داغی گوش و علت و راه‌های درمان آن

یک فرد ممکن است به دلایل زیادی دچار مشکل داغی و فرمزی گوش (hot and red ears) شود. علاوه بر قرمزی، علائمی مانند درد یا سوزش هم ممکن است به وجود بیاید و باعث اذیت فرد شود. داغی گوش در بیشتر موارد نشانه یک بیماری جدی سلامتی نیست، اگرچه ممکن است اذیت‌کننده باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد احساس داغی در گلو و گوش صحبت کنیم و علل و روش‌های درمان خانگی داغی گوش را برایتان بگوییم.

علت داغی گوش از چیست؟

علت داغی و قرمزی لاله گوش می‌تواند به شرایط و موقعیت‌های مختلفی وابسته باشد که در این قسمت می‌خواهیم علل رایج داغی گوش را برایتان بیان کنیم:

سندرم گوش قرمز (Red ear syndrome)

سندرم گوش قرمز یک بیماری نادر است. این بیماری شامل قرمزی و سوزش در قسمت بیرونی گوش است و می‌تواند یک یا هر دو گوش را درگیر کند. سوزش و داغی گوش ممکن است فقط چند ثانیه طول بکشد یا چندین ساعت ادامه داشته باشد.

در برخی موارد، گرما، سرما یا مالش گوش ممکن است این علائم را ایجاد کند. در موارد دیگر، قرمزی و سوزش ممکن است خود به خود رخ دهد. علت سندرم گوش قرمز مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که در افراد جوان با میگرن مرتبط است.

گرگرفتگی پوستی

برافروختگی و گرگرفتگی از علل شایع قرمزی گوش هستند. گرگرفتگی منجر به قرمز شدن ناگهانی پوست به دلیل افزایش جریان خون در گوش می‌شود. به طور معمول، گرگرفتگی به دلیل یک واکنش احساسی شدید، مانند خشم یا خجالت رخ می‌دهد. همچنین گرگرفتگی می‌تواند به دلیل تغییر سریع دما، مصرف الکل و تغییرات هورمونی ایجاد شود. قرمزی گوش به دلیل گرگرفتگی ممکن است باعث احساس داغی در گوش شود.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یکی دیگر از علت داغی گوش است. آفتاب سوختگی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید رخ می‌دهد.

تخت های برنزه کننده نیز اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کنند و می‌توانند منجر به آفتاب سوختگی شوند. علائم قرمزی گوش ناشی از آفتاب سوختگی نیز ممکن است شامل سوزش و حساسیت باشد. بسته به شدت سوختگی، پوست ممکن است حتی تاول بزند و پوسته پوسته شود.

عفونت پوست

عفونت پوست و داغی گوش
عفونت پوست و داغی گوش

عفونت‌های پوستی می‌توانند علت قرمزی و داغی گوش باشند. عفونت‌های پوستی، مانند سلولیت، معمولاً به دلیل باکتری‌ها رخ می‌دهد. باکتری‌ها می‌توانند از طریق بریدگی، نیش حشرات و زخم روی پوست وارد بدن شوند.

عفونت باکتریایی پوست که منجر به قرمزی گوش می‌شود نیز ممکن است باعث تورم گوش و احساس درد و داغی گوش شود. سایر علائم عفونت شامل خستگی، تب و لرز هستند.

اگزمای سبورئیک (Seborrheic eczema)

اگزمای سبورئیک یا درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی شایع است که می‌تواند علت قرمزی و داغی گوش در کودکان و بزرگسالان باشد.

اگزمای سبورئیک با لکه‌های قرمز و پوسته پوسته روی پوست سر مشخص می‌شود. همچنین می‌تواند باعث قرمزی سایر قسمت‌های بدن، مانند قسمت بالای پشت و صورت شود و ممکن است گوش خارجی را تحت تأثیر قرار دهد.

به طور کلی، علت اگزمای سبورئیک ناشناخته است. تصور می‌شود که این بیماری با ژنتیک و تعامل سیستم ایمنی بدن با ارگانیسم‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند، مرتبط است. علاوه بر قرمزی، علائم این بیماری ممکن است شامل خارش و پوسته پوسته شدن پوست باشد.

پلی کندریت عودکننده (Relapsing polychondritis)

پلی کندریت عودکننده یک بیماری نادر است که ممکن است باعث قرمزی و التهاب غضروف در هر نقطه از بدن شود. عودکننده به این معنی است که علائم پس از از بین رفتن، دوباره عود خواهند کرد.

اگرچه این بیماری می‌تواند سایر نواحی بدن مانند بینی، چشم‌ها، دنده‌ها، مسیر هوایی و مفاصل را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما گوش‌ها بیشتر تحت تأثیر پلی کندریت عودکننده قرار می‌گیرند. علت دقیق پلی کندریت عودکننده به طور کامل شناخته نشده است؛ اما محققان فکر می‌کنند ممکن است به دلیل یک بیماری خودایمنی رخ دهد. علاوه بر قرمزی گوش، سایر علائم پلی کندریت عودکننده شامل تورم، درد، مشکلات تعادلی و اختلال شنوایی است.

پیشگیری از داغی گوش

پیشگیری از داغی گوش
پیشگیری از داغی گوش

با توجه به علت داغی گوش چپ و راست یا هر دو، ممکن است راه‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا به قرمزی گوش وجود داشته باشد که به شرح زیر هستند:

  • استفاده از کرم ضدآفتاب و محافظت از گوش با کلاه می‌تواند از قرمزی گوش‌ ناشی از آفتاب سوختگی جلوگیری کند.
  • شستن مکرر دست‌ها ممکن است احتمال عفونت‌های پوستی که منجر به قرمزی گوش می‌شود را کاهش دهد.
  • اجتناب از هرگونه دلمه یا سوراخ کردن، تمیز کردن و پوشاندن هرگونه زخم باز روی گوش و مرطوب کردن پوست خشک نیز می‌تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

در برخی موارد، ممکن است نتوان از قرمزی و داغی گوش در بارداری جلوگیری کرد. برای مثال، تقریباً غیرممکن است که از گرگرفتگی جلوگیری کنید. همچنین برخی شرایط مانند بیماری زمینه‌ای پلی کندریت عودکننده، قابل پیشگیری نیست.

انواع راه‌های درمان داغی گوش

دلیل داغ و قرمز شدن گوش در درمان این مشکل، تأثیر بسیاری دارد. در برخی موارد، مانند زمانی که قرمزی گوش‌ها به دلیل برافروختگی و گرگرفتگی است، نیازی به درمان داغی گوش نیست. از آنجایی که درمان داغی و قرمزی گوش به علت آن بستگی دارد، پزشک شما باید قبل از اقدام، وضعیت زمینه‌ای را بررسی کند. در حالی که برخی از علل قرمزی گوش، درمان مشابهی دارند، برخی دیگر در صورت درمان نادرست ممکن است تشدید شوند. بدین ترتیب، درمان داغی گوش شامل موارد زیر می‌شود:

  • شما می‌توانید آفتاب سوختگی‌های خفیف را با محصولات بدون نسخه، مانند لوسیون آلوئه ورا یا ایبوپروفن درمان کنید. گفتنی است که این محصولات را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. همچنین می‌توانید از یک حوله خنک و مرطوب روی پوست استفاده کنید. دوش آب سرد هم می‌تواند به بهبود شما کمک کند. همچنین باید بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • علت داغ شدن گوش راست در برخی شرایط مانند عفونت باکتریایی پوست، معمولاً به درمان پزشکی و آنتی بیوتیک نیاز دارد. در برخی شرایط هم می‌توانید به سراغ درمان خانگی داغی گوش بروید مانند استفاده از کمپرس گرم روی گوش آسیب دیده، استفاده از قطره گوش بدون نسخه و مصرف داروهای مسکن.
  • درمان پلی کندریت عودکننده معمولاً شامل محدود کردن علائم برای جلوگیری از آسیب به غضروف است. کورتیکواستروئیدها و داروهای سیستم ایمنی نیز ممکن است برای کاهش دفعات عود و عوارض تجویز شوند.
  • داروهای مختلفی برای درمان سندرم گوش قرمز استفاده می‌شود؛ اما در حال حاضر هیچ درمان استانداردی وجود ندارد. در برخی موارد ممکن است پزشک، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را برای درمان احساس داغی گوش تجویز کند. همچنین می‌توانید از ایندومتاسین، پروپرانولول، بی‌حس کننده موضعی و گاباپنتین استفاده کنید.
  • در برخی شرایط پزشک ممکن است تزریق دارو به عصب بزرگ گوش را برای جلوگیری از درد تجویز کند.
  • درمان داغی و قرمزی گوش ناشی از اگزمای سبورئیک اغلب با کرم ضدقارچی درمان می‌شود که روی پوست استفاده می‌گردد. اگر علائم متوسط ​​تا شدید باشد، ممکن است یک داروی کورتیکواستروئیدی موضعی تجویز شود. همچنین باید پوست خود را پس از دوش گرفتن، مرطوب کنید.
  • درمان اصلی واکنش آلرژیک، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلرژن است. به عنوان مثال، اگر به گوشواره نقره حساسیت دارید، آن را استفاده نکنید. واکنش‌های آلرژیک خفیف معمولاً با حذف آلرژن برطرف می‌شوند؛ اما در برخی موارد، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

داغی گوش و مراجعه به پزشک
داغی گوش و مراجعه به پزشک

احساس داغی در گلو و گوش همیشه نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارد؛ اما اگر فرد دچار قرمزی مکرر گوش‌ است و این مشکل بسیار دردناک شده یا اگر درد قابل توجه و تغییرات شنوایی دارد، به دکتر گوش درد مراجعه کند.

برای مشکل عفونت باکتریایی، مانند سلولیت، به ویژه اگر فرد تب کرده باشد، باید به دکتر عفونت گوش مراجعه کند (سایر علائم عفونت عبارت‌اند از تراوش چرک از گوش و حساسیت یا درد).

مراجعه افرادی که گوش قرمز دارند به متخصص گوش و حلق و بینی به علت این بیماری بستگی دارد. هنگامی که گوش قرمز به دلیل آفتاب سوختگی یا تحریک پوست رخ می‌دهد، علائم معمولاً در مدت کوتاهی از بین می‌روند.

در موارد دیگر، احساس گرما در گوش چپ و راست یا هر دو می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد که نیاز به درمان و مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن دارد. به عنوان مثال، در حال حاضر هیچ درمانی برای پلی کندریت عودکننده یا سندرم گوش قرمز وجود ندارد؛ اما علائم را می‌توان به کمک دکتر گوش درد مدیریت کرد.

پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین نوبت دهی پزشکان و بیمارستان‌ها است که امکان ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را هم برای شما فراهم آورده است. اگر می‌خواهید پزشک مناسب خود را برای داغی گوش پیدا کنید و نوبت بگیرید، می‌توانید به پذیرش ۲۴ مراجعه کنید. سامانه پذیرش ۲۴ به صورت شبانه روزی در دسترس شما است و می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز و از هر مکانی، نوبت خود را رزرو کنید.

سؤالات متداول

۱. آیا داغ شدن گوش و فشار خون ربطی به یکدیگر درند؟

از علائم فشار خون بالا، وز وز گوش است نه قرمزی یا داغی گوش؛ اما در برخی شرایط ممکن است فشار خون بالا با داغی گوش همراه باشد.

۲. درمان خانگی داغی گوش چیست؟

درمان علائم گوش بستگی به علت ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، اگر یک واکنش آلرژیک دارید، اجتناب از قرار گرفتن در معرض محرک‌ها باید برای تسکین گوش کافی باشد. با این حال، اگر شرایطی مانند اگزمای سبورئیک دارید، ممکن است برای درمان مؤثر علائم خود به داروهای تجویزی موضعی نیاز داشته باشید.

۳. آیا با احساس خجالت یا عصبانیت، گوش‌ها داغ و قرمز می‌شوند؟

بله، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر هنگام احساس خجالت یا عصبانیت، گوش‌ شما قرمز می‌شود یا می‌سوزد، در واقع دچار گرگرفتگی یا برافروختگی شده‌اید. این مشکل یک واکنش طبیعی است و به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه گوش ایجاد می‌شود که خیلی سریع هم رفع خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که دلایل احساس داغی در گوش چیست؟! همان‌‌طور که مشاهده کردید، داغ شدن و قرمزی گوش در اکثر شرایط نشان از بیماری جدی نیست و جای نگرانی ندارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است داغ شدن گوش، جدی باشد که باید حتما به دکتر گوش درد مراجعه کنید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با اطلاعات ارائه‌شده، مشکل خود را رفع کنید.

۴.۴/۵ (۱۸ نظر)

منبع
verywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
4 ماه قبل

با سلام اصلا مفید نبود فقط بیهوده لاس زدن ممنون

محمدرضا
محمدرضا
پاسخ به  مرتضی
1 ماه قبل

بابا ما راه های درمانشو میخوایم نه علتش

دکمه بازگشت به بالا