آنچه در مورد گل مژه نمی‌دانید

درمان های خانگی و دارویی گل مژه چشم

همه‌چیز درباره گل مژه

 گل مژه یا جوش لب پلک می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. حتی اگر از آن دسته از افرادی باشید که به خوبی بهداشت فردی خود را رعایت می‌کنند و مراقب سلامت چشم‌های خود هستند نیز احتمال ابتلا به این بیماری بسیار بالا خواهد بود.

 این عارضه به واسطه عفونت باکتریایی در منافذ چربی یا محل رشد مژه‌ها ایجاد می‌شود. دراین حالت حفره‌های چربی و رستنگاه موهای روی پلک با سلول‌های مرده پوست بسته می‌شود. به این‌ترتیب زمینه برای ایجاد گل مژه فراهم می‌شود. در برخی از موارد باکتری‌ها در درون این حفره‌ها گرفتار می‌شوند و عفونت ایجاد می‌کنند. در نتیجه گل مژه ایجاد می‌شود. در این مقاله با جزئیات بیشتری درباره این عارضه آشنا می‌شوید. با ما در ادامه همراه باشید.

 گل مژه چیست؟

این عارضه یک برآمدگی قرمز رنگ در پلک خارجی است. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که حفره‌های چربی و محل رویش مژه‌ها به دلایل متفاوتی مسدود شود. این برآمدگی بسیار دردناک است و لمس کردن آن نیز با درد بسیار زیادی همراه خواهد بود.شما می توانید برای مشاوره آنلاین گل مژه با متخصصان چشم پذیرش ۲۴ در ارتباط باشید.

علائم و نشانه‌های گل مژه

عوامل متعددی منجر به ایجاد گل مژه می‌شود. در ادامه با برخی از عوامل تاثیرگذار روی این عارضه بیشتر آشنا می‌شوید:

 

  • تورم پلک
  • خروج چرک زرد
  • حساسیت به نور
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • احساس خارش در چشم
  • آبریزش چشم
  • خشکی در لبه پلک

درمان سریع گل مژهگل مژه

 

پیشگیری

 برای پیشگیری از این عارضه ابتدا باید آن را با دریافت مشاوره آنلاین گل مژه بشناسید. ابتدا بهتر است بدانید که بر خلاف باور عمومی این عارضه بر اثر استرس ایجاد نمی‌شود. برخی از عادات فردی منجر به ایجاد آن می‌شود. این عادات می‌تواند به ایجاد گل مژه یا بازگشت آن کمک کند.

برای جلوگیری از این عارضه باید این موارد را در نظر داشته باشید:

  •  قبل از رفتن به رخت‌خواب صورت خود را بشویید. آرایش خود را پاک کنید. به این ترتیب محل رشد مژه ها بسته نمی‌شود. این امر از ایجاد گل مژه جلوگیری می‌کند.
  •     هر شش ماه یکبار لوازم آرایش خود را تعویض کنید. در این صورت احتمال رشد باکتری را به شدت افزایش می‌دهد.\
  • همواره پیش از استفاده از لنزها دست‌های خود را بشویید.
  • اگر چشم‌های حساسی دارید، از مالیدن چشم‌های خود اجتناب کنید.

درمان های خانگی گل مژه

درمان گل مژه با چای سبز

یک کیسه چای سبز بردارید و برای چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید
بعد از آن، کیسه چای را بردارید و آب اضافی را بریزید.سپس چشمان خود را ببندید تا کیسه چای مرطوب روی پلک آسیب دیده قرار گیرد
آن را به آرامی فشار دهید و حدود ۵ تا ۷ دقیقه نگه دارید.
کیسه چای را بردارید این کیسه چای مرطوب را چند بار در روز انجام دهید تا وقتی که گل مژه به همراه درد و تورم کاهش پیدا کند.

درمان گل مژه

 

درمان گل مژه با زردچوبه

زرد چوبه و آب را در تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.
آن را برای چند دقیقه بجوشانید تا اینکه زرد چوبه به نیمی از مقدار تبدیل شود.
بعد از آن، شعله را خاموش کنید و بگذارید آب برای چند دقیقه خنک شود.
از این زرد چوبه استفاده کنید تا موضع آسیب دیده را با آب بشویید.
این روند را هر روز ۲ تا ۳ بار تکرار کنید تا وقتی که احساس آسودگی کنید.
 
درمان خانگی گل مژه
 
 

اگرچه مراقبت همیشگی از چشم یک امر بدیهیست و می‌توان با روش های خانگی گل مژه را درمان کرد، اما بهتر است برای حفاظت از این عضو حیاتی بدن با متخصصان پذیرش۲۴ در ارتباط باشید و مشاوره آنلاین دریافت کنید. ما سلامتی شما و چشمانتان را آرزو می کنیم.

انواع گل مژه

انواع گل مژه با توجه به محل شکل‌گیری آن تعیین می‌شود. در حالت کلی این عارضه در بخش داخلی یا خارجی پلک ایجاد می‌شود.

 گل مژه داخلی

در این حالت عارضه در سلول‌های چربی داخلی چشم ایجاد می‌شود. این برآمدگی به تدریج به چشم فشار وارد می‌کند. این نوع از گل مژه به‌مراتب از نوعی که در داخل پلک ایجاد می‌شود دردناک‌تر است.

گل مژه خارجی

این نوع گل مژه از نوعی که در بخش داخلی پلک ایجاد می شود بسیار شایع تر است. این نوع گل مژه ها در بخش خارجی و در محل رویش مژه ایجاد می‌شود. در این موارد برآمدگی از سلول‌های چربی ایجاد می‌شود. این برآمدگی در لبه خارجی پلک ایجاد می‌شود.

گل مژه در بزرگسالان

عوارض گل مژه

روی هم رفته می توان گفت که شالازیون چشم یا گل مژه چشم مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که این امر می‌تواند در نهایت به ایجاد عفونت‌های شدیدتری ختم شود. به همین دلیل بهتر است پیش از انجام هر کاری در درمان گل مژه در بزرگسالان و کودکان این مسئله را در نظر داشته باشید.

گل مژه در کودکان

 در صورتی گل مژه در صورت کودک شما پس از چند روز از بین نرفت بهتر است مراجعه به پزشک را در برنامه های خود قرار دهید. در صورتی که علائم گل مژه در کودکان با  تب، سردرد و بی‌اشتهایی همراه بود، بهتر است به دنبال چاره‌ای برای سلامت فرد باشید.

گل مژه در کودکان

روش‌های درمان شالازیون

بهترین راه درمان گل مژه در خانه استفاده از کمپرس آب گرم است. این کار باید به طور مرتب انجام شود. به یاد داشته باشید که درمان شالازیون ماه‌ها به طول می‌انجامد.

 بهتر است پلک را با آب گرم و صابون بشویید. از آنجایی که پوست اطراف چشم بسیار حساس است، بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید.

 از چای کیسه‌ای گرم نیز می‌توانید برای درمان این عارضه استفاده کنید. برای این کار درست مانند همیشه یک فنجان چای برای خود درست کنید و اجازه دهید که کیسه چای خنک شود. در نهایت کیسه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک قرار دهید. برای کاهش تورم و درد شالازیون این کار را چند بار در روز انجام دهید.

برای افزایش سرعت تخلیه چرک و خشک شدن جوش روی پلک موضع را ماساژ دهید. قبل از انجام این کار از تمیز بودن دست‌های خود اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید گل مژه را بترکانید. شاید با مشاهده این برآمدگی برای این کار وسوسه شوید. اما به یاد داشته باشید ترکیدن گل مژه منجر به پراکنده شدن عفونت می شود. اگر گل مژه در داخل چشم ایجاد شده است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مشاوره آنلاین گل مژه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که گل مژه در بخش داخلی چشم تشکیل شده است باید به پزشک مراجعه کنید. اگر شالازیون با گذشت زمان بزرگ تر شده است، نیز باید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که گل مژه دردناک تر شده است و با گذشت چند روز و انجام درمان های خانگی هنوز پاربرجاست، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.  در برخی از موارد ممکن است گل مژه بینایی شما را مختل کند. بنابراین در این موارد هرچه سریعتر با پزشک تماس بگیرید. ممکن است در این روزهای کرونایی نگران خروج از منزل و ابتلا به بیماری کرونا باشید، دراین صورت بهتر است با پزشک متخصص چشم، مشاوره آنلاین چشم تلفنی یا متنی بگیرید و از ایشان برای درمان گل مژه راهنمایی بخواهید.

 

گل مژه چیست

گل مژه روی پلک چشم ایجاد می شود. این عارضه می‌تواند سلامت چشم شما را به خطر بیندازد. برای درمان این بیماری اقداماتی که در این مقاله بیان شده است را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که این عارضه می‌تواند بسیار دردناک باشد. اما تحت هیچ شرایطی نباید آن را بترکانید. این برآمدگی مملو از عفونت است. بهتر است از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

علت جوش روی پلک بالا و داخل چشم

پاسخ دکتر رقیه زارع متخصص طب سنتی ایرانی:

با سلام، می‌تواند علل ویرال یا عفونی داشته باشد، بهتر است توسط دکتر چشم پزشکی معاینه شوید
 
 

 برای درمان بیماری و تسریع روند بهبودی با ما در پذیرش ۲۴ در تماس باشید. مشاوره آنلاین با تیم پزشکان پذیرش ۲۴ شما را در درمان این عارضه یاری می‌کند و شما دیگر نیازی به نگرانی از درد و خطرات ناشی از این عارضه نخواهید داشت.
  • اگر این مقاله برای شما مفید و کاربردی بود، با دوستان و آشنایان خود که این مشکل را دارند، به اشتراک بگذارید.

مشاوره آنلاین گل مژه

۳.۶/۵ (۱۰ نظر)

منبع
https://www.healthline.comhttps://www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهتاب
مهتاب
3 ساعت قبل

سلام من ۲۰ سالمه و شیش ماه پیش چشم راستم گل مژه زد ولی هنوز بعد شیش ماه تورم چشمم از بین نرفته و به خاطر همین تورم، چشم راستم کوچکتر از چشم چپم دیده میشه به نظرتون خطرناکه و برم دکتر؟

بدون شرح
بدون شرح
1 ماه قبل

سلام من هر ماه می زدم حالا هر هفته یک چشمم تا خوب میشه دوباره یکی دیگر میزنم چی کار کنم ؟؟

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  بدون شرح
4 روز قبل

باید حتما برید دکتر

رها
رها
2 ماه قبل

سلام
ببخشید من سه چهار روزی هست گل مژه زدم
اوایل ورم و درد داشت ولی الان هیچ دردی نداره
ولی جای برامدگی جوش هست امکان داره ازبین نره؟!

فرحناز
فرحناز
4 ماه قبل

سلام من خانمی ۴۹ ساله هستم در نوجوانی چشمم چندبارگل مژه درآورد هم روی پلک هم داخل وزیر پلک ومن بافشاردست چرک را خالی میکردم الان چند سالیه نزدیک بینی من ضعیف شده همیشه خارش چشم دارم احساس شئ خارجی در چشم میکنم آیا علتش همونه؟

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام من ۱سال پیش چشمم گل مژه دراومد رفتم دکتر بهم قطره و پماد داد چشمم خوب شد ولی بعدش یه قلمبه کوچیک گوشه چشمم مونده که نرفته چیکار کنم بره

نگار
نگار
پاسخ به  مریم
9 روز قبل

سلام بله مال منم همینطور شده جاش مونده وهرچندماه ایجاد میشه بایدچه ڪاری انجام بدم جاش برطرف بشه

زینت امیری
زینت امیری
6 ماه قبل

سلام من زینت امیری استم در خارج چشم من گل مژه در امده خیلی درد خارش دارم ولی پماد نرم کننده استفاده کردم خیلی آب زدن را شروع کرد چیکار کنم ‌؟

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  زینت امیری
2 ماه قبل

سلام برای گلموژه یک خیار راس پوست بکنید،مغز آنرا بخورید و پوست آنرا روی گلمژه قرار دهید،انشالله خوب میشود

فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

سلام ببخشید من یه جوش کوچک سفید داخل پلک چشمم زدخ فقط احساس زبری خارش در چسم دارم ااین همون گل مژه است ؟چکار باید انجام بدم.

نرجس
نرجس
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

ممنون میشم راه درمانش را دریافت کردین به من هم ارسال کنید

مهناز
مهناز
1 سال قبل

سلام دکتر مرسی لطف کردید

رونقی
رونقی
2 سال قبل

پدرم دچار گل مژه شده بردیم پیش پزشک و پماد و قطره داده اما دو روزه سردرد زیادی داره که با آمپول و ژلفون هم برطرف نشد برای سردردش چکار کنیم آیا این سردرد طبیعیه البته دکتر گفته چشمش آب مرواریدم آورده باید عمل شه

دکتر مریم نادی
پاسخ به  رونقی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
آب مروارید و گل مژه هیچکدام باعث سردردی که به مسکن پاسخ ندهد نمیشود ، ولی خود گل مژه ممکن است که باعث درد موضعی در چشم بشود که به سر انتشار پیدا کند که کمپرس گرم و مسکن ضد التهاب مثل ژلوفن روزی سه بار توصیه میشود.

دکمه بازگشت به بالا