علت کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی چیست و چطور درمان می‌شود؟

یکی از دلایل شایعی که سبب می‌شود فرد به عمل جراحی زیبایی تن بدهد، کجی بینی است. در برخی از این دسته افراد، کجی بیشتر در نوک بینی محسوس بوده و علت اصلی نافرمی بینی محسوب می‌شود. اما گاهی ممکن است پس از جراحی هم این اتفاق بیفتد و به جای بهبود فرم بینی، شما با کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی مواجه شوید.

این که دلیل کج شدن نوک بینی بعد از عمل چیست و چطور می‌توان آن را از بین برد، موضوع این مطلب است که پیشنهاد می‌کنم تا انتها مطالعه کنید.

علل اصلی کج شدن نوک بینی پس از جراحی

همان طور که در مطلب کج شدن بینی بعد از عمل (جابجایی غضروف بینی) گفتیم پس از هر جراحی ۵ درصد احتمال دارد که بینی کج شود. این عدم تقارن ممکن است در قسمت استخوانی باشد یا در قسمت نوک بینی اتفاق بیفتد. در آن مقاله به طور مفصل علل و راه درمان کجی بینی را شرح دادیم اما در ادامه به دلایل کجی بینی فقط در قسمت نوک آن می‌پردازیم.

به طور کلی یک دکتر جراح پلاستیک هنگامی می‌گوید نوک بینی کج (Crooked Nose Tip) است که چنانچه خط تقارنی از وسط پیشانی تا چانه ترسیم کنیم، نوک بینی به یک سمت انحراف دارد. یا به عبارتی دیگر خارج از مرکز این خط قرار دارد.

علل اصلی کج شدن نوک بینی پس از جراحی
علل اصلی کج شدن نوک بینی پس از جراحی

ظ

برخلاف کجی بینی در استخوان یا انحراف بینی، نوک بینی کج کاملا مشهود بوده و به راحتی قابل تشخیص است. این عدم تقارن سبب می‌شود که کل بینی کج به نظر رسیده و از آن جایی که فرم نازیبایی به صورت می‌دهد، دلیل خوبی برای جراحی زیبایی می‌شود.

هر چند در اغلب مواقع نوک بینی کج مادرزادی بوده یا در اثر سانحه‌ای به وجود می‌آید، اما متاسفانه مشاهده شده که پس از عمل بینی هم رخ داده است. این که دلیل کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی چیست را باید در علل زیر جستجو کرد.

دلایل کجی نوک بینی پس از عمل

ضعف جراح

نوک بینی برخلاف قسمت میانی آن تنها از غضروف تشکیل شده است و نمی‌توان با شکستن استخوان‌ها آن را ترمیم کرد. در نتیجه رفع ناهنجاری‌ها آن و دادن فرم مناسبی به نوک بینی، دکتر جراحی بینی نقش اصلی را دارد. در واقع چنان چه نتواند از تکنیک‌های درستی استفاده کند و ظرافت لازم را به کار ببرد، نوک بینی در مرکز قرار نگرفته و کج می‌شود.

علل اصلی کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی که جراح مسبب آن است عبارتند از:

  1. برداشتن بیش از اندازه غضروف
  2. کار کردن بیش از حد بر روی یک سمت بینی
  3. ضعف یا عدم تقارن تیغه و انحراف غضروف به یک طرف

تورم

معمولا اگر در هفته‌های اول پس از عمل به جراح بینی خود مراجعه کنید و علت علت کج شدن نوک بینی بعد از عمل را جویا شوید، بی‌شک به شما خواهد گفت که طبیعی است. چرا که تا چندین ماه بینی ورم شدیدی دارد که سبب می‌شود شکل اصلی بینی مخفی بماند.

با این که شش ماه پس از جراحی این ورم‌ها تا حد زیادی در قسمت پل بینی فروکش می‌کنند ولی هنوز نوک بینی درگیر ورم است. زیرا همان طور که پیش‌تر گفتیم نوک بینی غضروفی بوده و نسبت به استخوان ورم آن دیرتر از بین می‌رود. بنابراین برای نتیجه‌گیری در مورد این که کج شده یا نه باید حداقل یک سال صبر کرد.

تورم پس از جراحی
تورم پس از جراحی

عدم تقارن مادرزادی

مشاهده شده در برخی از افراد کجی نوک بینی به طور کامل از بین نمی‌رود و نمی‌تواند صددرصد آن را درست کرد. این افراد شامل گروه‌های زیر هستند:

۶ گروهی که کجی بینی بعد از عمل در آن‌ها ۱۰۰% از بین نمی‌رود:
  1. افراد دارای کجی بینی مادرزادی
  2. بیمارانی که شکاف کام و لب دارند
  3. کسانی که انحراف بینی شدید دارند
  4. افرادی که سوراخ‌های بینی آن‌ها نامتقارن است
  5. بیمارانی که دو طرف صورت آن‌ها قرینه نیست.
  6. افرادی که نیاز به چرخش نوک بینی دارند. (مانند کسانی که نوک بینی افتاده دارند.)

عدم مراقبت لازم پس از عمل

اگر دیگر مطالب سایت را که درباره جراحی بینی است مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که یکی از علت‌های اصلی ناهنجاری‌های پس از عمل، عدم توجه به نکات مراقبتی است. چون بینی اندام حساسی است که تقریبا همه‌ی بافت‌های انسانی در آن قرار دارند. در نتیجه با دستکاری آن، هر یک از این بافت‌ها واکنشی نشان می‌دهند که نیاز است تا زمان بهبود کامل مراقب آن بود.

همچنین از آن جایی که این عضو در مرکز صورت بوده، امکان آسیب و ضربه در آن بیش از سایر قسمت‌ها است. به علاوه نباید فراموش کرد که کار اصلی بینی تنفس است که این امر باعث می‌شود واکنش‌های نظیر عطسه، سرفه و حتی خوردن سبب فشار بر روی آن شوند. بنابراین رعایت نکات مراقبتی پس از عمل در بهبود ظاهر بینی تأثیر بسیار زیادی دارد.

شکل اولیه بینی

یکی دیگر از علت‌های کجی نوک بینی پس از عمل مربوط به ساختار و فرم اصلی بینی است. مشاهده شده در کسانی که دارای بینی‌ گوشتی هستند یا پوست نوک بینی از ضخامت زیادی برخودار است، احتمال بروز کجی بینی در آن‌ها بیشتر بوده است.

عدم مراقبت لازم پس از عمل
عدم مراقبت لازم پس از عمل

راه کج شدن نوک بینی بعد عمل چقدر است

همان طور که اشاره شد کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی تا یک سال به خاطر تورم و واکنش‌های که رخ می دهند، طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر دکتر پوست، مو و زیبایی شما پس از بررسی به این نتیجه رسید که این کجی دائمی بوده و با تزریق کورتون یا ماساژ رفع نمی‌شود، راهی به جز عمل مجدد وجود ندارد.

چون که در صورت بروز این اتفاق، غضروف‌های بینی دچار مشکل شده‌اند و نیاز است که با پیوند یا جابجایی و یا تثبیت آن‌ها را ترمیم کرد تا نوک بینی در مرکز واقع شود. برای انجام چنین کاری نیاز است که از طریق رینوپلاستی باز (جراحی باز) پزشک به غضروف‌ها دسترسی داشته باشد.

آیا تزریق فیلر یا لیزر سبب رفع کجی بینی می‌شوند؟

اخیرا باب شده است برخی از پزشکان به جای عمل ترمیمی، روش‌های درمانی غیر تهاجمی مانند لیزر یا تزریق فیلر و کورتون را برای رفع ایردات بینی پیشنهاد می‌دهند. اما با توجه به معایبی که استفاده از این روش‌ها دارد، جایگزین مناسبی برای عمل نیستند. برخی از مهم‌ترین این معایب عبارت است از:

معایب تزریق فیلر به جای عمل ترمیم

  • افزایش ریسک ایجاد اسکار
  • کاهش احتمال بهبودی از طریق جراحی ترمیم
  • موقتی بودن
  • عدم قابلیت استفاده در مواردی که نوک بینی کجی زیادی دارد.
معایب تزریق فیلر به جای عمل ترمیم
معایب تزریق فیلر به جای عمل ترمیم

برای جلوگیری از کجی نوک بینی پس از عمل چه کنیم؟

بهترین راه بای پیشگیری از کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی، دقت و وسواس در انتخاب یک متخصص گوش و حلق و بینی متبحر و باتجربه است. چرا که به وفور دیده شده که یک جراح ناشی و یا پزشک نامتخصص سبب شده‌اند که زیباجو پس از عمل دچار مشکلات زیادی شود.

بنابراین تا جایی که می‌توانید تحقیق و جستجو کنید تا یک جراح خوب برای عمل بینی خود پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از طریق سایت پذیرش ۲۴ هم استفاده کنید. چون در این جا تعداد زیادی جراح بینی ترمیمی عالی و حرفه‌ای وجود دارند که کار انتخاب را برای شما آسان‌تر می‌کنند.

در ادامه پس از عمل، حتما نکات مراقبتی که پزشک می‌خواهد را انجام دهید. توجه داشته باشید که عمل بینی برخلاف تصور عموم درد ندارد و پس از چند روز اول و برداشتن گچ، به روال زندگی عادی برمی‌گردید. اما مراقبت‌های پس از عمل و مراجعه به پزشک تا چند ماه ادامه دارند و در حقیقت سختی کار در همین موضوع است.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی از آن دسته عوارضی است که باعث کلافگی، افسردگی و اعتراض شدید بیمار می‌شود. زیرا مربوط به بخش زیبایی و ظاهر بینی بوده و ناهنجاری‌های این چنینی می‌توانند سبب زیر سؤال رفتن جراح و کار نهایی او شوند.

اما توصیه ما این است که قبل از هر کاری صبور باشید و بدانید که اکثر این ایرادات و مشکلات پس از عمل گذرا هستند. با گذشت زمان و کاهش تورم‌ها بینی شکل بهتری به خود گرفته و معایب اولیه آن برطرف می‌شوند.

پس بهتر است به پزشک خود اعتماد کرده و منتظر بمانید. البته اگر هم مایل باشید می‌توانید از خدمات سایت پذیرش ۲۴ استفاده کرده و با یک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین هم مشورت کنید و نظر او را درباره کجی نوک بینی خود جویا شوید.

سوالات متداول کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی

علت کج دیده شدن نوک بینی بعد از عمل چیست؟

دلیل اصلی آن تورم است.

کج شدن نوک بینی بعد عمل چقدر است؟

تا یک الی دو سال پس از عمل طبیعی است. اما پس از آن نیاز به درمان دارد.

راه درمان کج شدن نوک بینی بعد عمل چگونه است؟

تنها راه درمان پس از طی دوران نقاهت، جراحی مجدد است.

۳.۸/۵ (۶ نظر)

منبع
thefaceexperts.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناگ
ناگ
1 ماه قبل

سلام من ۱۶ روز است که عمل بینی انجام دادم امروز با یکی دعوام شده و درد دارم و خیلی هم نگرانم لطفا راهنماییم کنی ؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا