پل بینی چیست؟ + انواع پل بینی و نحوه ترمیم آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی پل بینی، انواع پل بینی، مشکلاتی پل بینی در عمل جراحی مثل برآمدگی پل بینی بعد از عمل و همچنین درمان پل بینی بعد از عمل بپردازیم با ما همراه باشید.

منظور از پل بینی چیست؟ در جواب به این سوالات باید گفت پل بینی به انگلیسی nose bridge ناحیه‌ای به شکل زین که شامل ریشه بینی (پایین‌ترین قسمت فوقانی بینی در امتداد برآمدگی بینی) و قسمت‌های جانبی بینی می‌شود. بین گلابلا (به فاصله میان دو ابرو که بالای بینی قرار دارد اَبرومیان نام علمی (glabella) گفته می‌شود) و مرز تحتانی استخوان بینی قرار دارد و به صورت جانبی تا کانتی داخلی امتداد می یابد. در تصویر نیز تمام قسمت‌های بینی مشخص شده است.

انواع پل بینی

متقاضیان جراحی پل بینی عموما در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند.

  • افرادی که پل بینی پهن دارند. (فاصله بین دو ابرو زیاد نشان داده می‌شود)
  • افرادی که پل بینی برآمده دارند. (اصطلاحا برآمدگی پل بینی یا قوز بینی و یا حتی ممکن است پل بینی بلند باشد ولی قوز نداشته باشد.)
  • افرادی که پل بینی فرو رفته دارند. (اصطلاحا پل بینی کوتاه یا پل بینی صاف )

البته ممکن مثلا فرورفتگی هم‌زمان با پهن بودن پل بینی، در یک نفر به عنوان مشکل مطرح شود. و همچنین انواع دیگری از مشکلات پل بینی در ادامه برای آشنایی ارائه می‌شود.

پل بینی قلابدار

  • داشتن بینی قلاب شده ممکن است به فرد ظاهری پیر و مردانه بدهد. با خلاص شدن از شر برآمدگی روی پل بینی، مشتریان می توانند ظاهری جوان تر و نرم تر داشته باشند.
  • برای یک برآمدگی کوچک، دکتر چا هم استخوان قلاب شده و هم غضروف را برمی دارد تا از اصلاح برآمدگی جلوگیری کند.
  • برای یک برآمدگی بزرگتر، برآمدگی برداشته می شود و به دنبال آن غضروف روی نوک بینی بسته می شود. یک ایمپلنت اضافی برای تکمیل خط صاف پل بینی ساخته خواهد شد.

پلاستیک پل بینی

خم شدن غضروف تیغه بینی

  • در بین بینی هایی که به نظر کج می رسند، مواردی وجود دارد که غضروف تیغه بینی خمیده است. کار دکتر چا برای این مثال انجام عمل بر روی غضروف است تا به مشتری بینی صافی بدهد.
  • این علامت می تواند به شدت بر تنفس تاثیر بگذارد و باید این مشکل برطرف شود.
  • استئوتومی خمیده غضروف تیغه بینی شامل برداشتن و جابجایی غضروف است. پس از بررسی بینی هر مشتری، دکتر چا طراحی می کند و تصمیم می گیرد که چه مقدار از غضروف باید برداشته و جایگزین شود.

پلاستیک پل بینی

پل بینی و غضروف کج

  • انحراف پل بینی ممکن است به دلیل کج بودن پل بینی و غضروف ایجاد شود. در این صورت جراح بینی هم پل بینی و هم غضروف را درمان می‌کند.
  • صاف نبودن پل بینی و غضروف ممکن است باعث ایجاد ناراحتی‌های متعدد در عملکرد بینی و عدم اعتماد به نفس زیبایی شود.
  • جراح بینی غضروف تیغه بینی را از استخوان جدا می‌کند و آن را در محل مناسبی برای تشکیل یک خط مستقیم قرار می‌دهد.

پلاستیک پل بینی

پل بینی کج

  • در مورد پل بینی کج، استئوتومی بر صاف کردن آن متمرکز است.
  • پل بینی کج ممکن است به طور ذاتی، به دلیل تصادف یا خم شدن پروتز در اثر عمل بینی قبلی ایجاد شود. این ممکن است باعث ناراحتی در تنفس یا سایر مشکلات مرتبط با عملکرد بینی شود.
  • جراح بینی پل بینی انحرافی را با شکستن قسمتی که بیرون زده است، اصلاح می‌کند و استخوان باقی مانده را هم تراز می‌کند.

پلاستیک پل بینی

پل بینی صاف (پل بینی کوتاه)

بینی صاف معمولاً به دلیل پایین بودن پل بینی، ناحیه استخوانی بالای بینی شما ایجاد می‌شود. درجه صافی بسته به فرد ممکن است متفاوت باشد، اما داشتن پل بینی کوتاه به این معنی است که این ناحیه به اندازه اکثر افراد بیرون زده نمی‌شود.

بینی صاف اغلب ارثی است، اما پایین بودن پل بینی نیز می‌تواند ناشی از یک بیماری عفونی یا اختلال ژنتیکی در بدو تولد باشد. این معمولا مدت کوتاهی پس از تولد نوزاد درمان می‌شود و ممکن است پل بینی در طول زمان ظاهر طبیعی‌تری پیدا کند یا نکند. این عارضه معمولاً به هیچ وجه تنفس را مختل نمی‌کند، اما برخی تصمیم می‌گیرند که بینی صاف خود را برای اهداف زیبایی تغییر دهند.

اگر شما یا فرزندتان پل بینی پایینی دارید، این وضعیت معمولاً تنفس را مختل نمی‌کند. اگر ظاهر پل بینی شما را آزار می دهد، می توانید با جراحی پلاستیک شکل آن را تغییر دهید.

از بین بردن پل بینی

بعد از شناخت انواع پل بینی و مشکلات مربوط به آن سوال اصلی این است که “چگونه پل بینی را از بین ببریم” و درمان پل بینی چیست؟ درمان پل بینی از طریق جراحی بینی امکان پذیر است. که در ادامه به عمل انواع پل بینی از جمله: عمل پل بینی پهن و صاف و … پرداخته می‌شود.

درمان پل بینی به دو روش ایمپلنت و استئوتومی

پایین یا پهن بودن پل بینی ممکن است باعث شود که چشم‌ها بیشتر از چیزی که هستند، از یکدیگر دورتر به نظر برسند و نمایه‌ای صاف ایجاد کند. اگر پل بینی صاف نباشد، ممکن است فرد را بسیار قوی یا مردانه و بالغ‌تر از آنچه هست، نشان دهد. علاوه بر این، ممکن است باعث مشکلات تنفسی، رینیت یا سایر ناراحتی‌های بینی شود.

با تقویت یا تراشیدن پل بینی، مشتریان می‌توانند بینی براق و برجسته‌ای داشته باشند که تعادل را برقرار می‌کند و لمس واضح‌تری به صورت می‌بخشد. همچنین می‌تواند مشکلاتی را که مشتریان در رابطه با بینی داشتند برطرف کند. برای پلاستیک پل بینی دو گزینه دارد: بزرگ کردن از طریق ایمپلنت و استئوتومی.

هر مشتری با دکتر جراحی بینی مشورت می‌کند تا تصمیم‌گیری شود که چه روشی ممکن است برای مشتری مناسب‌تر باشد.

سیگار کشیدن باید ۲ هفته قبل و بعد از عمل قطع شود، زیرا به بهبود سریعتر مراجعین و گرفتن نتیجه بهتر کمک می کند.

پلاستیک پل بینی

کاشت پل بینی

روش کاشت پل بینی برای بلند‌کردن پل بینی انجام می‌شود. پل بینی پایین ممکن است باعث شود صورت صاف به نظر برسد و دهان بیرون زده شود. تنظیم ارتفاع پل بینی ساختار و تعریف واضح‌تری را برای صورت به ارمغان می‌آورد. برای ایمپلنت پل بینی دو گزینه برش وجود دارد – باز یا بسته. و این بسته به شکل بینی هر مشتری تعیین می‌شود.

استئوتومی

استئوتومی برای برش یا تغییر موقعیت پل بینی انجام می‌شود. این روش را می‌توان برای پل‌های بینی قلاب دار، پهن یا کج اعمال کرد. بسته به شکل و وضعیت بینی مشتری، استئوتومی می‌تواند به صورت دو طرفه یا با ایمپلنت انجام شود.

پلاستیک پل بینی

  1. دکتر جراح شکل و ساختار استخوان بینی را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا برش باز یا بسته شود.
  2. اتاقی برای پروتز بینی ساخته شده است.
  3. پروتزی که کاشته می‌شود بر‌اساس بینی هر مشتری حک می‌شود.
  4. کل خط بینی – از پیشانی که به سمت نوک بینی شروع می‌شود – در طول فرآیند عمل در نظر گرفته می‌شود. پس از ساخت ایمپلنت، دکتر جراحی بینی قسمت برش داده شده را به سمت بالا بخیه می‌زند.

پلاستیک پل بینی

پلاستیک پل بینی

پل بینی بعد از عمل

فرورفتگی پل بینی بعد از عمل

عمیق شدن پل بینی نشانه چیست؟ یکی از عوارض سپتوپلاستی یا رینوپلاستی، تغییر شکل بینی زینی است. هنگامی که غضروف سپتوم بیش از حد از بین می‌رود یا به غضروف تیغه بینی آسیب می‌رساند که ناشی از اشتباهات یا عوارض جراحی است‌، ممکن است دچار فرورفتگی پل بینی بعد از عمل ‌شویم. این عارضه ناگوار می‌تواند شکل و عملکرد بینی بیمار را تغییر دهد و برای ترمیم نیاز به جراحی بیشتری دارد. سایر عوارض احتمالی سوراخ شدن تصادفی در سپتوم، هماتوم یا عفونت‌های ناشی از جراحی زیبایی بینی است که می‌تواند ساختار بینی را ضعیف کرده و باعث فرورفتگی پل بینی بعد از عمل شود.

برآمدگی پل بینی بعد از عمل

برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، در بین ۵ تا ۱۰ درصد از بیمارانی که کاهش برآمدگی داشته‌اند، از عوارض غیرقابل‌پیش‌بینی عمل بینی است. آن‌ها می‌توانند برای اصلاح برآمدگی اقدام کنند. اصلاح برآمدگی پل بینی بعد از عمل، در مقایسه با برآمدگی اولیه جزئی است و نیازی به نگرانی در این مورد نیست. بیمارانی که آن را به عنوان یک مشکل محسوس می‌دانند، می‌توانند با انجام جراحی تجدید‌نظر آن را برطرف کنند.

آیا دکتر جراحی بینی شما می تواند مشکلات برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل را کنترل کند؟

برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، خارج از کنترل دکتر گوش و حلق و بینی است. این بدان معناست که جراح شما نمی‌تواند در طول عمل کاری برای جلوگیری از اصلاح برآمدگی انجام دهد. اگر جراح شما قبل از جراحی احتمال این موضوع را به شما اطلاع دهد، تعجب نکنید.

برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، بخشی از بهبودی پس از جراحی بینی است

برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، ممکن است بخشی از بهبودی پس از عمل بینی باشد. هنگامی که برجستگی‌های روی بینی در جراحی تراشیده می‌شوند، استخوان تحریک می‌شود. دقیقاً مانند ترمز کردن استخوان در بدن است. هنگامی که استخوان شکسته شروع به بهبود می‌کند، ابتدا پینه در حال شکل‌گیری است. بعد از چند ماه کوچکتر می‌شود تا زمانی که استخوان صاف شود. بنابراین، نیازی به نگرانی در مورد برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، نیست. شما باید حداقل ۶ ماه بعد از عمل جراحی صبر کنید. بعد در صورت نیاز با مشورت پزشک اقدام کنید.

پل بینی در جنین

فرورفتگی پل بینی ناشی از نقایص مادرزادی

نقایص مادرزادی ناشی از سندرم الکل جنینی (FAS) نیز ممکن است باعث ایجاد پل بینی پایین شود.

FASگروهی از نقایص مادرزادی است که در صورت مصرف نوشیدنی‌های الکلی در دوران بارداری، ممکن است فرزند شما به آن مبتلا شود. اگر در سه ماهه اول بارداری خود نوشیدنی‌های الکلی مصرف کنید، احتمال ابتلا به FASبالاترین است.

علل FAS

  • مشکلات سیستم عصبی
  • کمبودهای رشد
  • مشکلات رفتاری
  • ناتوانی‌های یادگیری
  • ناهنجاری‌های صورت

پل بینی کم در برخی از کودکان مبتلا به FAS دیده می‌شود.

فرورفتگی پل بینی در کودکان

ویژگی‌های صورت نوزادان و کودکان خردسال به طور طبیعی توسعه نیافته است. در غیاب بیماری زمینه‌ای، ویژگی‌های صورت کودک شما رشد کرده و برجسته‌تر می‌شوند.

اگر فرزند شما پل بینی پایینی دارد اما علائم یا نشانه‌های دیگری از مشکلات سلامتی یا ناهنجاری‌های ژنتیکی ندارد، به طور کلی هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر مطمئن نیستید که شکل بینی کودکتان طبیعی است، با پزشک اطفال او قرار ملاقات بگذارید.

فرورفتگی پل بینی ناشی از اختلالات ژنتیکی

علل زمینه ای پایین بودن پل بینی در بدو تولد وجود دارد. آنها معمولاً در زمان تولد یا مدت کوتاهی پس از تولد تشخیص داده می شوند. علل زمینه ای شامل اختلالات ژنتیکی، نقایص مادرزادی و بیماری های عفونی است.

ژن های غیرطبیعی که از والدین به فرزندشان منتقل می شود باعث اختلالات ژنتیکی می شود. این اختلالات قابل درمان نیستند اختلالات ژنتیکی زیر می تواند باعث ایجاد پل بینی پایین شود.

دیزوستوز کلیدوکانیال

دیزوستوز کلیدوکانیال باعث رشد غیر طبیعی جمجمه و استخوان ترقوه می‌شود. افراد مبتلا به دیزوستوز کلیدوکرانیال ممکن است پل بینی پایینی داشته باشند.

سندرم ویلیامز

سندرم ویلیامز یک اختلال رشدی است که بسیاری از نواحی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این به دلیل حذف مواد ژنتیکی از کروموزوم ۷ است. مواد حذف شده شامل بیش از ۲۵ ژن است.

سندرم ویلیامز باعث ناتوانی‌های ذهنی خفیف تا متوسط، تاخیر در رشد و ویژگی‌های متمایز صورت می‌شود. سندرم ویلیامز همچنین باعث بدشکلی استخوان مانند پل بینی پایین می‌شود.

سندرم داون

سندرم داون ناشی از تریزومی ۲۱ است. این بدان معناست که هر سلول در بدن به جای دو نسخه معمول، سه نسخه از کروموزوم ۲۱ دارد. سندرم داون باعث ناتوانی‌های ذهنی خفیف تا متوسط، تاخیر در رشد و ویژگی‌های غیرعادی صورت و بدن می‌شود.

افراد مبتلا به سندرم داون معمولاً دارای اجزای صورت صاف هستند که ممکن است شامل پایین بودن پل بینی باشد.

مشکلات پل بینی ناشی از بیماری عفونی

یک بیماری عفونی ناشی از یک عفونت اکتسابی است. سیفلیس مادرزادی می‌تواند باعث ایجاد پل بینی پایین شود. سیفلیس یک عفونت مقاربتی (STI) است.

اگر در دوران بارداری سفلیس دارید، می‌توانید آن را از طریق جفت به فرزندتان منتقل کنید. این همچنین می‌تواند از طریق تماس با کانال واژن در هنگام زایمان اتفاق بیفتد.

سیفلیس مادرزادی یک عفونت شدید و بالقوه تهدید‌کننده زندگی در نوزادان است. نوزادان مبتلا به سیفلیس مادرزادی با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند تا عفونت را از بین ببرند. با این حال، این درمان از میزان موفقیت پایینی برخوردار است.

تحقیقات یک منبع مورد اعتماد نشان می‌دهد، ۱۲.۵% نوزادان مبتلا به سیفلیس مادرزادی در صورت عدم درمان می میرند. نوزادی که زنده می‌ماند ممکن است مشکلات سلامتی شدیدی داشته باشد. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کوری
  • ناشنوایی
  • مشکلات عصبی
  • ناهنجاری‌های استخوانی مانند پل بینی پایین

تشخیص مسائل ژنتیکی پل بینی

اگر پزشک شما مشکوک باشد که شکل بینی کودک شما ناشی از یک مشکل اساسی است، ممکن است آزمایشاتی را برای تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی یا سایر مشکلات سلامتی تجویز کند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس برای بررسی ساختار بینی کودک شما
  • آزمایش کروموزومی برای تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی
  • آزمایش خون برای تشخیص عفونت و بررسی سطح آنزیم

جمع بندی

پل بینی قسمت بالای بینی است که شامل ریشه بینی و استخوان‌های اطراف آن می‌شود. پل بینی انواع مختلفی دارد: پل بینی صاف، پل بینی کوتاه و پهن. مشکلات پل بینی مثل برآمدگی استخوان بینی یا فرورفتگی آن ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی، عفونی، مادرزادی، ضربه و …باشد. که در صورت نیاز با جراحی قابل درمان است.

شما می‌توانید مقالات مرتبط دیگر همین سایت یا مقاله پل بینی پهن نوزاد نی نی سایت را برایاطلاعات بیشتر مطالعه بفرمایید. همچنین جهت مشاوره و دریافت ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و برداشتن قوز بینی با نخ و فیلر، از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
minaplasticsurgery.comsaddlenose.comhealthline.commiloclinic.comelementsofmorphology.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Elina
Elina
14 روز قبل

من دماغم استخوانی هستش و حس میکنم از بچگی بینی بد فرمی داشتم و تقریبا میشه گفت عقابی هست ولی من اصلا قصد ندارم عمل کنم چیکار باید بکنم
واقعا خجالت میکشم کسی منو از نیم رخ نگاه کنه
البته من ۱۴ سالمه و توی سن بلوغم میتونه بخاطر بلوغ باشه؟

دکمه بازگشت به بالا