خارش گوش نشانه چیست و برای درمان خارش گوش چه کنیم؟

در حالی که گوش‌ها ممکن است نسبت به یک دست یا پا اندازه نسبتاً کوچکی داشته باشند، اما پر از فیبرهای عصبی حساس هستند. در نتیجه، گوش‌ها هم به اندازه سهم خود در معرض خارش قرار دارند. ممکن است گوش‌های شما فقط به این دلیل که بسیار حساس هستند دچار خارش مزمن شوند.

با این حال، خارش گوش نیز می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد. با درک برخی از دلایل خارش گوش، می‌توانید نحوه تسکین آن را تعیین کنید.

خارش گوش از چیست؟

علت خارش گوش می‌تواند به چند دلیل باشد:

خشکی پوست

اگر گوش‌های شما موم کافی تولید نکند، پوست گوش شما خشک شده و خارش ایجاد می‌کند. موم دارای اثرات روان کننده است. عدم وجود آن می‌تواند علت خارش پوست گوش باشد. حتی ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن و پوسته ریزی از گوش خود شوید.

درماتیت کانال گوش

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که پوست داخل و اطراف کانال گوش شما ملتهب شود. این شرایط می‌تواند نتیجه یک واکنش آلرژیک به محصولات داخل یا نزدیک گوش شما باشد، مانند محصولات مراقبت شخصی یا فلز موجود در گوشواره. نوع دیگری از درماتیت در گوش، درماتیت اگزماتوئید شنوایی نام دارد که علل ناشناخته‌ای دارد.

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

اوتیت خارجی یا عفونت مجرای گوش خارجی می‌تواند باعث درد گوش و همچنین خارش شود. این نوع خارش گوش بعد از عفونت با عنوان گوش شناگر نیز شناخته می‌شود چرا که اکثرا این نوع خارش گوش بعد از استخر و در اثر التهاب ایجاد شده معمولاً به دلیل عفونت است. این وضعیت همچنین می‌تواند منجر به قرمزی و تورم شود.

استفاده از سمعک

سمعک می‌تواند باعث گیر افتادن آب در گوش یا ایجاد واکنش آلرژیک به خود سمعک شود. سمعک‌های نامناسب نیز می‌توانند روی نواحی خاصی از گوش فشار وارد کنند و منجر به خارش شوند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که با ایجاد بثورات قرمز رنگ همراه است. پسوریازیس می‌تواند در قسمت‌های قابل مشاهده بدن، مانند بازوها یا داخل گوش‌ها ایجاد شود.

حساسیت غذایی

واکنش آلرژیک به یک غذای خاص می تواند باعث خارش گوش افراد شود. آلرژی‌های غذایی رایج عبارت‌اند از:

  • آجیل
  • شیر
  • ماهی و صدف
  • گندم
  • سویا

افراد ممکن است خارش را در بقیه قسمت‌های صورت نیز تجربه کنند. برخی افراد دچار کهیر می‌شوند.

سندرم آلرژی دهانی نوعی واکنش آلرژیک مربوط به گرده گل است که معمولاً باعث خارش اطراف دهان می‌شود، اما برخی از افراد نیز خارش گوش را گزارش داده‌اند.

غذاهای رایجی که باعث ایجاد سندرم آلرژی دهان می‌شوند عبارت‌اند از:

  • میوه‌هایی مانند سیب، خربزه، گیلاس، کیوی و موز
  • دانه‌های آفتابگردان
  • بادام‌ها
  • فندق

اگر فردی پس از خوردن غذا یا تماس با یک آلرژن مشکل تنفسی داشته باشد، ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کند. این وضعیت یک اورژانس پزشکی به حساب می‌آید و نیاز به مراقبت فوری دارد.

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک که به عنوان تب یونجه نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که افراد نسبت به ذرات معمولی موجود در هوا مانند گرده، کنه‌های گرد و غبار یا خز حیوانات واکنش آلرژیک نشان دهند.

این شرایط می‌تواند باعث خارش در گوش، چشم و گلو شود، همراه با:

مردم همچنین ممکن است به دلیل احتقان ناشی از سرماخوردگی دچار خارش گوش شوند. این حالت معمولاً به دنبال بهبودی افراد از سرماخوردگی اتفاق می‌افتد.

علائم خارش گوش چیست؟

خارش گوش می‌تواند باعث تحریک شده و آزاردهنده باشد. حتی ممکن است اینگونه به نظر برسد که خاراندن کمک کننده است. با این حال، گوش‌های شما احتمالاً هنگام خاراندن احساس بدتری خواهند داشت. هنگام عفونت، خارش گوش می‌تواند با موارد زیر همراه باشد:

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی شدید یا ترشحات شدیدی از گوش خود تجربه می‌کنید.
  • به طور ناگهانی دچار کم شنوایی می‌شوید.
  • اگر علائم خارش گوش شما همچنان با گذشت زمان یا مراقبت‌های خانگی بهبود نیافت فوراً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

دکتر التهاب گوش احتمالاً گوش‌های شما را مورد معاینه قرار داده و برای کمک به شناسایی علل احتمالی، یک سابقه پزشکی از شما دریافت خواهد کرد. این معاینه می‌تواند به آنها کمک کند تا هر گونه بثورات آشکار، مانند لکه‌های اگزما را شناسایی کنند.

پزشک شما همچنین ممکن است به دنبال جرم گوش اضافی یا جرم گوش بسیار نزدیک به پرده گوش باشد این نوع جرم گوش می‌تواند باعث خارش شود. همچنین برای مشخص کردن علت، احتمالاً در مورد علائم دیگری مانند تب و زمان شروع آنها سؤالاتی از شما خواهد کرد.

خارش گوش چگونه درمان می‌شود؟

خارش گوش چگونه درمان می‌شود؟
خارش گوش چگونه درمان می‌شود؟

حساسیت و خارش گوش معمولاً به دلیل اختلال در سلامت پوست گوش رخ می‌دهد. درمان معمولاً به دنبال برطرف نمودن این شرایط خواهد بود. علل شایع عبارت‌اند از:

  • موم گوش
  • آب اضافی در گوش
  • ذرات و زباله‌های خارجی در گوش

اگر علت خارش پشت گوش کودک شما نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد، از مصرف محصولاتی که به طور بالقوه می‌توانند باعث تحریک شوند خودداری کنید. این موارد شامل گوشواره‌های جدید و محصولات مراقبت شخصی هستند.

همیشه حتی قبل از ریختن بهترین قطره برای خارش گوش خود با پزشک‌تان صحبت کنید. دقت کنید این مورد حتی برای استفاده از بهترین پماد برای خارش گوش نیز صدق می‌کند و تضمین می‌کند که هیچ عامل تحریک کننده‌ای در گوش وارد نمی‌شود. همچنین، اگر پرده گوش شما آسیب دیده است، نباید از هیچ پماد یا قطره‌ای استفاده کنید، مگر اینکه پزشک به طور خاص آنها را تجویز کرده باشد.

پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه یا تجویز نماید:

  • پماد آنتی بیوتیک
  • در صورتی که خشکی پوست باعث این خارش شده، استفاده از روغن بچه برای نرم کردن پوست
  • پماد موضعی استروئیدی تسکین دهنده التهاب، مانند کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد یا کرم بتامتازون ۰.۱ درصد
  • قطره گوش شناگر یا محلول رقیق شده از الکل مالشی، اسید استیک یا پراکسید هیدروژن
  • در صورتی که خارش گوش شما همراه با درجه حرارت بالا یا خروج خون یا چرک از گوش باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک برای خارش گوش و عفونت ناشی از آن تجویز کند.

برای تمیز کردن گوش‌ها، قرار ویزیت‌های منظمی را با پزشک خود در نظر بگیرید. این حالت می‌تواند آسیب وارده به این ناحیه را به حداقل رسانده و در عین حال به شما در خارج سازی جرم اضافی گوش کمک می‌کند.

از جمله درمان خانگی خارش گوش می‌توان به استفاده از روغن اشاره کرد. در چنین مواقعی یک قطره روغن نیز می‌تواند به تسکین خارش ناشی از سمعک کمک کند. با این حال، روغن نباید با سمعک تماس داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از رفتن به رختخواب، قطره‌ها را بمالید.

افراد همچنین باید اطمینان حاصل کنند که سمعک خود را به درستی برای گوش خود نصب می‌کنند، زیرا سمعک نامناسب می‌تواند باعث تحریک شود. پزشک همچنین می‌تواند به تشخیص اینکه آیا یک فرد واکنش آلرژیک به سمعک خود دارد یا خیر کمک کند.

افراد می‌توانند گوش بیرونی خود را با استفاده از یک پارچه تمیز کنند، اما نباید چیزی را وارد مجرای گوش کنند. اگر جرم گوش باعث مسدود شدن گوش شده باشد، چند قطره روغن بچه یا قطره گوش بدون نسخه می‌تواند موم را شل کند.

اگر این کار موثر واقع نشد، پزشک ممکن است محلول نمکی را به داخل گوش سرنگ وارد کرده تا بدین ترتیب جرم گوش اضافی را خارج نماید. افراد همچنین می‌توانند این روش را در خانه با کیت آبیاری انجام دهند.

اگر یک بیماری پوستی، مانند پسوریازیس، باعث خارش گوش شود، ممکن است افراد نیاز به استفاده از داروهای موضعی برای درمان این عارضه داشته باشند.

افراد مبتلا به خارش گوش به دلیل رینیت آلرژیک ممکن است برای مدیریت بیماری خود به داروهای آنتی هیستامینی نیاز داشته باشند. اگر آلرژی غذایی باعث خارش گوش شود، افراد می‌توانند رژیم غذایی و علائم خود را پیگیری نمایند تا تشخیص دهند کدام غذاها باعث ایجاد علائم در آنها شده است.

درمان خانگی خارش گوش

اگر قصد درمان خانگی خارش گوش با کمک روش‌های طب سنتی را دارید می‌توانید از گزینه‌هایی مانند سرکه، سیر، روغن گرم، زنجبیل استفاده کنید. به عنوان مثال برای درمان خارش گوش با سیر، می‌توانید از روغن آن برای کمک به بهبود درد و عفونت گوش هم استفاده کنید.

چگونه از خارش گوش جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از تحریک شدن، از تمیز کردن گوش با وسایلی مانند زیر به شدت اجتناب کنید:

  • چوبک‌های پنبه‌ای
  • سواب پنبه
  • گیره کاغذ
  • پین‌های بابی

راه‌های دیگر برای جلوگیری از تحریک در گوش شامل:

  • از جواهرات ضد حساسیت استفاده کنید، این وسایل می‌توانند از واکنش‌های آلرژیک که منجر به خارش می‌شوند جلوگیری کنند.
  • اگر مکررا شنا می‌کنید، از محلولی برای خشک کردن آب اضافی مجرای گوش استفاده کنید. همچنین می‌توانید گوش بند در هنگام شنا و استفاده از سشوار با حرارت کم و با فاصله زیاد را به کار ببرید.
  • اگر تولید بیش از حد جرم گوش را تجربه می‌کنید، ممکن است بخواهید با استفاده از روش‌های مورد تایید پزشک، مانند قطره گوش، جرم گوش خود را در سطح قابل کنترلی نگه دارید.

سوالات متداول

علت خارش گوش کودکان چیست؟

شایع ترین علت خارش گوش اطفال تجمع جرم گوش است. بیشتر مشکلات موم ناشی از قرار دادن سواب پنبه‌ای در مجرای گوش است. کشیدن گوش می‌تواند زمانی شروع شود که کودک شما سرما خورده است.

اگر کودک شما عفونت گوش خارجی داشته باشد، ممکن است از گوش دردناک یا خارش آن شکایت کند. کودکان کوچکتر ممکن است زمان زیادی را صرف خاراندن گوش‌های خود کنند.

در چنین وضعیتی گوش معمولاً مسدود شده و کودک ممکن است در شنوایی مشکل داشته باشد. جویدن گاهی اوقات می‌تواند درد را بدتر کند.

گاهی اوقات ممکن است خونریزی یا حتی ترشح از گوش عفونی وجود داشته باشد. کودک شما همچنین ممکن است غدد لنفاوی دردناک و متورم اطراف گوش و گردن خود داشته باشد.

عفونت شدید گوش خارجی می‌تواند باعث قرمز شدن و متورم شدن کل گوش شود. قرمزی می‌تواند روی صورت و گردن کودک شما پخش شود.

آیا خارش گوش و سرگیجه در ارتباط هستند؟

هم عفونت گوش میانی و هم لابیرنتیت می‌توانند باعث گوش درد و سرگیجه شوند. خارش و سوزش می‌تواند به مشکلات عصبی، واکنش‌های آلرژیک یا سایر شرایط مربوط باشد. این شرایط ممکن است ربطی به مشکلات گوش نداشته باشند اما ممکن است به صورت همان زمان رخ دهند.

آیا خارش گوش بعد از پیرسینگ طبیعی است؟

نیازی نیست که نگران این موضوع باشید. خارش به دنبال سوراخ کردن غضروف کاملا طبیعی است. در واقع، این نشانه خوبی است. خارش گوش بعد از سوراخ کردن نشانه آن است که روند بهبودی شما به درستی پیش می رود. به یاد داشته باشید، حتی اگر خارش طبیعی باشد، همچنان خاراندن ایده بدی است.

خوشبختانه ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی پذیرش۲۴ می‌تواند پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در این باره باشد.

۳.۹/۵ (۱۰ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
31 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمان
ایمان
20 روز قبل

من ۴۲ سالمه و حدود ۱۵ ساله که گوشم میخاره
هر کاری کردم هر درمان و قطره ای ریختم فایده نکرده دوباره مدتی بعد شروع بع خارش کرده
کانال داخلی گوشم به علت خاراندن زیاد گوشت اضافی آورده و تنگ شده طوری که دکتر گفت شبیه گوش پسر بچه شده
دیگه نمی دونم چیکار کنم بخدا

رستمی
رستمی
21 روز قبل

من زیاد خارش گوش و حلق دارم چیکار کنم

هانیه
هانیه
24 روز قبل

سلام
من چندساله خارش داره چندین بار هم شستشو دادم فایده نداشت
گوش پاک کن میکنم داخل گوشم چیزی نیس
ولی پنبه میزارم بعد چند ساعت میبینم انگار آب میاد

Sepanta
Sepanta
پاسخ به  هانیه
14 روز قبل

خب دست میزنی آب میاد،دیگه دست نزن آبم نمیاد

محمدرضانظری
محمدرضانظری
1 ماه قبل

گوش من دائم خارش می‌دهد عذاب میکشم

سیف الله رنجبر
سیف الله رنجبر
1 ماه قبل

سلام من مدت ۲۰روز میشه که گوشم خارش داره وسنگین اس باید چه درمانی را انجام بدم میشه بی زحمت به من راه درمان شونشون بدهید ازشما ممنون میشم

مهدی
مهدی
پاسخ به  سیف الله رنجبر
22 روز قبل

منم همین جورم

الهام
الهام
1 ماه قبل

سلام .من حدود ۲۰روزه که کمی خارش گوش داشتم شبها اشک ریزی هم دارم که فکر میکردم بخاطر عینکه.حدود ۱۰روزه سرگیجه گرفتم مخصوصا وقتی سرم رو به جلو خم میکنم الان متوجه ش درد ناگهانی در فک و زیر گوش راستم شدم .اب دهانم رو به سخنی غورت میدم.لطفا راهنمایی کنید چه کار کنم

مریم
مریم
پاسخ به  الهام
1 روز قبل

پشت گوشت چرک جمع شده برو دکتر درمانش میکنه سرگیجه اتم از اون

محمدابراهیم
محمدابراهیم
2 ماه قبل

سلام من به شدت شروع به پس اورن کدم وپس اران گوشم شنوایش کم شده وصدا تک تک می کند وموقعی که بینی رامیگرم وفشارهوا داخل گوش وشود بهتر می شنوم مدت ۱۰روزای است بایدچکارکنم ازراهنمابی تان ممنون میشوم

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام داکتر صاحب گوش خارش میکند هم گلونم درد کده گلونم که درد کند باز گوشم خارش میکند

ماه وش
ماه وش
3 ماه قبل

اگر خارش دور ابتدای سوراخ گوش ایجاد شد که گاها بر اثر عصبی و لحظه ای هم ممکن است رخ دهد هر خارش انجام دهید چون قدری لذت بخش هم موقع خاراندن است باعث ایجاد خارش بیشتر میشود تجربه به من نشان داد از کرم های با ویتامین آ +د که دارای مواد ضد عفونی بسیار متأثر می‌باشند و ایجاد سلول مردگی مانند مالک زدن ایجاد نمیکند استفاده کنید فوق العاده ماثر است البته من از مارک نرم کننده ایروکس چون رقیق تر از کرم است و مرطوب کننده هم می‌باشد استفاده کردم عالی عالی عالی

محمود
محمود
4 ماه قبل

سلام من گاهی مواقع بیشترزمان خوابیدن هردوگوشم شروع به خارش می کنندهیچ گونه علایم ظاهری هم ندارم

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام ببخشید من خارش شدید گوش دارم

حسین
حسین
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام من تقریبا ۱/۵ که هم خارش گوش دارم وهم اگه کسی کمی آرام حرف بزند درست نمیشنوم ۴ الی ۵ بار به پزشک متخصص مراجعه کردم تاموقعی که داروهای تجویزی را مصرف میکنم خوبی ولی بعد از اتمام آنها دوباره همین جوری میشم .لطفا راهنماییم کنید.ممنون

محمد
محمد
6 ماه قبل

گوشم.خارش.زیاد.دارد.وبیرون.گوشم.جوش.چرکی.مزند.لله.گوش

فاطمه
فاطمه
8 ماه قبل

سلام خستع نباشی،من گوشم خارش بسیار شدید همراه با چرک آبکی،داره یمدت بعدش همون تبدیل میشه به لایه خشک داخل گوشم،ممنون میشم اگه راهنمایی بفرماین چکارکنم

النازصالحی
النازصالحی
10 ماه قبل

سلام من ۳۵ سالمه.خارش گوشم از زمان کرونا شروع شده.واکسن کرونا رو ک زدم بعداز ۱۰ روز گوشهای من شروع ب خارش کردو همچنین کل بدنم.ب صورت جنونی ک عصبی میشدم.خارش بدنم بهترشده اما جفت گوشام هم داخلش هم بیرونه هاش میخاره طوری ک زخمش میکنم ازبس میخارونم.لطفا بگین مشکل من چیه وچطوردرمان میشه؟ممنون

تاجیک
تاجیک
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر گوشم یک مدت هست که خارش می‌کنه با گوش پاکن فقط کمی دهانه گوشم رو خارش مکنم بعد کمی ترشح از گوشم میاد؟ و بعدش درد می گیره

سوسن
سوسن
10 ماه قبل

سلام گوشم خارش داره واز بس خاروندمش صدا هم میده

نازنین
نازنین
1 سال قبل

سلام دخترم هفت سالش هست گوش درد هست دکترم بردم قطره شربت خشک کننده استفاده کردیم خوب نشده هنوز گوش درد با تب .

محمدي
محمدي
1 سال قبل

سلام من اول گوشم خارش داشت با گوش پاکن اروم ماساژ میدادم صبح هم بیرون گوشم درد گرفت و هم ورم کرده چرا

مینا هستم
مینا هستم
1 سال قبل

سلام دخترم ۹سالش هست گوشش عفونت کرده الان داره داروی ازیترومایسین مصرف میکنه تازگی خارش هم پیداکرده امااین عفونت میتونه به پرده گوشش آسیب بزنه

مهدیه صدقیان
مهدیه صدقیان
پاسخ به  مینا هستم
10 ماه قبل

داخل گوش زخم شده عفونت، کرده چه مراقبتی، انجام، بدیم

احمد هستم ۴۷ ساله
احمد هستم ۴۷ ساله
پاسخ به  مینا هستم
9 ماه قبل

سلام من گوشم چند سالی هست خشکه وبا خارش زیاد وجرم خشک وپیوسته میباشد چندین بار شستشو دادم اماتاثیری نکرد واقعا کلافه ام راهکاری هست ممنونم

آمنه
آمنه
پاسخ به  احمد هستم ۴۷ ساله
6 ماه قبل

سلام من گوشم خارش داره وسالی یک بار باید شستشو دهم همیشه گوشم جرم میگیره

حسام پیری
حسام پیری
1 سال قبل

سلام امروز ساکشن گوش انجام دادم کمی سنگینی وجود داره تو یکی از گوشام هنوز و دکتر گفت از قطره بتاماتازون استفاده کن که بعد ریختن قطره به شدت دچار خارش شد گوشم لطفا راهنمایی کنید

حسن ابرکار
حسن ابرکار
1 سال قبل

سلام دکتر گوش م خارش دارد

زینب یدالاهی
زینب یدالاهی
1 سال قبل

سرگیجه شدید دارم، خارش گوش شدید مدت یک سالهدکتر قطره جنتامایسین داده هر شب که میریزم ، صبح انگار گوشم باتلاقی از خون وعفونت پر شده تا جایی که چیزی نمی شنوم ،،،زینب هستم ، سپاس

بهار
بهار
پاسخ به  زینب یدالاهی
3 ماه قبل

سلام دکتر گوش م خارش دارددرمانش چیه اسم بهار

نعمت الا
نعمت الا
1 سال قبل

سر گیجه شدید دارم میشه از گوش باشه

دکمه بازگشت به بالا