کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی + دلایل و درمان قطعی

نگرانی برای ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی

کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی یک نگرانی رایج در بین افراد مراجعه کننده برای این عمل است. معمولاً کسانی که هر گونه کبودی و ورم را تجربه می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی، زمانی که اسپلینت بینی (گچ) برداشته می‌شود، به سر کار خود بازگردند.

با این حال، کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی یک عارضه‌ی جانبی است که می‌تواند به‌دلیل اشتباه جراح، برخی دارو‌ها یا عوامل دیگر رخ دهد. با توجه به این‌که افراد متعددی نگران ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی هستند و این سوال برای‌شان ایجاد می‌شود که «برای ورم چشم بعد از عمل بینی چه باید کرد؟» در این مقاله به بررسی دلایل کبودی و ورم و کارهایی که می‌توانید برای بهبود هر چه سریع‌تر آن‌ها انجام دهید، می‌پردازیم.

علت کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی چیست؟

این‌گونه به‌نظر می‌رسد که هر چه جراح باتجربه‌تر باشد، احتمال کبودی و تورم گسترده کمتر می‌شود. به غیر از تخصص، برخی از عوامل دیگر نیز وجود دارد که می‌توانند بر احتمال کبودی و ورم تأثیر بگذارند و شامل موارد زیر می‌شوند:

نوع دقیق جراحی بینی

معمولاً عمده‌ی ورم و کبودی بینی زمانی رخ می‌دهد که جراح در حال اصلاح استخوان بینی است. به‌عبارتی وقتی در طی تغییر شکل بینی، خونرسانی به استخوان پریوستوم (Periosteum) مختل شود، کبودی در اطراف چشم‌ها و گاهی اوقات تا گونه‌ها مشاهده می‌شود.

در حقیقت در مواقعی که نیاز به بریدن استخوان‌های بینی است، پزشک جراح با صرف زمان برای بالا بردن پریوستوم، قادر است ضربه را به‌حداقل برساند و در نتیجه در جهت رفع کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی اقدام نماید.

برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی یا دکتر گوش و حلق و بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

سن

بیماران مسن، اغلب رگ‌های خونی شکننده‌تری دارند و همین امر ممکن است منجر به تشدید کبودی دور چشم بعد از عمل شود.

اختلالات خون‌ریزی

اگر هر گونه سابقه‌ی کبودی یا خون‌ریزی بیش از حد دارید، مهم است که این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.

مصرف سیگار

سیگار توانایی لخته شدن خون پس از ایجاد برش را محدود می‌کند و این موضوع موجب می‌شود که روند رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل طولانی شود.

مصرف دارو‌های رقیق‌کننده

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که خون را رقیق می‌کنند، مهم است که این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.

پاسخ بدن

برخی از بیماران بیشتر از دیگران مستعد کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی هستند. سن، ضخامت پوست، گردش خون، تغذیه و عوامل دیگر می‌توانند بر پاسخ بدن به بهبودی پس از جراحی بینی تاثیر بگذارند.

مراقبت‌های بعد از عمل

این دستورالعمل‌ها شامل نکاتی برای کاهش کبودی، تورم و سایر عوارض بعد از جراحی بینی خواهد بود.

راه‌کار‌هایی کاهش کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی

اگر برای جراحی زیبایی بینی آماده می‌شوید، نکات زیر می‌توانند به شما در کاهش ورم چشم بعد از عمل و بهبود کبودی کمک کنند.

دستورالعمل‌های ریکاوری را مو‌به‌مو انجام دهید

معمولاً جهت جلوگیری از ورم چشم بعد از عمل بینی و کاهش کبودی، دستورالعمل‌هایی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. سعی کنید موارد مطرح شده را به‌درستی انجام دهید و هر زمان که در موضوعی شک داشتید، حتماً آن را با پزشک جراح خود در میان بگذارید.

رفع کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی
رفع کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

از مصرف خودسرانه‌ی دارو‌ها اجتناب کنید

از مصرف داروهای رقیق کننده خون (مانند آسپرین یا ایبوپروفن) قبل از عمل جراحی و در حین بهبودی، خودداری کنید. اگر پزشک برای شما داروی رقیق کننده تجویز کرد، حتماً باید گوش به‌زنگ باشید و به‌محض تشدید کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی، با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از مصرف مکمل‌ها حتماً با پزشک مشورت کنید

برخی از مکمل ها و داروهای گیاهی می‌توانند خونریزی را افزایش داده و خون را رقیق کنند. در مورد مکمل‌ها، دارو‌ها یا محصولات گیاهی حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از کمپرس یخ را فراموش نکنید

استفاده از کمپرس یخ در روز‌های اول می‌تواند در کاهش کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی موثر باشد. برای این منظور کافی است چند بار در روز کمپرس یخ را روی گونه‌های خود قرار دهید.

سر خود را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن سر می‌تواند تورم جراحی بینی را کاهش دهد. بالا نگه داشتن سر به‌ویژه در بهبود ورم چشم بعد عمل بینی ترمیمی می‌تواند بسیار موثر باشد.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

در مورد روند بهبودی پس از جراحی، خواب یکی از راه‌کار‌هایی است که معمولاً دست کم گرفته می‌شود. اگرچه خوابیدن در روزهای اول ممکن است به دلیل درد و گرفتگی بینی، دشوار باشد، اما خواب ۷ تا ۸ ساعته در هر شب به بدن انرژی می‌دهد و روند بهبود را تسریع می‌بخشد.

به اندازه‌ی لازم آب بخورید

یکی از بهترین راه ها برای مقابله با تورم، نوشیدن آب به میزان کافی است. هر چه بیشتر آب بنوشید، احتمال احتباس آب کم‌تر می‌شود. هیدراتاسیون هم‌چنین باعث گردش بهتر خون می‌شود که در بهبود سریع‌تر نقش دارد.

به‌هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنید

برای بهبود کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی تا چند هفته قبل و بعد از جراحی، از کشیدن سیگار خودداری کنید.

به‌جای عینک از لنز استفاده کنید

زدن عینک یا هر چیز دیگری بعد از عمل که فشار روی بینی ایجاد کند، می‌تواند باعث ایجاد فرورفتگی شود. در موارد شدید‌تر حتی می‌تواند استخوان‌ها و غضروف را جابه‌جا کند. عینک می‌تواند کبودی و ورم را نیز تشدید کند. یک روش برای جلوگیری از این اتفاق، شروع به استفاده از لنز‌های تماسی است.

صبور باشید

بهترین توصیه‌ی ما شاید این باشد که برای مقابله با کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی، صبور باشید. تورم اگرچه آزاردهنده است اما اغلب در عرض چند هفته برطرف می‌شود. پس از جراحی به بدن خود زمان دهید تا بهبود یابد. اگر بعد از جراحی بینی از شکل بینی خود راضی نیستید، باید کمی صبور باشید. معمولاً بسیاری از بیماران به محض رفع کامل تورم، ظاهر بینی خود را دوست خواهند داشت.

ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی
ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی

کلام آخر

هر نوع عمل جراحی ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشد و این عوارض می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد. کاهش کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی امکان‌پذیر است اما توصیه‌ی ما این است که صبور باشید و به بدن خود زمان بدهید تا خود را ترمیم کند. پیروی از دستورالعمل‌های بعد از عمل نیز بسیار مهم است و می‌تواند نقش مهمی در کاهش کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی داشته باشد.

برای دریافت نوبت از جراح بینی یا دکتر آنلاین گوش حلق بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی

  • کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی تا چه مدت ادامه دارد؟

در پاسخ به این سوال که «ورم چشم بعد عمل بینی تا کی هست؟» می‌توانیم این‌گونه بگوییم که بهبود کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی به نوع جراحی زیبایی بینی و هم‌چنین میزان بهبودی کلی بیمار بستگی دارد. بیمارانی که عمل جراحی آنها با تکنیک راینوپلاستی بسته انجام شده است معمولاً پس از ۱۰ تا ۱۴ روز ظاهر طبیعی خود را به دست خواهند آورد. بهبودی بیماران با راینوپلاستی باز یا جراحی ترمیمی پیچیده‌تر (بهبود ورم چشم بعد عمل بینی ترمیم ممکن است بیشتر طول بکشد)، معمولاً حدود ۳ تا ۴ هفته به‌طول خواهد انجامید. اما به‌طور کلی نتیجه‌ی کامل و نهایی عمل بینی معمولاً بین یک سال تا ۱۶ ماه طول می‌کشد تا ظاهر شود.

  • آیا راهی برای کاهش کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی وجود دارد؟

ورم بعد از جراحی یک فرآیند طبیعی است، معمولاً نمی‌توان آن را بسیار سریع از بین برد و بهتر است کمی صبور باشید. برای کاهش کبودی نیز باید به دستورالعمل‌های بعد از عمل (مانند عدم استعمال سیگار یا توجه به رژیم تغذیه‌ای) توجه کنید. اگرچه فرآیند بهبود معمولاً کمی زمان‌بر است اما هر بدن با بدن دیگر فرق دارد و نمی‌توان یک نسخه‌ی واحد را برای همه‌ی افراد پیچید.

  • آیا استفاده از آمپول حاوی کورتیکواستروئید برای کاهش تورم مفید است؟

برخی از پزشکان از این آمپول‌ها برای بهبود سریع‌تر تورم بهره می‌گیرند اما بهتر است روند کاهش تورم را به گذشت زمان بسپارید و کمی صبور باشید. آمپول‌های حاوی کورتیکواستروئید ممکن است موجب نازک شدن و برق شدن پوست بینی شوند.

۳.۹/۵ (۸ نظر)

منبع
berkeleysquaremedical.comrestoraaustin.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعود
مسعود
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید..دختر من ۶سالشه بینیش ضربه خورده رفتیم دکتر گفت فقط ضرب دیدگیه دارو داد خوب شد..اما الان چند وقته زیر چشماش سیاه شده حالت خطی داره میشه بگین واسه چیه.الان دو ماهه از ضربه ای ک خورده میگذره ..ممنون میشم راهنماییم کنین..

دکمه بازگشت به بالا