سرطان لوزه؛ لوزه ها هم دچار سرطان می‌شوند؟ علائم + درمان

لوزه‌ها در گلو به‌صورت جفتی در ناحیه اوروفارنکس قرار گرفته‌اند و وظیفه جلوگیری از ایجاد عفونت را بر عهده‌ دارند. سرطان لوزه ممکن است در این ناحیه ایجاد شود که خود این سرطان به سرطان‌های سر، سرطان گلو و سرطان اوروفارنکس تفکیک می‌شوند.

این سرطان در برخی افراد هیچ علائمی نشان نمی‌دهد، حتی دیده ‌شده است که افراد پس از تشخیص ابتلا به این بیماری، با هیچ نشانه‌ای مواجه نشده‌اند. اما در برخی بیماران با علائم رخ ‌داده است که این سوال برایشان پیش می آید: آیا سرطان لوزه خطرناک است؟ با خواندن این مطلب به جواب این پرسش می‌رسید و با نشانه‌ها و گزینه‌های درمان این بیماری آشنا می‌شوید تا در صورت مشاهده کردن هرگونه علامتی از این بیماری، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرید. بدیهی است که هر چه زودتر با این علائم آشنا شوید، احتمال بهبودی افزایش می‌یابد.

سرطان لوزه چیست؟

رشد غیرطبیعی سلول‌ها در لوزه‌ها منجر به ایجاد سرطان لوزه می‌شود. لوزه‌ها بخشی از سیستم‌ ایمنی بدن هستند که با میکروب و عفونت مبارزه می‌کنند. احتمال ابتلا به این بیماری حتی در کسانی‌که لوزه‌های خود را برداشته‌اند وجود دارد؛ زیرا ممکن است بخش بسیار کوچکی از لوزه در گلو باقی ‌مانده باشد.

این سرطان ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بلعیدن غذا یا احساس گیرکردن چیزی در گلو شود. در ادامه مطلب به‌طور دقیق به بررسی علائم مشخص این بیماری می‌پردازیم.

مقایسه لوزه مبتلا به سرطان (سمت چپ) و لوزه سالم (سمت راست)
مقایسه لوزه مبتلا به سرطان (سمت چپ) و لوزه سالم (سمت راست)

علائم سرطان لوزه

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، این بیماری در برخی افراد بدون علامت رخ می‌دهد و میزان شدت علائم به میزان پیشرفت این بیماری بستگی دارد. اما بسیاری از نشانه‌ها و علائم مورد توجه عبارتند از:

  • بزرگ بودن بیش از اندازه طبیعی لوزه یا تفاوت اندازه لوزه‌ها با یکدیگر
  • بی‌تأثیر بودن آنتی‌بیوتیک در رفع عفونت گلو
  • گلودرد مداوم و شدید
  • گرفتگی یا تغییر صدا
  • خستگی بیش از حد
  • کاهش وزن زیاد و بی‌دلیل
  • مشکل در بلعیدن غذا یا درد هنگام باز کردن دهان
  • خونریزی در دهان
  • گوش‌درد شدید به‌ویژه تنها در یکی از گوش‌ها

علائم این بیماری در کودکان مشابه علائم سرطان لوزه در بزرگسالان است. البته که داشتن یک یا چند علامت نشانه ابتلای حتمی به این بیماری نیست و در صورت مشاهده هر یک از این علامت‌ها برای بررسی بیشتر و تشخیص باید به دکتر لوزه که دکتر گوش، حلق و بینی هم نامیده می‌شود مراجعه کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم مربوط به سرطان لوزه را بیش از سه هفته مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر به این بیماری مبتلا هستید و با علائم جدیدی مواجه شدید، آن را با متخصص خود درمیان بگذارید و اقدامات لازم را انجام دهید.

پزشک در حال بررسی اولیه سرطان لوزه
پزشک در حال بررسی اولیه سرطان لوزه

سنگ لوزه

همان‌طور که گفته شد، مشاهده این علائم نشان‌دهنده ابتلای حتمی به سرطان نیست و ممکن است بیمار به بیماری دیگری مانند سنگ لوزه دچار باشد که باعث بوی بدن دهان نیز می‌شود. علائم سنگ لوزه بسیار شبیه به علائم سرطان لوزه است، با این تفاوت که در سرطان، درد گلو و گوش بسیار شدید و مداوم است و خون در بزاق دهان مشاهده می‌شود.

درمان سنگ لوزه استفاده از مسواک و دهانشویه، آب‌ نمک، سرکه سیب و گوش پاک‌کن برای رفع و جداسازی آن است. در صورتی که سنگ لوزه بسیار ریز است یا به‌راحتی قابل ‌مشاهده نیست، برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

علت ابتلا به سرطان لوزه

علت ابتلا به سرطان لوزه هم مانند علت ابتلای تمام سرطان‌ها ترکیبی از عواملی مانند ژنتیک و عوامل محیطی است. مصرف سیگار، تنباکو و الکل احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد. اگرچه که اخیراً مشاهده ‌شده است که افرادی که هیچ‌گونه مخدر و نوشیدنی‌های الکلی استفاده نمی‌کنند هم به سرطان‌های سر، لوزه و گلو مبتلا شده‌اند. ممکن است منبع ایجاد این سرطان‌ها ویروس پاپیلومای انسانی باشد که نوعی کارسینوم سلول سنگفرشی است.

آیا سرطان لوزه کشنده است؟

اولین سوالی که در ذهن بیمار شکل می‌گیرد، این است که سرطان لوزه درمان دارد یا خیر. با توجه به آمار کلی، احتمال مرگ در سرطان خوش‌خیم لوزه بالا نیست و مانند همه سرطان‌ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان موفق آمیزتر خواهد بود. طبق تحقیقات، از هر ۱۰ نفر که به این بیماری دچار می‌شود ۸-۹ نفر زنده می‌مانند که به‌معنای ۸۵ الی ۹۰ درصد موفقیت در درمان این بیماری است. این آمار مربوط به مبتلایان سال‌های گذشته ‌است و نمی‌توان با این اطلاعات به‌طور دقیق میزان موفقیت‌آمیز بودن درمان را تعیین و درمان حتمی بیماری را تضمین کرد. در هر سرطان تومورهای درجه بالا بیشتر و سریع‌تر از تومورهای درجه پایین گسترش می‌یابند. به همین دلیل برای اطلاع از میزان گسترش تومورها و جلوگیری از ابتلا به سرطان بدخیم لوزه، با اولین نشانه باید به پزشک مراجعه کرد.

آزمایش و تست‌های لازم برای تشخیص سرطان لوزه

متخصص لوزه برای تشخیص این بیماری ممکن است درخواست انجام آزمایش‌هایی را داشته ‌باشد؛ برخی از این آزمایش‌ها به شرح زیر هستند:

آزمایش‌های تصویربرداری

با انجام و بررسی این آزمایش‌ها، می‌توان مشاهده کرد که آیا تومورها به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کرده‌اند یا خیر. آزمایش‌های تصویری شامل سی تی اسکن، اسکن PET و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) است.

بیوپسی

طی این روش با یک چاقوی بسیار ظریف قسمت‌های کوچک مشکوک از لوزه نمونه ‌برداری شده یا با یک سوزن بسیار کوچک قسمت‌هایی از توده گردن ساکشن می‌شوند. این سلول‌ها برای بررسی دقیق زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرند.

آزمایش خون

اگرچه که این آزمایش برای تشخیص سرطان لوزه انجام نمی‌شود؛ اما برای ارزیابی سلامت کلی بدن شما پیش از انجام پروسه درمان توصیه می‌شود.

مراحل درمان سرطان لوزه

انتخاب روش و میزان طولانی‌ بودن و موفقیت درمان، به‌اندازه و میزان گسترش تومورها بستگی دارد. گزینه‌های درمان عبارتند از:

جراحی رباتیک ترانسوال

در این روش، دکتر جراحی لوزه از فناوری و تکنیک پیشرفته برای عبور از نواحی حساس استفاده می‌کند. در مراحل اولیه سرطان، از tors استفاده می‌شود. مزایای این روش، کوتاه‌تر بودن مراحل جراحی، کم‌تر بودن مدت بستری‌شدن بیمار و رفع مشکل در بلع غذا است.

پرتو درمانی

در این روش از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن و کوچک‌تر کردن تومورها در مراحل اولیه بیماری استفاده می‌شود. ممکن است از پرتو درمانی برای حذف کامل تومورهای باقیمانده در بدن پس از جراحی نیز استفاده شود.

شیمی‌درمانی

داروهای از بین برنده تومورهای سرطانی به‌صورت خوراکی یا داخل وریدی تجویز می‌شوند. معمولاً شیمی‌درمانی همراه با پرتو درمانی انجام ‌می‌شود، اما ممکن است در زمانی که درمان‌های دیگر امکان‌پذیر نیست برای پیشگیری از پیشرفت و گسترش سریع تومورها و کاهش علائم نیز مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی

اگر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در درمان سرطان لوزه مؤثر نباشند، جراحی انجام‌ می‌شود. دیسکسیون گردن در صورتی که تومورها به غدد لنفاوی گسترش پیدا کنند، الزامی است.

یک بیمار مبتلا به سرطان لوزه تحت درمان
یک بیمار مبتلا به سرطان لوزه تحت درمان

آیا پرتودرمانی عوارض دارد؟

پرتودرمانی که یکی از درمان‌های اصلی سرطان لوزه است، ممکن است عوارض جانبی کوتاه‌مدتی داشته ‌باشد از جمله:

  • گرفتگی صدا
  • خشکی دهان
  • تغییرات پوستی شبیه به آفتاب‌ سوختگی در ناحیه تحت درمان
  • اختلال در حس چشایی
  • مشکل در بلع غذا
  • درد گلو و دهان یا تغییر رنگ در دهان
  • زخم‌های باز دهان و گلو
  • خستگی مفرط

لوزه و طب سنتی

برای درمان مستقیم سرطان لوزه طب سنتی درمانی ندارد و مسلماً جای درمان‌های پیشرفته توسط دکتر لوزه را نمی‌گیرد، اما از اقدامات توصیه‌ شده توسط طب سنتی برای کاهش درد و ناراحتی و علائم عبارتند از:

  • مصرف عسل به‌عنوان اولین و آخرین غذا
  • غرغره آب‌ نمک دو بار در روز
  • استفاده از روغن‌های گیاهی و درمانی در ناحیه گلو
  • مصرف گرمی‌جات

بهبودی سرطان لوزه چه قدر طول می‌کشد؟

بهبودی کامل این بیماری به عوامل مختلفی از جمله میزان شدت و گسترش تومورها و مقاومت بدن شما بستگی دارد. بیمارانی که برای درمان آن‌ها از tors استفاده می‌شود در مدت‌زمان کوتاهی که معمولاً چند هفته بیش‌تر نیست، بهبود می‌یابند. دوره درمانی با پرتو درمانی و شیمی‌درمانی حدوداً چند هفته طول می‌کشد و ممکن است بهبودی کامل چند ماه به طول بیانجامد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزه

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان لوزه می‌توانید اقداماتی انجام دهید مانند:

  • از مصرف سیگار، تنباکو و هرگونه مخدر دوری کنید.
  • برای مقابله با ویروس HPV، کارهایی مثل آزمایش، رابطه جنسی ایمن و دریافت واکسن HPV انجام دهید.
  • غربالگری‌های سرطان را برای تشخیص سریع‌تر انجام دهید.

سؤالاتی که باید از پزشک گوش، حلق و بینی پرسیده شود کدامند؟

بیمار پس از اطلاع از بیماری خود، سؤالات بسیاری برایش مطرح می‌شود اما سؤالات اصلی که باید از متخصص لوزه پرسیده شود عبارتند از:

  • میزان پیشرفت تومورها چقدر است؟
  • چه روش‌ها و گزینه‌هایی برای درمان وجود دارد؟
  • پروسه درمان چه قدر طول می‌کشد؟
  • آیا طی درمان می‌توان به کار ادامه‌داد یا فعالیت عادی و روزانه پرداخت؟

به‌جز پرسش‌های بالا، هرگونه سؤال احتمالی در ذهن بیمار از پزشک پرسیده شود. به این ترتیب روند درمان برای شما روشن می‌شود و با همکاری پزشک می‌توان به سادگی مراحل درمان را پشت سر گذاشت. بنابراین درمان این سرطان قابل دستیابی است.

نتیجه‌گیری

طبیعی است که نام ترسناک بیماری سرطان، باعث ایجاد ترس و اضطراب و ناامیدی در بیمار شود. اما باید بدانید که با پیشرفت علم و روش‌های نوین و پیشرفته برای درمان، احتمال بهبودی سرطان و موفقیت‌آمیز بودن درمان شما بالا است؛ به‌خصوص اگر بیماری در مراحل اولیه پیشرفت تشخیص داده شود. می‌توانید با افرادی که تجربه این بیماری را داشته‌اند یا مانند شما تحت درمان هستند صحبت کنید یا از پزشک خود راهنمایی بگیرید. روحیه شما نقش مهمی در مقاومت بدن شما و موفقیت‌آمیز بودن درمان دارد، پس هرگز خود را نبازید و در اسرع وقت درمان را شروع کنید. سایت پذیرش۲۴ برای راحتی بیشتر و آسان‌تر بودن نوبت‌دهی و ویزیت بیماران عزیز، امکان اخذ نوبت و ویزیت آنلاین دکتر گوش، حلق و بینی را فراهم ساخته ‌است تا تمام افراد مبتلا به این بیماری بتوانند در اسرع وقت اقدام به درمان کنند.

سؤالات متداول سرطان لوزه

آیا سنگ لوزه همان سرطان لوزه است؟

خیر. ممکن است بیماری‌های لوزه مانند سرطان یا سنگ لوزه علائم مشابهی داشته‌ باشند. برای تشخیص دقیق نوع بیماری باید به متخصص لوزه مراجعه کنید.

اصلی‌ترین علائم سرطان لوزه کدامند؟

سرطان لوزه علائم متفاوتی در هر بیمار دارد اما اصلی‌ترین آن‌ها شامل درد شدید در گوش و گلو، مشاهده خون در بزاق دهان، گرفتگی صدا، مشکل در بلع غذا، کاهش وزن غیرعمدی و بی‌دلیل و خستگی مفرط است. برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

امکان بهبودی کامل در سرطان لوزه چقدر است؟

احتمال بهبودی کامل بستگی به میزان پیشرفت این بیماری در شما و زمان اقدام به درمان دارد اما با توجه به تحقیقات انجام ‌شده میان مبتلایان به این بیماری طی سال‌های گذشته، امکان بهبودی بین ۸۵ الی ۹۰ درصد است. پزشک شما می‌تواند پس از بررسی‌های لازم، پاسخ دقیق‌تری در مورد احتمال بهبودی به شما بدهد.

۴.۶/۵ (۷ نظر)

منبع
healthline.commy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا