تست شنوایی سنجی OAE چیست؟ کاربرد تست OAE در بررسی حلزون گوش

تست OAE چیست؟ میزان دقت تست شنوایی oae چقدر است؟ تست شنوایی oae معمولا در غربالگری نوزادان برای سنجش شنوایی و مشکلات ناشنوایی و کم‌شنوایی خصوصاً در ۹۰ روز اول تولد انجام می‌شود. در این مقاله به تمام سوالت مربوط به تست شنوایی سنجی OAE جواب می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تست شنوایی سنجی (Otoacoustic Emissions) OAE که به آن تست انتشارات آکوستیگ یا انتشارات صوتی می‌گویند. بخشی از پاسخ گوش داخلی به صدا را بررسی می‌کند. تست شنوایی oae بیشتر بر روی نوزادان و کودکانی انجام می‌شود که ممکن است به دلیل سن خود نتوانند به تست‌های شنوایی رفتاری پاسخ دهند.

انتشارات صوتی چیست؟

انتشارات صوتی گوش، صداهایی هستند که توسط یک قسمت کوچک حلزونی گوش، زمانی که توسط صداهای نرم تحریک می شود، منتشر می شود. هنگامی که صدا حلزون گوش را تحریک می‌کند، سلول‌های موی بیرونی به ارتعاش در‌می‌آیند. این ارتعاش، صدای تقریباً نامفهومی تولید می‌کند که به گوش میانی باز می‌گردد.

کاربرد تست OAE چیست؟

تست شنوایی سنجی OAE برای بررسی میزان عملکرد گوش داخلی یا حلزون گوش استفاده می شود. و انتشارات صوتی یا OAE را اندازه گیری می کند. کاربردهای تست aoe عبارت‌اند از:

  • تست oae در نوزادان (برای غربالگری شنوایی و تشخیص ابتلای احتمالی نوزادان به کم‌شنوایی یا ناشنوایی)
  • تخمین حساسیت نسبی شنوایی
  • آزمودن کاهش شنوایی عملکردی (کاهش شنوایی غیرارگانیک): شرایطی است که در آن فرد علائم و رفتارهای ناشی از کاهش شنوایی را نشان داده اما در واقع، هیچ نقص و مشکلی در سیستم شنوایی فرد وجود ندارد.
  • بررسی شنوایی در افرادی که توانایی انجام تست‌های گفتاری-شنوایی معمول را ندارند. مثل افراد مبتلا به عقب‌ماندگی‌های ذهنی و …
کاربرد تست OAE چیست؟
کاربرد تست OAE چیست؟

آزمون چگونه انجام می شود؟

تست شنوایی oae در نوزادان، آزمایش دردناکی نیست. و بسیاری از نوزادان درست از طریق آن می‌‌خوابند. فوم نرم یا نوک‌های لاستیکی (پروب‌ها) در گوش کودک شما قرار می‌گیرد. کودک شما صداهای ملایمی را از طریق فوم نرم یا سرهای لاستیکی می شنود یکی صدا می‌دهد و دیگری میکروفون است. اگر حلزون گوش به درستی کار کند باید در پاسخ به صدا اکو شود. چهار نوع صدا وجود دارد که حلزون گوش تولید می کند:

  1. انتشارات صوتی خود به خودSpontaneous acoustic emissions: حلزون گوش این صداها را خود به خود (نه در پاسخ به صدای دیگری) تولید می کند. این موارد فقط در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از افراد با شنوایی طبیعی رخ می دهد.
  2. انتشارات صوتی گذرا Transient otoacoustic emissions: در پاسخ به صدای دیگری با مدت زمان کوتاه (گذرا) تولید می‌شود. معمولاً کلیک‌ها یا صداهای انفجاری پخش می‌شود. این معمولا برای ارزیابی شنوایی در نوزادان استفاده می‌شود.
  3. تولیدات اعوجاج صداهای صوتی تولید شده Distortion product otoacoustic emissions: در پاسخ به دو تن به طور همزمان فرکانس‌های مختلف. این‌ها به ویژه در تشخیص آسیب زودهنگام حلزون (به عنوان مثال آسیب به حلزون گوش در اثر سمیت گوش یا آسیب ناشی از صدا) مفید هستند.
  4. انتشار پایدار فرکانس صوتی تولید شده Sustained – frequency otoacoustic emissions: در پاسخ به یک صدای مداوم. این‌ها معمولاً در محیط بالینی استفاده نمی شوند.

برخی شرایط می تواند باعث عدم وجود OAE شود. این موارد شامل کیست، اوتیت خارجی (به عنوان مثال گوش شناگر)، تنگی، یا فشار غیرطبیعی گوش میانی، سوراخ شدن پرده گوش، اتواسکلروز و کلستئاتوم است.

چگونه باید برای تست شنوایی سنجی OAE آماده شوم؟

کودک شما در طول انجام تست شنوایی oae نیازی به خوابیدن ندارد. با این حال، برای این آزمایش، کودک شما و همه افراد حاضر در اتاق باید بتوانند آرام بنشینند و بسیار ساکت باشند. کودک شما در این آزمایش چیزی احساس نخواهد کرد.

مدت زمان تست شنوایی oae چقدر است؟

تست شنوایی سنجی OAE فقط در چند دقیقه انجام می‌شود.

تفسیر تست OAE

برای تست شنوایی oae یا نتایجی وجود دارد یا وجود ندارد.

  • OAEهای فعلی با شنوایی نرمال تا نزدیک به نرمال سازگار هستند.
  • عدم وجود OAE ممکن است نشانه مشکل باشد. این می‌تواند از دست دادن شنوایی، موم در گوش، مایع یا عفونت در گوش میانی یا ناقص بودن گوش داخلی باشد. این موضوع نشان می‌دهد که آزمایش‌های بیشتری برای یافتن دلیل عدم وجود OAE و رد هرگونه کاهش احتمالی شنوایی نیاز دارد.

تست OAE در نوزادان چه اهمیتی دارد؟

دکتر شنوایی اطفال، پزشک آموزش دیده ویژه‌ای است. که در کار با کودکان، به ویژه شناسایی کم شنوایی در کودکان، تخصص دارد. دکتر شنوایی اطفال می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام آزمایش مهم است و آن‌ها را با دقت و کارایی کامل کند. اگر کم شنوایی شناسایی شود، دکتر شنوایی اطفال اطلاعاتی در مورد کم شنوایی، گزینه‌های ارتباطی و منابع به شما می‌دهد.

خطای تست OAE

تست OAE نمی‌تواند به طور قطعی کم شنوایی یا ناشنوایی را تشخیص دهد. اگر در تست OAE شکست خوردید، برای تعیین اینکه آیا کم شنوایی وجود دارد یا خیر، به آزمایش‌های شنوایی بیشتری نیاز خواهید داشت.

گاهی اوقات تست شنوایی oae نادرست است. زیرا نوزاد در حین آزمایش سر‌و‌صدا می‌کند. و گاهی اوقات نوزادان مایعی در گوش خود دارند. یا شرایط دیگری که می تواند باعث شکست آنها در آزمایش شود، حتی اگر هیچ کم شنوایی دائمی نداشته باشند. عوامل دیگری که می توانند باعث شکست یا نادرست بودن تست OAE شوند عبارتند از:

  • مهر و موم ضعیف اطراف پروب گوش
  • انسداد موم گوش، به خصوص اگر مانع از مهر و موم خوب اطراف پروب گوش شود.
  • باقی مانده یا اجسام خارجی در مجرای گوش
  • عدم همکاری بیمار

سوالات متداول تست شنوایی سنجی OAE

آیا آزمایش OAE قطعی است؟

خیر، تست شنوایی oae می‌تواند به دلیل صداهای بیرونی یا اگر کودک شما بی‌قرار است. به خطا بیفتد. این تست اغلب برای بار دوم برای تأیید نتایج اولیه انجام می شود.

تست غربالگری OAE برای چیست؟

تست شنوایی سنجی OAE می‌تواند عملکرد غیرطبیعی گوش داخلی، هرگونه انسداد در کانال شنوایی یا آسیب به سلول‌های مویی بیرونی را شناسایی کند. با این حال، آزمایش OAE عملکرد سلول‌های موی درونی یا عملکرد پردازش شنوایی را ثبت نمی‌کند.

چه کسی به تست OAE نیاز دارد؟

تست‌های انتشارات گوش یک روش غربالگری رایج برای نوزادان و خصوصاً نوزادان زیر ۹۰ روز است. همچنین ممکن است برای کودکان بزرگتر با ناتوانی‌های رشدی یا کسانی که انواع دیگر تست‌های شنوایی را تحمل نمی‌کنند، استفاده شود.

آیا تست OAE خطری دارد؟

تست شنوایی oae کاملا بی‌خطر است. روشی غیرتهاجمی است و برای هر گوش تنها ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.

برای انجام تست شنوایی oae باید چکار کرد؟

می‌توانید به یک دکتر شنوایی یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. البته با ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی به صورت آنلاین و از طریق اینترنت نیز می‌توانید برای انجام تست شنوایی oae اقدام کنید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
verywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برهان
برهان
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید گوشم سوت میکشه قطع نمیشه
راهنمایی کنید لطفاً علتش چی میتونه باشه باتشکر

مریم
مریم
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر من خانم هستم و هراز گاهی گوشم ایجاد خارش خفیف و صدا پراکنی میکند باید چ قطره ای استفاده کنم احساس عفونت درگوشم دارم

برهان
برهان
پاسخ به  مریم
5 ماه قبل

سلام میبینی صدا پراکنی میکنه کم محلش کن خودش ساکت میشه

دکمه بازگشت به بالا