مهمترین نکات درمورد مشکل تنفس بعد از جراحی بینی و درمان آن

مشکل تنفس بعد از جراحی بینی برای چیست؟

شاید شما هم از فردی که به‌تازگی جراحی بینی انجام داده عباراتی مشابه «کمک! بعد از عمل بینی نمی‌توانم نفس بکشم!» را شنیده باشید! از آن‌جایی که جراحی زیبایی بینی دهه‌هاست که یک عمل محبوب بوده است، خوش‌بختانه سناریوی تاسف‌بار مشکل تنفس بعد از جراحی بینی (تنگی نفس)، به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

با این حال، ممکن است بلافاصله پس از جراحی یا گاهی اوقات چندین سال بعد نیز مشکل تنفس بعد از عمل زیبایی بینی رخ دهد. تشخیص صحیح و پی بردن به دلیل تنگی نفس بعد از عمل بینی می‌تواند آن را به یک مشکل گاهی دشوار تبدیل کند. خوشبختانه، امروزه در عصری هستیم که درک بهتر و تکنیک‌های جدیدی برای کاهش مشکلات تنفسی بعد از عمل زیبایی بینی وجود دارد. در این مقاله به بررسی علت تنگی نفس بعد از جراحی بینی و روش‌های کاهش مشکل تنفسی بعد از عمل می‌پردازیم.

علت مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی چیست؟

برای بررسی علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی بینی ابتدا به معرفی اولین دلیل یعنی نقش دریچه‌ی بینی در مشکل تنفس بعد از جراحی بینی می‌پردازیم:

نقش دریچه‌ی بینی در مشکل تنفس بعد از جراحی بینی

دریچه‌ی بینی به مناطقی از مجرای هوا در بینی اشاره دارد که بیشترین مقاومت را در برابر جریان هوا ایجاد می‌کنند. هر چیزی که دریچه‌ی بینی را مسدود کند یا باعث فروپاشی آن در هنگام تنفس شود، می‌تواند منجر به مشکل تنفس بعد از جراحی بینی شود.

دشوار‌ترین قسمت دریچه به‌منظور تشخیص و رفع مشکل تنفسی بعد از عمل بینی «دیواره‌ی جانبی بینی» است. اگر تا به حال نوارهای بینی راست تنفسی (Breathe Right) را امتحان و در مشکلات تنفسی بعد عمل زیبایی بینی احساس بهبودی کرده‌اید، پس با تأثیر دیواره‌ی جانبی بینی بر تنفس آشنا هستید. این قسمت از بینی دارای غضروف بسیار کمی برای حمایت و به‌طور طبیعی ضعیف است. به‌همین دلیل، دیواره‌ی جانبی در هنگام تنفس طبیعی، تمایل به حرکت دارد و به سمت داخل قرار می‌گیرد. مشکل تنفس بعد از جراحی بینی با لیزر ممکن است به این دلیل باشد که حمایت غضروفی این ناحیه در طول این مدت برداشته شده یا ضعیف شده است.

برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی یا دکتر پوست، مو و زیبایی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

مشکل تنفس بعد از جراحی بینی
مشکل تنفس بعد از جراحی بینی

عدم ترمیم انسداد بینی

یکی دیگر از دلایل مشکل تنفس بعد از جراحی بینی این است که پزشک جراح به‌درستی موارد انسداد در بینی را در نظر نگرفته است و عمل جراحی ممکن است موجب بیشتر شدن این انسداد‌ها و به‌مرور تشدید مشکل تنفس بعد از جراحی بینی شود.

وجود لخته‌های خونی

وجود لخته‌های خونی نیز می‌توانند منجر به تنگی نفس شوند. البته باید بررسی شود که این خون‌ریزی غیرطبیعی نباشد.

شکل فانتزی بینی پس از عمل

یک نکته‌ی مهم این است که هر چه بینی فانتزی‌تر باشد امکان این‌که پس از عمل جراحی، تنگی نفس به‌سراغ شما بیاید، بیشتر است. با کمی پرس‌و‌جو از افرادی که بینی خود را به‌شکل عروسکی عمل کرده‌اند، خواهید دانست که بالابردن بیش از حد سر بینی همراه با کوچک کردن بیش از اندازه‌ی پره‌ها می‌تواند نقش موثری در مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی داشته باشد.

ایجاد تورم در مخاط

از جمله دلایل دیگر تنگی نفس بعد از جراحی بینی، ایجاد تورم در مخاط به‌دلیل آلرژی یا سینوزیت است. در این حالت فرد دچار گرفتگی بینی می‌شود و احساس می‌کند که نمی‌تواند نفس بکشد.

ایجاد چسبندگی

از دلایل دیگر تنگی نفس می‌توان به ایجاد چسبندگی در بینی اشاره کرد. چسبندگی به دلیل عدم ترمیم برش‌ها و زخم‌ها ایجاد می‌شود. در این حالت، تیغه‌ی میانی بینی به دیواره‌های جانبی چسبیده و فرد احساس تنگی نفس می‌کند. گاهی ممکن است که علت ایجاد چسبندگی تورم در شاخک‌های بینی باشد.

ایجاد برش‌های نامتناسب

ایجاد برش‌های متعدد و نزدیک به هم نیز ممکن است سبب انسداد و مشکل تنفس بعد از جراحی بینی شود. اگر برش‌ها در نزدیکی هم زده شوند، این امکان وجود دارد که زخم‌ها در حین ترمیم به‌هم بچسبند.

عدم توجه به اندازه‌ی پره‌های بینی

در هنگام عمل جراحی باید تناسب اعضای مختلف صورت مد نظر قرار گیرد. در صورتی‌که جراح متخصص تجربه‌ی کافی را در این امر نداشته باشد، ممکن است پره‌های بینی را کوچک‌تر از حد استاندارد در نظر بگیرد. همین امر می‌تواند موجب مشکل تنفس بعد از جراحی بینی شود.

درمان مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی

گزینه‌های زیادی برای اصلاح دریچه‌ی بینی به‌منظور درمان تنگی نفس بعد از عمل بینی وجود دارد، اما مهم‌ترین اصل در رفع مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی، تشخیص درست توسط جراح پلاستیک است. در ادامه به بررسی انواع روش‌های درمانی مناسب مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، می‌پردازیم.

درمان مشکل اندازه‌ی دریچه‌ی بینی و دیواره‌های جانبی

قطعات غضروفی که به‌عنوان اسپریدر گرافت (spreader grafts) شناخته می‌شوند، می توانند باریک‌ترین قسمت دریچه‌ی بینی را باز و جریان هوای بیشتری را فراهم کنند. برای دیوار‌های جانبی نیز چندین گزینه وجود دارد. دستگاه‌های قابل کاشت و درمان‌های فرکانس رادیویی را می‌توان در مطب برای درمان آسیب خفیف دیواره‌های جانبی انجام داد و به این صورت از یک روش جراحی گسترده اجتناب کرد.

هم‌چنین تعداد زیادی از تکنیک‌های جراحی مانند پیوند غضروف به‌منظور حمایت از دیواره‌های جانبی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای رفع مشکل تنفس بعد از عمل بینی استفاده کرد.

درمان مشکل چسبندگی در بینی

اگر مشکل تنفس بعد از جراحی بینی به‌دلیل چسبندگی باشد، معمولاً درمان آن استفاده از گراف است. این در حالی است که اگر چسبندگی در دریچه‌ی داخلی رخ داده باشد، باید پیوند غضروف انجام گیرد.

درمان مشکل کوچک بودن پره‌های بینی

اگر جراح در حین عمل به اندازه‌ی پره‌های بینی توجه نکند و آن‌ها را کوچک در نظر بگیرد، ممکن است بیمار به‌دلیل مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی به عملی دیگر برای ترمیم و بزرگ کردن پره‌های بینی نیاز داشته باشد.

درمان مشکل آلرژی و حساسیت

در صورتی‌که فرد به‌دلیل آلرژی به تنگی نفس مبتلاء شده باشد، میتوان با تجویز دارو‌های ضد حساسیت تنگی نفس را درمان نمود.

درمان مشکل لخته‌های خونی

اگر مشکل تنفس بعد از جراحی بینی به‌دلیل لخته‌های خونی ایجاد شده باشد، می‌توان با استفاده از سرم‌های شستشویی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، این مشکل را حل نمود.

درمان مشکل انسداد بینی

در برخی موارد، ممکن است برای بازسازی کل قسمت پایین بینی به عمل جراحی ترمیمی بینی با پیوند غضروف نیاز باشد. این جراحی اغلب برای درمان تنگی نفس بعد از عمل بینی در هنگام انسداد شدید مورد نیاز است (به‌خصوص اگر نوک بینی بعد از عمل جراحی بینی قبلی منحرف شده باشد). اغلب این غضروف از غضروف دنده حاصل می‌آید. برخی از این تکنیک‌ها می‌توانند کاملاً پیشرفته باشند، بنابراین جراح متخصص با تشخیص صحیح به روش درمانی مناسب اقدام خواهد کرد.

برای دریافت نوبت از متخصص گوش و حلق و بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

درمان مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی
درمان مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی

کلام آخر

اگرچه که مشکل در تنفس و نفس کشیدن با دهان بعد از عمل بینی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، این امکان نیز وجود دارد که این اختلال به‌دلیل عمل جراحی و ساختار جدید بینی نباشد. به‌عنوان مثال از سایر دلایلی که می‌تواند منجر به مشکل تنفسی بعد از عمل انحراف بینی شود می‌توان به عفونت در سینوس، آلرژی، استفاده بیش از حد از اسپری بینی و مبتلاء شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا اشاره کرد. اگر به هر دلیلی تنگی نفس بعد از عمل بینی موجب رنجش شما شده است، هر چه سریع‌تر با پزشک جراح خود مشورت کنید. اگر هنوز عمل بینی را انجام نداده‌اید هم پیشنهاد می‌کنیم حتماً درباره‌ی پزشک متخصص مد نظر خود تحقیق کنید. این‌که افراد مختلفی به یک پزشک خاص مراجعه می‌کنند لزوماً دلیل بر بی‌نقص بودن عمل آن جراح نیست. سعی کنید فردی را انتخاب کنید که ضمن دارا بودن مهارت کافی، در جهت کاهش میزان عوارض پس از عمل نیز اقداماتی را انجام دهد.

برای دریافت نوبت از جراح بینی، دکتر جراح پلاستیک یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول مشکل تنفس بعد از جراحی بینی

  • مشکل تنفس بعد از جراحی بینی به چه صورت است؟

صدای نفس کشیدن بعد از عمل بینی می‌تواند خبر از مشکل تنفسی بدهد. گاهی اوقات افراد پس از عمل جراحی بینی احساس تنگی نفس و خفگی می‌کنند. اگرچه این مشکل نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد. خبر خوش این است که هیچ جای نگرانی نیست و تکنیک‌های درمانی مختلفی برای این اختلال وجود دارد.

  • مشکل تنفس بعد از جراحی بینی چقدر طول میکشد؟

در پاسخ به این سوال که «مشکل تنفسی بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟» می‌توان این‌گونه گفت که مشکل تنفس بعد از جراحی بینی به روش بسته ممکن است با مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی باز کاملاً متفاوت باشند. بسته به عوامل مختلفی مانند روش جراحی، سن، ویژگی‌های بدنی، میزان تورم و … زمان بهبود عوارض تنفسی عمل جراحی بینی در افراد مختلف فرق خواهد کرد و ممکن است تا سه هفته و بیشتر هم به‌طول انجامد.

  • آیا مشکل تنفس بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

اگرچه مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند، اما برای درمان آن‌ها هم روش‌های مختلفی وجود دارند. نمی‌توان گفت که مشکل تنفس بعد از جراحی بینی خطرناک است اما از آن‌جایی‌که کاهش سطح اکسیژن خون ممکن است خطراتی را به‌همراه داشته باشد، در صورتی‌که مشکل تنفس بعد از جراحی بینی بعد از عمل پایدار باشد، حتماً باید آن را با پزشک جراح بینی خود مطرح کنید.

۳.۳/۵ (۹ نظر)

منبع
rhinoplastymanhattan.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیدا
آیدا
22 روز قبل

سلام وقتتون بخیر ، من دوستم عمل کرده دماغشو قش میکنه ‌‌وقتی هم غذا میخوره همون حالت قش میگیره فشار پایین هم هست

...
...
پاسخ به  آیدا
21 روز قبل

عوارض بیهوشیه اگ تازه عمل کردن منم اپایل احساس ضعف داشتم

محبوبه
محبوبه
1 ماه قبل

ب دکترم پیام دادم هرچی تجویز کرده هیچ تاثیری نداشت

محبوبه
محبوبه
1 ماه قبل

سلام منم یکسالو نیم عمل کردم هنوز تنفسم راحت نیس تورخدا راهنماییم کنین چکار کنم خیلی برام سخته

صباصادقی
صباصادقی
4 ماه قبل

سلام من یکسالو سه ماهه عمل کردم مشکل تنفسی دارم باید ترمیم کنم یاراه دیگه ای هم هست؟

ستایش
ستایش
6 ماه قبل

سلام بعداز ده ماه جراحی بینی هنوزنمیتونم نفس بکشم ؟علتش چی میتونه باشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  ستایش
6 ماه قبل

علائمتون چجوریه؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  ستایش
6 ماه قبل

منم سه ماهه عمل کردم بینیم کیپ میشه و باز میشه کلافه شدم دکترمم همش میگ صبرکن خدایا چ غلطی کردم

فری
فری
پاسخ به  زهرا
4 ماه قبل

سلام من ۳سال عمل کردم با اسپری اکسی متازولین نفس میکشم فقط

بهار
بهار
پاسخ به  فری
2 ماه قبل

منم دقیقا مثل شمام ۳ سال پیش عمل کردم و کلا اگر اسپری نباشه نمیتونم نفس بکشم.

محمد
محمد
پاسخ به  بهار
2 ماه قبل

سلام از چه اسپری استفاده میکنید؟

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

پرسیدم جواب بدین لطفا

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

سلام منم۲۰روزه عمل کردم طبق دستوردکترم..باسرم هردوساعت شستشومیدم ازاسپری استفاده میکنم.ولی متاسفانه نمیتونم نفس بکشم..این منوخیلی نگران میکنه..واینکه هیچ لخته خونی ازبینی من بیرون نیومد.راه درمانی هست بغیرارشستشوتالخته خونها بیان بیرون..راحت نفس بکشم

لیلا
لیلا
پاسخ به  سمیرا
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من الان دوهفته هست عمل کردم پرگ های بینی عین هم نیستن یکیش بزرگتره واصلا نمیتونم بابینی نفس بکشم خیلی نگرانم وناراحت لطفا خواهش میکنم منو راهنمایی کنید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  لیلا
5 ماه قبل

سلام منم تقریبا یک ماه ونیم عمل کردم مال منم اصلا حتی شبیه هم نیستن یکی گرد و یکی دراز
دکتر میگه صبر کن تا یکسال خوب میشه ولی بعید می‌دونم

...
...
پاسخ به  فاطمه
21 روز قبل

من هنوز بعد از دوسال عمل ما متقارن هستش بینیم طبیعیه عزیزم بینی های گوشتی مخصوصن گیلی طول میکشه تا ورمش بخابه منم هنوز وذمو دارم

ناهید ناظری
ناهید ناظری
1 سال قبل

سرم تورفتگی داره یک مدت اینجوری ولی درد ندارع باید چگار کنم

دکمه بازگشت به بالا