معرفی شغل متخصص تغذیه و رژیم درمانی

معرفی شغل متخصص تغذیه و رژیم درمانی

انسان برای بقا و سلامت خود به غذا احتیاج دارد و خوردن غذا، یکی از نیازهای مهم بشر به شمار می رود. تغذیه مناسب و مفید در افزایش طول عمر و سلامت روحی و جسمی افراد تاثیر زیادی دارد. از موارد مهم علم تغذیه می توان به رژیم درمانی،  اصول علم تغذیه، ارزش مواد غذایی و نحوه تغذیه مناسب اشاره نمود. رژیم درمانی برای بیماری های مختلف کاربرد دارد و نوع رژیم غذایی در بیماری های مختلف را مشخص می کند.

اصول علم تغذیه نیز بررسی می کند که روی مواد غذایی استفاده شده، چه فرآیندی صورت می گیرد تا جذب یا دفع شوند. طبقه بندی و مشخص کردن میزان ویتامین ها، املاح،  ارزش مواد غذایی و سایر مواد مفید درون خوراکی ها بر عهده بخش ارزش مواد غذایی می باشد. از اهداف اصلی علم تغذیه نیز می توان  به تعیین یک برنامه غذایی مناسب اشاره نمود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با ارائه اطلاعات و مشاوره در مورد ارتباط غذا با سلامت جسمی و روحی افراد باعث ترویج تندرستی در جامعه می شود. همچنین متخصص رژیم درمانی، می تواند برای گروهها و افراد مختلف جامعه مانند کودکان، بیماران، میانسالان، افراد چاق و لاغر با در نظر وضعیت سلامتی و متناسب با شرایط آن ها برنامه غذایی تهیه  کند.

دانش و مهارت یک متخصص رژیم درمانی

همان طور که یک پرستار باید کار خدماتی را دوست داشته باشد و به شغل خود علاقه مند باشد، یک متخصص تغذیه نیز باید به کارهای خدماتی علاقه مند و دارای روحیه خدماتی باشد. چرا که این حرفه، با سلامت روح و روان افراد ارتباط مستقیمی دارد و یک متخصص تغذیه باید صبر و حوصله لازم برای صحبت با بیماران را داشته باشد.

به همین دلیل، دانشجویانی که  دوست دارند پس از فارغ التحصیلی برای خود دفتر مشاوره راه اندازی کنند نیز باید سابقه کار به مدت ۳ سال در بیمارستان را داشته باشند. لازم به ذکر است که علاقه مندان و داوطلبان این رشته باید در دروس پایه این رشته مانند زیست شناسی و شیمی توانایی لازم را داشته باشند.

متخصص تغذیه، باید به علم تغذیه و ارزش مواد غذایی و تاثیر آن بر بدن اشراف کامل داشته باشد و از آخرین دستاوردها و  اطلاعات این حوزه آگاه باشد. همچنین متخصص رژیم درمانی باید علاوه بر مهارت ارتباطی مناسب، با  روانشناسی  افراد نیز آشنایی داشته باشد تا نحوه برخورد با مراجعان را بداند و متناسب با شرایط روحی و جسمی بیمار برای او برنامه غذایی تعیین کند.

در واقع وجود متخصص تغذیه و رژیم درمانی در بیمارستان ها در کنار پزشک معالج لازم و ضروری است. چرا که پزشک معالج، شما را از غذاهایی که برای بیماری تان مضر است باز می دارد اما متخصص رژیم درمانی برای شما تعیین می کند در دوران بیماری از چه غذایی و به چه میزان استفاده کنید.

 

تحصیلات لازم جهت ورود به شغل

کسانی که به این رشته علاقه دارند، می توانند در رشته علوم تغذیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل بپردازند. پزشکان عمومی علاقه مند به این رشته نیز می توانند با طی کردن دوره تخصصی علوم تغذیه وارد این حرفه شوند.

در واقع این رشته دارای دو شاخه می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. تغذیه گروه های مختلف جامعه اعم از نوجوانان، معلولین، کودکان و سالمندان
  2. تغذیه بالینی، که شامل تغذیه و مشاوره غذایی بیماران بستری و سرپایی می باشد.

فرصت های شغلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی

پزشک متخصص رژیم درمانی و تغذیه، می توانند پس از گرفتن تخصص خود در بیمارستان ها و درمانگاه ها، مراکز تحقیقاتی، کارخانجات مواد غذایی و… استخدام شوند. همچنین او می تواند در ورزشگاه ها مشغول به کار شده و برای ورزشکاران در باشگاه های ورزشی و کارگران در کارخانه ها رژیم های غذایی متناسب با شرایط آن ها برایشان تهیه کند. یک متخصص تغذیه، در صورت داشتن سرمایه و تجربه لازم، می تواند برای خود به طور مستقل دفتر مشاوره تغذیه و رژیم درمانی راه اندازی کند.

از وضعیت بازار کار و استخدام متخصصین تغذیه آمار دقیق و مشخصی در دسترس نیست اما با توجه به زیاد شدن اهمیت تغذیه در جامعه و تاثیر آن بر روی سلامت افراد مختلف، لزوم رعایت رژیم غذایی در بیماران و مسایل مربوط به درمان چاقی و لاغری پیش بینی می شود بازار کار بسیار مناسبی پیش روی متخصصان تغذیه باشد.

 

 

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۱/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا