تقویت شنوایی گوش + دارو برای تقویت شنوایی گوش

تقویت شنوایی گوش

حتی اگر به کم شنوایی مبتلاء نباشید هم تقویت شنوایی گوش می‌تواند جذاب باشد. از این رو در این مقاله راه‌هایی برای تقویت شنوایی گوش را مورد بررسی اجمالی قرار می‌دهیم.

تقویت شنوایی گوش با انواع ویتامین‌ها

درباره‌ی تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها در درمان کاهش شنوایی تحقیقات بسیاری در دانشگاه‌های معتبر جهان انجام شده است. تمامی این مراکز تحقیقاتی حضور ویتامین در بدن را یکی از عوامل بسار مهم در سلامتی دانسته‌اند. به‌همین دلیل گوش و اعصاب آن هم که از اعضای بدن هستند تحت تاثیر ویتامین‌ها از عملکرد مناسب‌تری برخوردار می‌شوند.

اثر ویتامین‌ها بر کم شنوایی حاصل از سر و صدای زیاد

وقتی گوش انسان در محیط‌های نامناسب نظیر کارخانه یا کارگاه‌های پر سر و صدا قرار می‌گیرد، به‌تدریج سلول‌های مویی داخل گوش در اثر این سر و صدا‌های ناهنجار آسیب دیده و از بین می‌روند. این سلول‌ها در محیط‌های ناهنجار رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنند.

لازم به توضیح است رادیکال‌های آزاد اتم‌هایی هستند که از نظر الکترونی کامل نیستند و بسیار فعالانه در واکنش‌ها شرکت کرده تا کمبود الکترون خود را جبران کنند. از این رو با ایجاد این رادیکال‌ها، سلول‌های مویی آسیب فراوانی می‌بینند و دیگر قادر به بازیابی خود نیستند.

رادیکال‌های آزاد معمولاً در ایجاد سرطان‌ها نقش فعالی دارند. این ذرات که از نظر شیمیایی بسیار فعال هستند، می‌توانند جریان خون را متوقف کنند و با توقف جریان خون در گوش سبب از بین رفتن سلول‌های مویی گوش و ایجاد ناشنوایی و کم شنوایی شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند با مصرف هر یک از ویتامین‌های A و C و E تا حد زیادی می‌توان سبب کاهش کم‌شنوایی ناشی از ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن شد. به‌عبارتی مصرف همزمان این سه ویتامین و مقداری منیزیم در بهبود ناشنوایی تاثیر فوق‌العاده دارد.

اثر ویتامین‌ها بر کم شنوایی ناشی از پیری و تقویت شنوایی گوش افراد مسن

گاهی با یک درمان خانگی تقویت شنوایی گوش ساده می‌توان مشکلات شنوایی ناشی از پیری را کاملاً از میان برداشت. باید توجه داشت با پیر شدن، میزان جذب آهن و ترکیبات آهن‌دار خون کاهش می‌یابد. علاوه بر آن پیری سبب کاهش میزان اسید آمینه‌ی خون می‌شود و این ماده هم دلیل دیگری برای پیری گوش و کم شنوایی حاصل از آن است.

اگر افرادی که با این مشکل رو‌به‌رو می‌شوند از مکمل‌های حاوی اسید فولیک و مولتی ویتامین‌ها استفاده کنند می‌توانند روند پیری گوش و کم شنوایی ناشی از آن را به تعویق بیندازند.

تقویت شنوایی گوش با تغذیه

یک راه برای درمان خانگی کاهش شنوایی گوش، انتخاب مواد غذایی مناسب است. با شناختن ویتامین‌های ضروری جهت تقویت شنوایی، می‌توانیم این مواد ارزشمند را در سبد تغذیه‌ی خود وارد کنیم.

تقویت شنوایی گوش با تغذیه
تقویت شنوایی گوش با تغذیه

برای تقویت گوش چه بخوریم؟

باتغذیه‌ی مناسب و مصرف ویتامین برای تقویت شنوایی می‌توانید در جنگ با مشکل کاهش شنوایی پیروز شوید. در این مورد لازم است به موارد زیر توجه کنید:

  1. برای دسترسی به منبع اسید فولیک و B12 سعی کنید در برنامه‌ی غذایی خود از گوشت قرمز و گوشت مرغ و غذا‌های دریایی به اندازه‌ی کافی بهره گیرید. مصرف لبنیات و تخم‌مرغ می‌تواند ویتامین B12 را برای بدن شما تامین کند. تحقیقات نشان می‌دهد تزریق ویتامین B12 سبب از بین رفتن سریع وزوز گوش می‌شود. بهتر است از مکمل‌های دارای روی هم به‌طور هم‌زمان با آن استفاده کنید.
  2. از توت‌فرنگی، کیوی، انواع فلفل، پرتقال و کلم بروکلی می‌توانید برای تامین ویتامین C استفاده کنید.
  3. از مصرف ویتامین D غافل نشوید زیرا کمبود ویتامین D مشکل نرمی استخوان ایجاد می‌کند. در گوش چندین استخوان است که در شنوایی نقش موثری دارند در صورت ضعیف شدن آن‌ها مشکلات کم شنوایی حاصل می‌شود.

