متخصص روانشناسی سلامت کیست و چه وظایفی دارد؟

متخصص روانشناسی سلامت

روانشناسان متخصصان بهداشت روان هستند. از نظر علم روانشناسی، یک متخصصن روانشناسی سلامت به شناخت موضوعاتی که می‌تواند بر روان و جسم افراد تأثیر بگذارد می‌پردازند. این رشته، گرایشی از رشته های مختلف روانشناسی به مشار می آید. روانشناسان در رشته های مختلفی مانند روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی سلامت، روانشناسی تربیتی و … می توانند به  ادامه تحصیل بپردازند. در این بین ما می خواهیم نگاهی جامع تر به متخصص روانشناس سلامت بیندازیم، پس با ما همرا باشید.

وظایف اولیه متخصص روانشناس سلامت

متخصصان روانشناسان سلامت دارای وظایف گوناگونی در رابطه با سلامت افراد دارند. منظور ما از سلامت، علاوه بر سلامت روح، سلامت جسمی افراد نیزاست. در واقع از وظایف اصلی و مهم متخصصان روانشناسی سلامت، فقط سلامتی روان نیست، بلکه آن ها تمرکز ویژه ای بر روی  سلامت جسم افراد نیز دارند. متخصصان روانشناسی سلامت عوامل روانشناختی، رفتاری و فرهنگی را مورد ارزیابی قرار می دهند.

عمده فعالیت های متخصصان روانشناس سلامت

متخصصان روانشناسی سلامت می توانند در حیطه های گوناگونی مشغول به کار شوند. در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

  • روانشناسی بالینی:

به عنوان مثال تعدادی از متخصصین روانشناسان سلامت در محیط های بالینی مشغول به کار می شوند. در واقع آن ها می خواهند به افراد کمک کنند تا جلوی  شیوع بیماری ها را بگیرند. و یا اینکه ارزیابی های رفتاری را انجام دهند. این متخصصین روانشناسی، مصاحبه های بالینی و آزمایش شخصیت را انجام می دهند. از دیگر وظایف متخصصان روانشناس سلامت در حیطه بالینی می توان به آموزش دادن آن ها به افراد برای کم شدن استرس، ترک سیگار‌ و آموزش به افراد جامعه برای انجام ندادن رفتارهای ناسالم نیز اشاره کرد.

  • امور تحقیقاتی:

تعداد زیادی از متخصصان روانشناسان سلامت، تحقیقات گوناگونی در مورد مسائل مربوط به سلامت انجام می دهند. مثلا، محققان این رشته  می توانند به فعالیت هایی مانند اقدام های  پیشگیرانه موثر، برترین روش های ارتقاء سلامت، کمک به افراد جامعه برای مواجه شدن  با دردها و بیماری ها و نحوه درک افراد برای قبول کردن درمان بیماری ها، بپردازند.

  • کارهای مربوط به سیاست عمومی:

برخی دیگر از متخصصان روانشناسان سلامت در تنظیمات آژانس دولتی یا خصوصی فعالیت می کنند تا نفوذ در سیاست های عمومی مربوط به مسائل بهداشتی را مورد تاثیر قرار دهند. در واقع وظایف آن ها این است که به نا برابری در مراقبت های بهداشتی پرداخته و به سازمان های دولتی در زمینه اصلاح مراقبت های بهداشتی مشاوره دهند.

نحوه تخصص گرفتن متخصص روانشناس سلامت

 

معمولأ بیشتر روانشناسان سلامت مدرک دکتری دارند. اگر شما دارای مدرک لیسانس روانشناسی سلامت هستید، باید بدانید که فرصت های شغلی برای شما وجود دارد اما تعداد آن ها محدود است. به عنوان مثال بعضی از آن ها می توانند  در اداره های بهداشت روانی جامعه یا امکانات اصلاحی مشغول به کار شوند. گاهی اوقات ممکن است روانشناسان سلامت در مقطع کارشناسی، بخواهند در رشته روانشناسی عمومی ادامه تحصیل دهند. اما در‌مقابل، افرادی هستند که تلاش می کنند مدرک دکترا را به منظور تبدیل شدن به یک متخصص روانشناس سلامت، اخذ کنند. قطعأ این متخصصین دارای فرصت های شغلی بیشتری هستند. در مجموع، افرادی که  در حال تحصیل در رشته روانشناسی سلامت هستند باید حداقل به مدت شش سال در دانشگاه برای به دست اوردن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، مشغول به تحصیل باشند.

خدمات اصلی متخصص روانشناسی سلامت

یک متخصص روانشناسی سلامت در زمینه های متنوعی در حوزه سلامت جسم و روح افراد، فعالیت دارد. اما مهم ترین خدمات این متخصصین شامل موارد زیر است:

  • درمان‌های کمکی در رابطه با بهبود بیماری‌های خود ایمنی، آسم عصبی، صرع، خستگی مزمن، التهاب روده، و…
  • روش‌های گوناگون برای تسکین دردهای بعد از عمل جراحی، انواع سردردها و میگرن ها
  • مشاوره دادن در زمینه های مربوط به  بارداری، سقط کردن  جنین و…
  • درمان انواع افسردگی، اضطراب، وسواس و سایر اختلالات شخصیتی

نتیجه گیری

یک متخصص روانشناسی سلامت به طور کلی در جهت ارتقای سلامت افراد به فعالیت می پردازند. این متخصصان می توانند به مردم آموزش دهند  که چگونه با اضطراب ها و تنش های احساسی خود برخورد کنند،  چگونه به مدیریت مسائل مربوط به سلامت بپردازند. در واقع حیطه فعالیت متخصصان روانشناسی سلامت، در رابطه با موضوعاتی شخصیتی مانند استرس، اعتیاد، چاقی و… است. چرا که این مسائل می تواند اثرات بدی هم بر اجتماع و هم بر سلامت روانی و جسمی افراد بگذارد.

۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا