای مصرفی شما سوالاتی می‎پرسد.

در روزهای منتهی به عمل، از مصرف داروهای رقیق‎کننده خون، از جمله ایبوپروفن یا آسپرین و الکل خودداری کنید. سیگار کشیدن می‌تواند روند بهبودی را طولانی‌تر کند، بنابراین در صورت امکان بهتر است قبل از عمل سیگار را ترک کنید. از قبل هماهنگ کنید که بعد از عمل شخصی شما را به خانه برساند، زیرا نمی‎توانید تحت بیهوشی رانندگی کنید.

انواع جراحی زیبایی بینی به روش بسته

جراحی زیبایی بینی به روش بسته
جراحی زیبایی بینی به روش بسته

از انواع جراحی بینی به روش بسته می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی بینی به روش بسته پرزرویشن: در این نوع جراحی بسته هدف جراح این است که در عین اصلاح، آناتومی طبیعی بینی را حفظ کند و کمتر به بافت‎های زیرین آسیب برساند. مطمانا بعد از انجام این روش نوین میزان عوارض جانبی خیلی کمتر است.
  • جراحی بینی به روش بسته پلاسما: در این روش جراح برشی در ساختار بینی ایجاد نمی‎کند، بلکه بخش خارجی بینی را در تماس با پلاسما (گازی یونیزه‎شده با حرارت بالا) قرار می‎دهد. این گاز می‎تواند به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و آن‎ها را بسوزاند و جمع کند. بدین‎شکل، با حداقل عوارض زمینه فرم‎دهی به بینی و لیفت ساختار آن فراهم می‎شود.

در مقاله‎ای با عنوان جراحی بینی به روش بسته پیزو نی نی سایت نیز به چنین نکاتی اشاره شده است.

دوران بهبودی بعد از جراحی بینی به روش بسته

پس از انجام عمل، تقریبا به مدت ۵ تا ۷ روز از گچ یا آتل روی بینی خود استفاده خواهید کرد. این کار به حمایت از بینی شما در هنگام بهبودی کمک می‎کند. چند روز از محل کار خود مرخصی بگیرید و سعی کنید در هنگام خواب کمی سر خود را بالا بگیرید. زیرا این کار می‎تواند به کاهش تورم کمک کند. ممکن است پزشک به شما بگوید که از موارد زیر اجتناب کنید:

  • فعالیت شدید یا ورزش
  • حرکت بیش‎ازحد فک
  • شنا کردن
  • نوشیدن الکل
  • اعمال فشار روی بینی
  • خوابیدن روی صورت
  • خوردن غذاهای ناسالم، چرب و پرنمک

معمولا بعد از یک هفته، گچ یا آتل شما برداشته و ساختار بینی جدید شما را آشکار می‎شود. ممکن است هنوز مقداری کبودی و تورم در اطراف بینی و چشم‎ها داشته باشید، اما می‎توانید به فعالیت‎های عادی خود بازگردید. به‌مرور طی یک ماه عوارض موقت رفع می‌شوند و بعد از چند ماه شکل نهایی بینی آشکار می‌شود.

فواید و عوارض عمل بینی به روش بسته

فواید و عوارض عمل بینی به روش بسته
فواید و عوارض عمل بینی به روش بسته

اگرچه اغلب پزشکان به‌دلیل تسلط بیشتر جراحی بینی باز را ترجیح می‌دهند، اما نمی‌توان مزایای جراحی بینی به روش بسته را نادیده گرفت. به‌خصوص در شرایطی که نیاز به اصلاح یا تغییر شکل جزئی ساختار بینی است. از مزایای جراحی بینی به روش بسته پلاستی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشی سریع است و با انجام آن دیگر نگرانی از بابت باقی‎ماندن و قابل مشاهده بودن جای زخم یا اسکار وجود ندارد. چراکه برش‌ها داخلی هستند.
  • خطر بروز عوارض جانبی مانند تورم و عفونت کاهش‎یافته و طول مدت دوره نقاهت کوتاه‌تر است.

از معایب جراحی بینی به روش بسته می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان دسترسی جراح به ساختارهای زیرین بینی (غضروف و استخوان) کم است و قدرت اصلاح اساسی ظاهر و ساختار بینی را ندارد.
  • برخی از پزشکان معتقد هستند که تغییرات زیبایی جراحی بینی به روش بسته، ماندگاری زیادی ندارند و ممکن است با شروع دوره میان‌سالی اثرات مفید خود را از دست بدهند.

خطرات جراحی بینی به روش بسته

مانند همه جراحی‎ها، جراحی بینی بسته نیز دارای خطراتی است. مواردی چون:

  • مشکلات تنفسی و احساس گرفتگی بینی
  • تورم، خونریزی و زخم‎های داخلی بینی
  • بی‎حسی بینی
  • عدم تقارن بینی بعد از عمل
  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • کبودی طولانی‌مدت
  • ناهنجاری‎های بعد از عمل که منجر به نیاز برای انجام جراحی دوم می‎شود.

مطمانا مراجعه به یک کلینیک زیبایی حرفه‎ای و انجام عمل توسط یک جراح بینی باتجربه خطر بروز این عوارض را به حداقل می‎رساند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عمل بینی به روش بسته
عمل بینی به روش بسته

توصیه می‌کنیم با توجه به معایب و مزایای ذکرشده، پس از مشاوره با دکتر جراحی بینی برای جراحی بینی به روش بسته در تهران یا شهرستان اقدام کنید. شاید کاندید مناسبی برای این روش نباشید!

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره آنلاین بهترین متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر جراح پلاستیک برای درمان استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه جراحی بینی به روش بسته

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

۱. جراحی بینی به روش بسته چیست؟

یک روش کم‌تهاجمی است که می‎تواند بدون ایجاد جای زخم در ساختار خارجی بینی به تغییر شکل و اصلاح مشکلات جزئی آن کمک کند.

۲. جراحی بینی به روش بسته پرزرویشن چیست؟

یک روش نوین است که با وجود شباهت ساختار کلی عملکرد آن با جراحی بسته، می‎تواند آسیب کمتری به ساختارهای درون بینی وارد کند.

۳. جراحی بینی به روش بسته بهتر است یا باز؟

روش باز یک روش تهاجمی‎تر با تورم و جای زخم بیشتر و زمان بهبودی طولانی‎تر است که معمولا برای اصلاح ظاهر بینی‎های به شدت نامتقارن یا کج یا رفع مشکلات تنفسی استفاده می‎شود. درحالی‎که روش بسته دوره نقاهت کوتاه‌تر و تورم کمتری دارد. می‎توان از آن برای اصلاح برآمدگی و قوز اندک پشت بینی یا تغییر شکل جزئی پل و نوک بینی استفاده کرد. بنابراین، نمی‎توان گفت که کدامیک بهترین هستند.

۴.۴/۵ (۵ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
nvkdhd
nvkdhd
3 ماه قبل

ncndjyfbxdbbx

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام ایا جراحی بینی به روش باز بهتر است یا بسته چون من از جراحی بینی بسیار ترس دارم کدام روش برای من بهتر است با تشکر

دکمه بازگشت به بالا