درباره‌ی تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها در درمان کاهش شنوایی تحقیقات بسیاری در دانشگاه‌های معتبر جهان انجام شده است. تمامی این مراکز تحقیقانی حضور ویتامین در بدن را یکی از عوامل بسیار مهم در سلامتی دانسته‌اند. به همین دلیل گوش و اعصاب آن هم، که یکی از اعضای اصلی بدن است، تحت تاثیر ویتامین‌ها از عملکرد مناسب‌تری برخوردار می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند با مصرف هر یک از ویتامین‌های A و C و E تا حد زیادی می‌توان سبب کاهش کم‌شنوایی ناشی از ایجاد رادیکال‌ها شد.

اگر متوجه تغییراتی در شنوایی خود شدید، سریعاً باید با پزشک خود صحبت کنید. برای دریافت نوبت از دکتر شنوایی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

تقویت شنوایی گوش با قرص

هر چند درمان خانگی کاهش شنوایی گوش تا حد زیادی توانسته است در حل مشکلات کم‌شنوایی موثر باشد، اما شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌های سطح شهر، قرص تقویت شنوایی گوش را تهیه و با مصرف صحیح آن، به درمان کاهش شنوایی خود کمک کنید. از جمله مهم‌ترین انواع قرص برای تقویت عصب گوش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • امگا ۳ و ویتامین D

این دو قرص از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که با کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن، کمک زیادی به تقویت شنوایی می‌کنند.

  • قرص‌های حاوی منیزیم و روی

این قرص‌ها با نام زینک سولفات، زینک پلاس و قرص منیزیم قابل ابتیاع هستند.

  • قرص ویتامین E

قبلاً توضیح داده شد که مخلوطی از ویتامین‌های A و C و E به‌همراه روی می‌تواند به‌طور معجزه‌آسا در درمان کم‌شنوایی موثر باشد.

تقویت شنوایی گوش با دارو

با پیشرفت علم پزشکان موفق به تهیه‌ی انواع دارو برای تقویت شنوایی گوش و تقویت عصب شنوایی گوش شده‌اند.

امروزه تیم پزشکی در اکثر پژوهش‌کده‌ها روی داروی تقویت شنوایی گوش کار می‌کنند. این دارو باید بتواند با تاثیر روی سلول‌های مغزی، در درمان کم‌شنوایی موثر باشد. زیرا برای شنیدن تنها گوش نیست که عضو فعال شنوایی است بلکه مغز مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

این پژوهشگران متوجه شده‌اند که دارویی جدید می‌تواند روی سلول‌هایی در ناحیه‌ی مغز توسط پروتئین خاصی سوراخ ایجاد کند. از طریق این سوراخ، پتاسیم لازم داخل سلول مغز راه می‌یابد و در نتیجه، سلول‌های مغز جهت شنیدن، فرمان‌های لازم را صادر می‌کنند. پژوهشگران توانسته‌اند با این روش در شنوایی گوش حیوانات پیر، ارتقا‌ی قابل‌توجهی حاصل نمایند.

تقویت شنوایی گوش با طب سنتی

علاوه بر درمان خانگی تقویت شنوایی گوش از چند گیاه مفید نیز می‌توان برای این کار استفاده کرد. طب سنتی سعی دارد با ساده‌ترین و طبیعی‌ترین روش‌ها ، مشکلات پیچیده‌ی بدن را رفع کند.

گیاهان زیادی برای رفع مشکلات شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

برگ‌های نعناع

این برگ‌ها فرآیند هضم را آسان می‌کنند، ضد ویروس و ضد التهاب هستند، می‌توانند رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را از بین ببرند و در نتیجه سلول‌های مویی گوش را سلامت نگه می‌دارند. از آن جا که این برگ‌ها به سوخت‌و‌ساز بدن کمک می‌کنند سبب ایجاد سلول‌های خونی شده و این سلول‌ها در سلامت شنوایی موثرند.

شوید

شوید در رفع عفونت‌های بدن به‌خصوص عفونت گوش، موثر است. یک قاشق غذا خوری شوید دارای ده میلی‌گرم روی است که قبلاً در مورد اثر آن بر تقویت شنوایی توضیح داده‌ایم.

سیر

از روغن سیر می‌توان هنگام عفونت برای چکاندن در گوش، استفاده کرد. هم‌چنین با مصرف سیر خام می‌توان مشکلات کم‌شنوایی را به‌علت تاثیر در از بین بردن رادیکال‌های آزاد، کاهش داد.

روغن کنجد

از روغن کنجد معولا به صورت قطره برای از بین بردن دمل های داخل گوش استفاده می شود. علاوه بر آن برای خارج کردن حیوانات ریز که بسیاری از مواقع به داخل گوش وارد می شوند از روغن کنجد استفاده می شود.

زرد چوبه

زردچوبه ادویه‌ی بسیار مهمی است که به‌علت دارا بودن پتاسیم فراوان، سیستم شنوایی را تقویت می‌کند.

 

تقویت شنوایی گوش در طب اسلامی

در درمان خانگی تقویت شنوایی، طب اسلامی به جز استفاده از گیاهان، ورزش را هم به‌عنوان یک راهکار جهت درمان کم‌شنوایی معرفی می‌کند.

  • در طب اسلامی استاد تبریزیان (پدر طب اسلامی) برای درمان کری مادرزادی، دو داروی موثر (داروی شافیه‌ ۲۰ ماهه و روغن گوش فیجن) را معرفی می‌کند.
  • در درمان سنگینی گوش، التهاب و صدای گوش نیز کافی است هر شب دو قطره روغن سداب (فیجن) را در گوش بچکانید.
  • چکاندن روغن بنفشه به همراه یاسمن در گوش هم از درمان‌های طب اسلامی است.
  • ریختن شبی یک قطره عسل در گوش می‌تواند التهاب، سنگینی و عفونت گوش را درمان کند.
  • خوردن سرکه هم به‌علت از بین بردن رادیکال‌های آزاد در درمان کم‌شنوایی بسیار موثر است و در طب اسلامی به مصرف آن توصیه می‌شود.

از سایر راه های موثر برای بهبود شنوایی در طب اسلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ کردن مو‌ی سر با حنا
  • ماساژ سنگین سر به‌طوری که سودای عمیق را حرکت دهد
  • پیاده‌روی روی سنگلاخ
  • حجامت عام، حجامت پشت گوش و سپس زالوی پشت گوش
  • ترک کردن کار با تلفن همراه
تقویت شنوایی گوش در طب اسلامی
تقویت شنوایی گوش در طب اسلامی

کلام آخر

یکی از درمان‌های بسیار جدید و در حال پیشرفت در زمینه‌ی کم‌شنوایی کودکان، ژن درمانی است. تحقیقات نشان می‌دهند تقریباً ۱۵۰ ژن شناخته شده که اگر در آن‌ها جهشی صورت بگیرد، فرد دچار کم‌شنوایی می‌شود. در این روش با تزریق یک ویروس مصنوعی به قسمتی از گوش (به‌نام دریچه‌ی گرد) و انتقال مایع ویروس به سلول‌های مویی داخل گوش، سلول‌های سالم اجازه‌ی رشد می‌یابند و به این ترتیب ناشنوایی از بین خواهد رفت. این ویروس‌ها در مایع خود، نسخه‌ی سالم ژن‌ها را به‌همراه دارند.ُ توصیه‌ی ما این است که به‌محض این‌که علائم کاهش شنوایی را در کودکتان مشاهده کردید، سریعاً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

برای دریافت نوبت از متخصص گوش و حلق و بینی، یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

۳.۷/۵ (۱۴ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهید شمسی شنوایی شناس
ناهید شمسی شنوایی شناس
2 ماه قبل

بحث شما کاملا غیرعلمی هست و توصیه میکنم به مشکلات گوش افراد به شنوایی شناس یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند

اعظم
اعظم
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر
گوش چپ جراحی شده پروتز گذاشته شد اما همچنان شنوایی ضعیف بود چند روزیست کلا شنوایی قطع شده .
ضمنا انگار صدا رو در سر می‌شنوم.مثلا هنگام خوردن خیار صدای اون توسرم هست.
لطفا راهنمایی کنید.ممنون

خلیل نیک منش
خلیل نیک منش
پاسخ به  اعظم
2 ماه قبل

چگونه گوش کم شنوایی را برطرف میکنم

دکمه بازگشت به بالا