علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل + درمان برآمدگی پل بینی بعد از عمل

علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل ممکن است ناشی از تورم یا سایر عوامل باشد. اما به‌طور کلی برآمدگی روی استخوان بینی بعد از عمل پس از گذشت یک سال باید حتماً مورد بررسی قرار گیرد. معمولاً اگر برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل با لیزر ایجاد شود، پزشکان تورم را علت آن می‌دانند و از مراجعه‌کنندگان درخواست می‌کنند که پس از رفع ورم استخوان بینی بعد از عمل مراجعه نمایند. در این مقاله به بررسی علت برآمدگی بینی بعد از عمل و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

برای دریافت نوبت از دکتر جراح بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید یا اپلیکیشن آن را دانلود کنید.

 

علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل

برآمدگی بینی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برآمدگی استخوان بینی به دلیل تورم

از جمله مهم‌ترین دلایل برآمدگی پل بینی بعد از عمل، تورم بافت بینی است. به‌عبارتی کم بودن سرعت ترمیم و بهبود تورم بافتی در قسمت مذکور نسبت به سایر قسمت‌ها، موجب نمایش برآمدگی می‌شود. معمولاً پزشکان بازه‌ی زمانی یک‌سال را برای کاهش تورم بینی در نظر می‌گیرند و در صورتی‌که پس از گذشت این زمان، همچنان برآمدگی استخوان بینی وجود داشت، اقدامات درمانی را انجام می‌دهند.

برآمدگی استخوان بینی به‌علت تشکیل پینه

یکی دیگر از دلایل برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، ایجاد شدن پینه در محلی است که استخوان برش داده شده است. در حقیقت در هنگام جراحی بینی، استخوان‌ها برش داده می‌شوند و در زمان جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل ممکن است پینه تشکیل شود.

برآمدگی استخوان بینی به‌علت استخوان اضافی

معمولاً اگر برآمدگی استخوان بیش از یک سال به‌طول انجامد، علت وجود استخوان اضافی است. این برجستگی‌ها خود‌به‌خود از بین نمی‌روند و باید حتماً برای درمان آن‌ها به پزشک مراجعه نمایید.

برای دریافت نوبت از دکتر جراح بینی ترمیمی یا دکتر گوش حلق بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید یا اپلیکیشن آن را دانلود کنید.

درمان برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل

با توجه به این‌که معمولاً علت‌های متفاوتی برای برآمدگی پل بینی بعد از عمل وجود دارد، درمان‌های مختلفی نیز در نظر گرفته می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشاهده‌ی برآمدگی پل بینی بعد از عمل در سال اول

اگر هنوز یک سال از عمل جراحی بینی نگذشته باشد معمولاً پزشکان دو عامل را علت این اختلال می‌دانند و روش «صبر کردن برای بهبود و اجازه دادن به بدن برای ترمیم خود» را به‌عنوان بهترین راه معرفی می‌کنند.

مشاهده‌ی برآمدگی پل بینی بعد از عمل در سال اول
مشاهده‌ی برآمدگی پل بینی بعد از عمل در سال اول

درمان برآمدگی استخوان بینی به‌دلیل تورم

ایجاد تورم پس از عمل جراحی بینی، دور از انتظار نیست. در حقیقت اگر علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، تورم باشد پزشکان توصیه می‌کنند که به بدن خود اجازه دهید تا خود اقدامات بازسازی و ترمیم را انجام دهد. البته روش‌هایی مانند تزریق کورتیکواستروئید‌ها (کورتون) برای کاهش میزان تورم وجود دارد که پزشک پس از معاینه در صورت نیاز از این روش‌ استفاده می‌نماید.

از طرفی یکی از درمان‌ها برای کاهش تورم زدن چسب روی بینی است. این چسب با ایجاد فشار روی تورم بینی ضمن این‌که به جذب مایعاتی که بافت‌های بینی را محاصره کرده‌اند، کمک می‌کند، موجب انسجام بیشتر الیاف کلاژن در محل‌های بخیه می‌شود و به این صورت به کاهش حجم قسمت متورم شده کمک زیادی می‌نماید.

درمان برآمدگی استخوان بینی به‌دلیل ایجاد پینه

معمولاً پس از تشخیص این‌که پینه در محل جوش خوردن استخوان‌های برش داده شده، ایجاد شده است، پزشک چند ماه منتظر می‌ماند تا پینه به مرور زمان کوچک شود.

مشاهده‌ی برآمدگی پل بینی بعد از عمل در سال دوم به بعد

در صورتی‌که یک سال از عمل جراحی گذشته باشد و همچنان برآمدگی مشاهده شود، پزشک بر اساس علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، اقدام به درمان خواهد کرد. در ادامه به بررسی روش‌ درمانی بر اساس علت بروز اختلال می‌پردازیم:

درمان برآمدگی استخوان بینی به‌دلیل استخوان اضافی

اگر ناهمواری روی بینی بعد از عمل به‌علت وجود استخوان‌های اضافی باشد، پزشک بسته به شدت برجستگی استخوان بینی بعد از عمل، دو راه‌کار درمانی را توصیه می‌نماید. اگر میزان برآمدگی کم باشد، پزشک متخصص سوهان کشیدن را تجویز می‌کند. اگر میزان ورم استخوان بینی بعد از عمل زیاد باشد، عمل جراحی ترمیمی توصیه می‌شود. از جمله راه‌های درمانی دیگر به روش غیر جراحی می‌توان به لیزر، لیفت بینی با نخ و تزریق ژل یا چربی به بینی اشاره کرد.

درمان برآمدگی استخوان بینی به‌دلیل استخوان اضافی
درمان برآمدگی استخوان بینی به‌دلیل استخوان اضافی

آیا قوز بینی بعد از عمل برمیگردد؟

پاسخ به این سوال بستگی به موارد متعددی دارد. به‌عنوان مثال ممکن است برامدگی روی استخوان بینی بعد از عمل ناشی از وجود استخوان باشد. در این حالت پزشک متخصص یا عمل جراحی ترمیمی یا سوهان کشیدن را پیشنهاد می‌کند و قوز بینی به‌طور کامل رفع می‌شود.

اما در برخی موارد به‌خصوص در جراحی بینی‌های گوشتی که پوست ضخیم‌تر است، بهبود تورم ممکن است به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد حس می‌کنند که بینی آن‌ها پس از عمل قوز دارد. در این گونه موارد معمولاً تورم پس از مدتی کاهش می‌یابد اما حتماً باید با پزشک متخصص هم مشورت کنید.

عوامل موثر در بازگست قوز بینی بعد از عمل

عوامل متعددی ممکن است بر بازگشت قوز بینی بعد از عمل زیبایی موثر باشند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

سن بیمار

در برخی از نوجوانان پس از جراحی بینی، بینی هم‌چنان به رشد خود ادامه می‌دهد. از این رو با تغییراتی که صورت می‌گیرد ممکن است موجب بدشکلی بینی پس از عمل جراحی شود. بسیاری از جراحان در سنین کم اقدام به عمل جراحی بینی نمی‌کنند.

احتمالات پیش‌بینی نشده

هیچ تضمین صد در صدی برای عدم برگشت در عمل بینی وجود ندارد. زیرا کنترل تمامی موارد در دست جراحان پلاستیک نیست. بعضی برگشت‌ها به‌علت مشکلات ساختاری یا عوامل دیگری مانند بیماری‌ها رخ می‌دهند.

توصیه‌های تکمیلی پس از عمل بینی

برای پیش‌گیری از برامدگی استخوان بینی بعد از عمل تیغه باید به دستورالعمل‌هایی که به شما ارائه می‌شود به‌دقت عمل کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • به‌مدت ۶ ماه چسب را به‌شکلی که پزشک به شما آموزش می‌دهد، مورد استفاده قرار دهید.
  • به‌هیچ عنوان قسمت‌های برآمده را بدون مشورت با پزشک دستکاری نکنید و ماساژ ندهید.
  • در صورت مشاهده‌ی برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل پس از گذشت ۶ ماه حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک در صورت نیاز با یک بی‌حسی ساده و با وسیله‌ای شبیه سوهان از داخل قوز بینی را برطرف می‌کند.
  • اگر پس از جراحی بینی پس از ۶ الی ۱۲ ماه بینی شکل مناسب پس از عمل خود را نداشته باشد، جراح دست به عمل جراحی ترمیمی برای برداشتن برآمدگی استخوان بعد از عمل بینی می‌زند. اما از آن‌جایی که در جراحی دوم پزشک با یک ساختار بینی بسیار ضعیف سر و کار دارد، باید از مهارت کافی برای باقی نماندن زخم‌های جراحی برخوردار باشد.

افرادی که برای جراحی زیبایی بینی اقدام می‌کنند ممکن است به‌ علت درد استخوان بینی بعد از عمل یا ترس از بازگشت برآمدگی استخوان بینی پس از عمل یا مرگ هنگام جراحی، در تصمیم خود تردید کنند. اما در صورت لزوم برای جراحی آنچه که باید به آن بسیار دقت کرد، تخصص و تجربه‌ی پزشک جراح است. به همین دلیل باید در جلسات مشاوره‌ی قبل از عمل بینی در مورد انتظارات خود و سوالاتی که در ذهن دارید، با پزشک خود صحبت نمایید.

برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی یا ویزیت دکتر آنلاین گوش حلق بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل

زمان بهبود برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل چقدر است؟

بعد از عمل جراحی بینی حدوداً یک سال به بدن فرصت داده می‌شود تا بتواند تورم ناشی از جراحی را التیام بخشد. البته در برخی موارد پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که برای تسریع روند التیام تورم از کورتیکواستروئید‌ها (کورتون) استفاده شود. در صورتی‌که برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل پس از یک سال هم مشاهده شود، باید برای سوهان کشیدن یا جراحی بینی ترمیمی به پزشک مراجعه کنید.

درمان برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل چگونه است؟

پاسخ به این سوال هم کاملاً بستگی به این موضوع دارد که قوز بینی بعد از عمل ناشی از چیست؟ اگر برآمدگی پل بینی بعد از عمل به‌دلیل تورم یا تشکیل پینه باشد امید می‌رود که حداکثر تا یک سال خود‌به‌خود درمان شود. اگرچه برخی پزشکان برای تسریع فرآیند التیام تورم از کورتون استفاده می‌کنند ولی از آن‌جایی که هر دارویی عوارض خاص خود را دارد، بهتر است تورم توسط خود بدن بهبود یابد.

در صورتی‌که علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، وجود استخوان‌های اضافه باشد، پزشک با معاینه میزان استخوان اضافی در جهت تجویز سوهان یا عمل جراحی ترمیمی اقدام می‌نماید.

آیا قوز بینی بعد از عمل برمیگردد ؟

هر چیزی در این جهان احتمال دارد و بازگشت قوز بینی بعد از عمل زیبایی یا ایجاد فرورفتگی استخوان بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله عواملی که ممکن است موجب قوز بینی بعد از عمل شود، تورم، ایجاد پینه و وجود استخوان اضافه است. معمولاً تورم و ایجاد پینه پس از گذشت یک سال خود‌به‌خود بهبود می‌یابد اما اگر مشکل وجود استخوان اضافی باشد ممکن است که به عمل جراحی بینی ترمیمی یا سوهان احتیاج داشته باشید.

۳.۵/۵ (۸ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
20 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
...
...
2 ماه قبل

سلام منم این مشکلو دارم از بغل بینیم استخوان زده بیرون بینیم قوز داره
دیگه خسته شدن واقعا

مهدی
مهدی
پاسخ به  ...
1 ماه قبل

سلام منم همینطوره بعد از ۶ماه،گفت ماساژ بده

معصومه نامدار
معصومه نامدار
3 ماه قبل

نزدیک سه ساله عمل بینی انجام دادم سال اول تیغه بینیم خوب بود ولی یواش یواش انحراف پیدا کرد به یک طرف الان کامل یه طرفه بینیم بسته شده علت چیست؟

سحر
سحر
4 ماه قبل

سلام من یه سالهه عمل کردم روی پل بینی و پایه بینی ام برامدگی داره دلیلش چیه

محمد
محمد
5 ماه قبل

سلام. دوماهه عمل کردم. روی پل بینیم یک جوش مانند استخون اضافه نصف عدس ایجاد شده کامل لمس میشه. دکتر گفت پلیسه است.آیا با مرور زمان از بین میره؟ واقعا نگرانم

کاربر انلاین
کاربر انلاین
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

مشکلتون حل شد منم هیمن مشکل رو دارم شش ماه از عملم میگذره

Noo
Noo
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

سلام منم همین مشکلو دارم بعداز ۶ ماه از عملم ی استخوون شبیه جوش روی بینیم زده ک رفته رفته داره بزرگ میشه الان یکساله ک از عملم میگذره

مهتاب
مهتاب
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

دقیقا واسه منم همینطوره
واسه شما خوب شد این مشکل؟

الهه
الهه
5 ماه قبل

نمیدونم خوبه یا نه جواب میده یا نه

الهه
الهه
5 ماه قبل

دکتر من بمن گفت بیا پودر استخوان بزنم

جواد
جواد
1 سال قبل

سلام اول فروردین امسال عمل کردم دکتر تادو ماه قبل دوبار سوهان کشیده و دو ماه قبل هم دوباره تو مطب بی‌حس کرده وعمل باز انجام داده ولی هنوز روی پل بینی قوز داره

فرشاد
فرشاد
1 سال قبل

منم بعد از یک ماه جراحی این برجستگی رو مشاهده میکنم و شنیدم که جراح به گردن نمیگیره وافسردگی گرفتم

جواد
جواد
پاسخ به  فرشاد
1 سال قبل

سلام اول فروردین امسال عمل کردم دکتر تادو ماه قبل دوبار سوهان کشیده و دو ماه قبل هم دوباره تو مطب بی‌حس کرده وعمل باز انجام داده ولی هنوز روی پل بینی قوز داره

زینب
زینب
پاسخ به  جواد
10 ماه قبل

سلام خوب هستین مشکلتون رفع شد منم همین مشکلو دارم خیلی افسرده شدم

نرگس
نرگس
1 سال قبل

آیا فقط دکتر خودمون باید برامون کورتون تزریق کنه؟

حمیده نظری
حمیده نظری
1 سال قبل

سلام هشت ماهه بینی مو عمل کردم روی پل بینیم یه قوز کوچیکی داره به نطر شما ورمه یا استخونه چطور رفع میشه؟؟؟

هما
هما
پاسخ به  حمیده نظری
10 ماه قبل

سلام دقیقا منم سوال خانم حمیده نظری رو دارم لطفا جواب بدید!

زهرا
زهرا
پاسخ به  هما
10 ماه قبل

سلام منم ۷ماهه عمل کردم رو بینیم قوز داشت ۶ماه بعد عمل دکتر برام سوهان کشید اریب داد بینیمو دوباره یکم قوز بالا اومده گفته بعد ۶ماه نرفت پایین بیا دوباره سوهان بکشم

زهرا
زهرا
پاسخ به  زهرا
10 ماه قبل

برین پیش پزشک خودتون براتون سوهان میکشه اصلا هم درد نداره همه پزشکان هم قبول دارمیشن عملکرد بدن افراد باهم فرق میکنه هزینش کمه ..

صدف
صدف
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

بعد سوهان کشیدن بینیتون چقد ورم کرد ؟ورمش زود خوابید ؟؟

دکمه بازگشت به بالا