ریزش مو آناژن (Anagen effluvium)

ریزش مو آناژن، مدل دیگری از ریزش مو است که در خانم‌ها و آقایان به یک اندازه رواج دارد. این مدل ریزش برعکس ریزش مو آندروژنیک، ریشه ژنتیکی ندارد و اغلب در اثر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی ایجاد می‌شود. البته عفونت‌هایی مثل قارچ مو و همینطور بیماری‌های خود ایمنی نیز می‌توانند از دلایل ریزش مو آناژن باشند.

در این مدل، ریزش مو با سرعت بالا و در حجم زیاد صورت می‌گیرد و موها در همان فاز رشد (فاز آناژن) از چرخه حیاتشان، از بین می‌روند. نکته مهم دیگر درباره ریزش مو آناژن این است که ریزش مو در این مدل، صرفاً به ناحیه سر محدود نیست بلکه می‌تواند ریزش ابرو و حتی مژه‌ها را هم در پی داشته باشد. خوشبختانه با وجود شدت ریزش مو در مدل آناژن، موها بعد از مدتی، رشد عادی خود را از سر می‌گیرند اما برای تسریع این امر و افزایش کیفیت رشد آن‌ها، حتماً باید از مشاوره‌های تخصصی دکتر ریزش مو کمک گرفت.

ریزش مو آناژن
ریزش مو آناژن

تشخیص ریزش مو آناژن

همان‌طور که گفتیم، شیمی‌درمانی، اصلی‌ترین دلیل ریزش مو آناژن است. بعد از شروع شیمی‌درمانی، نخستین نشانه‌های ریزش مو ظرف چند روز تا چند هفته خود را نشان می‌دهند که ایجاد شکستگی در ساقه مو، یکی از آن‌هاست. البته شدت ریزش مو در بیماران، متفاوت است اما ریزش کل موها طی دو الی سه ماه، دور از انتظار نیست.

نکته مهمی که باید یادآور شویم این است که ریزش مو آناژن می‌تواند با ریزش مو تلوژن همراه شود. اگر مطلب ما را درباره ریزش مو تلوژن خوانده باشید، می‌دانید که استرس شدید و شوک‌های جسمی از دلایل اصلی این مدل ریزش مو هستند. ازآنجاکه بیمار طی شیمی‌درمانی، شرایط روحی و جسمی سختی را تجربه می‌کند و استرسِ بعضاً ویرانگری را متحمل می‌شود، پس عجیب نیست شاهد نوعی همپوشانی بین ریزش مو آناژن و تلوژن باشیم. البته این اتفاق، مشکل ترسناک و لاینحلی نیست اما حاکی از این واقعیت است که ورود یک متخصص مو برای بازیابی موهای ازدست‌رفته، تا چه حد می‌تواند مهم و حیاتی باشد.

درمان ریزش مو آناژن

ازآنجاکه ریزش مو، یکی از عوارض اجتناب‌ناپذیر شیمی‌درمانی است، بنابراین پیشگیری از این نوع ریزش، امکان‌پذیر نیست. درمان ریزش مو آناژن نیز معمولاً در قالب کوتاه کردن مدت‌زمان و درمان طاسی از طریق تسریع رشد مجدد موها انجام می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از ماینوکسیدیل می‌تواند این دوره را بعضاً تا ۵۰ روز کاهش دهد. البته استفاده از بعضی مواد حین عملیات شیمی‌درمانی نیز می‌تواند تا حدی شدت عارضه را کم کند. خنک کردن پوست سر هم‌زمان با فرایند شیمی‌درمانی، از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند تا حدی روی کنترل عارضه، تأثیر مثبت بگذارد.

مشاوره ریزش مو آناژن
مشاوره ریزش مو

آنچه باید به خاطر بسپارید…!

کاملاً درک می‌کنیم ریزش مو آناژن از جنبه‌ی شدت و همین‌طور دلیل عارضه، می‌تواند تجربه‌ای سخت باشد. اما همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، خوشبختانه رشد موهای شما تحت هر شرایطی پس از گذار از دوره شیمی‌درمانی به حالت اولیه باز خواهد گشت. خبر بهتر آنکه در این مسیر، استفاده از دکتر آنلاین پوست و رایزنی با بهترین دکتر پوست آنلاین ، می‌تواند موهایتان را بارها سریع‌تر از حالت معمول، به روزهای خوب بازگرداند. بنابراین قبل از هر چیز، قوی باشید و روحیه‌تان را حفظ کنید. از گُلخندهای زیبای روی لبتان مراقبت کنید تا تماشای طلوع پیروزمندانه‌ی چهره‌تان، باشکوه‌تر از همیشه باشد.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز است. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو های معرفی شده در این مقاله و انجام دادن روش های درمانی دیگر با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

سوالات متداول درباره ریزش مو آناژن

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید اقای دکتر یاسر عسکری متخصص پوست و مو می‌باشد.

لوسیون ضد ریزش مو آناژن چیست؟

لوسیون ضد ریزش موی اناژن حاوی مواد فعال کننده ریشه مو میباشد و با کاهش اثرات رادیکال های ازاد بر ریشه مو باعث افزایش خونرسانی به ریشه موها شده و در مجموع اثر مثبتی بر رشد موها د

علت ریزش مو با انتهای سیاه چیست؟

ریزش مو با ریشه سیاه نشاندهنده ریزش مو در فاز آناژن مو (یکی از مراحل رشد مو) میباشد و نشاندهنده موضوع یا مورد خاصی نیست و از نظر اهمیت مشابه با ریزش مو با ریشه سفید هست.

چرخه رشد مو در لیزر چگونه است؟

چرخه رشد مو شامل آناژن، تلوژن و کانازن میباشد… تنها نکته مهم این است که در ریزش مو، فاز آناژن که فاز فعال رشد مو هست، از نظر زمانی کوتاه میشود.

چرخه ریزش مو به چه صورت است؟

در لیزر موهای زاید فاز آناژن کوتاه میشود و فاز تلوژن طولانی میگردد.

مرگ فولیکول مو چگونه انجام می‌شود؟

مرگ فولیکول مو علل مختلفی دارد از جمله بیماری هایی که در پوست ایجاد اِسکار مینمایند مثل لیکن پلان مو که باعث مرگ دایمی فولیکول مو میشود

علت ریزش موهای تازه رشد کرده چیست؟

علت ریزش موهای تازه رشد کرده، وارد شدن استرس به موها میباشد که باعث وقفه در رشد مو و ریزش میگردد

علت ریزش مو از ریشه چیست؟

لت ریزش مو از ریشه، ضعیف شدن موها و کوتاه شدن فاز رشد مو میباشد که مپها از ناحیه ریشه ضعیف وجدا میشوند.

با متخصص پوست و مو مشورت کن

دکتر یاسر عسکری

دکتر یاسر عسکری، متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی و لیزر و عضو انجمن متخصصین پوست ایران هستند. فعالیت و
مشاوره‌های ایشان در در زمینه های :
کاشت مو و ابرو، درمان جوش صورت و بدن، لکه‌های مقاوم صورت و انواع ریزش مو، میکرونیدلینگ، لیفت صورت و
هایفوتراپی، مشاوره زیبایی و جوانسازی پوست شامل میکرودرم، اسکار و جای انواع زخم‌ها و عفونت‌ها و سرطان‌های
پوستی، لیزر موهای زاید، جراحی‌های پوست و اصلاح بافت اضافه پلک، انجام عمل‌های زیبایی شامل ژل، بوتاکس، تزریق
چربی، مزوتراپی، PRP، انواع زگیل‌های پوست و سوختگیها و انجام کرایوتراپی یا سرمادرمانی پوست در درمان زگیل‌های
پوستی، معرفی درمان‌ها و روش‌های جدید در درمان بیماری‌های پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی و شادابی پوست و
مو و ناخن و… است.

۴.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
pubmed

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
6 روز قبل

سلام، من دچار ریزش موی شدید و بدون دلیل شدم آزمایش و دکتر هم رفتم اما دلیلی نتونستن پیدا کنن، با لایه برداری و کوتاه کردنشون کمی نتیجه گرفتم اما هر چقدر لایه برداری میکنم باز هم کف سرم وقتی خیس میشه و ناخون میکشم خمیر های سفید که مثل چرکه خیلی زیاده کلی هم لایه برداری میکنم اما بازم چرک و پوسته موقع برس سیمی یا درمارولر کشیدن پس میده و ریشه موهام وقتی درمیاد سرشون پوسته و چربیه و مشخصه این آشغالا جمع میشه دور ریشه رو میبنده و اجازه رشد نمیده و ترمیم موهامو تعویق میندازه انواع روش ها و شامپو های چربی زدایی رو هم امتحان کردم و نمیدونم دیگه چیکار باید بکنم چون اگر مشکلی بود دکترا بهم میگفتن

بیژن
بیژن
5 ماه قبل

سلام وخسته نباشیدمن کاشت موانجام دادم‌واون قسمتی که مونکاشتم ریزش شریدباانتهای سیاه پیداکردم ایادرمان داره؟

کریمی
کریمی
1 سال قبل

با سلام ریزش مو با انتهای سیاه قابل برکشت هست من موهام رو دکلره کردم و بعد از اون شاهد ریزش موها بصورت انتهای سفید و همینطور سیاه هستم ولی دکلره اصلا به ریشه موهام نخورده البته مدتی هم هست که خیلی استرس همین ریزش مو رو دارم

مینا
مینا
2 سال قبل

ریزش مو با انتهای سفید بازم قابلیت رشد مجدد دارد یا خیر

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  مینا
2 سال قبل

انتهای سفید مو طبیعیست. بله قابلیت رشد مجدد دارد.

ارتور چکنواریان
ارتور چکنواریان
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
1 سال قبل

انتهای مشکی چطور؟

دکمه بازگشت به بالا