موضوعات داغ

ریزش مو | هر آنچه باید بدانید

ریزش مو به میزان مشخص در طول روز، امری کاملاً طبیعی است. اما چنانچه این ریزش از حد معینی فراتر رود و حالت غیرعادی به خود بگیرد، آنگاه می‌تواند به یک نگرانی یا دردسر بزرگ تبدیل شود!

هرچند الگوی طاسی زنانه یا مردانه، یکی از دلایل رایج و اصلی ریزش مو در هر دو جنس است اما دلایل ریزش مو، بسیار بیشتر و متنوع‌تر از این حرف‌هاست. دکتر ریزش مو باید پیش از تجویز یک درمان مؤثر، در وهله اول دلیل ریزش مو را تشخیص دهد.

در این مطلب قصد داریم به عمده‌ترین دلایل ریزش مو و درمان مناسب آن‌ها نگاهی داشته باشیم.

مشاوره ریزش مو
مشاوره ریزش مو

دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو را می‌توان در قالب ده عامل دسته‌بندی کرد که عبارت‌اند از:

ریزش مو آندروژنیک (Androgenetic alopecia)

ریزش مو آندروژنیک یکی از متداول‌ترین دلایل ریزش مو در زنان و مردان است که ریشه در وراثت و ژنتیک دارد. در مردان معمولاً ریزش در نواحی فرق سر و شقیقه‌ها رخ می‌دهد و در زنان، مو در همه نقاط سر، نازک‌تر از حد معمول می‌شود.

ریزش موی آندروژنیک
ریزش موی آندروژنیک

ریزش مو آندروژنیک معمولاً با افزایش سن افراد، بیشتر خود را بروز می‌دهد اما از هر زمانی بعد از سن بلوغ می‌تواند آغاز شود. بسیاری از خانم‌ها که ریزش موی خفیف از این نوع را تجربه کرده‌اند، معمولاً بعد از یائسگی با شدت بیشتری به آن دچار می‌شوند که این امر می‌تواند حاکی از ارتباط این نوع ریزش مو با تغییرات هورمونی باشد.

درمان ریزش مو آندروژنیک معمولاً با استفاده از داروی ماینوکسیدیل که برای رشد مو تجویز می‌شود، صورت می‌گیرد.

ریزش مو در بارداری

برخی خانم‌ها ممکن است ریزش موی مفرط را پس از زایمان تجربه کنند که این پدیده به دلیل کاهش سطح استروژن بدن است. این نوع ریزش مو غالباً موقتی است و موها بعد از یک سال یا حتی زودتر، رشد طبیعی خود را از سر می‌گیرند.

 

ریزش مو در بارداری
ریزش مو در بارداری

راهکارهای زیر می‌توانند به تسریع بازگشت رشد موها به حالت عادی کمک کنند:

  • از نرم‌کننده‌های ملایم و شامپوهای حجم دهنده‌ی مو استفاده کنید.
  • از شامپوهای مخصوص موهای نازک و ضعیف استفاده کنید.
  • از نرم‌کننده‌ها و کاندیشنرهای خیلی قوی استفاده نکنید.
  • به‌جای استفاده از نرم‌کننده روی پوست سر، از آن در قسمت انتهایی موها استفاده کنید تا با جلوگیری از سنگین شدن موها، فشار و تنش را در آن‌ها به حداقل برسانید.

ریزش مو تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium)

ریزش مو تلوژن افلوویوم زمانی ایجاد می‌شود که چرخه رشد مو دچار اختلال شود و موها در فاز ریزش طبیعی باقی بمانند و موهای جدید، جایگزین موهای ریخته نشوند. وقتی چنین حالتی پیش بیاید، ریزش مو تشدید شده و موها بعضاً حتی به‌اندازه یک مُشت دست در طول روز می‌ریزند. الگوی ریزش مو در اینجا معمولاً یکنواخت است و به ناحیه خاصی از سر محدود نمی‌شود.

ریزش موی تلوژن افلوویوم
ریزش موی تلوژن افلوویوم

خوشبختانه ریزش مو تلوژن افلوویم معمولاً یک حالت موقتی است که به‌مرورزمان بهبود می‌یابد. موارد زیر از محتمل‌ترین دلایل این نوع ریزش مو هستند:

بهتر است برای یافتن دلیل اصلی این نوع ریزش مو و درمان آن از یک مشاور یا پزشک کمک بگیرید. چنانچه پزشک، ریزش مو را به استفاده از یک داروی خاص مربوط بداند، ممکن است آن دارو یا داروها را تغییر دهد.

ریزش مو آناژن (Anagen effluvium)

در ریزش مو آناژن، حجم زیادی از مو در همان فاز رشد از چرخه‌ی حیات مو از بین می‌رود. در اینجا میزان ریزش مو، زیاد و قابل‌توجه است.

چنین شرایطی می‌تواند علاوه بر مو سر، به ریزش موی بخش‌های دیگری از بدن مثل ابروها و مژه‌ها نیز منجر شود.

ریزش مو آناژن
ریزش مو آناژن

عمده‌ترین دلایل ریزش مو آناژن عبارت‌اند از :

درمان ریزش مو آناژن تا حد زیادی به علت بروز آن بستگی دارد اما محلول‌های موضعی ماینوکسیدیل در اینجا نیز کاربرد زیادی دارند.

اگر ریزش مو آناژن ناشی از شیمی‌درمانی باشد، خنک کردن پوست سر، حین انجام فرایند شیمی‌درمانی می‌تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. معمولاً ۳ الی ۶ ماه بعد از اتمام فرایند شیمی‌درمانی، رشد موها به حالت عادی بازمی‌گردد.

ریزش مو سکه ای (آره آتا – Alopecia areata)

ریزش مو سکه ای (آره آتا) ناشی از نوعی نقص خود ایمنی در بدن است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو و همین‌طور بسیاری از بخش‌های سالم دیگر حمله می‌کند. در این حالت موها در قالب تکه‌های کوچک از پوست سر، ابروها و یا مژه‌ها می‌ریزند. الگوی ریزش مو در اینجا معمولاً به‌صورت بیضی یا مدوّر است.

ریزش مو آره آتا یا آلوپسی آره آتا مدل دیگری از ریزش مو است که هرچند نسبت به مدل‌هایی مثل ریزش مو تلوژن افلوویوم و ریزش موی آندروژنیک، رواج کمتری دارد اما مقابله با آن، مستلزم دخالت فوری یک متخصص پوست است. این همان مدلی است که با نام طاسی سکه‌ای یا ریزش موی سکه‌ای نیز شناخته می‌شود.
ریزش مو سکه ای (آره آتا)

درمان ریزش مو سکه ای (آره آتا)، مستلزم دریافت مشاوره از یک متخصص است. استفاده از داروهای مناسب پس از تشخیص دقیق علت، می‌تواند این اختلال را از بین ببرد.

ریزش مو کششی (Traction alopecia)

ریزش مو کششی زمانی اتفاق می‌افتد که پیاز مو در اثر فشار مداوم ناشی از شکل خاصی از بستن موها یا استفاده از شانه‌ها یا وسایل آسیب‌زننده ضعیف شود. این عوامل باعث می‌شوند که مو اصطلاحاً بشکند و بریزد.

بستن موها به شکل دم‌اسبی، بافتن یکسره‌ی موها، نواری کردن موها روی پوست سر و استفاده از افزونه‌های فیزیکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو کششی هستند.

لکه‌های طاسی یا نازک شدن موها ازجمله نشانه‌هایی هستند که در صورت استمرار این نوع ریزش مو پس از مدتی بروز می‌یابند.

پرهیز از قرار دادن موها در حالات و مدل‌های پرفشار، مؤثرترین عامل در پیشگیری از آسیب بیشتر به آن‌هاست.

 

مشاوره ریزش مو
مشاوره ریزش مو

داروها

اثرات جانبی برخی داروها می‌تواند باعث ریزش مو شود که متداول‌ترین این داروها عبارت‌اند از:

داروهای باعث ریزش مو

اگر گمان می‌کنید ریزش موی بر اثر عوارض مصرف دارو دارید، حتماً باید از یک متخصص پوست و مو انلاین کمک بگیرید. متخصص می‌تواند با کاهش دوز دارو یا تعویض آن با یک داروی معادل، ریزش مو را متوقف کند.

کمبودهای تغذیه‌ای

رژیم‌های غذایی که میزان پروتئین و ویتامین‌ها در آن‌ها بسیار کم باشد یا فاقد حد کافی از مواد معدنی مثل آهن باشند، می‌توانند باعث ریزش شدید موها شوند.

انجام آزمایش خون پس از دکتر آنلاین پوست، می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد که آیا ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی است یا علت دیگری دارد؟

قرص‌های ضدبارداری

بعضی خانم‌ها ممکن است حین استفاده از قرص‌های بارداری با ریزش شدید مو روبرو شوند. برخی دیگر هم ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از توقف مصرف این قرص‌ها، ریزش مو داشته باشند.

اگر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید، می‌توانید نوعی از آن را انتخاب کنید که سطح اندروژن پایینی داشته باشد. مصرف این قرص‌ها ریسک ریزش مو را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهند که دانازول یکی از آن‌هاست.

به‌طورکلی داروهای ضدبارداری که روی هورمون‌ها تأثیر زیادی داشته باشند، می‌توانند موجب ریزش مو شوند. به همین دلیل انجمن ریزش موی آمریکا توصیه می‌کند که افرادی که ریسک ریزش موی ژنتیکی در آن‌ها زیاد است، بهتر است از قرص‌های پیشگیری غیر هورمونی استفاده کنند تا ریزش مو بر اثر قرص‌های ضد بارداری نیز گریبان‌گیر آن‌ها نشود.

کچلی

کچلی، نوعی عفونت قارچی است که باعث ریزش مو می‌شود. کچلی می‌تواند باعث ایجاد طاسی موقت در نواحی مختلف سر شود.

رایج‌ترین علائم کچلی عبارت‌اند از :

  • لکه‌های کوچکی که تدریجاً بزرگ‌تر شده و باعث پیدایش تکه‌های طاس و پوسته‌پوسته روی سطح سر می‌شوند.
  • موهای ترد که به‌آسانی می‌شکنند
  • لکه‌های ملتهب روی پوست نواحی مختلف سر که با خارش همراه هستند
  • تاول‌های پُر یا نمدار روی پوست سر
  • لکه‌های حلقوی با محیط بیرونی قرمزرنگ که داخل آن‌ها همرنگ پوست سر است

کچلی

چنانچه کچلی به‌خودی‌خود درمان نشود، متخصص ممکن است برای درمان آن داروهای ضد قارچ تجویز کند. گاهی هم تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل گریزئوفولوین می‌تواند مؤثر واقع شود.

اهمیت مشاوره در پیشگیری و درمان ریزش مو

آنچه در این مطلب خواندید، مطمئناً می‌تواند آگاهی‌تان را درباره دلایل ریزش مو، حالات و راهکارهای احتمالی درمان آن‌ها ارتقا دهد. اما فراموش نکنیم که ریزش مو، مقوله‌ای بسیار حساس بوده که ورود مؤثر به آن بیش از هر چیز نیازمند تجربه و تخصص دکتر پوست آنلاین است. گاهی ممکن است دو عامل کاملاً متفاوت در ریزش مو، نشانه‌های مشابهی داشته باشند یا اینکه تشخیص عامل ریزش مو، مستلزم ارائه اطلاعات بیشتر از سوی شما و مشورت با یک پزشک باشد. در چنین موقعیت‌هایی مطمئناً نمی‌توان با تکیه بر مقالات و کتاب‌ها، راهکار مؤثری برای حل مشکل پیدا کرد. بعضاً حتی یک اقدام خودسرانه و نادرست می‌تواند نتایج پشیمان‌کننده‌ای برایتان در پی داشته باشد. اینجاست که استفاده از خدمات مشاوره آنلاین، راهکاری مناسب برای حل درمان ریزش مو است.

پذیرش ۲۴، یک سازوکار آسان و مؤثر را برای شما عزیزان فراهم کرده تا بتوانید تنها با چند کلیک و پس از ثبت اطلاعات مربوط به مشکلتان و ذکر همه جزئیات، از بهترین دکتر پوست آنلاین در زمینه پوست و مو و همین‌طور سایر زمینه‌ها بهره‌مند شوید. در اینجا همه چیز به انتخاب شماست. در پذیرش ۲۴ و پس از تعیین پزشک:

  • تاریخ و ساعت مشاوره آنلاین را تعیین می‌کنید.
  • مشکلتان را با ذکر جزئیات مطرح می‌کنید.
  • منتظر می‌مانید تا پزشک منتخب در تاریخ و زمان مقرر و پس از مطالعه کامل توضیحاتتان، با شما تماس بگیرد و مشاوره‌های لازم را به شما درباره مشکل ارائه دهد.

مرکز مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ افتخار دارد سهولت، کارایی و اثربخشی در ارائه خدمات مشاوره‌ای آنلاین پزشکی را با محوریت اراده‌‌ی شما محقق سازد.

مشاوره ریزش مو
مشاوره ریزش مو

[ifso id=”16549″]

۴/۵ (۱ نظر)

منبع
nyulangone.orgaad.orgmayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یلدا رحمانی
یلدا رحمانی
1 ماه قبل

موهایم خیلی ریزش داره نمیدونم چرا باید چی کار کنم

لیلا محمد حسین
لیلا محمد حسین
1 سال قبل

سلام میشه منو راهنمایی کنید من موهای خیلی زیادی داشتم الان موهام به دلیل شوره سر زیاد میریزه راه درمان این چیه؟

محسن
محسن
3 سال قبل

سلام. محتوای خیلی خوبی بود.
ممنون

دکمه بازگشت به بالا