علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل + روش اصلاح فرو رفتگی پل بینی

برای برخی از افراد پس از عمل بینی ممکن است مشکل فرورفتگی ایجاد شود. البته در ۹۰ درصد مواقع فرورفتگی حاصل ناشی از تورم بینی است. به‌عبارتی تورم قسمتی که فرورفتگی مشاهده می‌شود، سریع‌تر از سایر نواحی کاهش یافته است. به همین دلیل است که پزشکان متخصص معمولاً یک سال را برای کاهش تورم در نظر می‌گیرند و پس از آن اگر هم‌چنان فرورفتگی مشاهده شد، در جهت درمان اقدام می‌نمایند. ممکن است برای فرورفتگی پل بینی بعد از عمل به عمل جراحی بینی ترمیمی نیاز باشد. در این مقاله به بررسی علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل و روشهای اصلاح فرو رفتگی پل بینی می‌پردازیم.

علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل

حال اگر بعد از گذشت یک سال از عمل جراحی بینی، هنوز فرورفتگی تیغه بینی مشاهده شود، باید به‌دنبال روش های اصلاح فرورفتگی پل بینی باشید. از مهم‌ترین دلایل فرورفتگی پل بینی بعد از عمل شامل موارد زیر می‌شوند:

تحلیل یا جا‌به‌جایی غضروف بینی

یکی از دلایل فرورفتگی پل بینی بعد از عمل ممکن است تحلیل یا جا‌به‌جایی غضروف بینی باشد. غضروف‌ها در قسمت پایینی بینی قرار دارند و به‌همراه استخوان‌ها چارچوب بینی را شکل می‌دهند. احتمال جا‌به‌جایی غضروف بینی در هر دو عمل بینی استخوانی و گوشتی امکان‌پذیر است ولی هر چه مهارت پزشک و توجه به دستورالعمل‌های پس از عمل بیشتر باشد، احتمال آن کمتر است.

برداشتن بیش از حد غضروف‌ها در هنگام عمل

اگر پزشک مهارت کافی در انجام عمل را نداشته باشد، ممکن است بر اثر برداشتن بیشتر از اندازه‌ی غضروف‌ها، فضای خالی مابین آن‌ها ایجاد نماید و به این صورت منجر به عدم ثبات بخش استخوانی و غضروفی و ایجاد فرورفتگی پل بینی بعد از عمل شود.

ماساژ غیر حرفه‌ای

معمولاً پس از عمل تورم بینی طبیعی است. به همین منظور معمولاً پزشکان متخصص به‌منظور کاهش تورم، ماساژ بینی را توصیه می‌کنند. دقت کنید که در این مرحله نحوه‌ی ماساژ و میزان فشاری که روی بینی وارد می‌شود بسیار اهمیت دارد. استخوان‌ها و غضروف‌های بینی پس از عمل بسیار شکننده و آسیب‌پذیر هستند.

وارد آمدن فشار و ضربه به بینی

معمولاً بعد از عمل بینی، دستورالعمل‌هایی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در این دستورالعمل از فردی که تحت جراحی بینی قرار گرفته درخواست می‌شود که به‌هیچ وجه فشار یا ضربه‌ای به بینی خود وارد نکند. وارد آمدن فشار و ضربه می‌تواند موجب فرورفتگی پل بینی بعد از عمل شود.

برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی و جراج بینی ترمیمی یا دکتر گوش و حلق و بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید یا اپلیکیشن آن را دانلود کنید.

درمان فرورفتگی پل بینی بعد از عمل

با توجه به این‌که علل مختلفی برای فرورفتگی پل بینی بعد از عمل وجود دارد و بسته به این‌که فرورفتگی پل بینی بعد از عمل چقدر طول میکشد، درمان‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

اگر هنوز یک سال از عمل جراحی نگذشته باشد

اگر هنوز یک سال از انجام عمل سپری نشده باشد، برخی از پزشکان از فیلر برای پر کردن فرورفتگی استفاده می‌کنند. فیلر موجب ایجاد بافت فیبروز در قسمت فرورفتگی می‌شود و در نهایت می‌تواند به‌طور کامل فرورفتگی پل بینی بعد از عمل را درمان نماید.

در صورتی‌که یک سال از عمل جراحی گذشته باشد

اگر فرورفتگی پل بینی بعد از عمل ناشی از تحلیل یا جا‌به‌جایی غضروف بینی و حذف بیش از اندازه‌ی غضروف در هنگام عمل باشد، معمولاً روش درمان، جراحی ترمیمی بینی است. در این جراحی، پزشک با استفاده از غضروف خود فرد، فرورفتگی را پر می‌نماید. در صورتی‌که فرد غضروف اضافی نداشته باشد، پزشک متخصص از غضروف لاله‌ی گوش یا قفسه‌ی سینه استفاده می‌نماید.

البته در مواردی هم که فرورفتگی کوچک است ممکن است نیازی به عمل جراحی ترمیمی نباشد و پزشک در داخل مطب به‌صورت سرپایی با ایجاد یک برش، غضروف اضافی را در فرورفتگی قرار می‌دهد.

برآمدگی پل بینی بعد از عمل
برآمدگی پل بینی بعد از عمل

کلام آخر:

اگرچه برخی از افراد از فرورفتگی شکایت می‌کنند برخی دیگر برآمدگی پل بینی بعد از عمل را تجربه می‌نمایند. چه فرورفتگی و چه برآمدگی هر دو می‌تواند رنج‌آور باشد زیرا فردی که برای جراحی زیبایی بینی اقدام کرده است، از پزشک بینی بی نقصی را طلب می‌کند.

اما با توجه به این‌که هر عملی عوارضی هم دارد، باید دقت کنید که برای کاهش عوارض ناشی از عمل بینی باید در انتخاب پزشک متخصص بسیار دقت کنید.

برای دریافت نوبت از جراح بینی یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول فرورفتگی پل بینی بعد از عمل

  • فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی به چه علت رخ می‌دهد؟

در یک سال اول پس از جراحی، فرورفتگی پل بینی بعد از عمل ممکن است به‌دلیل تورم باشد. اما پس از گذشت این مدت باید موارد دیگری را مورد بررسی قرار داد. از جمله عواملی که موجب فرورفتگی پل بینی بعد از عمل می‌شوند شامل تحلیل یا جا‌به‌جایی غضروف بینی، حذف بیش از حد غضروف‌ها در هنگام عمل، ماساژ غیر حرفه‌ای، ضربه به بینی پس از عمل و … است.

  • فرورفتگی پل بینی بعد از عمل تا کی ادامه دارد؟

همان‌طور که در مقاله اشاره کردیم و در پاسخ به این سوال که « فرورفتگی پل بینی بعد از عمل چند روز است؟» می‌توان این‌گونه بیان کرد:

اگر فرورفتگی پل بینی بعد از عمل پس از گذشت یک سال هنوز مشاهده شد، باید برای اقدامات دیگری نظیر جراحی ترمیمی بینی به پزشک متخصص جراح مراجعه کنید. در صورتی‌که هنوز یک سال از عمل بینی شما نگذشته است، بهتر است کمی صبر کنید زیرا امکان دارد که تورم بینی ناشی از عمل جراحی موجب چنین حالتی شده باشد.

  • علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل بالای نوک چیست؟

همه‌ی عللی که برای فرورفتگی پل بینی بعد از عمل ذکر کردیم می‌تواند برای سایر قسمت‌ها نیز صادق باشند.

۲.۹/۵ (۱۵ نظر)

منبع
drhajibegloo.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
13 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحرا
سحرا
4 ماه قبل

سلام من بینیم رو ۶ماهه عمل کردم
پره های بینم نامتقارن هست به نظرتون چیکارکنم

Kok
Kok
7 ماه قبل

سلام نزدیکه یکساله بینی مو عمل کردم پل بینیم فرورفتگی داره وقتی چسب میزنم بهتر میشه ولی وقتی نمیزنم خیلی فرم ش بد میشه علتش چی میتونه باشه

مریم السادات موسوی
مریم السادات موسوی
پاسخ به  Kok
5 ماه قبل

سلام

کیمیا
کیمیا
پاسخ به  Kok
4 ماه قبل

سلام منم آلان ۶ ماهه عمل کردم یه فرو رفتی بالاپوش بینیم بوجود اومده خیلی بهم ریخته شدم

پروانه
پروانه
7 ماه قبل

سلام من خسته نباشید من یه سه ماه میشه عمل کردم وسط بینیم رفته داخل بدجوره خیلی میترسم یه طرف طرف بینیم هم رفته داخل درست میشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  پروانه
1 ماه قبل

سلام عزیزم شما مشکل بینیتون حل شد

مریم
مریم
11 ماه قبل

سلام چهار ماه ونیم هست بینیم رو عمل کردم نوک بینیم ورم داره سمت راست بینیم برامدکی غضروف داره بالای بینیم قوز داره دکتر کورتون نمیزنه ومیگه باید صبر کنم بینیم گوشتی و ضخیم هست چکار کنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مریم
6 ماه قبل

عزیزم شما مشکل بینیتون حل شد؟؟

لیلا
لیلا
1 سال قبل

یک سال وهشت ماهه بینی مو عمل کردم پوست صورتم بسیار آسیب دید و هنوز اخساس کشیدگی دربینی و ناراحتی دربینی دارم چکار کنم تحت نظر پزشک پوست هم هستم

Safa
Safa
1 سال قبل

بینی من ۳ ماهه عمل کردم و الان احساس فرو رفتگی میکنم روی پل بینیم..خیلی اذیت میشم به خاطرش ..ازبس خود خوری میکنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Safa
1 سال قبل

سلام دماغتون خوب شده یا ن من خواهرم عمل کرده مثل شما بعد روی دماغش فرو رفتگی داره کج نشون میده

اکرم هستم
اکرم هستم
پاسخ به  فاطمه
10 ماه قبل

سلام اکرم هستم ۲۰روزمونده بشه یک سال بینیم
عمل کردم فرورفتگی پیداکرداسترس دارم چکار باید کرد

کیمیا
کیمیا
پاسخ به  Safa
4 ماه قبل

سلام زیر یه سال دکتر فیلم میزنه اگه رفع نشد بعد از یه سال ترمیمی انجام میده

دکمه بازگشت به بالا