پولیپ بینی در کودکان چطور درمان می‌شود؟ +علائم پولیپ کودکان

پولیپ‌ها به توده‌های بی خطر و غیر سرطانی گفته می‌شود که در داخل بینی رشد می‌کنند. پولیپ‌ها ابعاد و اندازه مختلفی دارند. اگر پولیپ‌ها کوچک باشند، مشکل خاصی را برای کودکان ایجاد نمی‌کنند اما اگر اندازه آن‌ها به قدری بزرگ باشد که تنفس کودک را مختل کند بایستی به درمان آن پرداخت. توجه داشته باشید که پولیپ‌ها می‌توانند باعث ایجاد مشکلات دیگر نظیر عفونت در داخل بینی شوند.

نشانه‌های مختلفی وجود دارد که والدین با توجه به آن‌ها می‌توانند از ابتلای فرزندانشان به پولیپ بینی مطلع شوند. معمولا کودکان در بروز مشکلات خود ناتوان هستند یا در اکثر مواقع جدی گرفته نمی‌شوند. از این رو وظیفه ی توجه به علائم ابتلا به این بیماری بر عهده والدین است. هر چند پولیپ بینی در کودکان چندان شایع نیست اما اگر کودکتان به این بیماری مبتلا شده باشد، جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که با روش‌های مختلفی می‌توان این مشکل را به طور کامل از بین برد. حال که متوجه شدید پولیپ بینی در کودکان چیست در ادامه می‌خواهیم ضمن بررسی نشانه ‌های پولیپ بینی در کودکان و علل ایجاد آن، به روش‌های دمانی خانگی، طب سنتی و پزشکی نیز اشاره کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

علائم پولیپ بینی در کودکان

خوشبختانه علائم پولیپ بینی در کودکان، کاملاً مشخص و واضح بوده و اگر والدین به رفتارهای کودکانشان کمی توجه کنند به راحتی می‌توانند از ابتلای آن‌ها به این بیماری مبتلا شوند. از جمله از نشانه‌های ابتلای کودکان به این بیماری عبارت‌اند از:

  • کاهش حس بویایی
  • از دست دادن حس بویایی
  • وجود ترشحات غلیظ و ضخیم به رنگ سبز یا زرد در بینی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • درد در بینی و نواحی بینی
  • خرناس کشیدن هنگام خواب
  • دشواری در تنفس
  • و…

توجه داشته باشید که بسیاری از علائم پولیپ بینی به علائم سرماخوردگی شباهت دارند از این رو بسیاری از والدین ممکن است، به اشتباه فکر کنند که فرزندشان سرما خورده و از مراجعه به یک دکتر گوش و حلق و بینی خودداری کنند. به شما توصیه می‌کنیم اگر این علائم و نشانه‌ها بیش از ۱۰ روز به طول کشید و هیچ روند بهبودی در کودکتان مشاهده نکردید به یک دکتر گوش حلق بینی کودکان مراجعه کنید. تا وی معاینات لازم را بر روی کودک شما انجام داده و در صورت ابتلا به این بیماری، روش‌های درمانی مختلف را برای درمان فرزندتان تجویز کند.

علل ایجاد پولیپ بینی در کودکان

علت پولیپ بینی در کودکان به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. چرا که کودکان دارای بدنی ضعیف‌تر و شرایط جسمانی آسیب‌پذیرتری از بزرگسالان قرار دارند. به همین خاطر هر اتفاقی می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد این بیماری در آن شود. اما می‌توان عفونت سینوس‌های بینی را مهم‌ترین عامل ایجاد آن دانست. پی بردن به علت دقیق ابتلا به این بیماری بایستی توسط پزشک و بعد از انجام معاینات تشخیص داده شود. پزشکان با روش‌هایی مانند، مشاهده خون در مخاط بینی به طور مکرر، آبریزش و ترشحات غیر معمول از بینی، مسدود بودن مجاری تنفسی از ناحیه بینی، سردرد و احساس فشار روی پیشانی و صورت فرد و وجود درد در ناحیه صورت و دندان‌های فوقانی، ابتلای یک کودک به پولیپ بینی را تشخیص می‌دهند.

انواع پولیپ در بینی کودکان

به طور کلی پولیپ در کودکان ر می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. دسته اول پولیپ‌هایی هستند که ابعاد و اندازه کوچکی دارند. این پولیپ‌ها معمولاً نشانه و علائمی نداشته و حتی هیچ مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کنند. به‌طوری که حتی خود کودک نیز متوجه وجود مشکل در بینی‌اش نمی‌شود. این پولیپ‌ها تنها توسط پزشک و با انجام آزمایش قابل تشخیص است. پولیپ‌های کوچک تا زمانی که نیاز نباشد، تحت جراحی قرار نمی‌گیرند، بلکه از دارو، اسپری بینی و یا درمان‌های خانگی و طب سنتی، رفع می‌شوند.

اما دسته دوم از پولیپ‌ها، ابعاد و اندازه بزگی دارند و باعث ایجاد مشکل و ناراحتی برای کودک می‌شوند. بزرگ‌ترین اختلالی که این پولیپ‌ها ایجاد می‌کنند، مسدود کردن مجاری تنفسی است. به‌طوری‌که کودک نمی‌تواند به طور راحت نفس بکشد. این نوع از پولیپ‌ها با علائم زیادی همراه است و کودک مبتلا به آن احساس درد می‌کند. این نوع از پولیپ‌ها باید تحت درمان قرار گرفته و از بینی خارج شوند. امروزه روش‌های مختلفی برای از بین بردن این نوع از پولیپ‌ها وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های پیشگیری از پالپ بینی کودکان

برای والدینی که نگران ابتلا فرزندشان به پالپ بینی هستند، نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توان تا حد زیادی از این بیماری جلوگیری کرد. شما می‌توانید با رعایت این نکات ساده ریسک ابتلای کودکانتان به این بیماری را به حداقل برسانید:

  • کنترل آسم و آلرژی
  • جلوگیری از فرزندانتان در مقابل استنشاق مواد تحریک کننده مجاری تنفسی و مخاط بینی (مواد تحریک کننده به عواملی نظیر دود سیگار، بخارات شیمیایی و گردوخاک یا ذرات معلق در هوا گفته می‌شود).
  • تشویق و ترغیب فرزندانتان به رعایت بهداشت فردی (منظور از رعایت بهداشت شستن دست‌ها به طور مرتب است این کار باعث جلوگیری از انتقال عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌شود).
  • کنترل رطوبت هوا، برای این کار می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کنید (توجه داشته باشید که در صورت استفاده از دستگاه بخور بایستی آن را روزانه تمیز کنید تا از تکثیر باکتری‌ها درون آن جلوگیری کنید).
درمان پولیپ بینی در کودکان
درمان پولیپ بینی در کودکان

درمان پولیپ بینی در کودکان

اگر کودکانتان به پولیپ بینی مبتلا شده‌اند با روش‌های مختلفی می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید. برای درمان کودکان بیشتر از روش‌های خانگی و طب سنتی استفاده می‌کنند. مصرف اسپری و دارو نیز با همین هدف بسیار رایج است. شایان ذکر است که پزشکان از انجام جراحی پولیپ بینی در کودکان تا جایی که ممکن است امتناع می‌کنند. در ادامه با شرح انواع درمان‌ها مختلف با ما همراه باشید.

روش‌های خانگی پولیپ بینی در کودکان

از جمله از روش‌های درمان خانگی پولیپ بینی در کودکان عبارت‌اند از:

  • مرطوب نگه داشتن محیط بینی و هوای محیطی که در آن زندگی می‌کنید
  • جلوگیری از قرار گیری کودک در مقابل عوامل حساسیت‌زا بخصوص گردوغبار
  • و…

البته شایان ذکر است که در طب سنتی نیز گیاهان و مکمل‌های ترکیبی مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث درمان این بیماری شود. استفاده از زنجبیل، چای نعناع، روغن درخت کاری و… از جمله از مواردی هستند که کمک شایان به درمان و کنترل پولیپ‌ها دارند. شایان ذکر است که روش‌های خانگی و طب سنتی تنها برای پولیپ‌های ریز اثر کرده و اگر اندازه آن‌ها بسیار بزرگ باشد بایستی از طریق مصرف دارو یا جراحی به درمان پرداخت. شایان ذکر است که هیچ‌وقت نبایست روش‌های خانگی و درمان گیاهی پولیپ بینی در کودکان را به صورت خودسرانه امتحان کرد و انجام این کارها حتماً بایستی زیر نظر یک پزشک اتفاق بیفتد. اگر امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارید می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره‌مند شوید.

مصرف دارو پولیپ بینی در کودکان

شایع‌ترین راه درمان پولیپ بینی در کودکان استفاده از دارو است. امروزه داروهای مختلفی با این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله از این داروها عبارت‌اند از:

  • استفاده از داروهایی که باعث کاهش التهاب می‌شوند (این داروها ممکن است با عملکرد مشابه ای اندازه پولیپ را کاهش داده و باعث تسکین درد آن شود).
  • با اسپری کردن استروئیدهای بینی به بینی می‌توان تا حد قابل توجهی اندازه‌های پولیپ را کوچک‌تر کرد این کار همچنین باعث کاهش آبریزش بینی و احساس انسداد بینی می‌شود.
  • استفاده از استروئید خوراکی یا تزریقی همانند اسپری بینی می توان تا حد زیادی مفید باشد.
  • استفاده از آنتی هیستامین‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تا حد زیادی به کنترل و درمان پولیپ بینی در کودکان کمک کند.

همان‌طور که گفته شد اکثر افرادی که دکتر پولیپ بینی هستند، سعی دارند با تجویز دارو و اسپری به درمان و یا کنترل پولیپ‌ها بپردازند. اگر هیچ کدام از روش‌هایی که تا کنون گفته‌ایم در بهبود کودک مؤثر نباشند، بایستی از طریق انجام جراحی به درمان پولیپ بینی در کودکان بپردازیم.

عمل جراحی پولیپ بینی در کودکان

امروزه جراحی پولیپ کودکان به چند روش مختلف انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

روش جراحی پولیپکتومی

روش جراحی پولیپکتومی به عنوان متداول‌ترین روش جراحی پولیپ و انحراف بینی شناخته می‌شود. در این روش بسته به وضعیت بیمار و با تشخیص پزشک، عمل تحت شرایط بی حسی یا بیهوشی انجام می‌شود. پس از آماده کردن بیمار، دکتر گوش و حلق و بینی یک دستگاه کوچک را داخل بینی فرد کرده و با استفاده از مکش، پولیپ‌های بینی را از آن جدا می‌کند.

روش آندوسکوپی سینوسی

روش آندوسکوپی سینوسی نیز یکی دیگر از راه‌های جراحی برای از بین بردن پولیپ‌ها است. از روش آندوسکوپی سینوسی زمانی استفاده می‌شود که ابعاد پولیپ‌ها بزرگ باشند و نتوان با مکش آن‌ها را جدا کرد. در روش آندوسکوپی سینوسی نیز، پس از آماده سازی بیمار، دکتر پولیپ بینی یک لوله باریک و نازک را وارد بینی بیمار می‌کند. یک دوربین کوچک نیز داخل لوله قار دارد که پزشک از آن برای پیدا کردن پولیپ‌ها و از بین بردن آن‌ها استفاده می‌کند. پس از خارج کردن پولیپ‌ها برای جلوگیری از برگشت دوباره آن‌ها، دماغ بیمار با اسپری بینی یا آب نمک شست و شو داده می‌شود. این کار باعث کاهش التهاب بینی نیز می‌شود.

جراحی لیزر پولیپ بینی در کودکان

امروزه جراحی پولیپ بینی با لیز رایج شده است. در عمل جراحی پولیپ بینی با لیزر، پولیپ‌ها با اشعه سوزانده می‌شوند. اگر ابعاد پولیپ‌ها کوچ باشد، این روش بسیار مؤثر است. اما اگر پولیپ‌ها ابعاد بزرگ‌تری داشته باشند، نمی‌توان با لیزر آن‌ها را به طور کامل از بین برد. گاهی اوقات، از لیزر به‌عنوان یک روش مکمل در کنار عمل جراحی استفاده می‌شود. به‌طوری‌که پزشک با لیزر پولیپ‌های کوچک را از بین برده و قسمت قابل توجهی از پولیپ‌های بزرگ را نیز از بینی جدا می‌کند پس از آن قسمت‌های باقی مانده از طریق عمل جراحی از بینی خارج می‌شوند.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر وقت که کودکانتان در تنفس مشکل داشتن و علائمی که در این مقاله نیز اشاره شد را از خود نشان دادند، بهتر است سریعاً به یک پزشک مراجعه کنید تا در صورت ابتلا کودکتان به پولیپ بینی، روند مداوا آغاز شود.

سوالات متداول پولیپ بینی در کودکان

پولیپ بینی در کودکان باعث چه مشکلاتی میشود؟

این بیماری موجب ایجاد مشکلات تنفسی و عفونت در بینی کودکان می‌شود که اغلب با حس درد و ناراحتی همراه است. به‌طوری‌که اگر شدید باشد، در زندگی طبیعی کودک اختلال ایجاد می‌کند.

پولیپ بینی در کودکان خطرناک است؟

این بیماری خطر جسمی و جانی خاصی را ندارد. اما اگر درمان نشود باعث ایجاد مشکلات تنفسی و عفونت‌های سینوسی می‌گردد. در نتیجه می‌توان گفت پولیپ بینی به خودی خود خطری را برای کودکان ایجاد نمی‌کند اما اگر جدی گرفته نشود، ممکن است آسیب‌زا باشد.

امکان رخ دادن پولیپ بینی در نوزادان وجود دارد؟

این امکان بسیار نادر است. اما اگر نوزادی به پولیپ بینی مبتلا شود پزشکان با توجه به شرایط او، می‌توانند از روش‌های درمانی مشخصی استفاده کنند.

آیا پولیپ بینی در کودکان قابل درمان است؟

بله امروزه روش‌های مختلف و گوناگونی برای درمان این بیماری وجود دارد. که بسته به شرایط کودک و نوع و ابعاد و اندازه پولیپ‌ها، یک روش درمانی انتخاب و فرایند بهبود شروع می‌شود.

۳.۲/۵ (۶ نظر)

منبع
ncbi.nlm.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میثم تاجبخش
میثم تاجبخش
1 سال قبل

سلام.پسرم۵سالشه سرماخورده نیست ابریزش بینی هم نداردولی بعضی وقتها بینیش رابالا میکشد مثل وقتی که ابریزش بینی داری عصرها شدتش بیشتر میشودودستش روداخل دهانش میبرد شبهاهم بینی هاش بندمیشود به طوری که ازخواب بیدارمیشود

حدیثه
حدیثه
پاسخ به  میثم تاجبخش
2 ماه قبل

دقیقاً پسرمنم اینجوریه

فائزه
فائزه
1 سال قبل

سلام.پسرم ۳سالشه ۲۰روز پیش سرماخورد شاید۱۰روزی از سرماخوردگیش گذاشته بود احساس کروم بینیش گرفته و تو خواب خور خور میکنه شبا هی از خواب بیدار میشه انگار نفس کشیدن براش مشکله خیلی نگرانشم تشخیص شما چیه؟؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا