تغییرات چهره بعد از عمل بینی ممکن است؟ تاثیر عمل بینی بر صورت

شاید در بین اطرافیان، افرادی را دیده باشید که با وجود عدم علاقه به شکل بینی خود، برای جراحی پلاستیک بینی اقدام نمی‌کنند. اغلب اوقات، تردید در مورد روش‌های جراحی بینی می‌تواند ناشی از ترس از اینکه بیماران بعد از آن «شبیه خودشان به نظر نرسند» باشد. در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال که « آیا بعد از جراحی زیبایی بینی حالت چهره تغییر می کند؟» به این موضوع می‌پردازیم که تغییرات چهره بعد از عمل بینی ممکن است ناشی از چه مواردی باشند.

در گذشته خوابیدن با یک بینی و بیدار شدن با بینی دیگری که مطابق ایده‌آل‌ فرد باشد، یک رویا بود، اما امروزه به یک چالش تبدیل شده است! بسیاری از افراد ریسک تغییرات چهره بعد از عمل بینی را نمی‌پذیرند و احتمال زشت شدن بعد از عمل بینی را کم نمی‌دانند.

جراحی بینی چه چیزی را تغییر خواهد داد؟

اگرچه که اکثریت قریب به اتفاق بیماران به دلایل صرفاً زیبایی به‌دنبال جراحی پلاستیک بینی هستند، این نوع از جراحی بر جنبه‌های زیبایی و عملکردی بینی تمرکز دارد. از آن‌جایی‌که ناراضی بودن از شکل بینی، به معنی ناراضی بودن از سایر ویژگی‌ها مانند چشم‌ها، گونه‌ها و لب‌ها نیست، این گونه به نظر می‌رسد که برخی افراد نگران هستند که پس از عمل جراحی، با ظاهری کاملاً متفاوت رو‌به‌رو شوند.

به‌نوعی می‌توان این فرض را ایجاد کرد که در طی این عمل، فقط بینی نیست که تحت تأثیر جراحی قرار می‌گیرد و تغییر چهره بعد از عمل بینی باید قبل از اقدام برای جراحی به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. اما در ادامه باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا تغییرات صورت بعد از عمل بینی امکان‌پذیر است؟

در واقع، جراحی زیبایی بینی منحصراً روی ساختار بینی (داخلی یا خارجی) انجام می‌شود، مگر اینکه بیمار و جراح پلاستیک صورت با اعمال جراحی‌های اضافی صورت مانند بزرگ کردن چانه یا لیفت صورت موافقت کرده باشند.

عمل جراحی بینی شکل، برجستگی، ظاهر، اندازه یا ترکیبی از این عناصر را برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب تغییر می‌دهد اما چشم‌ها، لب‌ها، گونه‌ها و چانه از نظر ساختاری یکسان خواهند ماند.

 

برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی یا متخصص گوش و حلق و بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

چرا جراحی بینی موجب تغییر چهره می‌شود؟

همانطور که گفته شد، بسیاری از بیماران تعجب می‌کنند که چرا تغییر در بینی می‌تواند تأثیر چشمگیری بر ویژگی‌های صورت و حتی زیبایی کلی آن داشته باشد. از آن‌جایی‌که بینی در مرکز صورت انسان قرار گرفته است تنها ساختاری است که از گونه‌ها، پیشانی و فک به سمت جلو امتداد می‌یابد و این امر موجب می‌شود که ابعادی جدید به آن اضافه نماید. از نیم‌رخ نیز بینی می‌تواند شکل و ساختار ایجاد نماید و نحوه‌ی تناسب بقیه‌ی اجزای صورت را با هم تنظیم کند.

با توجه به این موقعیت مهم، بینی می‌تواند هارمونی صورت هر فردی را ایجاد یا از بین ببرد. با بینی بیش از حد بزرگ یا کوچک یا بیش از حد کج یا صاف، کل صورت تغییر می‌کند. تغییر دادن بینی از طریق جراحی معمولاً به سایر ویژگی‌های صورت کمک می‌کند تا اکنون که تعادل و هماهنگی صورت برقرار شده است، مورد توجه قرار گیرند.

برای دریافت نوبت از جراح پلاستیک کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

چرا جراحی بینی موجب تغییر چهره می‌شود؟
چرا جراحی بینی موجب تغییر چهره می‌شود؟

راینوپلاستی و تغییر چهره بعد عمل بینی

طبیعی است که فکر کنید تغییر یک ویژگی روی صورت شما تغییر زیادی در ظاهر کلی شما ایجاد نمی‌کند. با این حال، بسیاری از افرادی که به جراحی زیبایی بینی فکر می کنند، چون بینی آن‌ها به‌طور نامتناسبی هماهنگی صورت آن‌ها را مختل کرده است، برای این عمل اقدام می‌کنند.

شکل و ساختار بینی بیشتر بر اساس ژنتیک و ویژگی‌های خانوادگی تعیین می‌شود. با این حال، تروما و سایر عوامل خارجی می‌توانند در تغییر شکل و انسداد بینی نقش داشته باشند.

شگفت‌آور است که یک برآمدگی بینی یا نوک بزرگ چقدر می‌تواند بر زیبایی و هارمونی کلی صورت تأثیر بگذارد. راینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی، غضروف‌ها و استخوان‌های داخل بینی را تغییر می‌دهد و می‌تواند ظاهر بیرونی را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر ایجاد تعادل در صورت، از جراحی زیبایی بینی می‌توان برای رفع مشکلاتی مانند بزرگی سوراخ بینی استفاده کرد. از طرفی مراجعه‌کنندگانی که از مشکلات ساختاری داخلی موثر بر تنفس، رنج می‌برند، می‌توانند برای کمک به تنفس راحت‌تر، برای عمل راینوپلاستی اقدام نمایند.

انواع جراحی بینی

همه‌ی روش‌های جراحی بینی یکسان نیستند زیرا انواع مختلفی از چهره‌ها وجود دارند. همچنین، هر بیماری با توجه به مشکلاتی که دارد باید مورد درمان مخصوص به خود قرار گیرد.

دو نوع متداول راینوپلاستی “باز” ​​و “بسته” وجود دارد. با این حال، ما قصد داریم تمام روش‌های جراحی را که پزشک متخصص ممکن است در نظر داشته باشد، مورد بررسی قرار دهیم.

راینوپلاستی باز

در راینوپلاستی باز برش‌هایی در ناحیه‌ی نازک پوست که سوراخ‌های بینی را از هم جدا می‌کند (columella) ایجاد می‌شود. جراح، پوشش پوست را به آرامی بلند می‌کند تا به استخوان و غضروف زیر آن دسترسی پیدا کند. این نوع از راینوپلاستی رایج‌ترین روش در جراحی بینی است و برای تغییر شکل عمده‌ی ساختار‌های بینی استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راینوپلاستی بسته

راینوپلاستی بسته یک روش کمتر تهاجمی است و شامل جدا کردن پوست به‌منظور برداشتن، شکل دادن یا تنظیم مجدد استخوان‌ها و غضروف برای تغییر شکل جزئی بینی است. البته اگرچه گاهی اوقات تصور می‌شود که کمتر تهاجمی است، اما این تکنیک امکان پیش‌بینی کمتری را فراهم می‌کند. بنابراین در این روش تغییرات چهره بعد از عمل بینی ممکن است نمایان‌تر باشد.

راینوپلاستی فیلر

گاهی اوقات، جراح ممکن است استفاده از فیلر‌های تزریقی را توصیه کند. این فیلرهای تزریقی (Restylane و Juvederm) ماندگاری طولانی دارند، دائمی نیستند، می‌توانند شیار‌های بینی را پر و زوایای سخت را صاف کنند و زاویه‌ی نوک بینی را تغییر دهند. گاهی اوقات به آن «راینوپلاستی غیر جراحی» نیز گفته می‌شود.

راینوپلاستی ثانویه یا اصلاحی

در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی بینی مجدد یا راینوپلاستی ثانویه وجود داشته باشد. این نوع از راینوپلاستی معمولاً برای تصحیح مسائلی است که پس از اولین جراحی ایجاد شده‌اند یا در صورت درخواست اصلاحات جزئی انجام می‌شود.

نقش پوست در جراحی بینی

در جراحی بینی آن‌چه اهمیت می‌یابد این است که پس از عمل نتیجه چگونه خواهد شد یا به‌عبارتی فرم نهایی بینی به چه شکلی در خواهد آمد! همین عامل است که سبب می‌شود یک بیمار به جراحی بینی فکر کند. قصد بیمار بهتر شدن وضعیت زیبایی چهره و بینی است.

اطلاعات بیمار قبل از انجام عمل سبب می‌شود که او با دید بازتری برای عمل جراحی آماده شود. مهم است که بیمار بداند چه رژیمی قبل و بعد از عمل رعایت کند یا چگونه از پوست خود مراقبت کند که به عوارض بعد از عمل گرفتار نشود.

یکی از عوامل بسیار مهم در جراحی بینی، نوع پوست است. پوست در فرم دادن به بینی در جراحی تاثیرگذار‌ترین عامل پس از مهارت و تخصص پزشک و فرم بینی است. در ادامه به بررسی انواع پوست می‌پردازیم:

انواع پوست در جراحی بینی

شاید شما فکر کنید که جراحان برای برداشتن قوز بینی یا تغییر شکل آن معمولاً در استخوان تغییرات اساسی ایجاد می‌کنند. اما باید بدانید آن‌چه در فرم نهایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بافت پوست، چربی و ماهیچه‌های زیر پوست است.

به این ترتیب ضخامت پوست که معمولاً در طی جراحی بسیار مورد توجه جراحان قرار می‌گیرد و خشک یا مرطوب بودن پوست که معمولاً پس از جراحی در دوران نقاهت به فرم‌دهی نهایی کمک می‌کند، بسیار مهم است.

معمولاً نوع پوست در جراحی‌ها به دو نوع ضخیم و نازک تقسیم می‌شود و به‌طور کلی می‌توان گفت که پنج نوع پوست در بینی بیماران مشاهده می‌شود که عبارتند از:

  • پوست حساس
  • پوست معمولی
  • پوست خشک
  • پوست متنوع
  • پوست چرب

پوست ضخیم

در بینی‌هایی با پوست ضخیم، جراح مجبور به کم کردن ضخامت پوست می‌شود زیرا فشار حاصل از آن سبب تغییر شکل بینی می‌گردد. اما در بینی‌های گوشتی، اصلی‌ترین موفقیت در جراحی داشتن پوست ضخیم است. زیرا پوست ضخیم می‌تواند عیوب بسیاری از اسکلت بینی را پوشش دهد.

نقش پوست در جراحی بینی
نقش پوست در جراحی بینی

پوست نازک

در بینی‌های با پوست نازک، جراح باید از تجربه و هنر بسیار بالایی برخوردار باشد. زیرا جراحی و ترمیم باید طوری انجام شود که اثری از بخیه‌ها و برش‌ها در پوست نازک بیمار باقی نماند.

مشکلات پوست بعد از عمل بینی

پس از عمل جراحی بینی به‌دلیل ضربه‌های وارد شده به بینی، غدد چربی فعال شده و چربی بسیاری را ترشح می‌کنند. پس از عمل در مدت یک هفته، منافذ پوست بسته می‌شوند و این بسته شدن منافذ سبب ترشح چربی بسیاری زیر پوست می‌گردد. علت تورم بینی در این زمان همین ترشحات غدد چربی است. البته این مشکلات پوستی به‌تدریج از بین رفته و پس از کاهش تورم، ترشح چربی نیز به پایان می‌رسد.

گاهی این ترشح چربی به‌قدری مشکل ایجاد می‌کند که منجر به بروز آکنه و لکه‌های آفتاب می‌شود. از این‌رو می‌توان از بعضی پاک‌کننده‌ها برای کنترل چربی بینی بعد از جراحی استفاده کرد. در بازار نوار‌هایی برای باز کردن منافذ پوست چرب افرادی که عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند، وجود دارند که می‌توانند به‌مدت سه ماه از آن‌ها استفاده کنند ولی پس از گذشت این مدت، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

انواع تغییرات چهره بعد از عمل بینی

بینی یکی از اجزای بسیار مهم در زیبایی چهره‌ی انسان است. تغییر در آن چه کم باشد و چه زیاد، تاثیر بسیاری در چهره دارد. زیبایی چهره همواره برای تمامی نوع بشر از جذابیت بالایی برخوردار بوده است. اکثر مردم زیبایی و تنوع در چهره‌شان را دوست دارند و مخارج تخصیص یافته به این کار بخش مهمی از مخارج زندگی‌شان را در بر می‌گیرد.

عمل بینی گاه به‌علت رسیدن به چهره‌ی دلخواه، گاه برای رها شدن از یک بینی ناهنجار و گاه به علل درمانی انجام می‌شود. اما اکثر متقاضیان این عمل زیبایی، خواهان رسیدن به چهره‌ای زیبا‌تر هستند. بعضی از متقاضیان داشتن بینی طبیعی بعد از عمل را ترجیح می‌دهند و گروهی دیگر خواهان یک بینی فانتزی و غیر طبیعی هستند.

از آن‌جایی‌که هر عملی با ریسک همراه است، ممکن است تغییرات چهره بعد از عمل بینی مطابق آن‌چه که شخص در ذهن دارد، پیش نرود. تغییرات چهره بعد از عمل بینی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

تاثیر عمل بینی بر لب

برای درک علت بالا رفتن لب بعد از عمل بینی باید این گونه گفت که تغییرات به‌وجود آمده در لب بالا پس از عمل بینی فقط هنگامی اتفاق می‌افتد که جراح نوک بینی را تغییر شکل می‌دهد و تغییرات دیگر در جراحی بینی تغییر قابل ملاحظه‌ای بر لب ایجاد نمی‌کنند.

اگر نوک بینی با زدن بخیه جراحی شود یا غضروفی برای شکل دادن جدید به نوک بینی پیوند شود، لب بالا دست‌خوش تغییرات می‌شود. پس از جراحی بینی برای مدتی لب بالا سفت خواهد شد و علت آن این است که جراح معمولاً از یک غضروف برای پیوند و شکل دادن به نوک بینی استفاده می‌کند. این غضروف علاوه بر ایجاد سفتی در نوک بینی، لب بالا را هم تحت‌الشعاع قرار داده و منجر به سفتی آن می‌شود. استفاده از این غضروف لازم است زیرا اگر این غضروف پیوند زده نشود، به‌تدریج پس از گذشت زمان، بینی به شکل اول خود بر‌می‌گردد.

تاثیر عمل بینی بر لب
تاثیر عمل بینی بر لب

تاثیر عمل بینی بر بالا رفتن لب

در اثر جراحی بینی به‌خصوص در افرادی که خواهان بینی سر بالا هستند، معمولاً پس از عمل فاصله‌ی بین دو لب تغییر می‌کند و در نتیجه‌ی آن تغییرات چهره بعد از عمل بینی مشاهده می‌شود. قبل از عمل لازم است در جلسه‌ی مشاوره با پزشک حتماً درباره‌ی فاصله‌ی دو لب پس از عمل، مشورت کنید.

تاثیر عمل بینی بر وضوح لبخند

یک الی دو هفته پس از عمل جراحی بینی، لبخند واضح نیست زیرا لب بالا و بینی حالت بی‌حسی دارند. البته همه‌ی جراحان موظف هستند تا قبل از جراحی در رابطه با عوارض جانبی و آثار موقتی جراحی بینی مانند سفت شدن لب یا بی‌حسی و عدم وضوح لبخند، با بیمار صحبت کنند تا بیمار هنگام رو‌به‌رو شدن با این مشکلات از قبل با روش برخورد با آن‌ها، آمادگی کامل داشته باشد.

معمولاً حس ترس از جا‌به‌جا شدن بینی و خراب شدن شکل جدید آن، سبب می‌شود تا بسیاری از بیماران از لبخند زدن بترسند. در صورتی‌که عمل جراحی بینی توسط جراج متخصص با درایت و ذوق انجام شود، لبخند زدن هیچ تغییری در بینی عمل شده ایجاد نخواهد کرد.

در بسیاری از مواقع می‌توان برای بهتر شدن نتیجه‌ی عمل بینی، عمل لیفت لب بالا را هم به‌صورت هم‌زمان انجام داد تا تغییر فاصله‌ی لب‌ها مشکلی در زیبایی بیمار ایجاد نکند. در مدت یک الی دو هفته پس از عمل، باید از برداشتن اجسام سنگین خودداری شود.

تاثیر عمل بینی بر چشم

با برداشتن قوز بینی یا کوچک کردن آن، صورت زیبایی بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کند. با تغییر شکل بینی چشم‌ها جور دیگری در صورت خودنمایی می‌کنند. از آن‌جایی‌که تغییرات چهره بعد از عمل بینی بدیهی است، یکی از مهم‌ترین این موارد، تغییر در چشم‌ها است.

تاثیر عمل بینی بر گونه

برجسته شدن گونه بعد از عمل بینی یکی از تغییرات چهره بعد ازعمل بینی است. با تغییر شکل، اندازه‌ی بینی و حالت آن در صورت، گونه‌ها که در مجاورت بینی هستند، به شکل دیگری در چهره نمایان خواهند شد. معمولاً به‌علت کوچک شدن بینی، گونه‌ها نمایان‌تر و برجسته‌تر می‌شوند و به‌همین دلیل جلوه‌ی زیباتری می‌یابند.

تاثیر عمل بینی بر گونه
تاثیر عمل بینی بر گونه

تغییراتی که جراحی بینی می‌تواند نه فقط در چهره، بلکه در طرز فکر و سبک زندگی ایجاد کند، قابل توجه است. جراح حرفه‌ای و به‌کار بردن روش مناسب می‌تواند منجر به تغییرات چهره بعد از عمل بینی شود ولی این تغییرات مثبت خواهد بود و موجب تقویت اعتماد به نفس می‌شود. به همین دلیل است که انتخاب جراح بینی بسیار اهمیت دارد و حتماً باید از قبل درباره‌ی تغییرات چهره بعد از عمل بینی مشاوره انجام شود.

برای دریافت نوبت از جراح بینی یا متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول تغییرات چهره بعد از عمل بینی

آیا برنامه تغییر چهره بعد از عمل بینی قابل اعتماد است؟

خیر، برای بررسی تغییر چهره بعد از عمل بینی حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنید. به‌طور کلی ۱۲ تا ۱۴ ماه طول می‌کشد تا بینی شکل واقعی خود را نمایش دهد.

آیا زشت شدن بعد از عمل بینی ممکن است اتفاق بیفتد؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که هدف شما از طرح این سوال چیست؟ اگر منظور این است که پس از جراحی بینی، نتیجه بسیار متفاوت باشد، باید بگوییم بله این امکان وجود دارد. به همین دلیل است که تخصص و تجربه بسیار اهمیت می‌یابد و توصیه ما این است که در انتخاب پزشک بسیار دقت کنید.

اگر منظور شما این است که آیا تغییرات چهره بعد از عمل بینی موجب زشت شدن می‌شود؟ باید این‌گونه بگوییم که تغییرات پس از عمل ممکن است اتفاق بیفتد اما برای آن‌ها معمولاً راه چاره وجود دارد. ضمن این‌که در اکثر مواقع پس از گذشت یک سال تورم حاصل از عمل برطرف می‌شود و تغییرات چهره بهبود می‌یابد.

آیا تاثیر عمل بینی بر چشم‌ها دائمی است؟

به‌طور کلی تا یک سال تاثیر عمل بینی بر صورت به‌طور کامل مشخص نیست زیرا تورم پس از جراحی هم‌چنان بهبود نیافته است. معمولاً پس از گذشت ۱۴ ماه، تاثیر قطعی خواهد بود. به‌عبارتی تاثیر عمل بینی بر چشم‌ها به‌شکل نمایان بیشتر چشم‌ها بروز می‌نماید و دائمی خواهد بود.

۴.۲/۵ (۶ نظر)

منبع
drphilipmiller.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام ۶ماه است عمل بینی انجام دادم دکتر پره های بینیم را با غضروف پر کرده براهمین نوک بینیم گرد مانده ایا همین جور می ماند یا باید ترمیم کنم ممنون میشم اگر جواب بدهید

دکمه بازگشت به بالا