ریزش مو کششی (Traction alopecia)

فهرست مطالب

ریزش مو کششی، ازآن‌جهت با سایر مدل‌های ریزش مو متفاوت است که بروز آن تا حد خیلی زیادی، به خود فرد و نحوه رفتار با موها بستگی دارد. مثلاً در ریزش موی آندروژنیک، موها معمولاً به دلیل افزایش سن و عوامل ژنتیکی شروع به ریزش می‌کنند. در ریزش مو تلوژن افلوویوم، عواملی مثل استرس یا عوامل خارج از کنترل دیگر، باعث بروز عارضه هستند. ریزش موی آناژن هم از عوارض اجتناب‌ناپذیر شیمی‌درمانی است. در ریزش سکه‌ای مو (ریزش مو آره آتا) هم وضع به همین منوال است. اما ریزش مو کششی، حکایت دیگری دارد!

دلیل ریزش مو کششی

ریزش مو کششی، علت کاملاً مشخصی دارد و آن هم رفتار نادرست با موهاست. یعنی اگر موها در حالتی قرار بگیرند که تحت فشار زیاد و دائمی باشند، آنگاه ممکن است با نخستین نشانه‌های ریزش مو کششی روبرو شویم. در این شرایط، پیاز مو به‌تدریج ضعیف شده و ریزش آغاز می‌شود.

مدل‌های بافتی، پیچشی و دم‌اسبی و همین‌طور استفاده از کلیپس، گل سر و اساساً هر افزونه دیگری که موها را تحت کشش شدید قرار دهد، می‌توانند زمینه‌ای برای بروز ریزش مو کششی باشند.

تشخیص ریزش مو کششی

ریزش مو کششی به‌طور آنی اتفاق نمی‌افتد بلکه تکرار یا استمرار بیش‌ازحد حالات پرفشار، باعث آغاز تدریجی آن طی چند ماه یا حتی چند سال می‌شود. در این نوع ریزش، موها رفته‌رفته نازک شده و به‌صورت توده‌ای می‌ریزند. ریزش مو کششی، در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد و نکته نگران‌کننده درباره آن این است که ممکن است به عارضه‌ای برگشت‌ناپذیر تبدیل شود و همین امر، دخالت  را به ضرورتی مهم تبدیل می‌کند. بهترین دکتر ریزش مو میتواند در درمان ریزش موی کششی کمکی موثر برای شما باشد.

ریزش مو کششی
ریزش مو کششی

در ابتدای امر، ممکن است ببینید موهایتان فقط اندکی نازک شده‌اند. اما با گذشت زمان، نازکی آن‌ها بیشتر و بیشتر شده و در حجم قابل‌توجه شروع به ریزش می‌کنند. ریزش مو کششی می‌تواند هم در زنان و هم در مردان اتفاق بیفتد اما واضح است که احتمال بروز آن در زنان به دلیل تمایل طبیعی آن‌ها به آرایش مو و استفاده از افزونه‌های فیزیکی بیشتر است.

به‌طورکلی، اگر هر بار پس از باز کردن موها یا خارج کردن آن‌ها از یک حالت خاص، احساس سبکی و رهایی کردید، بدانید موهایتان در معرض خطر جدی آلوپسی کششی قرار دارند. قرار دادن موها در حالات خاص و احساس خارشِ هم‌زمان در پوست سر هم می‌تواند نشانه هشداردهنده دیگری باشد که باید به آن توجه کنید. افرادی که موهای فر یا وز دارند به دلیل عادت به بستن و جمع کردن پرفشار موها، با احتمال بیشتری به این عارضه دچار می‌شوند.

پیشگیری از ریزش مو کششی

قسمت خوب ماجرا اینجاست که ریزش مو کششی، عارضه‌ای کاملاً قابل‌پیشگیری است. اگر با موهایتان رفتار مهربانانه‌ای داشته باشید، قطعاً دچار ریزش مو کششی نخواهید شد؛ به همین سادگی!

البته این قاعده به آن معنا نیست که هرگز نباید موهایتان را در مدل‌های دلخواهتان ببندید. بلکه مهم‌ترین نکته این است که موها تحت فشار شدید بی‌وقفه نباشند. بنابراین مثلاً اگر دو ماه موهایتان را می‌بافید، باید دو ماه آن‌ها را آزاد بگذارید تا موها طی دوران استراحت بتوانند نفس بکشند.

به خاطر داشته باشید که فشار بیش‌ازحد و دائمی، می‌تواند به فولیکول‌ها و متعاقباً پیاز مو آسیب جدی بزند و وقتی این‌ها آسیب ببینند، مو دیگر رشد نخواهد کرد و این قسمت بد ماجراست! در چنین وضعیتی، حفظ هر تار مو مهم است و به همین دلیل مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو، به‌محض رؤیت اولین علائم ریزش مو کششی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

درمان ریزش مو کششی

به‌محض رؤیت اولین نشانه‌های آلوپسی، باید برای درمان ریزش مو کششی اقدام کنید. البته همان‌طور که گفتیم این ریزش مو ممکن است ابتدا خود را با نشانه‌هایی مثل نازک شدن موها نشان دهد که این پدیده، در ریزش مو آندروژنیک هم دیده می‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید از همان مرحله تشخیص که حیاتی‌ترین مرحله در فرایند درمان است، از دکتر آنلاین پوست کمک بگیرید. شباهتِ نشانه‌های ریزش مو در الگوهای مختلف آلوپسی، می‌تواند بسیار گمراه‌کننده باشند.

مشاوره آنلاین ریزش مو پذیرش 24
مشاوره ریزش مو

فراموش نکنید که زمان در درمان آلوپسی کششی، اهمیت حیاتی دارد و اگر در زمان مناسب برای مدیریت این عارضه اقدام کنید، قطعاً نتیجه مطلوبی خواهید گرفت. اما این سکه، روی دیگری هم دارد؛ اگر کار از کار بگذرد، آنگاه کاشت مو تنها گزینه‌ای خواهد بود که می‌توانید به آن فکر کنید!

۲/۵ (۲ نظر)

منبع
healthlinemedicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا