ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای

ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای یکی از تبعات رژیم غذایی نامتوازن است که می‌تواند باعث از دست رفتن حجم زیادی از موها شود. همیشه نباید در جستجوی علل خاص و پیچیده باشیم و گاهی دلایل ریزش مو می‌توانند به‌سادگیِ کمبود یک ویتامین یا ماده معدنی مهم در بدن باشند.

اگر نیاز بدن به عناصر مهمی که در رشد و سلامت مو نقش مهمی دارند، تأمین شود، آنگاه ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای به‌سادگی درمان خواهد شد. البته این دکتر متخصص پوست آنلاین است که باید تشخیص دهد ریزش مو در اثر کمبود کدام عناصر ایجاد شده است.

برای آنکه از ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای جلوگیری کنیم، بد نیست با مهم‌ترین ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها به ریزش موها منجر می‌شود، آشنا شویم.

۴ کمبود تغذیه‌ای مهم که می‌توانند باعث ریزش مو شوند

ویتامین D

ویتامین D به‌واسطه تحریک فولیکول‌های مو، نقش مهمی در رشد موها دارد و به حفظ ضخامت آن‌ها کمک زیادی می‌کند. در بحث ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای، فقر ویتامین D شناخته‌شده‌ترین و محتمل‌ترین دلیل است. نتایج اولیه بعضی پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که کمبود ویتامین D می‌تواند ریزش مو آره آتا یا ریزش سکه‌ای مو را در پی داشته باشد. در آزمایش‌های انجام‌شده، میزان ویتامین D در افرادی که به آلوپسی آره آتا مبتلا هستند، پایین‌تر از میزان این ویتامین در بدن افراد سالم گزارش شده است. ضمناً استفاده از بعضی داروهای خاص هم می‌تواند روی سطح ویتامین D بدن تأثیر بگذارد.

سایر عوارض کمبود ویتامین D عبارت‌اند از:

  • تغییرات خلقی
  • افزایش فشار خون
  • خستگی
  • بدن‌درد مزمن
  • ناباروری
  • ضعف عضلانی
  • کاهش تراکم استخوان

برای درمان ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین D می‌توان از قرص‌های مکمل ویتامین D و خوراکی‌های حاوی این ویتامین مثل تخم‌مرغ، آووکادو، ماهی و آجیل استفاده کرد. افزایش زمان قرارگیری در معرض نور آفتاب هم می‌تواند در بهبود سطح ویتامین D بدن مؤثر باشد. اگر هم فقر ویتامین D از عوارض جانبی مصرف داروهای دیگر باشد، باید ضمن مشورت با پزشک متخصص، از داروهای جایگزین استفاده کنید.

ویتامین B7 (بیوتین)

بیوتین یکی از مؤثرترین عناصر حفظ سلامت پوست و مو است. مطالعات نشان داده‌اند بیوتین می‌تواند ضمن محافظت از ناخن‌ها در برابر شکستن، قند خون افراد مبتلا به دیابت را نیز کاهش دهد.

ازآنجاکه بیوتین در اکثر غذاها وجود دارد، ابتلا به کمبود بیوتین پدیده‌ای نادر است. فقر بیوتین معمولاً به دلیل عوامل ژنتیکی یا در اثر فقدان بیوتین در رژیم غذایی والدین در دوران بارداری یا از طریق شیر مادر ایجاد می‌شود. سیگار کشیدن، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، استفاده طولانی‌مدت از الکل و همین‌طور داروهای ضد آکنه از دیگر عوامل کاهش سطح بیوتین بدن هستند.

سایر عوارض کمبود ویتامین B7 عبارت‌اند از:

  • گیجی و اختلالات حافظه
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی
  • بثورات پوستی روی صورت

با استفاده از مکمل‌ها و همین‌طور غذاهای بیوتین‌دار مثل تخم‌مرغ، پنیر، برنج، انواع گوشت، میوه و سبزی‌ها می‌توان از ریزش مو در اثر کمبود این ویتامین مهم جلوگیری کرد.

مشاوره آنلاین ریزش مو پذیرش 24
مشاوره ریزش مو

ویتامین A

ویتامین A علاوه بر نقش مهمی که در حفظ و ارتقای عملکرد سیستم ایمنی، باروری، بینایی، پوست، دندان‌ها، کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها و استخوان‌ها دارد، برای سلامتی موها هم یک عنصر بسیار مهم است.

نکته جالب آنکه هم فقر ویتامین A و هم مقدار بیش‌ازحد آن می‌تواند به ریزش مو منجر شود. مقدار بیش‌ازحد ویتامین A می‌تواند از طریق افزایش دُزِ سمّی بدن، باعث ریزش مو شود. بنابراین در صورت افزایش غیرعادی میزان این ویتامین، باید مصرف آن را کاهش دهید.

سایر عوارض کمبود ویتامین A عبارت‌اند از:

برای درمان ریزش مو در اثر کمبود ویتامین A باید سعی کنید از غذاهای حاوی این ویتامین مثل سبزی‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبزِ تیره بیشتر استفاده کنید. ضمناً جگر، تخم‌مرغ و لبنیات هم از بهترین منابع ویتامین A محسوب می‌شوند.

اگر سطح ویتامین A موجود در بدنتان زیاد است، بهتر است به فهرست داروها یا کرم‌هایی که احتمالاً از آن‌ها استفاده می‌کنید و ممکن است باعث افزایش بیش‌ازحد ویتامین A شده باشند، نگاهی بیندازید. با حذف و جایگزینی این داروها با صلاحدید پزشک متخصص، میزان ویتامین A به سطح بهینه بازمی‌گردد و پس از مدتی کوتاه، موهایتان مجدداً رشد خواهند کرد.

آهن

آهن به دلیل نقش مؤثرش در ایجاد هموگلوبین برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها، اهمیتی حیاتی برای بدن دارد. با کمبود آهن، بدن به حالا بقا می‌رود و اکسیژن‌رسانی به اعضای بنیادی‌تر را در اولویت قرار می‌دهد. این باعث می‌شود که فولیکول‌های مو از دریافت اکسیژن و مواد مغذیِ کافی محروم شوند و با تضعیف فولیکول‌ها، موها شروع به ریزش می‌کنند. ریزش مو بالأخص در موارد فقر آهن شدید که به کم‌خونی (آنمی) منجر می‌شود، پدیده‌ای شایع است.

سایر عوارض کمبود آهن عبارت‌اند از:

برای درمان ریزش مو در اثر کمبود آهن باید استفاده از غذاهای حاوی ویتامین C مثل انواع توت و کرم بروکلی را در دستور کار قرار دهید. گوشت قرمز، ماهی، مرغ، غلات سبوس‌دار و سبزی‌های برگ‌دار از دیگر منابع غنی آهن هستند. مصرف مکمل‌های آهن یا دریافت از راه تزریق، از دیگر روش‌های تأمین آهن بدن هستند که با صلاح دید متخصص پوست آنلاین انجام می‌شود.

سخن آخر

نقش مواد غذایی در پیشگیری از ریزش مو را دست‌کم نگیرید. البته ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای، معمولاً به‌آسانی قابل‌کنترل و درمان است و پس از تأمین کمبودها، موها به روزهای خوبشان بازمی‌گردند. اما همان‌طور که بارها متذکر شدیم، تشخیص دلیل ریزش مو حتماً باید توسط دکتر ریزش مو  انجام شود.

شاید ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای، فقط قسمتی از ماجرا باشد و هم‌زمان با آن، با الگوهای دیگر ریزش مو مثل ریزش مو تلوژن افلوویوم، ریزش مو آندروژنیک یا ریزش مو کششی روبرو شویم.

استفاده از خدمات مشاوره‌ایِ تخصصی و اقدامات درمانی اصولی، کسب نتیجه دلخواهتان را در درمان ریزش مو تضمین می‌کند.

مشاوره آنلاین ریزش مو پذیرش 24
مشاوره ریزش مو

[ifso id=”16549″]

۳.۸/۵ (۶ نظر)

منبع
ncbi.nlm.nih.govnjfue.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هدی
هدی
1 ماه قبل

سلام من ۳۳ سالمه یکی دوساله موهام ب شدت میریزه تیروئید کم کار دارم و کیستی کوچیک توی تیروئید دارم و ی دونه کیست توی شکم دارو مصرف میکنم موهامو کوتاه کردم ولی مهم ریزششو قط نمیشه دیگه کچل شده خواهشا بهم بگید چکار کنم

فرزین احمدی
فرزین احمدی
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید منم ۱۶ ساله کم کاری تیرویید گرفتم همزمان ریزش مو هم گرفتم الان دارم کچل می‌شم از وسط سرم شروع شده کاملآ دیده میشه هر کاری کردم هرچه دکتر رفتم خوب نشد افسردگی گرفتم هرروز گریه میکنم نمیتونم چکار کنم هیچ دکتری نمی‌فهمه ریزش موم بخاطر چی هستش راهنمایی کنید

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه موهام خیلی خشک و شکننده وخیلی هم میریزند پوست سرم هم خیلی خارش میده ریش هام مثل میخ شدن وخیلی هم خارش میدن الان سه ساله هرچی دارو خوردم پیش دکتر رفته هیچ تعغیزی نکرد و خیلی داره ازارم میده دیگع خسته شدم تروخدا یه کاری برام انجام بدین خدا خیرتون بده

گلثومه کیوان
گلثومه کیوان
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من کمبود ویتامین D دارم موهایم دچار ریزش موشدید شدم که حتی میتر سم موهایم راشانه کنم چه کار کنم

زهره
زهره
7 ماه قبل

دکتر یادم رفت سنمو بگم من ۳۲ سالمه

زهره
زهره
7 ماه قبل

سلام دکتر من ریزش مو دارم الان دو سه سالی میشه ک مو هام میریزن و حجم. مو هام خیلی کم شدن هر ویت خوردم اصلا خوب نشدم الان دارم قرص زینک پلاس یو رو ویتال ی ماهی میشه میخورم ولی ریزشم قطع نشده دیگه نمیدونم باید چی بخورم و ریزش ابرو هم دارم تو رو خدا منو راهنمایی کنید دکتر عزیز دیگه دارم کلافه میشم همیشه ناراحتم بابت این موضوع با تشکر

کیان
کیان
پاسخ به  زهره
1 ماه قبل

احتمالا ریزش موی شما از نوع تلوژن افلوویوم هست که بر اثر کرونا و یا بیماری های تب دار و عفونی اتفاق میفته.له دکتر متخصص مراجعه کنید.قابل درمان هست.

زینب
زینب
10 ماه قبل

سلام من ۲۱ سال سن دارم و در جریان و بعد ماه رمضان دچار مو روی شدید شدم
البته د رمضان شب ها درس میخوندم ولی بعدش دیگه منظم شد برنامه ام شب درست میخوانم حد اقل ۸ ساعت
با آنکه از آب کافی و ویتامین e و مولتی ویتامین استفاده میکنم ولی بازم موهام میره
از شامپو و روغن آرگان استفاده کردم ولی تاثیر روی مو روی ام نداشت
ضمنا هفته دوبار روغن تراپی هم میکنم البته این روغن ها به موهایم ساخته و موی روی تاثیر اینا نیست چون قبلا هم روغن تراپی میکردم ولی مو روی نداشتم
باید حالا چی کار کنم؟
ممنون

رضا قمریان
رضا قمریان
1 سال قبل

باسلام
من ۴۸سالمه موهای زیر ساق پا تا غوزک پا بصورت یکجا ریزش داشتم ولی بقیه بدنم همش مو هستش علت چیه؟

حسین
حسین
پاسخ به  رضا قمریان
24 روز قبل

چون دادی

دکمه بازگشت به بالا