ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات با مواد شیمیایی با وجود ویروس کرونا

۱. مایع ظرفشویی

در این روش پس از پاک کردن و آبکشی اولیه سبزیجات یا میوه‌ها، دو یا سه قطره مایع ظرفشویی را در مقداری آب حل کرده و سبزیجات را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه در آن قرار دهید و سپس با آب خنک آبکشی کنید.

۲. پودر پرکلرین

به طور معمول از پودر پرکلرین ۷۰ درصد برای شستشوی سبزی و میوه استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که در ظرفی جادار و مناسب محلولی رقیق از پرکلرین و آب تهیه کرده و سبزی و میوه را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید و در پایان آن‌ها را با آب خنک آبکشی کنید.

عوارض استفاده از مواد شیمیایی

اگرچه شستشوی سبزیجات و میوه‌ها با مواد شیمیایی همچون مایع ظرفشویی یا محلول پرکلرین باعث از بین رفتن باکتری و آلودگی‌ها می‌شود، اما استفاده از این مواد در بلند مدت باعث به خطر افتادن سلامتی خواهد شد. ابتلا به اسهال  از جمله عوارض استفاده از مواد شیمیایی در طولانی مدت به شمار می‌آید. پژمرده شدن زود هنگام و از بین رفتن مواد مغذی از میوه و سبزی نیز یکی دیگر از عوارض شستن این خوراکی‌ها با مواد شیمیایی است.

نکات مهم

  • همواره سعی کنید از آب خنک و یا سرد برای حفظ طراوت و تازگی سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.
  • برای شستن سبزیجاتی مانند کاهو و کلم که دارای حجم و برگ‌های بزرگتری هستند از سرکه، نمک یا جوش شیرین بیشتری استفاده کنید.
  • قبل و بعد از شستشوی میوه و سبزیجات خود دست‌های خود را کاملاً بشویید.

منبع:سایت خبری ستاره

همه مراکز درمانی و پزشکان ایران

متخصص عفونی

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.who.int

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا