درمان کم شنوایی بدون سمعک ممکن است؟

آیا درمان کم شنوایی بدون سمعک امکان پذیر است؟

اگرچه که در این روز‌ها کم شنوایی به یکی از شایع‌ترین اختلالات در جوامع انسانی تبدیل شده است، اما با پیشرفت علم و فناوری، امید به رفع کامل آن هر روز بیشتر می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود این اختلال، سمعک است اما برخی امیدوارند که درمان کم شنوایی بدون سمعک امکان‌پذیر باشد. در این مقاله به بررسی انواع روش‌های درمان کم شنوایی بدون سمعک خواهیم پرداخت اما قبل از آن باید انواع کم شنوایی را معرفی کنیم.

انواع کم شنوایی

کم شنوایی‌ها را با توجه به نوع آن‌ها می‌توان بدون سمعک درمان کرد.

کم شنوایی انتقالی

اگر کم شنوایی در اثر تجمع جرم، مایع، آسیب‌دیدگی استخوانچه‌ها در گوش میانی یا پارگی پرده‌ی صماخ باشد به کم شنوایی انتقالی معروف است. برای درمان این نوع از کم شنوایی بسته به شدت بیماری از تجویز دارو یا عمل جراحی کاشت حلزون استفاده می‌شود.

کم شنوایی حسی عصبی

اگر کم شنوایی در اثر بالا رفتن سن، مسمومیت‌های ناشی از برخی دارو‌ها، سر و صدای بلند و وجود تومور در عصب گوش به‌وجود بیاید، کم شنوایی از نوع حسی عصبی است. این نوع کم شنوایی بسته به شدت اختلال، روش زندگی و سن بیمار به یکی از روش‌های زیر درمان می‌شود:

  • روش سلول‌های بنیادی
  • ژن درمانی
  • سلول درمانی
  • تحریک عصبی

شایان ذکر است که از سه روش (طب سوزنی، طب سنتی و طب اسلامی) می‌توان برای درمان هر دو نوع کم شنوایی استفاده کرد.

انواع روش‌های درمان کم شنوایی بدون سمعک

روش‌های متعددی برای درمان کم شنوایی بدون سمعک وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

درمان کم شنوایی با یک تزریق

گاهی اوقات کم شنوایی به‌طور ناگهانی و در کمتر از ۲۴ ساعت به‌وجود می‌آید. در این حالت درمان کم شنوایی بدون سمعک با یک تزریق می‌تواند بسیار موثر باشد. در این مورد هر چه زود‌تر برای درمان اقدام شود، نتیجه بهتر خواهد بود.

هر یک از گوش‌ها درون خود بخشی به‌نام گوش داخلی دارند. درون هر گوش داخلی حدود ۱۵ هزار سلول مو وجود دارد. وظیفه‌ی سلول‌های مویی تشخیص امواج صدا و تبدیل آن‌ها به علائم صوتی عصبی است. پس از تبدیل صدا به علائم عصبی، مغز آن‌ها را پردازش کرده و انسان می‌تواند صداها را بشنود، آن‌ها را درک کند و میان آن‌ها تماییز ایجاد نماید. سلول‌های مویی بسیار آسبب‌پذیر هستند و در صورت صدمه و مرگ دوباره نمی‌توانند خود را بازیابی کنند. از طرفی عامل اصلی ناشنوایی و کم شنوایی مرگ این سلول‌ها است.

محققان موسسه‌ی فن‌آوری ماساچوست آمریکا دارویی متشکل از ترکیبات مختلف کشف کرده‌اند که با تزریق آن نوعی از سلول‌های گوش داخلی (موسوم به حمایت‌کننده‌ها) را افزایش می‌دهند. در حقیقت این سلول‌ها می‌تولنند به سلول‌های مویی تبدیل شوند.

درمان کم شنوایی با عمل جراحی کاشت حلزون

کاشت حلزون دستگاه کوچکی است که امواج صوتی را به علائم الکتریکی تبدیل و آن‌ها را به عصب شنوایی منتقل می‌کند. مدت این عمل ۲ الی ۴ ساعت است و جراح پشت گوش را برش داده، استخوان جمجمه را باز و در حلزون گوش سوراخی ایجاد می‌کند. پزشک در نهایت آرایه‌ی دستگاه داخلی را از سوراخ می‌گذراند و برش را می‌بندد.

پس از عمل بیمار یک روز در بیمارستان می‌ماند و دوران نقاهت نیز ۳ تا ۵ روز به‌طول می‌انجامد. البته با دستگاه کاشت حلزون شنوایی طبیعی باز نمی‌گردد اما ناشنوا می‌تواند صداهای محیط را تشخیص دهد و گفتار‌ها را درک کند.

 

اگر متوجه تغییراتی در شنوایی خود شدید، سریعاً باید با پزشک خود صحبت کنید. برای دریافت نوبت از دکتر شنوایی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

یکی از راه‌های جدید درمان کم شنوایی بدون سمعک با استفاده از سلول‌های بنیادی است. در این روش توسط سلول‌های بنیادی، سلول‌های مویی آسیب‌دیده دوباره بازسازی می‌شوند. هدف از این روش ترمیم سلول‌های تخریب شده و رشد قسمت‌های جدیدی از سلول‌های مویی است.

درمان کم شنوایی با سلول بنیادی
درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

درمان کم شنوایی با ژن درمانی

با توجه به این‌که مطالعات نشان می‌دهد معمولاً سه ژن مشخص در رابطه با کم شنوایی دخیل هستند، اگر علت کم شنوایی اختلالات ژنتیکی باشد، می‌توان با دستکاری در این ژن‌ها، فرد را از ابتلاء به کم شنوایی نجات داد.

