خشکی پوست سر نشانه چیست؟ ۶ درمان خشکی پوست سر

خشکی پوست سر نوعی از خشکی پوست بدن است که در قسمت سر رخ می‌دهد. این خشکی اغلب با پوسته‌پوسته شدن و خارش همره است. علل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی در افراد شوند. خشکی پوست سر اغلب در بزرگسالان رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که این اختلال با آنکه علائم مشابه ای با شوره سر دارند، اما دارای تفاوت‌های زیادی نیز است. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی را از خشکی پوست سر و ریزش مو به شما ارائه دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

خشکی پوست مو
خشکی پوست مو

علائم خشکی پوست مو چیست؟

هر چقدر زودتر خشکی پوست سرتان را متوجه شوید، کمتر در خطر ریزش مو و سایر عوارض آن قرار می‌گیرید. از این رو بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که علائم و نشانه‌های خشکی پوست سر چیست اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستید بایستی بدانید که از جمله از علائم خشکی پوست سر عبارت‌اند از:

  • پوسته‌پوسته شدن پوست سر
  • التهاب و قرمزی پوست سر
  • خارش پوست سر
  • شوره زدن
  • و…

البته ممکن است نشانه‌های دیگری نیز حاکی ای ابتلا فرد به این بیماری باشد. از این رو بهتر است اگر هر مشکل احتمالی را در پوست موی خود مشاهده کردید سریعاً به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

علت خشکی پوست سر چیست؟

دلایل بسیار زیادی هستند که ممکن است موجب ایجاد خشکی در پوست موی سر شوند. از جمله از این موارد عبارت‌اند از:

  • استفاده بیش از حد از محصولات نامناسب
  • عفونت قارچی ناشی از قارچ‌های Malassezia
  • قرار گرفتن در معرض شرایط شدید آب و هوایی
  • کمبود مواد مغذی در بدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب
  • غفلت از مراقبت از مو، از جمله عادات زیبایی ناسالم و کمبود ویتامین‌ها
  • استفاده طولانی مدت از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند.
  • حمام کردن با آب داغ
  • وسایل حرارتی مو مثل سشوار و اتوی مو
  • و…

همان گونه مه پیش‌تر نیز گفتیم موارد زیادی هستند که می‌توانند پوست موی سر را خشک کنند. ما در این بخش تنها موارد مهم و شایع را نام بردیم. شما می‌توانید با راه‌های مختلفی که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد از وقوع این بیماری جلوگیری کنید.

چگونه از خشکی پوست سر جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خشکی پوست سر با راه کارهایی بسیار ساده امکان‌پذیر است. انواع راه‌های پیشگیری از خشکی پوست سر و شوره عبارت‌اند از:

  • استفاده از مواد شوینده و شامپوهای استاندارد و با کیفیت
  • اهمیت دادن به نظافت سر و شست و شو مرتب مو
  • اجتناب از قرارگیری در شرایط شدید آب و هوایی به‌عنوان‌مثال خشکی پوست سر در زمستان بدتر و شدیدتر است
  • عدم زیاده روی در استفاده از ژل، چسب مو و تافت
  • توجه به رژیم غذایی و تأمین مواد مغذی بدن
  • عدم استفاده از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی‌اند
  • آبرسانی به پوست موی سر
  • عدم استفاده طولانی مدت از وسایل حرارتی مو مثل سشوار و اتوی مو
  • و…

شما می‌توانید با بهره گیری از مشاوره پوست و مو از افراد متخصص و پزشکان پوست نکات دیگری را در رابطه با جلوگیری از رخ داد این اتفاق به دست آورید.

تفاوت خشکی پوست سر با شوره چیست؟

شوره و خشکی پوست سر علائم اصلی یکسانی دارند که خارش و ریزش مو از جمله از آن‌ها است. از این رو بسیاری از مردم در تشخیص این که به کدام یک از این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند دچار شک و تردید می‌شوند. شوره و خشکی پوست با آنکه علائم و نشانه‌های یکسانی دارند، اما از برخی جهات اختلافاتی نیز دارند. اولین تفاوت در آن است که افرادی که به خشکی پوست مبتلا شده‌اند ریزش پوسته‌های سر در آنها کوچک‌تر و سفیدتر است. از آن گذشته پوسته‌های ناشی از شوره می‌تواند زرد رنگ و همچنین روغنی باشد.

تفاوت خشکی پوست سر با شوره
تفاوت خشکی پوست سر با شوره

انواع روش‌های درمانی خشکی پوست مو

درمان خانگی و طب سنتی برای خشکی پوست سر

روش‌های خانگی و طب سنتی به مجموعه از روش‌های درمان گیاهی و طبیعی خشکی پوست سر گفته می‌شود. از جمله از مؤثرترین این روش‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از روغن‌های طبیعی برای خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر با روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام و روغن درخت چای از جمله از مهم‌ترین روش‌ها برای ایجاد رطوبت در پوست مو و از بین بردن خشکی آن است. روغن‌های طبیعی که نام بردیم آب‌رسان پوست سر بوده و باعث ایجاد پوستی مرطوب و لطیف می‌شوند. شما می‌توانید هر یک از این روغن‌ها را به شامپو خود اضافه کنید و یا به طور خالص آن‌ها را بر روی موها و مخصوصاً پوسته مو که ریشه قرار دارد بمالید.

سرکه سیب برای خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر با سرکه سیب از دیگر روش‌های مؤثر برای این کار است. سرکه سیب خشکی پوست کف سر را به طور شگفت انگیزی می‌کاهد. همچنین با از بین بردن باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که باعث خارش پوست سر می‌شوند باعث تسکین درد فرد می‌شود. این محلول لایه بردار بسیار خوبی نیز برای پوست سر به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که لازم است تا این ترکیب به مدت پنج دقیقه قبل از شستشو روی سرتان بماند. پس از آن می‌توانید با یک شامپو مناسب موهایتان را شست و شو دهید.

استفاده از شامپو مناسب برای خشکی پوست سر

شامپو برای خشکی پوست سر یک عامل تعیین کننده است. شامپوها با توجه به کیفیت ساخت و موادی که دارند هم می‌توانند یک عامل ایجاد کننده‌ی خشکی در پوست شناخته شوند و هم ممکن است باعث ترمیم پوست و درمان خشکی آن شوند. از این رو در خرید شامپو برای پوست سر خشک بسیار دقت و حساسیت به خرج دهید. بهترین شامپو برای خشکی پوست سر شامپویی است که علاوه بر شست و شو موهای سر باعث ترمیم و جوان سازی پوسته‌ی مو شود.

روش‌های گفته شده جز بهترین و مؤثرترین راه‌های درمانی خشکی پوست سر هستند، از آن گذشته از روش‌هایی مانند ترکیب ماست و تخم مرغ، روغن جوجوبا، آووکادو، جوش شیرین و روغن زیتون، موزهای پوره شده و… می‌توان برای درمان خشکی پوست مو استفاده کرد.

درمان پزشکی برای خشکی پوست سر

شایان ذکر است که ممکن است پزشکان مواد شوینده‌ای را برای شما تجویز کنند تا موهای سر خود را با آن شست و شو داده باعث آبرسانی به بافت‌های پوست مو سر و ترمیم خشک شدگی آن شوید. اگر به دنبال درمان سریع خشکی پوست سر هستید حتماً به یک پزشک مراجعه کرده و از داروهایی که وی تجویز می‌کند استفاده کنید.

خشکی پوست سر بعد از کاشت مو

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این زمینه بررسی می‌شود، خشکی پوست سر بعد از انجام عمل کاشت مو است. چرا که پوسته مو سر در اثر ایجاد برش در طول زمان جراحی، پوسته پوسته می‌شود. از آن گذشته پوسته مو ضعیف و آسیب پذیر شده و به راحتی تحت عوامل ای که گفته شد، خشک می‌شود. از این رو رفع خشکی پوست سر بعد از کاشت مو یک موضوع بسیار مهم است. توجهداشته باشید که افراد نباید برای درمان خشکی پوست سر بعد از کاشت مو از روش‌های گفته شده به طور خودسرانه استفاده کنند. چرا که ممکن است این کار باع آُیب به پوسته مو و بدتر شدن شرایط آن شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی پوست موی سر یکی از بیماری‌های شایعی است که هر فردی با هر سن و سالی که دارد در خطر ابتلا به آن است. خشکی پوست بیشتر با علائمی نظیر خارش، التهاب و پوسته‌پوسته شدن همراه است. از این رو هرگاه یک یا چند تا از این نشانه‌ها را در خود مشاهده کردید بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. چرا که علائم شوره سر و خشکی پوست مو سر بسیار شبیه به هم بوده و در بسیاری از مواقع ممکن است افراد در تشخیص درست آن اشتباه کنند. همچنین برای درمان این بیماری روش‌های گوناگونی وجود دارد که اکثر آن‌ها روش‌های طبیعی و طب سنتی است. از این رو بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن نظرات پزشک، به طور خود سرانه به استفاده از روش‌های درمانی مختلف می‌پردازند. این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است علاوه بر آن که بهبودی در وضعیت خشکی پوست مو شما ایجاد نشود بلکه وضعیت آن بدتر نیز شود. این کار در افرادی که به تازگی کاشت مو انجام داده‌اند و یا موهای خود را دکلره کرده‌اند بسیار مهم‌تر و حساس‌تر است. حتی اگر می‌خواهید با روش‌های طبیعی به درمان خشکی پوست مویتان بپردازید، حتماً این کار را زیر نظر پزشک و با تجویز وی انجام دهید.

سوالات متداول برای خشکی پوست سر

ایا خشکی پوست سر باعث ریزش مو می‌شود؟

بله – یکی از رایج‌ترین عوارض خشکی پوست ریزش مو است.

برای خشکی پوست سر چه باید کرد؟

حتماً به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و تحت نظر او به درمان بپردازید.

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی پوست سر می‌شود؟

ویتان E مهم‌ترین ویتامینی است که کمبود آن موجب آسیب دیدن پوست و خشکی آن می‌شود. با تغذیه درست می‌توانید تا حد زیادی نیاز بدنتان به ویتامین Eرا تامین کنید.

ایا خشکی پوست سر باعث خارش می‌شود؟

بله – یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلای فرد به خشکی پوست، خارش است. البه در بسیاری از افراد ممکن است خارش وجود نداشته باشد. هر چه میزان خشکی بیشتر و شدیدتر باشد، احتمال خارش نیز بیشتر است.

ایا خشکی پوست سر باعث جوش می‌شود؟

در برخی از مواقع شاهد جوش زدن پوسته، پوست‌های خشک هستیم.

۳.۱/۵ (۱۹ نظر)

منبع
aveda.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا صادقی
زهرا صادقی
15 روز قبل

سلام من سرم میسوزه انگار مو هامو میکشن قبلا چرب بوده الان خشک سده میخاره میسوزه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  زهرا صادقی
11 روز قبل

شاید عفونت قارچی سر گرفتی ، اگر قارچ گرفتی شامپو ضد قارچ مصرف کن

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام پوست سرم خشک وپیوسته میکنه ریزش هم داره چه شامپو ی استفاده کنم ممنون میشم راهنمای کنید

رضا بخشی
رضا بخشی
1 ماه قبل

سلام

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

سلام اول موقع شانه کردن پوسته ریزداد وبعد حالت خشکی موووزشد چه شامپویی بزنم

hesam
hesam
5 ماه قبل

سلام من سرم پوست میده و میخاره یکم چرب هم میشه موهام چکار کنم برطرف شه؟

یعقوب
یعقوب
پاسخ به  hesam
2 ماه قبل

سلام پوست سرم خوشک می‌شود خارشت میدهد دانه می‌زند التش چه هست چکارکنم سرم خوب بشه ممنونم

فائزه
فائزه
7 ماه قبل

سلام دخترم پوست سرش زیاده گاهی تیکه های بزرگی بر میدارم میشه بگید چ شامپویی باید استفاده کنه
ممنونم میشه راهنمایی کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  فائزه
3 ماه قبل

من هم همینطور بودم نارگیل رو خرد کنید بعد با مخلوط کن کاملاً خمیر کنید و هر سری یک قاشق رو با مقداری ماست با کمی جوش شیرین مخلوط کنید و روی سرتان بریزید و آرام به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید اوایل هفته ای دو بار بعد هفته ای یک بار انجام دهید کاملا خشکی سر و بدن همچنین شوره و پوسته خوب می‌شود

جواد
جواد
10 ماه قبل

پسری ۴ ساله دارم که چند وقته یه تکه از سرش اندازه ی یک سکه پوسته داره وپوستش ضخیمه که تکه تکه کنده میشه ورشد مو هم کم شده، علت چیست؟

جواد
جواد
پاسخ به  جواد
10 ماه قبل

پسری ۴ ساله دارم که چند وقته یه تکه از سرش اندازه ی یک سکه پوسته داره وپوستش ضخیمه که تکه تکه کنده میشه ورشد مو هم کم شده، علت چیست؟

سیلا
سیلا
11 ماه قبل

سلام من موهام خیلی نازک شدن هر وقت دستمیزارم توی سر پنج تا ده تا مو میاد تو دستم ولی وقتی حموم میکنم بعد از حموم ریزش مو هام زیاد میشه ایا درمان قاطی دارین برای از بین بردن ریز مو و موهام زیاد بشن خیلی ممنون جوابم بدین

مهدی
مهدی
پاسخ به  سیلا
10 ماه قبل

از منم دقیقا همینجوری هس اگه راهی پیدا کردین ممنون میشم ک بگین

موسوی
موسوی
پاسخ به  سیلا
8 ماه قبل

سلام من مشاور پوست وموهستم اگه مایلید که راهنماییتون کنم چون ریزش موهاتون جدیدا اتفاق افتاده زودتر خودتونو درمان کنید

فخرپور
فخرپور
پاسخ به  موسوی
5 ماه قبل

سلام ببخشیدمن پوست سرم خیلی بیش ازاندازه خشک هست باید چکار کنم

مهدی
مهدی
پاسخ به  موسوی
2 ماه قبل

سلام من پوست سرم چربه مو هام خشک از چه شامپویی استفاده کنم

سمیه نجفی سرخاب
سمیه نجفی سرخاب
1 سال قبل

با سلام و عرض ادب خدمت دکتر ببخشید پوست سر من خیلی خشک میشه و ریزش هم داره نمی‌دونم چه کار کنم تا کامل این خشکی از بین بره

محسنی
محسنی
پاسخ به  سمیه نجفی سرخاب
10 ماه قبل

باسلام،ببخشید ،ریزش مو شدید دارم موهایی ک تازه رشد میکنند ریزش دارند،موهای بلندترم همینطور،بشدت موهام خشک ومجعد شده،همراه با پوسته سر،شوره.چیکارباید بکنم؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  سمیه نجفی سرخاب
3 ماه قبل

من هم همینطور بودم فقط دکتر غلامرضا ملکی کرج برو حمام زیاد واستفاده از شامپو زیاد باعث خشکی می‌شود هفته‌ای دوبار شامپو بزنید

دکمه بازگشت به بالا