داروی ویتامین C

کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Vitamin C

نام تجاری

VITACEE,ARCOCEE,CEBID,CETANE,TIMECELLES,ASCORBICAP

کاربرد

درمان کمبود ویتامین C

اشکال دارویی

قرص، پودر و تزریقی

اطلاعات دارویی ویتامینC

آسکوربیک اسید (ویتامین C) در بدن برای ساخت ماده‌ای به ‌نام کلاژن که برای سلامت پوست،استخوان‌ها،دندان‌ها و غضروف‌ها مورد نیاز است، استفاده می شود. ویتامین سی مورد نیاز بدن ما ازطریق مصرف مواد غذایی، به خصوص میوه و سبزیجات، تامین می شود. کمبود این ویتامین در بدن منجر به ابتلا فرد به بیماری اسکوربوت می شود. از علائم این بیماری می توان به  درد مفاصل و عضلات، خونریزی از لثه و کبودی اشاره کرد. کمبود این ویتامین در بدن با مصرف  مکمل‌های ویتامین C (به صورت قرص اسید اسکوربیک) و خوردن غذاهای غنی از ویتامین C، درمان می شود. از قرص ویتامین سی برای کمک به بهبود سرفه و سرماخوردگی نیزاستفاده می شود.

داروی ویتامین سی
داروی ویتامین سی

موارد منع مصرف ویتامینC

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دست دارید تاریخ انقضایش تمام شده است،از آن مصرف نکنید.
  • از مصرف دارو بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک معالج، خودداری کنید.

نکاتی که قبل از مصرف ویتامین C باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این ویتامین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد

  • اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید.
  • اگر به کودک خود شیر می دهید.
  • اگر به داروی خاصی آلرژی دارید.

عوارض جانبی احتمالی ویتامین C

به نظر نمی‌رسد استفاده از این ویتامین عارضه جانبی داشته باشد.اما اگر فرد در طولانی مدت دوز زیادی از آن را مصرف کند می‌تواند اثرات نامطلوبی از جمله ناراحتی معده بر جای بگذ ارد. اگر متوجه علائمی شدید که گمان می کنید به دلیل مصرف مکمل ویتامین C ایجاد شده است، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دوز مصرفی مجاز ویتامین C

دوز مصرفی روزانه مناسب ۷۵-۲۵ میلی‌گرم است امااگر فرد مبتلا به بیماری اسکوربوت باشد، پزشک دوز بیشتری از این دارو را برای او تجویز می‌کند.

منابع غنی از ویتامین C

  • میوه هایی مانند لیموها، پرتقال، گریپ فروت، انگور سیاه، توت‌فرنگی، تمشک، زغال اخته، هندوانه، خربزه طالبی و کیوی.
  • سبزیجاتی از قبیل گل کلم، کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، سیب زمینی، اسفناج، فلفل سبز و قرمز و گوجه فرنگی.

نحوه نگه‌داری ویتامین C

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهدارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.

با توجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل از مراجعه حضوری به پزشک عمومی می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشکان آنلاین عمومی، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

توجه:

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز است. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن با توجه به سوابق پزشکی خود با پزشک مشورت کنید.

۱/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا