متخصص دندانپزشکی و ترمیمی زیبایی

متخصص دندانپزشکی و ترمیمی زیبایی

دهان انسان شامل مجموعه ای کامل از بافت نرم و سخت می باشد. لثه ها، زبان،  لب و گونه درونی از جمله بافت های نرم دهان به شمار می روند.  بافت های سخت نیز شامل دندان ها و استخوان می باشند. داخل دهان علاوه بر موارد ذکر شده اعصاب و عروق خونی نیز وجود دارد.  همچنین بافت همبند نیز یکی دیگر از بافت های دهان به شمار می رود که وظیفه آن نگه داری از ساختمان های مختلف دهان می باشد. ارتباط دندان های بالا و پایین با یکدیگر و رابطه آن ها با مفاصل فک و همچنین عملکرد سالم دهان یک فرد به هماهنگی همه اجزای این سیستم بستگی دارد. در واقع اگر این اجزا با یکدیگر هماهنگ نبوده و کار خود را به صورت یکپارچه انجام ندهند،  برای بهداشت دهان و دندان ممکن است خطرات جدی و جبران ناپذیری به وجود بیاید.

 معرفی متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

در واقع شاخه دندانپزشکی ترمیمی زیبایی بیشتر روی روش ها ی بهبود و زیبایی دندان و لثه ها  تمرکز دارد و در آن کار های مختلفی جهت حفظ ظاهر دندان و لثه انجام می گیرد. انجام روش های طراحی مختلف جهت جایگزینی دندان از دست رفته،  ترمیم دندان آسیب دیده، جایگزینی دندان فرسوده، درمان بیماری لثه و درمان بیماری های دهان از مهمترین هدف دندانپزشکی زیبایی ترمیمی می باشد. در واقع متخصص دندانپزشک باید در وهله ی اول به زیبایی دندان مانند رنگ،  موقعیت، شکل،  اندازه،  هم ترازی و ظاهر لبخند توجه کند. چرا که این موارد از ارکان و اهداف اصلی دندانپزشکی ترمیمی زیبایی می باشد.

درمان های مختلف متخصص دندانپزشکی ترمیمی

جهت ترمیم و زیبایی دندان آسیب دیده راه های درمان مختلفی وجود دارد که پزشک متخصص دهان و دندان طبق نوع آسیب، درمان مرتبط با آن را انتخاب می کند. درمان های این حوزه شامل موارد زیر می باشد:

دندانپزشکی ترمیمی: ترمیم دندان آسیب دیده، تاج دندان،  پل یا بریج، تزیینات وانله،  ایمپلنت دندانی(جایگزینی ایمپلنت دندانی به جای دندان از کار افتاده)

دندانپزشکی زیبایی: بلیچینگ (سفید کردن دندان)،  ونیرهای پرسلن،  باند (پیوند کردن دندان)، بهبود ظاهر لثه و درمان دندان قروچه (حل مشکل دندان های آسیب دیده و بر طرف کردن نشانه های آن)

ارتودنسی: اگر ارتودنسی توسط یک متخصص خوب و  کاربلد انجام گیرد می تواند در زیبایی لبخند فرد تاثیر گذار باشد. از خدمات ارتودنسی می توان به جراحی عقب ماندگی و جلو زدگی فک و مرتب نمودن دندان های به هم ریخته و فاصله دار اشاره کرد.

جراحی دهان: کشیدن دندان،  پیوند بافت نرم و سخت و درمان ریشه

درمان پریودنتال: تسطیح ریشه،  جراحی لثه و درمان پوسته پوسته شدن

دندانپزشکان زیادی هستند که بدون داشتن تخصص و فقط جهت بازاریابی، به عنوان متخصص دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت در این زمینه هستند.

در واقع داشتن دو تخصص در دندانپزشکی بسیار مهم است و در زیبایی دندان تاثیر زیادی دارد که می توان به ارتودنسی و پروتز اشاره کرد.

گزینه های مشترک در متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی شامل موارد زیر می باشد:
  1. ارتودنسی
  2. اضافه نمودن مواد به دندان مانند باند و ونیرهای پرسلن، لمینت، تاج یا کرون
  3. حذف و اضافه کردن به ساختار لثه و دندان
  4. سفید کردن دندان ها توسط لیزر (بلیچینگ) و بهبود رنگ لثه

سفید کردن دندان ها به روش لیزر (بلیچینگ)

این روش از شایع ترین و پر طرفدار ترین روش ها جهت زیبایی دندان به شمار می رود.  البته ممکن است روش های تایید نشده و غیر پزشکی دیگری نیز به منظور تغییر رنگ دندان ها وجود داشته باشد اما بلیچینگ به دلیل نظارت پزشک متخصص بیشتر توصیه می شود. در این روش ابتدا دندان ها توسط یک صمغ لاستیکی پوشانده شده و سپس روی دندان ها یک نوع ماده شیمیایی قرار می دهند. در مرحله آخر نیز از پرتوی آرگون به منظور سرعت بخشیدن در سفیدی دندان استفاده می شود. لازم به ذکر است که سفید کردن دندان به روش لیزر ۶ برابر موثر تر از بقیه روش ها می باشد.

حذف قسمتی از مینای دندان

در مواقعی که دندان به تصحیح یا تغییر نیاز دارد مقداری از مینای دندان تراشیده می شود.  به طور مثال در مواقعی که دندان بیش از حد بلند یا کوتاه و یا کج و ناصاف است، بنابراین دندانپزشک برای حفظ ظاهر دندان مجبور می شود قسمتی جزیی از مینای دندان را تراش دهد.

بریج یا پل دندان

در واقع بریج برای دندان های از دست رفته گزینه بسیار مناسبی می باشد. برای این منظور پزشک با توجه به اینکه فشار وارده به کدام نقاط کمتر است،  به کمک یک پل معلق و نصب آن، ظاهر طبیعی دندان را حفظ می کند. عمر مفید بریج حدود ۱۰ سال می باشد.

ایمپلنت دندانی

اغلب برای پر کردن جای دندان از دست رفته از ایمپلنت که از تیتانیوم ساخته شده استفاده می شود.  این ایمپلنت به وسیله پروتز یا روش های دیگر به تاج دندان متصل شده و در فک شما قرار داده می شود.

 

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا