کچلی

کچلی سر چیست و چقدر درباره آن می‌دانید؟ شاید نزد خود، ریزش مو و کچلی سر را معادل با یکدیگر بدانید اما واقعیت این است کچلی، فقط یکی از انواع ریزش مو محسوب می‌شود. درواقع وقتی دلیل ریزش مو، عفونت ناشی از عوامل قارچی باشد، آنگاه با عارضه‌ی کچلی روبرو هستیم که برای درمان آن باید حتماً از یک پزشک پوست و مو انلاین کمک گرفت.

دلایل کچلی سر

با استناد به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، حدود ۴۰ گونه قارچ مختلف وجود دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند باعث بروز عفونت پوستی شوند. عارضه کچلی فقط در پوست سر ایجاد نمی‌شود بلکه می‌تواند در نواحی ابروها و مژه‌ها نیز بروز کرده و باعث ریزش آن‌ها شوند.

کچلی

شرایط جوی می‌تواند روی شدت و میزان گسترش عارضه کچلی سر تأثیر بگذارد. مثلاً محیط‌های شرجی که میزان گرما و رطوبت در آن‌ها خیلی بالاست، بستر مناسب‌تری برای فعالیت انواع قارچ‌های عفونی هستند. البته میزان شیوع این عارضه در افراد بالغ، معمولاً خیلی کم است و این کودکان هستند که بیشتر در معرض ابتلا به کچلی قرار دارند.

به‌طورکلی، عفونت‌های قارچی از سه طریق می‌توانند منتقل و منتشر شوند:

  • انسان به انسان: قارچ‌های عامل عفونت می‌توانند از طریق تماس مستقیم با پوست بدن افراد آلوده انتقال یابند.
  • اشیاء به انسان: قارچ‌های عامل کچلی سر می‌توانند روی دندانه‌های شانه و برس و همین‌طور روی بالش و ملحفه تا مدت زیادی زنده بمانند. به همین دلیل تماس با اشیاء آلوده یکی از متداول‌ترین راه‌های انتشار کچلی سر است.
  • حیوان به انسان: سگ‌ها و گربه‌ها، بالأخص توله‌سگ‌ها و بچه‌گربه‌ها می‌توانند ناقل بیماری باشند. گاو، بز، خوک و اسب هم از دیگر حیواناتی هستند که هنگام تماس با آن‌ها و به‌منظور پیشگیری از عفونت قارچی، باید جوانب احتیاط را رعایت کنید.

علائم کچلی سر

کچلی سر می‌تواند خود را در قالب هر یک از علائم زیر نشان دهد:

کچلی

  • تشکیل یک یا چند لکه‌ی گرد فلس‌مانند روی پوست سر
  • تشکیل الگوهای متنوع طاسی روی نواحی مختلف سر مثل طاسی سکه‌ای
  • تشکیل الگوهای پوسته‌پوسته روی نقاط مختلف سر
  • تشکیل لکه‌های کوچکی که به‌تدریج بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند
  • تشکیل نواحی قرمز و خاکستری روی پوست سر
  • تشکیل لکه‌هایی با نقاط سیاه‌رنگ کوچک که نشانه‌ای از شکستن ساقه مو در آن نواحی است
  • شکنندگی یا ترد شدن غیرعادی موها
  • تشکیل نواحی ملتهب و دردناک روی پوست سر
  • تشکیل تاول‌های تَر روی بخش‌های مختلف پوست سر

پیشگیری از کچلی سر

به دلیل قدرت سرایت بالای قارچ‌های عامل کچلی سر، پیشگیری از ابتلای به آن‌ها اهمیت زیادی دارد. راهکارهایی وجود دارند که با اتخاذ آن‌ها می‌توانید ریسک ناشی از ابتلا به کچلی سر و سایر عفونت‌های قارچی را به حداقل برسانید:

  • بیاموزید و به دیگران هم آموزش دهید: راه‌های انتقال بیماری را بشناسید و دانسته‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. بالأخص به فرزندانتان آموزش دهید که برای پیشگیری از انواع عفونت‌های پوستی و مشخصاً کچلی سر، به چه مواردی باید توجه کنند.
  • شستشوی منظم سر: شستشوی منظم مخصوصاً بعد از مراجعه به آرایشگاه، می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به کچلی سر ایفا کند. همواره برای نظافت و شستشوی سرتان اهمیت قائل شوید. البته حواستان باشد که شستشوی بیش‌ازحد سر می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای موهایتان داشته باشد.
  • شستن دست‌ها: دست‌های آلوده می‌توانند ناقلین خاموش عفونت‌های پوستی باشند. شستشوی دست‌ها ریسک ابتلا به بیماری را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • درمان نشانه‌های مشکوک: کوچک‌ترین نشانه از عفونت قارچی در هر نقطه‌ای از بدن حتی پاها را جدی بگیرید و عارضه را فوراً در نطفه خفه کنید. این عفونت‌های به‌ظاهر ساده و بی‌ربط می‌توانند در ادامه برایتان حسابی دردسرساز شوند.
  • مراقب حیوانات باشید: در تعامل با حیوانات، خیلی احتیاط کنید. وجود لکه‌های بدون مو روی بدن حیوانات می‌تواند یکی از علائم کچلی باشد. اما مشکل اینجاست که در بعضی موارد، ممکن است این بیماری در حیوانات، نشانه‌ی محسوسی نداشته باشد.
  • از وسایل مشترک استفاده نکنید: این امر خصوصاً هنگام مراجعه به آرایشگاه‌ و در محیط‌های جمعی دیگر مثل پادگان‌ها اهمیت زیادی دارد. وسایلی مل قیچی و شانه که به‌طور مشترک از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توانند کچلی و طیف وسیعی از عفونت‌های پوستی دیگر را منتقل کنند.

درمان کچلی سر

خوشبختانه درمان کچلی سر فرایند چندان پیچیده‌ای نیست اما روش درمان به نظر پزشک متخصص پوست و مو بستگی دارد. قرص‌های خوراکی و محصولاتی مثل شامپوهای ضد قارچ از روش‌های رایج از بین بردن عفونت قارچی و درمان کچلی سر هستند.

مشاوره آنلاین ریزش مو پذیرش 24
مشاوره ریزش مو

توجه کنید که بروز عفونت قارچی در بعضی مواقع ممکن است بسیار شدید باشد و با ایجاد التهاب‌های وخیم، باعث تشکیل زخم در پوست سر و متعاقباً ریزش همیشگیِ موها شود. بنابراین نشانه‌های کچلی سر و هر شکل دیگری از ریزش مو را از همان ابتدا جدی بگیرید و تشخیص شدت و نوع عارضه را به دکتر پوست آنلاین بسپارید.

[ifso id=”16549″]

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یوسفی
یوسفی
8 ماه قبل

سلام ..من ابروهام پوسته های زیادی میزنه وسر ابروم موهاش ریخته خاهش میکنم کمک کنید

جعفر
جعفر
1 سال قبل

با س.وقت بخیر
دختری دارم ۱۳ سالشه از ۵ سالگی مبتلا ب قارچ سکه ای شده و تمام سر درگیر کرده و موهاش کلا ریخته شده.طول این سالها ب دکترای زیادی مراجعه کردیم.متاسفنه جواب نگرفتیم
خواهش مکنم کمکمون کنید بخاطر خدا
راهنماییم کنید اگه درمانی راه حلی
با تشکر

منیره مزروعی
منیره مزروعی
1 سال قبل

کچلی ناشی ازقارچ بعدچندین سال بامزوتراپی درمان میشود؟

دکمه بازگشت به بالا