ریزش مو تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium)

ریزش مو تلوژن افلوویوم، نوع متداول دیگری از ریزش مو در خانم‌ها و آقایان است که هرچند شاید نامش کمی ترسناک به نظر برسد، اما خوشبختانه با نظارت و درمان اصولی، به‌سادگی قابل‌کنترل است. برای درک بهتر ریزش مو تلوژن افلوویوم، آشنایی بیشتر با آن خالی از لطف نیست.

مو سر، چرخه حیات مشخصی دارد. در هر مقطع زمانی معین، حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد موی سر یک فرد، فعالانه و در طول چند سال رشد می‌کند و ۱۰ الی ۱۵ درصد موی باقی‌مانده به‌طور هم‌زمان، وارد فاز ریزش می‌شود. به مرحله رشد فعالانه موها، آناژن و به مرحله ریزش آن‌ها تلوژن می‌گویند. با ریزش موها، موهای جدید که در ابتدای فاز آناژن قرار دارند، جایگزین آن‌ها شده و این چرخه به‌طور مستمر ادامه پیدا می‌کند. ریزش مو تلوژن افلوویوم زمانی رخ می‌دهد که این چرخه، دچار نقص و اختلال شود. یعنی چرخه حیات مو، در فاز تلوژن (ریزش) باقی بماند و رویش فاز آناژن، آن‌قدر نباشد که بتواند خلأ موهای ازدست‌رفته را جبران کند. به‌عبارت‌دیگر، رویش مجدد موهای ریخته شده آن‌طور که بایدوشاید صورت نگیرد.

ریزش مو تلوژن افلوویوم
ریزش مو تلوژن افلوویوم

دلایل ریزش مو تلوژن افلوویوم

مجموعه‌ای از دلایل مختلف می‌توانند باعث ریزش مو تلوژن افلوویوم شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جراحی
  • شوک‌های شدید جسمی
  • استرس روانی شدید
  • تب بالا، عفونت شدید یا بیماری‌های دیگر
  • کاهش وزن شدید
  • تغییر ناگهانی و شدید رژم غذایی
  • تغییرات هورمونی ناگهانی ناشی از مواردی مثل زایمان، یائسگی و …
  • فقر آهن
  • اختلالات غده تیروئید
  • اثرات جانبی بعضی داروها

تشخیص ریزش مو تلوژن افلوویوم

تشخیص این نوع ریزش مو باید توسط متخصص پوست و مو و بر مبنای سوابق پزشکی و معاینه پوست سر انجام شود. الگوی ریزش مو در تلوژن افلوویوم، معمولاً یکنواخت است. یعنی برعکس ریزش مو آناژن در مردان، مثلاً فقط در ناحیه فرق سر اتفاق نمی‌افتد. اگر ریزش مویتان چند ماه است که شروع شده، شاید لکه‌های کوچکی روی پوست سر، قابل‌رؤیت باشند. اگر الگوهایی مثل طاسی سکه‌ای روی سر وجود داشته باشند، آنگاه ریزش مو احتمالاً از نوع تلوژن افلوویوم نیست. متخصص، مجموعه‌ای از روش‌های خاص علمی را برای تشخیص ریزش مو تلوژن افلوویوم به کار می‌گیرد. مثلاً ممکن است تکه‌ای از موی سرتان را به‌طور ناگهانی بکشد و چنانچه ۴ یا بیش از ۴ تار مو از پوست سرتان جدا شد، آنگاه تلوژن افلوویوم را به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی، مدنظر قرار دهد. ریزش مو تلوژن افلوویوم معمولاً دو الی چهار ماه بعد از دلیل بروز عارضه، خود را نشان می‌دهد و تقریباً شش ماه طول می‌کشد.

درمان ریزش مو تلوژن افلوویوم

خبر خوب درباره ریزش مو تلوژن افلوویوم این است که این نوع ریزش مو، معمولاً پس از مدتی به‌طور خودبه‌خود بهبود می‌یابد اما این نباید مبنایی برای سهل‌انگاری درباره مسئله باشد. چون همان‌طور که دیدیم دلایل این نوع ریزش مو، بعضاً می‌توانند دلایل حساس و نگران‌کننده‌ای باشند که در این صورت، نمی‌توان انتظار داشت مشکل به‌طور خودبه‌خود حل شود. درمان تلوژن افلوویوم، یک امر تخصصی است که باید با تکیه بر قواعد به‌روز پزشکی صورت گیرد. ضمناً هیچ نسخه‌ی واحدی برای درمان ریزش مو تلوژن افلوویوم وجود ندارد چون دلایل متنوعی می‌توانند در بروز این عارضه دخیل باشند و هر دلیل، درمان متفاوتی را می‌طلبد.

مشاوره ریزش مو

تشخیص دلایل ریزش مو تلوژن افلوویوم باید توسط دکتر ریزش مو انجام شود و متناسب با دلیل، اقدامات لازم برای درمان عارضه صورت گیرد. مثلاً اگر رژیم غذایی نامناسبی دارید، پزشک به شما کمک می‌کند با اصلاح آن روند ریزش مو را متوقف کنید. یا اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، با مشاوره انلاین با دکتر پوست و مو می‌توانید، دُز مصرف آن را کاهش دهید یا داروی معادلی را جایگزین داروی فعلی کنید. اگر درمانگر تشخیص دهد ریزش مویتان در اثر استرس شدید یا تجربه یک رویداد تلخ در گذشته است، ممکن است هیچ نسخه‌ای تجویز نکند و پس از مدتی، رویش موهایتان به حالت عادی بازگردد. گاهی هم ممکن است برای درمان ریزش مو تلوژن افلوویوم به دارو نیاز پیدا کنید که این هم فقط باید با نظر پزشک معالج باشد.

مشاوره درست و درمان اصولی، ریزش مو تلوژن افلوویوم را ظرف مدت نسبتاً کوتاهی متوقف می‌کند.متخصص پوست انلاین ممکن است این مسیر را برای شما موثرتر و سریعتر کند. بنابراین جداً توصیه می‌کنیم با آگاهی علمی و رویکردی تخصصی برای مقابله با آن وارد عمل شوید و استفاده از خدمات مشاوره‌ای – درمانی، قاعده‌ای بسیار مهم است که برای حصول نتیجه مطلوب، باید از مرحله تشخیص تا درمان، به آن متعهد بمانید.

ویزیت متخصص پوست و مو

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
mayoclinic.orgdermnetnz.orgaocd.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وضعیت نابسامان
وضعیت نابسامان
6 ماه قبل

سلام من ریزش موم دو ماه پیش شروع شد و یهویی اتفاق افتاد قبلش هم ریزش داشتم اما کم بود و پزشک تشخیص دادن ک ریزش مو در اثر التهاب بوده و شامپویی ک داد ب مدت دو هفته استفاده کردم و ریزش موم کمتر شد ولی بعد اون یهویی ریزش موم شدید شد و بیشتر هم ناحیه بالای سر هست و عقب نشینی در شقیقه هام احساس نمیکنم هر بار (هر روز ) ک حموم میرم ۱۵۰ تا ۲۰۰ تا مو ریزش دارم الان هم قسمت بالای سرم خیلی کمپشت شده در حدی که پوست سر دیده میشه ایا ریزش مو هورمونیه یا در اثر استرسه استرس شدیدم دو ماه قبل عید تجربه کردم

محمد
محمد
پاسخ به  وضعیت نابسامان
5 ماه قبل

روغن رزماری بزن مو سرت برمیگرده و پرپشت میشه. دیگه هم از دارو استفاده نکن مگه دارو های ضد استرس که خونرسانی میکنند.

پارسا
پارسا
10 ماه قبل

سلام من از بهمن ۱۴۰۱ ریزش دارم ۱۸ سالمه الان و تا خرداد ۱۴۰۱ هنوزم مثل سابق ریزش مو دارم و خیلی کم پشت شده موهام نسبت به قبل و خیلیاشون نازک شدن بعضی از موها انتهای سفید دارن در ضمن من از ۱۲ سالگی درماتیت سبوره ای دارم

وضعیت نابسامان
وضعیت نابسامان
پاسخ به  پارسا
6 ماه قبل

ریزشت قطع شد ؟
مال منم یهویی ریزش موم شروع شد و هر روز ک حموم میرفتم بیشتر از ۲۰۰ تا ریزش داشتم هنوزم همینطوره تو دو ماه نزدیک ۵۰٪موهام ریخته بیشتر هم بالای سرم ریزش داره مال تو هم مثل من بود؟؟

کیان
کیان
2 سال قبل

سلام.حدود ده ماه پیش کرونا گرفتم.و دو ماه بعد از کرونا ریزش مو دارم یعنی الان حدو هشت ماه هست که ریزش مو دارم و موهام کم پشت شده در حالی قبل از گرفتن کرونا اصلا ریزش نداشتم.آزمایش هم دادم گفتم هیچ مشکلی از نظر تیروئید و چیزهایی که به مو مربوطه ندارم.میشه راهنماییم کنید؟

کیان
کیان
2 سال قبل

سلام.حدود هشت ماه هست که ریزش مو دارم و موهام کم پشت شده.دو ماه بعد از گرفتن کرونا ریزش موهام یه دفعه شروع شد.قبلش اصلا ریزش نداشتم‌آزمایش خون هم دادم هیچ کدام از چیزهایی که برای مو هست رو کم ندارم.میشه راهنماییم کنید؟

ملیحه
ملیحه
2 سال قبل

سلام- وقت شما بخیر… بنده ۲۸ سالمه از تیر ۹۹ تا اسفند ۹۹ هفته ای سه- چهار روز مصرف قرص راکوتان رو به دلیل جوشهای صورت شروع کردم و از فرودین ۱۴۰۰ تا الان شده هفته ای ۱ عدد( درمجموع تا الان ۲۰۰ قرص- وزن ۵۵)… جوشها خوب شده—ولی گاهی جوشهای زیرپوستی دارم— ولی موهای سرم به شدت میریزه- خارش کف سر پیدا کردم- و قطر موها نازک و به شدت خشک شدند موهام … بعضی از پزشکها پیشنهاد پی آر پی و مزوتراپی رو دادند نمیدونم موثر هست یا خیر؟؟؟؟ و در حین مصرف راکوتان میشه اینکارها رو انجام داد؟؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ملیحه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .

محمدرضا
محمدرضا
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
من ۲۰ سالمه وبه خاطرپارانتزپایی که هردوپاهام داشتن درعرض یک سال ۳ بارعمل شدم (اولین بارکه عمل شدم دکترخوب عمل نکرده بود) از آخرین عمل به بعد که میشه تقریبا ۵ ماه ریزش مو شدیدی گرفتم و به عینه عقب رفتن hairline ام رو میبینم.
ممنون میشم اگه راه حل درمانی مناسبی رو پیشنهاد بدین

oveis
oveis
2 سال قبل

سلام من یه مدت رژیم سخت گرفتم و۳۰ کیلو وزن کم کردم ۸ ماه بعداز اون رژیم سخت من کم کم احساس خستگی مفرط داشتم و ریزش موهام شروع موهای من پرپشت بود اما الان نسبت به قبل کم شد حتی وقتی موهامو میشورم کلی موی شکسته توی دستام میبینم یا وقتی موهامو شونه میکنم یا پوست سرمو میخارونم چند تا تارمو میریز تو دستم. واین که ما سابقه ریزش مو تو خانوادمون نداریم اصن بتونید کمکم کنید خیلی ممنون میشم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  oveis
2 سال قبل

با سلام. کپسول زینک پلاس روزی یک عدد مصرف فرمایید به مدت ۶ ماه.

کیان
کیان
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

ببخشید کپسول زینک چقدر در درمان تلوژن افلوویوم موثر هست؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  کیان
2 سال قبل

سلام
خیلی موثر است.

کیان
کیان
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

بعد از هشت ماه از شروع تلوژنم هنوز ریزش موهام متوقف نشده.آزمایش هم دادم مشکلی نداشته آزمایشم.میشه راهنماییم کنید؟

ارشیا
ارشیا
پاسخ به  oveis
1 سال قبل

داداش خوب نشدی هنوز؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط ارشیا
سامان
سامان
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
بنده ۲۸ سالمه و موهای پر پشتی داشتم اما یه دو ماهی هست که به شدت هرچه تمامتر دچار ریزش مو شدم به صورتی که در حین استحمام و خشک کردن مو حجم بسیار زیادی از مو رو از دست میدم و هر روز این حجم افزیش پیداه کرده و از موی جلوی پیشانی تا بخصوص پشت سر درگیر ریزش هست و این در صورتی هست که به هیچ وجه مشکل وراثتی طاسی نداریم ، داروهای زیادیم مصرف کردم و دکترهای متفاوتی هم رفتم اما بدتر شده و بهتر نشده آزمایشم دادم که تنها کبدم مختصر چرب بوده و غلظت خون داشتم ، ناگفته نماند که همین دو ماه پیش هم دچار یبوست شدم و ریزش شدید موم شروع شد
در آخرین مراجعه یکی از متخصصین این نوع ریزشو با توجه به نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم معرفی کرده
ممنون میشم اگه راه حل درمانی مناسبی رو پیشنهاد بدین

پذیرش 24
پذیرش 24
پاسخ به  سامان
3 سال قبل

سامان عزیز برای دریافت پاسخ سوالتان شما میتوانید از طریق لینک https://www.paziresh24.com/qa/
اقدام بفرمایید و سوال خود را مطرح کرده پزشک متخصص به شما پاسخ میدهند

مجید اذربهرام
مجید اذربهرام
پاسخ به  سامان
3 سال قبل

سلام .من۳۵ سالمه ودچار بیماری کرونا شدم واز لحظه ای که بیماریم شدت پیدا کرد ریزش موهام هم شروع شد سه ماه گذشته ولی هنوز ریزش مو دارم دکتر هم رفت ودارو مصرف میکنم ولی هنوز ریزش موهام قطع نشده درضمن ۴ ماه که متوجه شدم بیماری سلیاک دارم ومصرف هر چیزی که گندم وجو داره قطع کردم راهی هست دقیقن فهمید دلیل ریزش موهام چیه .
ممنون میشم کمکم کنید

پذیرش 24
پذیرش 24
پاسخ به  مجید اذربهرام
3 سال قبل

مجیدعزیز برای دریافت پاسخ سوالتان شما میتوانید از طریق لینک https://www.paziresh24.com/qa/
اقدام بفرمایید و سوال خود را مطرح کرده پزشک متخصص به شما پاسخ میدهند

دکمه بازگشت به بالا