درمان کم شنوایی با سلول درمانی

در روش سلول درمانی که یکی از روش‌های درمان کم شنوایی بدون سمعک است، با رساندن دارو به سلول‌هایی که سبب اختلال شده‌اند، می‌توان به بهبود دست یافت. در این روش مانند هر بیماری‌ای که با قرص و دارو بهبود می‌یابد، می‌توان اختلال را از بین برد.

درمان کم شنوایی با تحریک هدفمند

در این روش درمان کم شنوایی بدون سمعک، به‌جای متمرکز شدن روی بازیابی سلول‌های مویی بدون در نظر گرفتن آن‌ها مستقیماً سراغ اثر شنوایی رفته و با تحریک آن موجب بهبود شنوایی می‌شوند. این تحریک به‌وسیله‌ی یک سخت‌افزار انجام می‌شود و درمان کم شنوایی با لیزر صورت می‌پذیرد. لازم به توضیح است که در این روش دیگر نیازی به داشتن گوش برای انتقال پیام صوتی به اعصاب نیست.

درمان کم شنوایی با تحریک هدفمند
درمان کم شنوایی با تحریک هدفمند

در بررسی روش‌های درمان کم شنوایی بدون سمعک، یک روش بسیار مهم درمان کم شنوایی با قران است. شاید باورتان نشود اما بسیاری از بیماران که بار‌ها توسط پزشکان از درمان خود ناامید شده‌اند، با دعای خالصانه توانسته‌اند بر بیماری لاعلاج خود غلبه کنند. از امام باقر (ع) نقل است که به هنگام سنگینی گوش دست خود را روی گوش مسح کنید و چهار آیه‌ی آخر سوره‌ی حشر را بخوانید.

برای دریافت نوبت از متخصص گوش و حلق و بینی، یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول درمان کم شنوایی بدون سمعک

  • آیا درمان کم شنوایی گوش چپ بدون سمعک امکان‌پذیر است؟

عوامل مختلفی مانند ژنتیک یا برخی از بیماری‌ها مانند بیماری منیر (Meniere) ممکن است مسبب کم شنوایی یک طرفه شوند. درمان کم شنوایی یک طرفه با روش‌های نوین امکان‌پذیر است.

  • کدام یک از روش‌های درمان کم شنوایی بدون سمعک بهتر است؟

پاسخ به این سوال بستگی به موارد متعددی مانند سن، میزان اختلال شنوایی، شرایط زندگی، وضعیت مالی و … دارد.

  • آیا کم شنوایی ارثی را نیز می‌توان بدون سمعک درمان کرد؟

بله، از جمله مهم‌ترین روش‌های درمان کم شنوایی بدون سمعک در بیمارانی که به‌صورت ژنتیکی به این اختلال مبتلاء هستند، ژن درمانی است.

۳.۵/۵ (۲۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Eli
Eli
4 روز قبل

سلام من ۳۴ سالمه و نا شنوایی عصبی یک طرفه در گوش چپم دارم . سمعک استخوانی تهیه کردم . اما عملا به دردم نمی خوره و ایجاد سر و صدا میکنه . کدام درمان قطعی در ایران انجام میشه و لطفا پزشک رو هم معرفی کنید.

کیانوش احمدی
کیانوش احمدی
13 روز قبل

با سلام پسر من ۲۷ سال داره وموقع تولد به علت زردی دچار کم شنوایی شده وله هیچ وجه سمعک قبول نمیکنه چند بار انواع سمعک داخل گوشی براش تهیه کردیم ولی عمدا گمش می کنه تمایل به عمل جراحی داریم آیا نتیجه بخش خواهد بود

کبری
کبری
22 روز قبل

سلام پسر من رفته تست شنوایی گفتند .فرکانس های ریز گوشت ضیفه ایا امکان عمل حراحی برای این مشکل گوش هست

مهدیه سیفعلی پور
مهدیه سیفعلی پور
1 ماه قبل

سلام من ۴۹ سالم هست و از زایمان دومم افت شنوایی شروع شد وتقریبا ۲۳ سال هست که این مشکل رو دارم یکبار عمل شدم وچون مشکل از چسبندگی استخوان‌های بود تا حدود زیادی شنوایی بهتر شد ولی بعد از ۱۲ سالی گوش چپم ضعیفتر شده میتونم از درمانهی بدون سمعک استفاده کنم در ظمن مشکلم ژنتیکی هستو ارثی

سلام من پسرم ۱۹ ساله آیا درمان بدون سمعک میشود
سلام من پسرم ۱۹ ساله آیا درمان بدون سمعک میشود
2 ماه قبل

سلام من پسرم ۱۹ سالش است ۱۷ ساله سمعک استفاده می‌کند وکاملا حرف می‌زند ومدرسه معمولی رفته دکترا کشتند ژنتیکی آیا درمان بدون سمعک دارد؟
ممنونم اگر راهنمایی کنید!

مهدی
مهدی
10 ماه قبل

سلالم من پسرم ۱۹ سالش هست گوشش کم شنوا هست ایا درمان میشود

ارجمند
ارجمند
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

سلام پسرمن۲۰سالشه ازبدو تولد نیمه شنواست حدود۴۵درصدشنوایی داره تشخیص دادن مشکلش مربوط به عصب شنوایی هستش.ایا باژن درمانی میتوان به اینگونه بچه هاکمک کرد.خواهش میکنم راهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا