ریزش مو در بارداری

ریزش مو در بارداری پدیده‌ای است که خانم‌های زیادی آن را طی این دوران تجربه می‌کنند. اما واقعاً چقدر باید درباره این عارضه نگران باشید؟ دلایل آن چیست؟ چطور باید آن را درمان کرد؟

قبل از آنکه به بررسی دقیق‌تر ریزش مو در بارداری بپردازیم، بد نیست به چرخه رشد مو نگاهی داشته باشیم. در شرایط طبیعی، ۹۰% موها در مرحله رشد (آناژن) قرار دارند و ۱۰% در مرحله استراحت (تلوژن) هستند. موهایی که در فاز تلوژن هستند، هر دو یا سه ماه می‌ریزند تا موهای جدید، جایگزین آن‌ها شوند. بنابراین در طبیعی‌ترین حالت، همواره حدی از ریزش مو در همه افراد وجود دارد.

دلیل ریزش مو در بارداری

در سه‌ماهه‌ی اول بارداری، استرس و تغییرات هورمونی می‌توانند یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو باشند. این دوران، یک بازه‌ی زمانی استرس‌زا برای بدن است چون هورمون‌ها برای انطباق با مرحله شکل‌گیری جنین، دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند. همین تغییرات باعث می‌شود موها به میزان ۳۰% بیشتر از حالت معمول، وارد فاز استراحت شوند و این یعنی در مقایسه با شرایط عادی، شاهد ریزش موی بیشتری هستیم. البته ریزش مو در بارداری ممکن است در سه‌ماهه اول، سه‌ماهه دوم یا حتی بعد از زایمان رخ دهد.

ریزش مو در بارداری
ریزش مو در بارداری

ریزش مو در بارداری صرفاً به این دوران محدود نمی‌شود و پس از زایمان هم ممکن است شاهد ریزش موها باشیم. ریزش مو پس از زایمان به دلیل افت ناگهانی در سطح استروژن بدن اتفاق می‌افتد. البته درک می‌کنیم که دیدن ریزش حجم زیادی از موها مثلاً موقع هر بار شانه زدن یا شستشوی سر می‌تواند شوکه‌کننده باشد، اما خوشبختانه پدیده‌ای کاملاً نرمال است و این عارضه طی حدوداً شش ماه به‌طور خودبه‌خود رفع می‌شود.

سایر دلایل ریزش مو در بارداری

ریزش مو در بارداری می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که اختلالات تیروئید و فقر آهن، شایع‌ترین آن‌ها هستند که در هر دو مورد باید به پزشک متخصص مو مراجعه کنید.

اختلالات تیروئید

پرکاری تیروئید، علائم زیادی دارد که ریزش مو یکی از آن‌هاست. همین امر در مورد کم‌کاری تیروئید هم صدق می‌کند. کم‌کاری تیروئید که شایع‌تر از پرکاری آن است، ۳% از زنان را طی دوران بارداری درگیر می‌کند. ۵% زنان هم پس از زایمان به اختلالات تیروئید مبتلا می‌شوند. درهرصورت بدانید هرگاه تیروئید، عملکرد بهینه و مطلوبی نداشته باشد، ریزش مو یکی از عوارض بسیار محتمل آن است.

فقر آهن

یکی دیگر از دلایل عمده ریزش مو در بارداری، فقر آهن است. البته فقر آهن همیشه می‌تواند یکی از علل احتمالی ریزش مو باشد اما ازآنجاکه در دوران بارداری، بدن برای انتقال خون و اکسیژن به جنین، به آهن بیشتری نیاز دارد، احتمال آنکه ریزش مو در این دوران ناشی از کمبود آهن باشد، بیشتر است.

درمان ریزش مو در دوران بارداری

ریزش مو در بارداری که بیش از هر چیز به دلیل تغییرات هورمونی و استرس اتفاق می‌افتد، معمولاً عارضه نگران‌کننده‌ای نیست و اغلب طی کمتر از شش ماه برطرف می‌شود. درنتیجه ریزش مو در این حالت، دائمی نخواهد بود. در این حالت معمولاً به اقدام درمانی خاصی نیاز نیست و گذر زمان، مشکل را حل می‌کند. البته راهکارهایی مثل استفاده از نرم‌کننده‌ها و شامپوهای حجم دهنده و عدم استفاده از کاندیشنرهای قوی، می‌تواند به ریزش حجم کمتری از موها تا حدی کمک کند.

مشاوره آنلاین ریزش مو پذیرش 24
مشاوره ریزش مو

اما اگر احساس می‌کنید عارضه بنا به دلایل دیگری غیر از استرس یا تغییرات هورمونی رخ داده، آنگاه حتماً باید برای درمان ریزش مو در بارداری از یک دکتر ریزش مو کمک بگیرید. به‌عنوان یک قاعده کلی، به خاطر داشته باشید که بهترین دکتر پوست آنلاین، همواره باید نخستین گام در فرایند درمان هر شکلی از ریزش مو باشد.

سخن آخر

همان‌طور که دیدیم ریزش مو در دوران بارداری اگر به دلیل استرس روی دهد، می‌تواند نوعی از مدل ریزش مو تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) باشد. اما در این دوران ممکن است شاهد بروز ریزش مو در مدل‌های رایج دیگر مثل ریزش مو آندروژنیک (Androgenetic alopecia)، ریزش موی سکه ای (آره آتا Alopecia areata) یا ریزش مو کششی (Traction alopecia) نیز باشیم که این موارد، به اقدامات درمانی فوری و جدی نیاز دارند. همپوشانی این مدل‌ها با ریزش موی ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری، می‌تواند باعث ریزش حجم بیشتری از موها شود. بنابراین مجدداً تأکید می‌کنیم که تشخیص درست مدل ریزش مو، نکته‌ای بسیار مهم برای کنترل و درمان آن است که این امر حتماً باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

[ifso id=”16549″]

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
healthline.comamericanpregnancy.orggreatist.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا